Αρχική Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής στον Τομέα Δημοσίων ΣυμβάσεωνΜΕΡΟΣ Α – ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Νικόλαος Αραβαντινός | 19 Φεβρουαρίου 2016, 11:09
Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμμετέχοντας στη διαβούλευση του θέματος σας γνωστοποιούμε τα ακόλουθα: 1. H ΔΕΗ ΑΕ είναι μια βιομηχανική και εμπορική εταιρεία εισηγμένη από το έτος 2001 στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών καθώς και του Λονδίνου, η οποία λειτουργεί σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον. Υπεύθυνο όργανο για τη χάραξη του γενικότερου στρατηγικού σχεδιασμού της, μέρος του οποίου αποτελεί και η χάραξη της στρατηγικής για τις συμβάσεις που πραγματοποιεί, είναι η Γενική Συνέλευση των μετόχων και το Διοικητικό της Συμβούλιο, σύμφωνα με τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης, τηρώντας πάντα τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης και μη διακριτικής μεταχείρισης των οικονομικών φορέων και της προστασίας του θεμιτού και ελεύθερου ανταγωνισμού. Η ΔΕΗ ΑΕ διενεργεί ετησίως χιλιάδες διαγωνισμούς με ένα ευρύτατο φάσμα αντικειμένων, από την προμήθεια αναλωσίμων μέχρι τη μελέτη και εκτέλεση έργων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (ενδεικτικά ΑΗΣ Πτολεμαΐδας – μελέτη, προμήθεια, μεταφορά εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ατμοηλεκτρικής μονάδας V με καύσιμο κονιοποιημένο λιγνίτη και με δυνατότητα παροχής θερμικής ισχύος για τηλεθέρμανση), οι οποίες συνδέονται με τις δραστηριότητές της που είναι η εξόρυξη λιγνίτη, η παραγωγή και η εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας. Μεγάλο μέρος των διαγωνισμών/συμβάσεων της ΔΕΗ ΑΕ είναι εξειδικευμένης τεχνικής φύσεως που απαιτούν ιδιαίτερες συμβατικές προβλέψεις, οι οποίες διαφοροποιούνται σαφώς από αυτές των αντίστοιχων του Δημόσιου Τομέα, που μόνο με εμπειρία και απόλυτη εξειδίκευση στο συγκεκριμένο τεχνικό τομέα μπορούν να αντιμετωπιστούν διαγωνιστικά και συμβατικά. Ως προς τις διαδικασίες σύναψης των συμβάσεων της ΔΕΗ ΑΕ, σημειώνεται ότι η ΔΕΗ ΑΕ ως αναθέτων φορέας εφαρμόζει την Οδηγία 2004/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 31ης Μαρτίου 2004 «περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών» (ΕΕ L 134 της 30.4.2004) που μεταφέρθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το πδ 59/2007. Περαιτέρω οι διαγωνιστικές διαδικασίες της ΔΕΗ ΑΕ διέπονται από τον Κανονισμό Έργων Προμηθειών και Υπηρεσιών της που εγκρίθηκε με την αριθ. 206/2008 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της και τροποποιήθηκε με την αριθ. 26/2013 Απόφαση του ιδίου οργάνου. Στο άρθρο 199 του Ν. 4281/2014 προβλέπεται η κατάργηση του υπόψη Κανονισμού. Σε κάθε περίπτωση η στρατηγική για τις συμβάσεις που πραγματοποιεί η ΔΕΗ ΑΕ βασίζεται τόσο στις αρχές και κατευθύνσεις της ενωσιακής νομοθεσίας όπως κάθε φορά ισχύει, όσο και στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην οποία δραστηριοποιείται. Τα προαναφερόμενα πρέπει να συνυπάρχουν σε ένα βέλτιστο συνδυασμό, ούτως ώστε να επιτυγχάνεται ο στόχος της ΔΕΗ ΑΕ, να παραμένει βιώσιμη και ανταγωνιστική έναντι των ομοειδών της ελληνικών και ευρωπαϊκών εταιρειών, προς όφελος του Έλληνα καταναλωτή. 2. Επισημαίνεται ότι ο ενωσιακός νομοθέτης επιφυλάσσει διαχρονικά και μόνιμα διαφορετική αντιμετώπιση στις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτουσες αρχές από τις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτοντες φορείς που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών. Η πλέον προφανής διαφοροποίηση αφορά στη θέση διαφορετικού και πολύ υψηλότερου ορίου υπαγωγής μιας σύμβασης προμήθειας ή υπηρεσιών ή έργου στο πεδίο εφαρμογής των εκάστοτε ρυθμίσεων στην περίπτωση των αναθετόντων φορέων, από ό,τι στην περίπτωση των αναθετουσών αρχών, θέση που καθιστά πιο ταχείες και ευέλικτες τις διαδικασίες που τηρούνται σε διαγωνισμούς κάτω των προαναφερθέντων ορίων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι σε αυτές τις διαδικασίες δεν τηρούνται οι θεμελιώδεις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζόμενων, της αναλογικότητας και προστασίας του γνήσιου και ελεύθερου ανταγωνισμού, σύμφωνα με τις προβλέψεις των εσωτερικών κανονισμών τους. 3. Η ανωτέρω διαφοροποίηση σχετιζόταν αρχικά με το στρατηγικό ρόλο των υποδομών και υπηρεσιών αυτών για την ομαλή κοινωνική ζωή και την οικονομική ανάπτυξη. Ήδη μετά την απελευθέρωση των σχετικών αγορών, οι προαναφερόμενοι αναθέτοντες φορείς, πολλοί εκ των οποίων είναι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο, λειτουργούν υπό συνθήκες ελεύθερης και πλήρως ανταγωνιστικής αγοράς, στοχεύουν στο κέρδος και υφίστανται ζημίες που απορρέουν από την άσκηση της δραστηριότητάς τους, μπορεί και να πτωχεύσουν. Επίσης, οι ως άνω αναθέτοντες φορείς χρηματοδοτούν αποκλειστικά με ίδιους πόρους τις συμβάσεις τους. 4. Ζητούμε να εκληφθεί ως δεδομένο ότι ανεπιφύλακτα και αδιαμφισβήτητα η ΔΕΗ συμφωνεί και αποδέχεται α) τη διαφάνεια στο σύστημα δημοσίων συμβάσεων σε όλα τα στάδια του κύκλου μιας δημόσιας σύμβασης, β ) την ακεραιότητα στο σύστημα των δημοσίων συμβάσεων γ) την προσβασιμότητα σε ευκαιρίες σύναψης συμβάσεων για τους υποψήφιους οικονομικούς φορείς και όλες τις υπόλοιπες αρχές, η τήρηση των οποίων συστήνεται από τον ΟΑΣΑ κατόπιν πρότασης της Επιτροπής Δημόσιας Διακυβέρνησης σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και σε συνεννόηση με άλλες αρμόδιες επιτροπές του. Είναι αυτονόητο ότι ομοίως συμφωνεί και αποδέχεται και τη στρατηγική / προτεραιότητες που αποτυπώνονται στην από 3 Μαρτίου 2010 ανακοίνωση της Επιτροπής με τίτλο «Ευρώπη 2020- Στρατηγική για έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη». Θεωρούμε όμως ομοίως αυτονόητο και, ως εκ τούτου, αιτούμεθα να υπάρξει διακριτή στρατηγική για τις συμβάσεις των αναθετόντων φορέων που δραστηριοποιούνται σε ελεύθερες αγορές, ώστε και το εθνικό νομικό πλαίσιο, όπως και το κοινοτικό, διαφυλάττοντας την εφαρμογή ιδίως των αρχών της ίσης μεταχείρισης, της αποφυγής των διακρίσεων, της αμοιβαίας αναγνώρισης, της αναλογικότητας και της διαφάνειας, να επιτρέπει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία προκειμένου υπό οποιεσδήποτε συνθήκες η ΔΕΗ ΑΕ να εκπληροί την υποχρέωσή της να παρέχει αδιάλειπτα στο σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών την απαιτούμενη ποσοτικά και ποιοτικά ηλεκτρική ενέργεια και να διασφαλίζει ότι δεν θίγεται η ίση μεταχείριση των αναθετόντων φορέων που δραστηριοποιούνται στο δημόσιο τομέα και εκείνων που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό τομέα, θέμα που αποτελεί καίριο ζήτημα, αλλά και κρίσιμο αναπτυξιακό εργαλείο για τη χώρα. Διευκρινίζεται ότι η ως άνω στρατηγική για τις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτοντες φορείς στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να αφορά σε βασικές αρχές και κατευθύνσεις και να προβλέπει την περαιτέρω εξειδίκευσή της από το διοικητικό συμβούλιο κάθε αναθέτοντος φορέα βάσει των επιχειρησιακών τους σχεδίων και των στόχων τους. Τέτοιες βασικές αρχές και κατευθύνσεις είναι η άσκηση εποπτείας, η ενίσχυση της διαφάνειας, η καταπολέμηση της διαφθοράς, η απλοποίηση των διαδικασιών, η υιοθέτηση των ηλεκτρονικών προμηθειών, η υποστήριξη νέων τεχνικών δημοσίων συμβάσεων (συμφωνίες πλαίσιο, δυναμικά συστήματα αγορών τιμοκατάλογοι, ηλεκτρονικές δημοπρασίες), η προώθηση της καινοτομίας και διαμόρφωσης καλών πρακτικών, η προώθηση των συμβάσεων κοινωνικής αναφοράς και των πράσινων συμβάσεων, η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ΜΜΕ κατά τη διαχείριση δημοσίων συμβάσεων κλπ. 5. Η απαιτούμενη όμως επί μέρους χάραξη στρατηγικής δημοσίων συμβάσεων για τους εξαιρούμενους τομείς πρέπει να αποφασίζεται από τα αρμόδια εταιρικά όργανα σύμφωνα με τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης όπως π.χ. η στρατηγική για τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), η τυποποίηση πρότυπων τευχών διακηρύξεων και εγγράφων συμβάσεων, οι διαβουλεύσεις, η αντιμετώπιση των υπεργολάβων, ο τρόπος πληρωμής κλπ. Δηλαδή πρέπει να υπάρξει: 5.1 Αξιοποίηση των υπαρχουσών δυνατοτήτων των πληροφοριακών συστημάτων πραγματοποίησης διαγωνισμών για τη σύναψη συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών καθώς και καταγραφήs και δημοσιοποίησηs των σχετικών με τη σύναψη συμβάσεων στοιχείων των διαφόρων φορέων. Εν προκειμένω για τη ΔΕΗ ΑΕ ζητούμε αξιοποίηση του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος ERP που η εταιρεία διαθέτει, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη λειτουργικότητα και την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της και η αξία του ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ. Στρατηγικός στόχος πρέπει να είναι η παραγωγή και η διάθεση έγκυρα και έγκαιρα των απαιτούμενων στοιχείων προς τις ελληνικές αρχές και προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς καθώς και η υλοποίηση των διαδικασιών σύμφωνα με την Οδηγία 2014/25/ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη αφενός την προοπτική δημιουργίας από κάθε αναθέτοντα φορέα του δικού του “προφίλ αγοραστή” και αφετέρου τις ιδιαιτερότητες κάθε μιας εταιρείας (π.χ. μη ένταξη στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών, διαφορετικές εγκριτικές διαδικασίες κλπ). Αυτό μπορεί να επιτυγχάνεται με κατάλληλες διασυνδέσεις των επιμέρους συστημάτων αντί της υποχρεωτικής χρήσης ενός γιγάντιου και δύσχρηστου κεντρικού συστήματος. Έτσι δεν αδρανοποιούνται τα ήδη υπάρχοντα συστήματα και αποφεύγονται πρόσθετες μεγάλες επενδύσεις και επιβαρύνσεις για επιπλέον εκπαιδεύσεις των συμμετεχόντων στις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων. 5.2 Στρατηγική επιλογή της έκδοσης προτύπων τευχών από κάθε εταιρεία ξεχωριστά, τα οποία θα εγκρίνονται από το διοικητικό της συμβούλιο. Διότι η θέσπιση κοινών διαγωνιστικών ρυθμίσεων για το Δημόσιο και για τους «εξαιρούμενους τομείς» (ύδατος, ενέργειας, μεταφορών και ταχυδρομικών υπηρεσιών) ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, προκειμένου μάλιστα περί εισηγμένων εταιριών και ανωνύμων εταιρειών που εμπίπτουν στο Κεφάλαιο Β του νόμου 3429/2005, όπως ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΣΦΑ, εταιρειών στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων μετέχουν ιδιώτες σε υψηλό ποσοστό και έχουν το management (όπως ο ΔΑΑ ή οι εταιρείες Παροχής Αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας) κλπ. θα επιβαρύνει και δυσχεράνει σημαντικά τη λειτουργία των εταιρειών αυτών και τις φέρνει σε μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών τους. Πράγματι, εκ μόνου του γεγονότος ότι ο κοινοτικός νομοθέτης θέλησε να εισαγάγει ένα ελάχιστο κοινό corpus κανόνων, μέσω Οδηγίας και όχι Κανονισμού, με την εντεύθεν ευχέρεια που καταλείπεται στα κράτη μέλη, για τις συμβάσεις στους τομείς κοινής ωφέλειας, δεν μπορεί να οδηγήσει στην ομοιόμορφη ρύθμιση των διαδικασιών ανάθεσης μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας. Τούτο παραγνωρίζει την ιδιαιτερότητα των δραστηριοτήτων που υπάγονται στην Οδηγία 2014/25/ΕΕ και μεταξύ τους και μεταξύ των φορέων του Δημοσίου. 5.3 Έκδοση κανονισμών όπου θα τίθενται αδιαμφισβήτητα οι γενικές αρχές και κατευθύνσεις, όπως προαναφέρονται, αλλά θα διασφαλίζονται επίσης κατά τρόπο ευέλικτο και χωρίς λογικές προκρούστειας κλίνης, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε εταιρείας, διαγωνιστικές διαδικασίες γρήγορες και αποτελεσματικές και λήψη αποφάσεων από τα εταιρικά όργανα με την επιφύλαξη αδιαμφισβήτητα της δικαστικής κρίσης επ΄ αυτών. Είναι κρίσιμο να μην επιβαρύνεται ούτε άμεσα αλλά ούτε και έμμεσα η ΔΕΗ με σημαντικό διοικητικό κόστος, έναντι ουσιαστικά ελαχίστου των ανταγωνιστών της. Η επίκληση των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης, αναλογικότητας και προστασίας του γνήσιου και ελεύθερου ανταγωνισμού δεν αιτιολογεί, κατά την άποψή μας, την ανωτέρω «ενιαία μεταχείριση» ιδίως αφού οι ανωτέρω επικαλούμενες αρχές ρητά και ανεπιφύλακτα τηρούνται σε όλες τις διαγωνιστικές διαδικασίες των εταιρειών, όπως προβλέπεται από τους οικείους Κανονισμούς και Διαδικασίες Έργων Προμηθειών και Υπηρεσιών τους, που μέχρι σήμερα διέπονταν από την Οδηγία 2004/17/ΕΚ και το ΠΔ 59/2007, σε διαφοροποίηση με το στενό Δημόσιο Τομέα, που οι διαδικασίες του διέπονταν από την Οδηγία 2004/18/ΕΚ, το ΠΔ 60/2007, το Ν. 3669/2008 και το ΠΔ 118/2007. 5.4 Ενίσχυση του ρόλου προγραμματισμού και προγραμματικών διαβουλεύσεων. Πρέπει όμως οι διαβουλεύσεις να μην είναι υποχρεωτικές αδιακρίτως για το σύνολο των συμβάσεων υψηλής αξίας, διότι αναθέτοντες φορείς όπως η ΔΕΗ ΑΕ συνάπτουν μεγάλο πλήθος τέτοιων συμβάσεων επαναλαμβανόμενου χαρακτήρα χωρίς να έχει μεσολαβήσει τροποποίηση των συνθηκών της αγοράς. Ως εκ τούτου, η υποχρεωτική διαβούλευση για τις συμβάσεις αυτές δημιουργεί αδικαιολόγητη καθυστέρηση και επιβαρύνει τη ΔΕΗ ΑΕ με πρόσθετο διοικητικό κόστος. 5.5 Κατεύθυνση για τις προθεσμίες αποπληρωμής των συμβατικών υποχρεώσεων, που συνιστούν προδήλως κρίσιμη απόφαση πολιτικής του Διοικητικού Συμβουλίου κάθε εισηγμένης στο χρηματιστήριο Ανώνυμης Εταιρείας, όπως εν προκειμένω της ΔΕΗ, η οποία λαμβάνει υπόψη τις επικρατούσες στην αγορά συνθήκες αλλά και τις χρηματορροές και τους οικονομικούς στόχους της ίδιας της εταιρείας. Η ΔΕΗ αντιμετωπίζει θετικά την καθιέρωση δυνατότητας της απευθείας πληρωμής υπεργολάβων με πρόβλεψη σαφών συμβατικών ρητρών διασφάλισης της ευθύνης του αναδόχου για την απρόσκοπτη υλοποίηση της σύμβασης. 5.6 Εγκαθίδρυση ενός συστήματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας σε συνδυασμό με ένα αποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης που θα εγγυάται τη συνοχή των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Κατά την άποψή μας οι διαδικασίες που εγκαθίδρυσε ο Ν. 3886/2010, στο πλαίσιο ιδίως της προσωρινής δικαστικής προστασίας είναι ταχείες και αποτελεσματικές. Οι σύντομες προθεσμίες που θέτει ο Νόμος για την εκδίκαση των αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων και την έκδοση αποφάσεων σε συνδυασμό με τις αποφάσεις που λαμβάνονται από τα αρμόδια ελληνικά δικαστήρια που μπορεί να δικαιώνουν τους διαγωνιζόμενους και να καθορίζουν την τύχη των διαγωνισμών στο πλαίσιο της τήρησης των αρχών της διαφάνειας, της τυπικότητας, της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, του γνήσιου και ανόθευτου ανταγωνισμού συμβάλλουν αποφασιστικά στην ανωτέρω κατεύθυνση. Περαιτέρω, κατά την άποψη μας ορθώς ο ισχύων μέχρι σήμερα Νόμος επιτρέπει την εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών από τους ίδιους τους αναθέτοντες φορείς καθώς με αυτό τον τρόπο ενστάσεις και προσφυγές που αφορούν κρίσιμους για τη λειτουργία μιας εταιρείας/αναθέτοντος φορέα διαγωνισμούς κρίνονται με ταχείες διαδικασίες από όργανα που έχουν την απαιτούμενη εξειδίκευση και εμπειρία. Η περαιτέρω κρίση γίνεται από τα δικαστήρια, ώστε να διασφαλίζεται πλήρως η τήρηση της νομιμότητας. Στο Ν. 4281/2014 προβλέπεται η θεσμοθέτηση για πρώτη φορά, και πολύ πέραν των όσων προβλέπονται από τις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ, αρμοδιοτήτων κρατικού οργάνου στην εκδίκαση των ενστάσεων /προδικαστικών προσφυγών. Λαμβανομένων υπόψη τόσο των μεγάλων καθυστερήσεων που θα προκύψουν με βάση τις προθεσμίες που θέτει ο Ν. 4281/2014 σε διαγωνιστικές διαδικασίες που πρέπει να διεκπεραιώνονται ταχύτατα, αλλά και της έλλειψης εξειδίκευσης στα συγκεκριμένα θέματα που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του κάθε αναθέτοντος φορέα, δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα ομαλής διεκπεραίωσης των διαγωνιστικών διαδικασιών. Πέραν των παραπάνω, κάμπτεται το τεκμήριο αρμοδιότητας των εταιρικών οργάνων, θέτοντας έτσι σοβαρό ζήτημα εταιρικής διακυβέρνησης, μιας και το όργανο αυτό έχει την αρμοδιότητα να υποκαταστήσει την κρίση των καθ΄ ύλην αρμόδιων διοικητικών συμβουλίων των εν λόγω εταιρειών, κρίνοντας ενστάσεις και προσφυγές σε διαγωνισμούς. Εξάλλου, η ρύθμιση αυτή θα εισαγάγει δικονομικές περιπλοκές, καθώς, εφόσον η μόνη εκτελεστή πράξη, η απόφαση επί της προδικαστικής προσφυγής, θα εκδίδεται από την ΕΑΑΔΗΣΥ αυτή κατ’ αρχήν ή και αυτή θα είναι διάδικος στην εγειρόμενη με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων δίκη. Πέραν του δικαιοπολιτικά παράδοξου της κρατικοποίησης δικών εταιρειών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, θεωρούμε ότι αυτή η επιλογή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις επιλογές του Ν. 3886/2010, που απαιτεί ταχεία εκκαθάριση των διαφορών του νόμου αυτού, αρχή με την οποία δεν συμβιβάζεται η δημιουργία σχέσης παθητικής ομοδικίας. Εξάλλου, πως θα φωτισθεί ο δικαστής των ασφαλιστικών μέτρων που καλείται να εκδώσει διατακτικό εντός ελάχιστου χρόνου, λαμβάνοντας υπόψη και τεχνικά στοιχεία; Από πού θα αντλήσει τα στοιχεία αυτά, από τη διάδικο Ανεξάρτητη Αρχή που εξ ορισμού δεν τα γνωρίζει ή από τον Αναθέτοντα Φορέα - ως διάδικο πάντως; Τέλος, δεν πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο η «εξωτερική» εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών να έχει αντίθετα από τα σκοπούμενα αποτελέσματα, με τους αναθέτοντες φορείς να επαφίενται στον εξωτερικό κριτή της διαδικασίας ανάθεσης και να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη της ανατροπής προηγούμενων αποφάσεών τους, στο στάδιο της προδικαστικής προσφυγής. Σημειωτέον ότι οι ενστάσεις και προσφυγές που ασκούνται προς τη ΔΕΗ κατά αποφάσεων των αρμόδιων για τη διενέργεια των χιλιάδων διαγωνισμών της οργάνων ανέρχονται σε κάποιες δεκάδες ετησίως, αιτήσεις δε ασφαλιστικών μέτρων περιορίζονται σε μικρό αριθμό, με τη συντριπτικά μεγάλη πλειοψηφία τους να απορρίπτονται από τα αρμόδια δικαστήρια. Ενδεικτικά το 2015 απορρίφθηκαν όλες οι σχετικές αιτήσεις που κατατεθήκαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτό κατά την άποψή μας συνιστά αδιαμφισβήτητη απόδειξη της τήρησης της νομιμότητας των διαγωνιστικών μας διαδικασιών. Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση και παρακαλούμε την Αρχή να μας δώσει τη δυνατότητα να εκθέσουμε και προφορικά τις απόψεις μας παρουσία των μελών της. Νικόλαος Αραβαντινός Γενικός Διευθυντής Υποστηρικτικών Λειτουργιών ΔΕΗ Α.Ε.