Αρχική Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής στον Τομέα Δημοσίων ΣυμβάσεωνΜΕΡΟΣ Β – ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ 2016-2020Σχόλιο του χρήστη Ελληνικά Πετρέλαια | 22 Φεβρουαρίου 2016, 17:52
Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
O όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια επί των θεμάτων της διαβούλευσης σημειώνει τα ακόλουθα: Ο ενωσιακός νομοθέτης διαχρονικά έχει επιφυλάξει διαφορετική αντιμετώπιση στις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτουσες αρχές ( ήτοι ο στενός δημόσιος τομέας) από τις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτοντες φορείς που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, ενέργειας, μεταφορών και τηλεπικοινωνιών (εξαιρούμενοι τομείς). Ο βασικός λόγος αυτής της διαχρονικής και διαφοροποιημένης αντιμετώπισης είναι το διαφορετικό καθεστώς, νομικό και επιχειρηματικό, που διέπει τους φορείς σε σχέση με τις αρχές σε όλα τα κράτη μέλη. Όπως είναι γνωστό η εν γένει νομοθεσία για τις δημόσιες προμήθειες έχει ως στόχο την ανάπτυξη και λειτουργία της κοινής αγοράς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Για να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός είναι απαραίτητο να καμφθεί κάθε εμπόδιο στην πρόσβαση της αγοράς. Οι σχετικές ωστόσο ενέργειες θα πρέπει να γίνονται με βάση την αρχή της αναλογικότητας προκειμένου να επιτευχθεί ο ζητούμενος στόχος. Ως εκ τούτου στην υπό ενσωμάτωση οδηγία 2014/25/EE ο ενωσιακός νομοθέτης συνεχίζει να επιφυλάσσει διαφορετική, πιο ευέλικτη, μεταχείριση για τους φορείς (έναντι των αρχών) προκειμένου αυτοί να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στην αγορά. Η Ελληνικά Πετρέλαια είναι ανώνυμη εταιρεία του ιδιωτικού δικαίου, εισηγμένη στο ΧΑΑ, μη επιδοτούμενη από το Ελληνικό Δημόσιο και λειτουργεί σύμφωνα με το Ν. 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών, εμπίπτει δε στο Κεφάλαιο Β του νόμου 3429/2005. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στη έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων, μία αγορά εξόχως εξειδικευμένη και ανταγωνιστική σε διεθνές επίπεδο με ανταγωνιστές τεράστιες πολυεθνικές εταιρείες. Στην Ελλάδα η Εταιρεία (μαζί με τις αλλοδαπές εταιρείες Edison & Petroceltic) έχει συνάψει τη σύμβαση παραχωρήσεως δικαιωμάτων για την έρευνα και εκμετάλλευση Δυτικού Πατραικού Κόλπου με το Ελληνικό Δημόσιο , η οποία μάλιστα έχει κυρωθεί με νόμο (Ν. 4299/2014 ΦΕΚ Α 221/2014). Η εν λόγω Σύμβαση περιέχει μεταξύ άλλων αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών και δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εγκρίνει την προμήθεια έργων και υπηρεσιών άνω συγκεκριμένου ορίου καθώς και την υποχρέωση του αναδόχου να υποβάλει όλες τις συμβάσεις των εργολάβων στο Ελληνικό Δημόσιο (βλ. άρθρο 25 της Σύμβασης) οι οποίες συνάπτονται σύμφωνα με την εσωτερική διαδικασία προμηθειών (εγκεκριμένη από το Διοικητικό Συμβούλιο) που έχει επίσης γνωστοποιηθεί στο αρμόδιο Υπουργείο. Ακολούθως προκύπτει ότι το Ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη πλήρη εποπτεία των συμβάσεων προμηθειών που αφορούν την εν λόγω δραστηριότητα. Ανάλογες ρυθμίσεις θα έχουν και οι συμβάσεις παραχωρήσεων που αναμένεται να υπογραφούν από την Εταιρεία μας στο άμεσο μέλλον (για τις περιοχές της Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και της Άρτας- Πρέβεζας). Σημειώνεται ότι επειδή οι παραχωρησιούχοι είναι συμπράξεις διεθνών εταιρειών είναι σημαντικό η διαδικασία των προμηθειών να είναι ευέλικτη, γρήγορη και αποτελεσματική, ελεγχόμενη ως προς την ουσία της από τα στελέχη που γνωρίζουν το άκρως εξειδικευμένο αντικείμενο της έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων. Επομένως δεν θα πρέπει οι σχετικές διαδικασίες να είναι περισσότερο επαχθείς από αυτές που ήδη προβλέπει η προς ενσωμάτωση οδηγία 2014/25/EE καθόσον μία τέτοια εξέλιξη ενδεχομένως θα αποθαρρύνει πιθανές συνεργασίες αφού θα αυξήσει σημαντικά το χρόνο και κόστος των διαδικασιών προμηθειών. Όπως είναι γνωστό η χώρα μας παρουσιάζει αυξημένη ενεργειακή εξάρτηση σε σχέση με τα λοιπά κράτη μέλη της ΕΕ. Ακολούθως είναι σημαντικό να δομηθεί κατά τέτοιο τρόπο η διαδικασία προμηθειών έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η τήρηση των θεμελιωδών αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζόμενων, και προστασίας του γνήσιου και ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως άλλωστε και της αναλογικότητας σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό, ήτοι την κατά το μέγιστο δυνατό εξερεύνηση του πετρελαιοδυναμικού της χώρας και την αξιοποίηση αυτού προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Ακολούθως η χάραξη της στρατηγικής των δημοσίων συμβάσεων θα πρέπει να λάβει υπόψη της τις ανωτέρω ιδιαιτερότητες έτσι ώστε η Εταιρεία να μην βρεθεί σε δυσχερέστερη θέση έναντι του ανταγωνισμού και να υπάρξει εξισορρόπηση των αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης με βάση πάντα την αρχή της αναλογικότητας προς όφελος της ανάπτυξης υγιούς ανταγωνισμού. Επομένως, τυχόν ενοποίηση του νομικού πλαισίου ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων ανεξαρτήτως είδους ή φορέα σύναψης και εκτέλεσης και η θέσπιση κοινών διαγωνιστικών ρυθμίσεων για το Δημόσιο και για τους «εξαιρούμενους τομείς» (ύδατος, ενέργειας, μεταφορών και ταχυδρομικών υπηρεσιών) χωρίς να υπάρχει προφανής προς τούτο λόγος, θα επιβαρύνει και δυσχεράνει σημαντικά την εσωτερική λειτουργία της Εταιρείας μας η οποία λειτουργεί στη συγκεκριμένη αγορά με αμιγώς ανταγωνιστικά κριτήρια ευελπιστώντας να καταστεί σε οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο ισότιμος παίχτης των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών. Ακολούθως δεν φαίνεται σκόπιμο να επιβληθούν περαιτέρω υποχρεώσεις και περιορισμοί από αυτούς που ήδη περιλαμβάνονται στην Οδηγία 2014/25/EE . Ειδικότερο προβληματισμό δημιουργεί η αρμοδιότητα κρατικού οργάνου στη λειτουργία και την αρμοδιότητα λήψης αποφάσεων, άρα και στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος θέτοντας έτσι σοβαρό ζήτημα εταιρικής διακυβέρνησης , σε περίπτωση αρμοδιότητας του εν λόγω οργάνου να προσδιορίσει σε μεγάλο βαθμό το περιεχόμενο μιας διακήρυξης και αφετέρου δε να υποκαταστήσει την κρίση των διοικητικών συμβουλίων των εν λόγω εταιριών, κρίνοντας ενστάσεις και προσφυγές σε διαγωνισμούς. Ειδικότερα ως προς το θέμα των προτύπων συμβάσεων, σημειώνεται ότι τα έργα της εταιρείας μας είναι εξειδικευμένης τεχνικής φύσεως με ιδιαιτερότητες που επηρεάζουν και τις συμβατικές προβλέψεις, οι οποίες διαφοροποιούνται σαφώς από αυτές των λοιπών έργων του Δημόσιου Τομέα. Κατά συνέπεια, επί τυχόν προτυποποίησης και ομογενοποίησης των τεχνικών προδιαγραφών των προτύπων τευχών, υφίσταται σοβαρός κίνδυνος παράβλεψης εξειδικευμένων τεχνικών παραμέτρων και προδιαγραφών απαραίτητων για τα έργα των εταιρειών μας, με αυτονόητο τον εντεύθεν κίνδυνο για την προσήκουσα εκτέλεση των σχετικών συμβάσεων καθώς και άλλα θέματα δημοσίου συμφέροντος όπως η προστασία του περιβάλλοντος, δεδομένου μάλιστα ότι δραστηριοποιούμαστε σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Ακολούθως θεωρούμε ότι η υπαγωγή σε ενιαία ρύθμιση των διαδικασιών ανάθεσης όλων των μορφών δημοσίων συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών και έργων τόσο στον εν στενή εννοία δημόσιο τομέα, όσο και στους εξαιρούμενους τομείς πάνω και κάτω από τα όρια του ενωσιακού δικαίου θα δημιουργήσει δισεπίλυτα προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της επιχείρησης μας. Επομένως προτείνουμε όπως: - Συνεχίσουμε να λειτουργούμε σύμφωνα με τους εσωτερικούς μας κανόνες προμηθειών - τις δικές μας επιτροπές αξιολόγησης - τα δικά μας όργανα για την εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών - τα δικά μας ηλεκτρονικά συστήματα προμηθειών, - την κατάρτιση της τεχνικής συγγραφής των προκηρύξεων από εμάς Δεδομένου μάλιστα ότι, όπως προαναφέρθηκε όλα τα ανωτέρω, είναι εις γνώσην και υπό την εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου (μέσω του Υπουργού Ενέργειας & Περιβάλλοντος) δυνάμει του Ν. 4299/2014 και των αντίστοιχων νόμων που θα εκδοθούν, θεωρούμε ότι διασφαλίζεται τόσο η ακεραιότητα της διαδικασίας όσο και η ενίσχυση του ανταγωνισμού προς όφελος του Δημοσίου συμφέροντος.