Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 20 Μεταφορά Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής ΠροστασίαςΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης | 19 Νοεμβρίου 2023, 22:37
Πέρα από τις αδυναμίες του συγκεκριμένου άρθρου, που από ό,τι έχω πληροφορηθεί, έγινε χωρίς καμία πρότερη συνεννόηση με την εμπλεκόμενη υπηρεσία, παρά μάλλον αποτελεί απαύγασμα της επιθυμίας συγκεκριμένων ατόμων να «μεταπηδήσουν» σε άλλα μετερίζια, με άγνωστα προσωπικά και εν τέλη επιχειρησιακά οφέλη, ας κάνουμε κάποιες προτάσεις: Στις Παραγράφους 1 και 2 του παρόντος Άρθρου αναφέρεται ότι τα Περιφερειακά Μετεωρολογικά Κέντρα, Μετεωρολογικά Γραφεία και Μετεωρολογικοί Σταθμοί υπάγονται στον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας όπου και καθορίζει το έργο και την αποστολή τους. Δεδομένου ό,τι σημαντικό μέρος αυτών καλύπτει ανάγκες της Εθνικής Άμυνας (Στρατιωτικά Αεροδρόμια, κλπ), ποιος καθορίζει το έργο τους; Η ΓΓΠΠ ή το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΑ-ΓΕΣ-ΓΕΝ) τις ανάγκες του οποίου εξυπηρετούν, ενώ και η στοχοθεσία τους είναι σε πολλά θέματα σημαντικά διαφοροποιημένη. Είναι σημαντικό να τονιστούν και να προβλεφθούν οι διαφορετικές προτεραιοποιήσεις του έργου της Πολιτικής Προστασίας συγκριτικά με αυτό της Εθνικής Άμυνας. Πρέπει αυτό να θεσμοθετηθεί σαφώς γιατί θα υπάρξουν περιπλοκές, σε καίριες φάσεις, της εξέλιξης των καιρικών φαινομένων. Στην Παράγραφο 3 όπου αντικαθίσταται ο Διοικητής ή Υποδιοικητής της ΕΜΥ (και όχι της ΠΑ όπως λανθασμένα αναφέρεται) από τον ΓΓΠΠ δημιουργούνται τα ακόλουθα ερωτήματα. Ναι μεν θα έχει τον επιχειρησιακό και διοικητικό έλεγχο του πολιτικού προσωπικού (που θα μεταταχθεί στο ΥΚΚΠΠ), πλην όμως θα έχει μόνο τον επιχειρησιακό έλεγχο του στρατιωτικού προσωπικού, που διοικητικά (και λόγω ιδιότητας) θα ανήκει στο ΥΠΕΘΑ/ΓΕΑ. Οπότε, σε επιμέρους θέματα θα υπάρχει δυσλειτουργία και δυσαναλογία καθηκόντων, γεγονός που θα γίνει ορατό στο άμεσο μέλλον. Στην παράγραφο 4 οι μισθολογικές συνέπειες και μεταβολές θα πρέπει να εφαρμόζονται στο σύνολο του προσωπικού που θα υπάγεται διοικητικά ή επιχειρησιακά στο ΥΚΚΠΠ καθώς δεν μπορεί για το ίδιο έργο να αμείβονται διαφορετικά εργαζόμενοι είτε του ΥΚΚΠΠ είτε του ΥΠΕΘΑ. Καταλαβαίνετε ότι αυτό θα οδηγήσει στην ανάληψη σημαντικού αριθμού νομικών δράσεων από το «σχεδόν αποκλειστικά» θιγόμενο στρατιωτικό προσωπικό. Διότι, για τους μη έχοντες γνώσεις λειτουργίας της ΕΜΥ, το στρατιωτικό προσωπικό είναι αυτό που βγάζει την πλειονότητα του δύσκολου και απαιτητικού επιχειρησιακού έργου, καλύπτοντας όλο το εύρος της Επικράτειας και όχι οι ολιγάριθμοι ΜΥ (συγκριτικά μιλώντας πάντα) που βρίσκονται εντός των τειχών της Κεντρικής Υπηρεσίας στην Αθήνα. Όπως αναφέρθηκε και σε πρότερο σχόλιο, δεν μπορεί οι νέοι μετεωρολόγοι να καλύπτουν κρίσιμες θέσεις σε ακριτικές περιοχές, όπως π.χ. το Καστελόριζο, με όποιο προσωπικό κόστος, χωρίς να αμείβονται το ίδιο ή και περισσότερο από τον αντίστοιχου βαθμού και χρονικής εμπειρίας Δημόσιο Υπάλληλο που υπηρετεί στο ίδιο Υπουργείο. Προτείνεται η εξέταση χορήγησης ειδικού επιδόματος, από το ΥΚΚΠΠ αποκλειστικά ή και σε συνεργασία με το ΥΠΕΘΑ/ΓΕΑ, με την μορφή «Προσωπικής Διαφοράς» ή με όποια άλλη διατύπωση επιλεγεί για την εξομοίωση των αμοιβών. Επιπλέον, η κάλυψη διοικητικών θέσεων της υπό τη ΓΓΠΠ νέας ΕΜΥ και του νέου οργανογράμματος που αναπόφευκτα κάποια στιγμή θα προκύψει, θα πρέπει να γίνεται από τον συνδυασμό των δύο κατηγοριών προσωπικού με βάση το προσοντολόγιό τους, την σχετικότητα των τίτλων σπουδών τους με τη Μετεωρολογία ή με την Πολιτική Προστασία, καθώς και τον χρόνο προϋπηρεσίας τους. Το δίκτυο των Μετεωρολογικών Σταθμών θα πρέπει να είναι ενιαίας μορφής (όχι ιδιοκτησιακού καθεστώτος), τυποποιημένο και εγκαταστημένο σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού, μέλος του οποίου είναι η Ελλάδα και υποχρεούται να τις ακολουθεί. Η τυποποίηση των καταγραφών και των Μετεωρολογικών πληροφοριών είναι απαραίτητη για την ορθή αξιοποίηση των στοιχείων, τη διεξαγωγή ερευνών και την πληρέστερη κλιματολογική κάλυψη της Επικράτειας. Μέχρι τώρα η πανσπερμία Αυτόματων Μετεωρολογικών Σταθμών κάθε είδους είναι θεμιτή μεν, μη σωστή όμως επιχειρησιακά και σχετικά μη αξιοποιήσιμη επιστημονικά, ως μη πληρούσα τις απαιτούμενες προδιαγραφές.