Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 31 Μητρώο Τήρησης Μέτρων Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών και καθαρισμοί οικοπεδικών και ακάλυπτων χώρων – Προσθήκη άρθρου 53Α στον ν. 4662/2020Σχόλιο του χρήστη Βασίλης | 20 Νοεμβρίου 2023, 08:11
Θα παραθέσω την άποψή μου, έχοντας την εμπειρία ως υπάλληλος Ο.Τ.Α., που του έχουν ανατεθεί καθήκοντα Πολιτικής Προστασίας. Τα βασικά θέματα, που πρέπει να διευκρινιστούν, με βάση τα προβλήματα, που προκύπτουν κάθε χρόνο, είναι τα εξής: 1. Στην παράγραφο 3δ, γίνεται αναφορά σε «…εκτάσεις που δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με τον δασικό χάρτη της περιοχής και κατόπιν ενημέρωσης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας». Θα ήταν χρήσιμες κάποιες πρακτικές οδηγίες και διευκρινίσεις, ώστε να αποφευχθούν προβλήματα και άσκοπη επικοινωνία με τις Διευθύνσεις Δασών. Για παράδειγμα: θα δρουν οι Δήμοι με βάση την Ανάρτηση των Δασικών Χαρτών; 2. Το πρόστιμο των 1000€ θα επιβάλλεται από τον Δήμο ή το Υπουργείο; 3. Θα εξακολουθεί να ισχύει το πρόστιμο των 0,50€ ανά τ.μ., που επιβάλλει ο Δήμος; 4. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του παραβάτη, τι θα γίνει με τον καθαρισμό των εκτάσεων; Οι πόροι των Δήμων (ανθρώπινο δυναμικό, υλικοτεχνικός εξοπλισμός και οικονομικοί) είναι περιορισμένοι. Προτεραιότητα των Δήμων είναι να καθαρίζονται οι κοινόχρηστοι χώροι, που δεν είναι λίγοι. Θα ήταν χρήσιμο να ληφθεί υπ΄ όψιν ότι οι μικροί Δήμοι, πέραν της έλλειψης των πόρων, έχουν πολλούς κοινόχρηστους χώρους, που χρήζουν καθαρισμό, διότι δεν είναι «τσιμενταρισμένοι», όπως οι μεγάλοι Δήμοι. Ο σχεδιασμός δεν μπορεί να έχει ως μοναδικό μοντέλο την Αθήνα ή την Θεσσαλονίκη. Εάν θα πρέπει, παρ΄όλα αυτά, να καθαρίσουν οι Δήμοι τα ακαθάριστα οικόπεδα, θα εξακολουθούν να έχουν υποχρέωση να χρεώνουν το κόστος καθαρισμού στον ιδιοκτήτη; Εάν ναι, τότε προκύπτει το μεγαλύτερο πρόβλημα: δεν υπάρχουν στοιχεία ιδιοκτητών. Το Κτηματολόγιο, με δικαιολογία τα προσωπικά δεδομένα, δεν χορηγεί στοιχεία. Αν θα πρέπει οι Δήμοι να χρεώνουν πρόστιμα, θα πρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση στα στοιχεία του κτηματολογίου, έστω και αν είναι φερόμενοι ιδιοκτήτες. Να υπάρχει κάποιος πιστοποιημένος υπάλληλος του Δήμου, που θα μπαίνει με κωδικούς στην πλατφόρμα του κτηματολογίου, ώστε να βλέπει άμεσα τα απαραίτητα στοιχεία. 5. Οι ηλεκτρονικές καταγγελίες θα προωθούνται για έλεγχο στους Δήμους; Θα πρέπει να προβλεφθεί τρόπος να κλείνουν, ηλεκτρονικά, οι καταγγελίες σε περίπτωση εκτός σχεδίου γηπέδων χωρίς κτίσμα (δεν υπάρχει υποχρέωση καθαρισμού), σε περίπτωση, που στο μεσοδιάστημα μεταξύ καταγγελίας και αυτοψίας έχει καθαριστεί, κ.λπ. Συχνό είναι το φαινόμενο της υπερβολής, διότι κάποιοι πολίτες θεωρούν λανθασμένα ότι κινδυνεύουν, με αποτέλεσμα να γίνεται καταγγελία για κάθε ακούρευτο θάμνο στην αυλή (δεν είναι σχήμα λόγου, αλλά πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να χάνεται χρόνος, διότι πρέπει να γίνει η αυτοψία, πριν καταλήξουμε ότι δεν συντρέχει κανένας κίνδυνος). 6. Κατά τον έλεγχο της καταγγελίας, θα πρέπει να περιγράφονται με σαφήνεια τα βήματα της διαδικασίας. 7. Να οριστεί ξεκάθαρα τι σημαίνει «οικισμός», διότι υπάρχει η λανθάνουσα άποψη, ότι όπου υπάρχουν μερικά κτίσματα συγκεντρωμένα είναι οικισμός. Αυτό αφορά την υποχρέωση καθαρισμού σε ακτίνα 100 μέτρων, πέριξ του οικισμού.