Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 20 Μεταφορά Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής ΠροστασίαςΣχόλιο του χρήστη Σωματείο Υπαλλήλων Π.Α. "Ο ΙΚΑΡΟΣ" | 23 Νοεμβρίου 2023, 22:36
Στο άκουσμα των σχετικών εξαγγελιών του κ. Πρωθυπουργού, έγινε σαφές σε όλους ότι αποτελούν κυβερνητικούς στόχους η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων μετεωρολογικών υπηρεσιών προς τον πολίτη, η εκπροσώπηση της χώρας στο Διεθνές περιβάλλον αλλά και η επαρκής υποστήριξη της κρίσιμης αποστολής των Ενόπλων Δυνάμεων. Από τη μελέτη των άρθρων 20 και 21 του σχετικού νομοσχεδίου, προκύπτουν τα εξής: 1) Δεν εξασφαλίζεται μέσω αυτών η θεσμική, οικονομική, διοικητική Αυτοτέλεια και Ενότητα της ΕΜΥ. 2) Δεν αναφέρεται (προφανώς εκ παραδρομής) ότι η ΕΜΥ ως σήμερα λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ΠΔ 161/1997 (Α΄142), αλλά ταυτόχρονα και με τις σχετικές διατάξεις του ΠΔ 79/2018 (Α΄148) (κυρίως ως προς το Οργανόγραμμα και την κατανομή των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεών της). 3) Δεν εξασφαλίζεται επαρκώς η συνέχιση υποστήριξης της Διεθνούς Αεροναυτιλίας σύμφωνα με τις υποχρεώσεις της χώρας (όπως αυτές απορρέουν από τους ICAO, EUROCONTROL κτλ). 4) Δε λαμβάνεται μέριμνα για την ολοκλήρωση υλοποίησης του υφιστάμενου, εν εξελίξει, έργου ΕΣΠΑ (ποσοστό ωρίμανσης υλοποίησης ~ 80%) και την παραλαβή όλου του κρίσιμου σύγχρονου απαραίτητου εξοπλισμού αυτού. Σημειώνεται ότι το εν λόγω έργο, μέχρι στιγμής, πραγματοποιείται και με τη σημαντική συμβολή στελεχών του ΥΠΕΘΑ. 5) H Κεντρική Υπηρεσία της EMY, είναι κρίσιμο να συνεχίσει να λειτουργεί στο κτίριο στο οποίο στεγάζεται επί σχεδόν έναν αιώνα, λόγω του τεράστιου κόστους μετεγκατάστασης των τεχνολογικών υποδομών της (Data Center, υπερ-υπολογιστής, rack servers, γραμμές, εσωτερική καλωδίωση κτλ) αλλά και της πολυπλοκότητας και του χρόνου που απαιτείται για να γίνει αυτή (δεδομένου ότι πρέπει να λειτουργεί επιχειρησιακά αδιάκοπα επί 24ωρου βάσεως, 365 μέρες το χρόνο). Επομένως, εγείρονται σοβαρά θέματα ασφάλειας πτήσεων, αεροναυτιλίας, ναυτιλίας, εθνικής άμυνας, διεθνών υποχρεώσεων κτλ). 6) Η Υπηρεσία στελεχώνεται με ειδικότητες πολιτικού προσωπικού (μετεωρολόγων, πληροφορικής, μηχανικών, τεχνικών μετεωρολογικών οργάνων, παρατηρητών μετεωρολόγων, διοικητικών κτλ), που συνεργάζονται αρμονικά με το αντίστοιχο προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας για την υποστήριξη των κρίσιμων υποδομών (RADAR, Αυτόματοι Μετ. Σταθμοί, Σταθμοί Δορυφορικής Λήψης, Συστήματα ΤΠΕ, Συστήματα Μετ. Υποστήριξης Α/Δ, κα), το οποίο αναφέρεται στο νομοσχέδιο ότι εφεξής δε θα υπάγεται στο ανθρώπινο δυναμικό της ΕΜΥ, με αποτέλεσμα τη δημιουργία δυσεπίλυτων προβλημάτων καθημερινά. Αντιλαμβανόμενοι ότι ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου αποτελεί πρωταρχικό στόχο του κ. Υπουργού και δεδομένης της αναγκαιότητας αδιάκοπης επιχειρησιακής λειτουργίας τόσο της ΕΜΥ, όσο και της Πολιτικής Προστασίας προτείνουμε: Η άμεση απαραίτητη συνεργασία με το ΥΚΚΠΠ να διασφαλιστεί χωρίς τη διάσπαση και τη μεταφορά Τμήματος της ΕΜΥ σ' αυτό, αλλά με τη μορφή Μνημονίων Συνεργασίας και Αναλυτικών Συμβάσεων, σε όποιους τομείς κρίνεται αναγκαίο (πχ Προειδοποιήσεις Καιρού, Έκτακτα Δελτία επιδείνωσης καιρικών συνθηκών κτλ) και με τη θεσμική συμμετοχή έμπειρων στελεχών και επιστημόνων της ΕΜΥ σε αντίστοιχες Επιτροπές ή Δράσεις του ΥΚΚΠΠ (πχ Task Force). Η συλλογική εμπειρία καταδεικνύει πως απόπειρες μεταρρυθμίσεων που έγιναν με βιαστικό ή αποσπασματικό τρόπο οδήγησαν σε οδυνηρές συνέπειες με μαθηματική ακρίβεια (πχ δυσλειτουργίες, ατυχήματα, καταστροφές κτλ). Ας μη διασπαστεί σε επιμέρους τμήματα, εντελώς ξαφνικά, ένα σχήμα που εργάζεται αποδεδειγμένα επιτυχώς επί δεκαετίες, στην προσπάθεια βελτιστοποίησης των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη. Αντιθέτως, ας δημιουργηθεί ένα νέο ΠΔ, από το ΥΠΕΘΑ, που θα εξασφαλίζει ένα σύγχρονο ολοκληρωμένο οργανόγραμμα μιας αυτοτελούς και επιστημονικά ανεξάρτητης Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, η οποία θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις υποδομές της και θα εξυπηρετεί το κοινωνικό σύνολο, την εθνική οικονομία και την Εθνική Ασφάλεια της Χώρας. Με εκτίμηση, Σωματείο Πολιτικού Προσωπικού Πολεμικής Αεροπορίας «Ο Ίκαρος»