Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 19 Μεταφορά Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής ΠροστασίαςΣχόλιο του χρήστη Κοτρωνη Βασιλική | 24 Νοεμβρίου 2023, 19:16
Το άρθρο 19 πρέπει να αποσυρθεί καθώς και θα είναι επιζήμιο για το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ) και για την έρευνα και την παραγωγή γνώσης στην Ελλάδα γενικά και δεν θα εξασφαλίσει τη βελτίωση της Πολιτικής Προστασίας της χώρας όπως έχει εξαγγελθεί ως στόχος. Θα είναι επιζήμιο για το ΕΑΑ γιατί: 1. Το ΕΑΑ για την υλοποίηση υψηλής ποιότητας έρευνας έχει ανάγκη το ελεύθερο ακαδημαϊκό περιβάλλον, τις συνέργειες με τα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας και την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ) που διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία για το συντονισμό της έρευνας στην Ελλάδα. 2. Το ΕΑΑ, και όλα τα Ερευνητικά κέντρα διαφέρουν ριζικά από τους λοιπούς φορείς του Δημοσίου, τόσο από την πλευρά του επιστημονικού/ερευνητικού προσωπικού το οποίο απασχολούν, όσο και από την πλευρά του επιστημονικού/ερευνητικού έργου το οποίο επιτελούν. Οι διοικητικές και διαχειριστικές διαδικασίες που επιτρέπουν στα Ερευνητικά Κέντρα να λειτουργούν περιγράφονται σε συγκεκριμένους νόμους (4310/2014, 4957/2022) οι οποίοι δεν θα ισχύουν πλέον για το ΕΑΑ με την απόσπασή του. Επομένως θα καταρρεύσει η χρηματοδότηση του ΕΑΑ συμπαρασύροντας τη λειτουργία των ερευνητικών υποδομών του αλλά και την αδυναμία χρηματοδότησης εκατοντάδων επιστημόνων συνεργατών του ΕΑΑ οδηγώντας σε brain-drain. 3. Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ) δεν έχει την τεχνογνωσία και επάρκεια αλλά και ούτε την υποχρέωση να εποπτεύει ένα Ερευνητικό Κέντρο. 4. Το ερευνητικό προσωπικό του ΕΑΑ και οι ερευνητικές του υποδομές κατά πλειοψηφία αφορούν σε θεματικές που δεν σχετίζονται με την Πολιτική Προστασία παρότι λόγω της επικαιρότητας και σημασίας των δράσεων παρακολούθησης και πρόγνωσης φυσικών καταστροφών προκαλείται η αντίθετη εντύπωση. Ποια είναι η χρησιμότητα της αστρονομίας, της κοσμολογίας, των δορυφορικών τηλεπικοινωνιών, της χημείας της ατμόσφαιρας , της ενέργειας, κλπ σε ένα υπουργείο όπως η Πολιτική Προστασία; 5. Θα υπάρξουν άμεσες οικονομικές συνέπειες για το ΕΑΑ και τη δημόσια έρευνα καθώς • δεν θα μπορέσει να υλοποιηθεί εγκεκριμένο έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 66.000.000 € • θα υπάρξει σημαντικός κίνδυνος απένταξης έργων κτηριακών εγκαταστάσεων ύψους >5.000.000 € που βρίσκονται σε εξέλιξη • τίθενται σε κίνδυνο και οι μελλοντικές χρηματοδοτήσεις μέσω ΓΓΕΚ που απευθύνονται στα υπό την εποπτεία της Ερευνητικά Κέντρα Δεν εξασφαλίζεται η βελτίωση της Πολιτικής Προστασίας της χώρας γιατί: 1. Η συνεργασία με την Πολιτική Προστασία δεν απαιτεί υπαγωγή και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω προγραμματικών συμφωνιών διάθεσης των εργαλείων και υπηρεσιών που έχει αναπτύξει το ΕΑΑ ως προϊόν της ερευνητικής του αποστολής 2. Το ΕΑΑ από την ίδρυση του ΥΚΚΠΠ προσπαθεί να εγκαταστήσει συνεργασίες για τη διάθεση των εργαλείων και υπηρεσιών τις οποίες έχει αναπτύξει ως αποτέλεσμα των ερευνών του και δεν έχει επιτευχθεί η συνεργασία λόγω αδράνειας του ίδιου του ΥΚΚΠΠ, επομένως η υπαγωγή του ΕΑΑ στο ΥΚΚΠΠ μοιάζει προσχηματική και επικοινωνιακή κίνηση χωρίς ειλικρινή πρόθεση συνεργασίας 3. Το ΕΑΑ δεν κλήθηκε ποτέ, αν και το διεκδίκησε συστηματικά, να καταθέσει τους προβληματισμούς, την επιχειρηματολογία και τις προτάσεις του σχετικά με την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. 4. Η βελτίωση της Παρακολούθησης, Πρόγνωσης και Διαχείρισης των Φυσικών Κινδύνων απαιτεί τη συμβολή πολυσχιδών επιχειρησιακών και ερευνητικών φορέων όπως έχει προδιαγραφεί ήδη στο ιδρυτικό νόμο του ΥΚΚΠΠ και δεν εξασφαλίζεται από την προσάρτηση ενός ερευνητικού κέντρου όπως το ΕΑΑ. Κοτρώνη Βασιλική Διευθύντρια Ερευνών ΕΑΑ