• Σχόλιο του χρήστη 'ΥΠΟΠΤΕΡΑΡΧΟΣ ε.α ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ, ΔΙΑΤΕΛΕΣΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΕΜΥ ΚΑΙ ΜΟΝΙΜΟΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ' | 28 Νοεμβρίου 2023, 09:50
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 20, ΤΟΥ ΥΠΟ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ Σ.Ν Βάση των διατάξεων του προτεινόμενου άρθρου, ή μεταφορά της Υπηρεσίας από το ΥΠΕΘΑ στο ΥΚΚΠΠ είναι αδύνατον να πραγματοποιηθεί, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος του έργου μετεωρολογικής υποστήριξης που ασκείται σε Εθνικό και Διεθνές επίπεδο και των κρίσιμων ζητημάτων ασφάλειας επι της αδιάλειπτης μετεωρολογικής υποστήριξης προς τους υποστηριζόμενους φορείς, Άρθρο 1 του π.δ 161/1997 (Α΄142). Η υλοποίηση της Εξουσιοδοτικής Διάταξης, ως αναφέρεται στο Άρθρο 21 αυτού, δεν διασφαλίζει τη βέλτιστη διαδικασία μεταφοράς της Υπηρεσίας καθώς και την ομαλή λειτουργία της Κεντρικής Υπηρεσίας και των Κλιμακίων της. Ιδιαίτερα δε, σε θέματα υποστήριξης των επιχειρησιακών και επιτακτικών αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων, της Αεροναυτιλίας στο σύνολό της, της Ναυτιλίας, της Τηλεπισκόπησης καθώς και της Διακίνησης της μετεωρολογικής πληροφορίας. Είναι δεδομένο ότι σήμερα το μεγαλύτερο ποσοστό στελέχωσης της ΕΜΥ είναι Στρατιωτικό και χωρίς αυτό η Υπηρεσία δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει χωρίς μεταβατικό στάδιο. Ως εκ τούτου, η μελέτη θεμάτων διοικητικής, υπηρεσιακής, οργανωτικής, επιχειρησιακής και οικονομικής φύσεως προς όφελος της αποστολής της Υπηρεσίας καθώς και επι κάθε άλλου θέματος που αφορά το προσωπικό που υπηρετεί στην ΕΜΥ (Κ.Υ και Κλιμάκια), οφείλουν να τύχουν εκ προοιμίου στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου ως επι του Άρθρου 20 αυτού, περαιτέρω επεξεργασίας με τη συμμετοχή Επιτροπής που θα συσταθεί από αρμόδια στελέχη της ΕΜΥ και συναρμόδιων στελεχών του ΥΠΕΘΑ και ΥΚΚΠΠ. Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλισθεί η επίλυση σοβαρών ζητημάτων επι των αρμοδιοτήτων, επι της υποστήριξης των επιχειρησιακών αναγκών καθώς επίσης και επι των λοιπών νομοθετικών ρυθμίσεων που είναι αναγκαία για την ολοκληρωτική και ασφαλή αντιμετώπιση του θέματος. ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ Δεδομένου του τεράστιου έργου και φάσματος δραστηριοτήτων της ΕΜΥ τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της χώρας, ο Νομοθέτης προ της εισαγωγής του Άρθρου 20, του υπό διαβούλευση Σ.Ν στο τελικό Νομοσχέδιο προς ψήφιση στην Ελληνική Βουλή, που στόχο έχει όπως αναφέρει η Αιτιολογική του Έκθεση την «ορθολογική διαχείριση και την πλήρη αξιοποίηση της υπηρεσίας», θα πρέπει να συμπεριλάβει «ορθολογική» πληροφόρηση αποκλειστικά από την Διοίκηση της Υπηρεσίας για το σύνολο του έργου μετεωρολογικής υποστήριξης, τόσο αυτού που άπτεται της αρμοδιότητας χειρισμού του ΥΚΚΠΠ όσο και αυτού που αφορά το ΥΠΕΘΑ και τα άλλα Υπουργεία. Έργα και δραστηριότητες της ΕΜΥ που εν συνόλω υποστηρίζουν μετεωρολογικά όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο από επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα αλλά επίσης την Εθνική μας Άμυνα και την Εθνική μας Οικονομία. Συνεπώς το τελικό αποτέλεσμα θα είναι πληρέστερο και άμεσα ωφέλιμο για τα αρμόδια όργανα που λαμβάνουν αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα, κατ΄ επέκταση δε για τον Ελληνικό λαό, χωρίς χρονικές καθυστερήσεις που θα επιφέρουν τρέχουσες ή τυχόν άλλες μεταγενέστερες νομοθετικές ή διοικητικές πράξεις (ΚΥΑ, ΥΑ κ.α.). Μέχρι υλοποίησης των ανωτέρω, υπό την αιγίδα του ΥΠΕΘΑ/ΓΕΑ το προσωπικό της Κ.Υ ΕΜΥ και των Κλιμακίων της σε όλη την επικράτεια (Στρατιωτικό και Πολιτικό Προσωπικό), παρά τη δεκαετή και πλέον δημοσιονομική κρίση, την έλλειψη πόρων προσωπικού και μέσων, χάρη στην επαγγελματική και υπερβάλλουσα προσπάθεια τους, ανταπεξερχόμενοι της αποστολής τους παρείχαν και θα συνεχίσουν να παρέχουν έγκαιρη, έγκυρη και αξιόπιστη μετεωρολογική υποστήριξη στις Ένοπλες Δυνάμεις και σε όλους τους τομείς της Κοινωνικής και Οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Ενδεικτικά παραδείγματα του έργου αυτού αναφέρονται όχι μόνο όταν η ΕΜΥ διέθετε πλούσιους πόρους ανθρωπίνου δυναμικού και μέσων τελευταίας τεχνολογίας όπως της επιτυχούς μετεωρολογικής υποστήριξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά επίσης τόσο στο πρόσφατο παρελθόν όσο και στο παρόν, όταν η ΕΜΥ δεν διέθετε ποσοστιαία τους αντίστοιχους πόρους. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που άπτεται της μετεωρολογικής υποστήριξης του κοινωνικού συνόλου, αποτελεί η ισχυρή και ιδιαιτέρως σπάνια μεσογειακή κυκλόγεννεση η οποία επηρέασε τη χώρα προ ολίγων ετών προκαλώντας άκρως ισχυρά καιρικά φαινόμενα σε όλη την επικράτεια, όπου το ΥΠΕΘΑ/ΕΜΥ κλήθηκε με φυσική παρουσία, να προσφέρει τις υπηρεσίες της εντός του χώρου επιχειρήσεων της ΓΓΠΠ, συμβάλλοντας με το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό, προ έναρξης και κατά τη διάρκεια της ισχυρής αυτής κακοκαιρίας, στην άμεση ενημέρωση του κ. ΓΓΠΠ. Το αποτέλεσμα της έγκαιρης, έγκυρης και άμεσης αυτής μετεωρολογικής υποστήριξης, χαρακτηρίσθηκε απολύτως επιτυχές προφορικώς και γραπτώς με σχετική επιστολή του κ. Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας. Κάτι ανάλογο δύναται να πραγματοποιείται σε κάθε επερχόμενη μείζονα κακοκαιρία. Το αναφερόμενο γεγονός όπως και αντίστοιχα γεγονότα σε παρόντα χρόνο, οφείλονται αποκλειστικά στη μακρά εμπειρία και επιστημονική κατάρτιση του προσωπικού της (Κεντρική Υπηρεσία και Κλιμάκια σε όλη την επικράτεια), της υπερβάλλουσας προσπάθειας αυτού και του άοκνου ενδιαφέροντος του σε συνάφεια του υπηρεσιακού καθήκοντός του. Εκφράζουν δε, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Υπηρεσίας αυτής και τη δυνατότητα υποστήριξης, ιδιαίτερα στους τομείς της πρόγνωσης και επαγρύπνησης επι των καιρικών φαινομένων, από μία Υπηρεσία και από ένα αδιατάραχτο σύνολο (Στρατιωτικό και Πολιτικό προσωπικό), προς όφελος όλων των υποστηριζόμενων φορέων της Εθνικής Οικονομίας, του Κοινωνικού μας Συνόλου και της Εθνικής μας Άμυνας. Επίσης προβάλουν ότι αυτό που χρειάζεται πρωτίστως η ΕΜΥ για να συνεχίσει να λειτουργεί με βέλτιστα ποιοτικά χαρακτηριστικά, αναπτύσσοντας περαιτέρω το σύνολο των δομών της, είναι η άμεση ενίσχυσή της με ανθρώπινο δυναμικό, μέσα και εξοπλισμό, με στόχο την πλήρη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της σε ευρύτερο φάσμα. Αναφορικά με το ανθρώπινο δυναμικό, η Υπηρεσία στη παρούσα μορφή της έχει απόλυτη ανάγκη να ενισχυθεί δεδομένης της σταδιακής μείωσης ιδιαίτερα του Πολιτικού προσωπικού της. Σαφώς εξαιρώντας το Στρατιωτικό Προσωπικό σύμφωνα με την παρ. 1 του Άρθρου 20 του Σ.Ν., το οποίο και αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό επι του συνόλου του, καθίσταται ουσιαστικά αδύνατη η λειτουργία της ΕΜΥ. Ειδικότερα τονίζεται ότι δεδομένου του μεγαλύτερου ποσοστού στελέχωσης της Υπηρεσίας από Στρατιωτικό επιστημονικό προσωπικό καθώς επίσης τόσο της φυσικής προέλευσης αυτού (Ε.Δ) όσο και του ειδικού χειρισμού εκ μέρους του θεμάτων μετεωρολογικής υποστήριξης ΓΕΕΘΑ, ΓΕΑ και λοιπών Κλάδων Ε.Δ, καθίσταται επιβεβλημένη στη παρούσα περίοδο η διατήρηση της υπαγωγής της Υπηρεσίας στο ΥΠΕΘΑ. Σε άλλη περίπτωση, εκτιμάται ότι θα δημιουργούνται θέματα διοικητικής και επιχειρησιακής διοίκησης και ελέγχου σε ένα σχήμα μάλιστα που στην όλη πορεία του χαρακτηρίζεται «επιτυχημένο» και οργανωτικά. Σημειώνεται πως αυτό συνεπικουρείται επίσης, πλην των άλλων λόγων, από τη φοίτηση Ικάρων Μετεωρολόγων καθώς και Δοκίμων Υπαξιωματικών Μετεωρολόγων αντίστοιχα στη Σχολή Ικάρων και στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας. Αναφορικά με τα μέσα, σημειώνεται περιληπτικά η τεχνολογική ενδυνάμωσή της ΕΜΥ, που θα προκύψει με την αντικατάσταση του εξοπλισμού της από νέο σύγχρονης τεχνολογίας, δεδομένου πλέον των ετήσιων οικονομικών αποδόσεων εκατομμυρίων ευρώ εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού EUROCONTROL (Άρθρο 79 ν.4590/2019, ΚΥΑ 276/2023) καθώς και η υλοποίηση του ΕΣΠΑ/ΕΜΥ 1 για την εγκατάσταση σε όλη την επικράτεια πλήθους Αυτόματων Μετεωρολογικών Σταθμών. Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί ως ισχυρό πεδίο επιστημονικής αναφοράς και δυναμικά εξελισσόμενο, ο Τομέας των συνεργασιών της ΕΜΥ με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά ιδρύματα της χώρας ως Άρθρο 1 παρ.(ια) του π.δ 161/1997. Τα εν λόγω ιδρύματα αποτελούν την πηγή πολύτιμης επιστημονικής έρευνας και γνώσης και τα επιστημονικά προϊόντα τους, διατιθέμενα ως εργαλεία στην ΕΜΥ και στην επιχειρησιακή υποστήριξη που προσφέρει προς τους υποστηριζόμενους εξ αυτής φορείς, δύνανται να αποτελέσουν πολλαπλασιαστή ισχύος. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Συμπερασματικά και συναφώς των ανωτέρω συνοπτικών σχολίων μου προτείνω, ο Νομοθέτης επι του προς διαβούλευση Σ.Ν του ΥΚΚΠΠ: α) Να εξετάσει εξ αρχής την απόσυρση του Άρθρου 20 από το προς ψήφιση στην Ελληνική Βουλή, Νομοσχέδιο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών». β) Να συμπεριλάβει το ΥΠΕΘΑ/ΕΜΥ στα τακτικά μέλη της «Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου» σύμφωνα με τα αναφερόμενα του άρθρου 7 α αυτού. γ) Να συμπεριλάβει ανθρώπινο δυναμικό του ΥΠΕΘΑ/ΕΜΥ για στελέχωση της ΓΓΠΠ ως επι των αναφερομένων διατάξεων των Άρθρων 6 και 7 του Σ.Ν, αποτελούμενο από Τριμελή Επιστημονική Ομάδα Μετεωρολόγων της Υπηρεσίας, αποκλειστικά σε καταστάσεις ετοιμότητας σύμφωνα με διαλαμβανόμενα παρ. (γ) και (δ) του Άρθρου 6 αυτού. δ) Να επανεξετάσει σε μεταγενέστερο στάδιο το περιεχόμενο του Άρθρου 20, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς (ΥΠΕΘΑ/ΓΕΑ/ΕΜΥ, ΥΚΚΠΠ), λαμβάνοντας υπόψη το συνολικό έργο μετεωρολογικής υποστήριξης που προσφέρει η ΕΜΥ σε όλους τους φορείς της Πολιτείας προς εκπλήρωση της αποστολής της, το σύνολο των αναγκών, την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών της, των ειδικών θεμάτων χειρισμού και του ποσοστού στελέχωσης του προσωπικού της για την εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας. Υποπτέραρχος ε.α Μετεωρολόγος Νικόλαος Βογιατζής Διατελέσας Διοικητής ΕΜΥ και Μόνιμος Αντιπρόσωπος Ελλάδος στον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό