Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 20 Μεταφορά Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής ΠροστασίαςΣχόλιο του χρήστη Νίκος Καραταράκης | 28 Νοεμβρίου 2023, 10:25
Σχόλια / παρατηρήσεις με αφορμή τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία YΚΚΠΠ, που περιλαμβάνει και την υπαγωγή της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ) (άρθρο 20). Η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ) θα πρέπει, πρωτίστως και πέραν της όποιας υπαγωγής σε (παραγωγικό) Υπουργείο, να έχει τη δομή και λειτουργία μιας Αυτοτελούς Δημόσιας Υπηρεσίας ή ενός Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου. Η οντότητα αυτή επιβάλλεται να έχει Διοικητική, Οργανωτική, Υπηρεσιακή, Οικονομική και Θεσμική αυτοτέλεια και ανεξαρτησία / αυτονομία, υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό [στην προκειμένη περίπτωση – της προτεινόμενης ρύθμισης, στον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ)]. Η ΕΜΥ αποτελεί, μεταξύ πολλών άλλων (αρμοδιοτήτων), τον εξουσιοδοτημένο φορέα της πολιτείας για την έκδοση έγκαιρων και έγκυρων προγνώσεων επικίνδυνων και ακραίων καιρικών φαινομένων, για την έκδοση και διάδοση στη συνέχεια των αντίστοιχων προειδοποιήσεων που συνδέονται με αυτά τα φαινόμενα, από την αρμόδια εξουσιοδοτημένη υπηρεσία (Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας - ΓΓΠΠ)για αυτό το σκοπό. Προτείνεται η υπαγωγή όλων των ζητημάτων, που αφορούν την ΕΜΥ, σχετικά με αρμοδιότητες, συστήματα και υποδομές και προσωπικό στον Υπουργό [στην προκειμένη περίπτωση – της προτεινόμενης ρύθμισης, στον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ)], και όχι ‘’μοιρασμένα’’ και στον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας (σημείωση: για το ζήτημα της υπαγωγής γίνεται αναφορά και στο τέλος του κειμένου). Η ως άνω νομική υπηρεσιακή / οργανωτική οντότητα ΕΜΥ θα πρέπει να έχει δικό της αυτοτελή Οργανισμό, στη συνέχεια του τρέχοντος Π.Δ 161/96, επικαιροποιημένο με τις όποιες αλλαγές επιβάλλονται. Στον Οργανισμό αυτό θα αναφέρεται ρητά ο χαρακτήρας και η υπαγωγή της ΕΜΥ και το σύστημα Διοίκησης / Υποδιοίκησης (ανεξάρτητη Διοίκηση με αυξημένο κύρος και νομιμοποίηση και με ευχέρεια και δυνατότητες και ευκαιρίες συνεργασιών σε εθνικό, Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο). Στον Οργανισμό αυτό της ΕΜΥ θα αναφέρονται / διασφαλίζονται τα εξής: • Η Αποστολή της, η Συγκρότηση / διάρθρωση της (Κεντρική Υπηρεσία, Περιφερειακές Διοικητικές Μονάδες / Δίκτυα Μετ. Σταθμών και άλλων υποδομών, Περιφερειακά Κέντρα κλπ.). • Οι αρμοδιότητες (αναλυτική περιγραφή όλων των μεγάλων τομέων ευθύνης και μετεωρολογικής υποστήριξης της ΕΜΥ). Ιδιαίτερη αναφορά στις συμβατικές και άλλες υποχρεώσεις συμμετοχής και εκπροσώπησης της χώρας μέσω ΕΜΥ σε Εθνικά, Ευρωπαϊκά και Διεθνή φόρα (με προεξάρχοντες τον WMO/ΠΜΟ και τους Ευρωπαϊκούς Μετεωρολογικούς Οργανισμούς – ECMWF, EUMETSAT, EUMETNET, COPERNICUS κλπ.). • Προβλέψεις για το σύνολο των οργανικών θέσεων όλων των κατηγοριών που καλύπτουν τις ανάγκες μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας. • Προβλέψεις για το σύνολο των θέσεων ευθύνης σε όλα τα επίπεδα (συμπεριλαμβανομένης και της ηγεσίας της). • Πρόβλεψη Συλλογικών Οργάνων και μηχανισμών για τη διασφάλιση της λειτουργικότητας της Υπηρεσίας και της ενίσχυσης των συνεργασιών που απαιτούνται για την αποτελεσματική λειτουργία της και την παροχή των αναγκαίων υπηρεσιών σε όλους τους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας και της υποστήριξης του κοινωνικού συνόλου, καθώς και διασφάλισης της συνέχειας της μετεωρολογικής υποστήριξης της Εθνικής Άμυνας. • Αναφορά / Πρόβλεψη για ίδιο Προϋπολογισμό της ΕΜΥ, που εντάσσεται στον Προϋπολογισμό του Υπουργείου (ΚΚΠΠ) με ειδική αναφορά στο EUROCONTROL - λόγω υποστήριξης της αεροναυτιλίας, ως οικονομικού εργαλείου για την ανάπτυξη υποδομών και στήριξη του προσωπικού. • Αναφορά / πρόβλεψη για ύπαρξη αυτοτελούς Υ.Σ / ΕΜΥ για τη διαχείριση των θεμάτων του προσωπικού της. Τέλος, ειδικότερα για το ζήτημα της απευθείας υπαγωγής της ΕΜΥ στον Υπουργό (ΚΚΠΠ), υπάρχουν λόγοι που επιβάλουν αυτή την εκδοχή και όχι στον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας. Ως γνωστόν τα αντικείμενα απασχόλησης και οι σχετικές αρμοδιότητες της ΕΜΥ είναι ευρείες και δεν άπτονται μόνο των θεμάτων Πολιτικής Προστασίας και δεν περιορίζονται σε αυτά. Υπάρχουν και οι σημαντικές αρμοδιότητες της κλιματολογίας και της έρευνας και μελέτης του κλίματος, της παρακολούθησης της κλιματικής μεταβλητότητας / αλλαγής και η υποστήριξη σχετικών θεμάτων που χειρίζεται το πρώην ΥΠΕΝ, τα θέματα Υδρολογίας, Γεωργικής Μετεωρολογίας και Μετεωρολογίας Περιβάλλοντος. Όλα αυτά εντάσσονται περισσότερο αν όχι αποκλειστικά στον τομέα της Κλιματικής Κρίσης. Έτσι ενισχύεται η συνηγορία για την αυτοτελή, αυτοδύναμη ΕΜΥ, που θα υπάγεται στον Υπουργό [στην προκειμένη περίπτωση – της προτεινόμενης ρύθμισης, στον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ)]. Παρατήρηση: Λόγω της τρέχουσας ιδιαιτερότητας της ΕΜΥ με τις από κοινού υποδομές και το ένστολο προσωπικό (ΥΠΕΘΑ) που εμπλέκεται, εγείρονται θέματα προβλέψεων, ειδικών διατάξεων που θα αφορούν θέματα μεταβατικότητας, σε συνδυασμό με την διασφάλιση της συνέχειας και της λειτουργικότητας της Υπηρεσίας και της υποστήριξης όλων των τομέων της οικονομίας και του κοινωνικού συνόλου και διασφάλισης της απρόσκοπτης επιχειρησιακής υποστήριξης των τομέων Εθνικής Άμυνας.