Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 19 Μεταφορά Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής ΠροστασίαςΣχόλιο του χρήστη Βαγγέλης Κολοκοτρώνης | 28 Νοεμβρίου 2023, 16:11
Εργάζομαι στο Εθνικό Αστεροσκοπείο (ΕΑΑ) ουσιαστικά από το 1998, αρχικά στην έρευνα και κατόπιν στην διάχυση/εκλαΐκευση της επιστήμης της Αστρονομίας καθώς και των συναφών προς αυτή επιστημών. Μερικές παρατηρήσεις και από εμένα σχεδόν στην δύση της διαβούλευσης του συγκεκριμένου άρθρου 19 και στην διαφαινόμενη βίαιη και χαοτική υπαγωγή του ΕΑΑ, του αρχαιότερου ερευνητικού ιδρύματος (1842) της χώρας στο νεοσύστατο ΥΚΚΠΠ (2021), η οποία συντελείται με όρους πολιτικής εντροπίας. Το παρόν άρθρο των 10 γραμμών είναι δραματικά ελλιπές, εντελώς προχειρογραμμένο, αγνοεί την διεθνή αλλά και εγχώρια προηγούμενη πάγια πρακτική περί συνεργειών και συνεργασιών Πολιτείας με ερευνητικούς και πανεπιστημιακούς φορείς, κωφεύει στις προσπάθειες της διοίκησης του ΕΑΑ για επικοδομητικό διάλογο, δεν λαμβάνει επουδενί υπόψιν την αγωνία και ανησυχία των περίπου 350 εργαζομένων στο ΕΑΑ για το μέλλον τους, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για μελλοντικές υπαγωγές ερευνητικών κέντρων σε αντίστοιχα ή αναντίστοιχα υπουργεία (προφανώς η συνάφεια δεν παίζει κανένα ρόλο), δυναμιτίζει την έννοια της ανεξάρτητης έρευνας, με μοναδικό στόχο "την τοποθέτηση των ειδικών στο ίδιο δωμάτιο, ώστε να είναι όλοι υπόλογοι" (σε θέματα πολιτικής προστασίας), όπως διατυπώθηκε διά στόματος του ίδιου του Π/Θ στην πρόσφατη ομιλία του στη Βουλή (Πέμπτη 22/11/203). Tι, άλλωστε, μπορούν να γνωρίζουν στο σύνολό τους οι υπόλοιποι ερευνητικοί φορείς της χώρας που αντιτίθενται σθεναρά σε αυτή την υπαγωγή με τον πιο επίσημο τρόπο, οι ερευνητές και υπάλληλοι του ΕΑΑ, συνάδελφοι και συναδέλφισσες, που έχουν διατυπώσει τα αντεπιχειρήματά τους με σαφήνεια και πληρότητα, το ΕΣΕΤΕΚ, η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας που εποπτεύει και στηρίζει οργανωτικά και δοικητικά τα ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας με την απαραίτητη τεχνογνωσία και επάρκεια, αλλά και πλήθος απλού κόσμου που διαφωνεί (στην πλειοψηφία) με την ήδη ειλημμένη απόφαση του Π/Θ για την επικείμενη (και χωρίς προηγούμενη γνώση, πρακτική και συναίνεση) προσαρμογή του ΕΑΑ στο ΥΚΚΠΠ? Είναι πασιφανές λοιπόν ότι η παρούσα κυβέρνηση θα μπορούσε να καλέσει σε διάλογο ήδη από την σύσταση του ΥΚΚΠΠ (2021) όλους τους εμπλεκόμενους φορείς έτσι ώστε να υπήρχε το απαιτούμενο χρονικό διάστημα για να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή λύση μέσα από ευρύτερες συναινέσεις και γόνιμη αντιπαράθεση απόψεων, ως είθισται για τόσο σοβαρά ζητήματα. Δυστυχώς οι προσπάθειες της παρούσας διοίκησης του ΕΑΑ για προγραμματική συμφωνία (MoU) με την προηγούμενη ηγεσία του ΥΚΚΠΠ (σε θέματα αποκλειστικής συνάφειας) δεν ευοδώθηκαν και φτάσαμε όλοι και όλες στο παρά πέντε προσπαθώντας να εισφέρουμε οτιδήποτε θετικό με τις απόψεις μας στην παρούσα διαβούλευση. Πως, άλλωστε, να αντιπαραθέσει κανείς 181 έτη εμπειρίας, ερευνητικής ανάπτυξης ,τεχνογνωσίας, αξιοκρατίας, συνεργασιών και καινοτομίας, κόπων και σπουδών και εν τέλει προσφοράς στην ελληνική κοινωνία, απέναντι στην ένδεια και τον αυταρχισμό 10 μόνο γραμμών? Δρ. Βαγγέλης Κολοκοτρώνης Κέντρο Επισκεπτών Πεντέλης/ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ