Αρχική Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας - Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και ΑεροδιακομιδώνΆρθρο 17 Γενικά Σχέδια Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών – Ανάρτηση και γνωστοποίηση των σχεδίων μέσω διαδικτύου – Εκπαίδευση πολιτών και φορέων -Τροποποίηση άρθρου 23 ν. 4662/2020Σχόλιο του χρήστη WWF Ελλάς | 29 Νοεμβρίου 2023, 08:31
Ο σχεδιασμός σε επίπεδο ΟΤΑ στηρίζεται στο Γενικό Σχέδιο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών με την κωδική ονομασία «Ιόλαος 2» στο πλαίσιο του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη «Ξενοκράτης». Το σχέδιο αυτό αναφέρει ρητά ότι δράσεις και έργα πρόληψης δεν αποτελούν αντικείμενό του και δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτό. Η έλλειψη κατάλληλου σχεδιασμού σε επίπεδο ΟΤΑ δυσχεραίνει την τεκμηρίωση των αναγκών και των προτεραιοτήτων πρόληψης στο πρώτο επίπεδο λήψης αποφάσεων, ενώ παράλληλα δεν διασφαλίζει τον απαιτούμενο μακροχρόνιο σχεδιασμό και δεν προσφέρει την κατάλληλη τεκμηρίωση για την άντληση διαθέσιμων κονδυλίων με λογοδοσία και διαφάνεια. Το σχέδιο «Ιόλαος 2» δεν εξυπηρετεί αυτό τον σκοπό, καθώς πρόκειται για «σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών». Προβλέπει διαδικασίες και ενέργειες σχετικά με τον συντονισμό και τις δράσεις στις οποίες πρέπει να προβούν οι αρμόδιοι φορείς, ενισχύει τον συντονισμό με άλλα επίπεδα σχεδιασμού και υλοποίησης (π.χ. περιφερειακό), αλλά δεν προβλέπει τις δράσεις πρόληψης που πρέπει να υλοποιήσουν οι ΟΤΑ σε τοπικό επίπεδο. Επιπρόσθετα, δεν προχωρά σε ανάλυση παραγόντων, όπως η αγροδασική καύσιμη ύλη και η διαχείρισή της. Τέλος, δεν περιλαμβάνει ανάλυση σεναρίων σχετικών με ενδεχόμενες πυρκαγιές, ανάλυση της απειλής και των αιτιών οπότε δεν επισημαίνει προτεραιότητες, συναφή έργα και τεκμηριωμένες δράσεις πρόληψης. Θα πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί ότι ο νόμος 4662/2020 αλλά και το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποσκοπεί σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο σχεδιασμό της πολιτικής προστασίας θεσπίζοντας το τεσσάρων επιπέδων σύστημα της πρόληψης, ετοιμότητας, αντιμετώπισης και αποκατάστασης ως τη λειτουργική βάση του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων (άρθρο 4 παρ. 1 του σχεδίου νόμου). Για παράδειγμα ένα Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας Δήμου έχει αρμοδιότητα σχετική με όλα τα στοιχεία του κύκλου διαχείρισης καταστροφών και ειδικότερα να «συντονίζει κατά χωρική αρμοδιότητα το έργο της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των καταστροφών, σύμφωνα με τις μεθόδους οργάνωσης, τα όργανα και την κατανομή αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος» (άρθρο 16 παρ. 3 στοιχ. α΄ του προτεινόμενου σχεδίου νόμου). Λαμβάνοντας υπόψη την κρίσιμη σημασία της πρόληψης για τη διαχείριση και την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών και τις σημαντικές αρμοδιότητες των ΟΤΑ σε αυτόν τον τομέα, προτείνουμε την ενσωμάτωση παραμέτρων για την πρόληψη και αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών στο Γενικό Σχέδιο για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών («Ιόλαος 2») σε ό,τι αφορά το σχέδιο που καλούνται να συντάξουν οι ΟΤΑ, σύμφωνα με την πρόταση που έχουμε καταθέσει στην με αρ. πρωτ. 119/19-10-2023 επιστολή μας προς το ΥΚΚΠΠ.