Η συμβολή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής στη διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου
Το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ, https://sarl.uniwa.gr) χαιρετίζει την πρωτοβουλία του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την κατάθεση του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου (εφεξής Σ/Ν) με τίτλο «Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική αρωγή και προστασία, στεγαστική συνδρομή» και υποβάλλει στην διαδικασία της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί σχετικών ρυθμίσεων των Κεφαλαίων Β’, Δ’ και ΣΤ’, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του σε κρίσιμα θεματικά πεδία του Σ/Ν, όπως η κλιματική δικαιοσύνη και η κοινωνική κατοικία (το ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ είναι ο πρώτος Ακαδημαϊκός Εταίρος του HOUSING EUROPE - The European Federation of Public Cooperative and Social Housing, που εκπροσωπεί περίπου 43.000 διαχειριστές τουλάχιστον 26 εκ. κοινωνικών κατοικιών στην Ευρώπη).
1. Η θεσμοθέτηση του Παρατηρητήριου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (εφεξής «το Παρατηρητήριο») στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Σ/Ν αποτελεί μία εν δυνάμει δημόσια καλή πρακτική σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που αναμένεται να ενισχύσει την αντιμετώπιση σημαντικών προκλήσεων της κλιματικής κρίσης (φυσικές καταστροφές) μέσω του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης. Το οργανωτικό και χρηματοδοτικό πλαίσιο του «Παρατηρητηρίου» πρέπει να εξειδικευθούν περαιτέρω με κανονιστική απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως θα ορισθεί σε σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 3 του Σ/Ν.
2. Η σύσταση του Συμβουλίου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (εφεξής «το Συμβούλιο») ως διοικητικού οργάνου με αρμοδιότητα την επίτευξη του σκοπού του «Παρατηρητηρίου» (παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν) αποτελεί μία εν δυνάμει δυναμική πρωτοβουλία που πρέπει να εξειδικευθεί περαιτέρω με κανονιστική απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως θα ορισθεί σε σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν.
3. Η σύνθεση του Συμβουλίου (παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν) πρέπει να συμπληρωθεί με την προσθήκη εκπροσώπων της ακαδημαϊκής κοινότητας της Ελλάδας που δραστηριοποιούνται στα θεματικά πεδία του «Παρατηρητηρίου», όπως θα ορισθούν με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
4. Η εκπόνηση της ετήσιας έκθεσης (παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν) από το Συμβούλιο πρέπει να επικεντρωθεί αυστηρά στην παρουσίαση του έργου του «Παρατηρητηρίου» σύμφωνα με προδιαγραφές που θα ορισθούν με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
5. Η εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής για την Ιδιωτική Ασφάλιση έναντι Φυσικών Καταστροφών (παρ. 1 του άρθρου 4 του Σ/Ν) αποτελεί μία εν δυνάμει δυναμική πρωτοβουλία που αναμένεται να αναδείξει τα πλεονεκτήματα του διοικητικού προγραμματισμού μέσω διαδικασιών συστηματικής παρακολούθησης και αξιολόγησης. Προτείνεται - για λόγους ιδεολογικής πληρότητας και ανάγκης προσθήκης μίας σημαντικής ομάδας στόχου - η ακόλουθη αναδιατύπωση της περίπτωσης γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 4 του Σ/Ν: «με έμφαση στην ανάλυση των ιδιαίτερων χωρικών, χωροταξικών, οικονομικών, κοινωνικών, πληθυσμιακών και περιβαλλοντικών ιδιαιτεροτήτων, καθώς και των συνθηκών διαβίωσης των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων / οικογενειών με προβλήματα πρόσβασης σε προσιτή στέγαση».
6. Η θεσμοθέτηση ειδικής στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση βλαβών από φυσικές καταστροφές σε κτίρια κατοικιών και πρότυπα κτίρια (παρ. 1 του άρθρου 11 του Σ/Ν) με την μορφή χορήγησης δωρεάν συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας από προκαθορισμένους τύπους κτιρίων ενσωματώνει διαστάσεις του θεσμού της κοινωνικής κατοικίας, οι οποίες πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο κανονιστικής απόφασης του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως θα ορισθεί σε σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 11 του Σ/Ν.
7. Η τροποποίηση του ιδρυτικού θεσμικού πλαισίου του Ταμείου Κρατικής Αρωγής (εφεξής «Ταμείο») με το άρθρο 25 του Σ/Ν αποτελεί κρίσιμη νομοτεχνική επικαιροποίηση που μπορεί να ενισχυθεί με την προσθήκη του ακόλουθου νέου στόχου του «Ταμείου»: «γ) η υποστήριξη και αξιοποίηση της εφαρμοσμένης έρευνας για την πρόληψη και αποκατάσταση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών».
Αθήνα, 11 Ιουνίου 2024
Γαβριήλ Αμίτσης
Καθηγητής Δικαίου Κοινωνικής Ασφάλειας
Διευθυντής ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ
Η συμβολή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής στη διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου Το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ, https://sarl.uniwa.gr) χαιρετίζει την πρωτοβουλία του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την κατάθεση του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου (εφεξής Σ/Ν) με τίτλο «Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική αρωγή και προστασία, στεγαστική συνδρομή» και υποβάλλει στην διαδικασία της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί σχετικών ρυθμίσεων των Κεφαλαίων Β’, Δ’ και ΣΤ’, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του σε κρίσιμα θεματικά πεδία του Σ/Ν, όπως η κλιματική δικαιοσύνη και η κοινωνική κατοικία (το ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ είναι ο πρώτος Ακαδημαϊκός Εταίρος του HOUSING EUROPE - The European Federation of Public Cooperative and Social Housing, που εκπροσωπεί περίπου 43.000 διαχειριστές τουλάχιστον 26 εκ. κοινωνικών κατοικιών στην Ευρώπη). 1. Η θεσμοθέτηση του Παρατηρητήριου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (εφεξής «το Παρατηρητήριο») στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Σ/Ν αποτελεί μία εν δυνάμει δημόσια καλή πρακτική σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που αναμένεται να ενισχύσει την αντιμετώπιση σημαντικών προκλήσεων της κλιματικής κρίσης (φυσικές καταστροφές) μέσω του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης. Το οργανωτικό και χρηματοδοτικό πλαίσιο του «Παρατηρητηρίου» πρέπει να εξειδικευθούν περαιτέρω με κανονιστική απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως θα ορισθεί σε σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 3 του Σ/Ν. 2. Η σύσταση του Συμβουλίου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (εφεξής «το Συμβούλιο») ως διοικητικού οργάνου με αρμοδιότητα την επίτευξη του σκοπού του «Παρατηρητηρίου» (παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν) αποτελεί μία εν δυνάμει δυναμική πρωτοβουλία που πρέπει να εξειδικευθεί περαιτέρω με κανονιστική απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως θα ορισθεί σε σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν. 3. Η σύνθεση του Συμβουλίου (παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν) πρέπει να συμπληρωθεί με την προσθήκη εκπροσώπων της ακαδημαϊκής κοινότητας της Ελλάδας που δραστηριοποιούνται στα θεματικά πεδία του «Παρατηρητηρίου», όπως θα ορισθούν με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. 4. Η εκπόνηση της ετήσιας έκθεσης (παρ. 4 του άρθρου 3 του Σ/Ν) από το Συμβούλιο πρέπει να επικεντρωθεί αυστηρά στην παρουσίαση του έργου του «Παρατηρητηρίου» σύμφωνα με προδιαγραφές που θα ορισθούν με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. 5. Η εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής για την Ιδιωτική Ασφάλιση έναντι Φυσικών Καταστροφών (παρ. 1 του άρθρου 4 του Σ/Ν) αποτελεί μία εν δυνάμει δυναμική πρωτοβουλία που αναμένεται να αναδείξει τα πλεονεκτήματα του διοικητικού προγραμματισμού μέσω διαδικασιών συστηματικής παρακολούθησης και αξιολόγησης. Προτείνεται - για λόγους ιδεολογικής πληρότητας και ανάγκης προσθήκης μίας σημαντικής ομάδας στόχου - η ακόλουθη αναδιατύπωση της περίπτωσης γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 4 του Σ/Ν: «με έμφαση στην ανάλυση των ιδιαίτερων χωρικών, χωροταξικών, οικονομικών, κοινωνικών, πληθυσμιακών και περιβαλλοντικών ιδιαιτεροτήτων, καθώς και των συνθηκών διαβίωσης των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων / οικογενειών με προβλήματα πρόσβασης σε προσιτή στέγαση». 6. Η θεσμοθέτηση ειδικής στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση βλαβών από φυσικές καταστροφές σε κτίρια κατοικιών και πρότυπα κτίρια (παρ. 1 του άρθρου 11 του Σ/Ν) με την μορφή χορήγησης δωρεάν συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας από προκαθορισμένους τύπους κτιρίων ενσωματώνει διαστάσεις του θεσμού της κοινωνικής κατοικίας, οι οποίες πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο κανονιστικής απόφασης του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως θα ορισθεί σε σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 11 του Σ/Ν. 7. Η τροποποίηση του ιδρυτικού θεσμικού πλαισίου του Ταμείου Κρατικής Αρωγής (εφεξής «Ταμείο») με το άρθρο 25 του Σ/Ν αποτελεί κρίσιμη νομοτεχνική επικαιροποίηση που μπορεί να ενισχυθεί με την προσθήκη του ακόλουθου νέου στόχου του «Ταμείου»: «γ) η υποστήριξη και αξιοποίηση της εφαρμοσμένης έρευνας για την πρόληψη και αποκατάσταση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών». Αθήνα, 11 Ιουνίου 2024 Γαβριήλ Αμίτσης Καθηγητής Δικαίου Κοινωνικής Ασφάλειας Διευθυντής ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ