Το άρθρο 9 του ν. 4989/2022 (Α’ 208), περί μεταβατικών διατάξεων, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 9
Μεταβατικές διατάξεις
1. Έως την πλήρη υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών (ΕΣΕΔΑ), η ημερομηνία της οποίας καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 8 και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Εσωτερικών και Υγείας, καθορίζεται το μεταβατικό πλαίσιο εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδών. Προς τον σκοπό έκδοσης της ανωτέρω απόφασης, έως την 29η Φεβρουαρίου 2024, υποβάλλεται γνώμη του Συμβουλίου Επιτελικού Σχεδιασμού του Επιτελείου Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.), κατόπιν εισήγησης του Προϊσταμένου Κλάδου Επιχειρήσεων του Αρχηγείου Π.Σ., καθώς και γνώμη του Προέδρου του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ), στον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στον Υπουργό Υγείας, αντίστοιχα. Η απόφαση του πρώτου εδαφίου εκδίδεται εντός ενός (1) μηνός από την υποβολή της γνώμης του δεύτερου εδαφίου. Με την ανωτέρω κοινή απόφαση εγκρίνονται:
α) η σύναψη, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, συμβάσεων για την παροχή υπηρεσιών διάσωσης και αεροδιακομιδών, κατά «HEMS», με εναέρια ιδιωτικά μέσα και προσωπικό, ιδίως μέλη πληρώματος, χειριστές, τεχνικούς, διασώστες, ορειβάτες και υγειονομικό προσωπικό,
β) η σύναψη, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, συμβάσεων για τη μίσθωση των αναγκαίων εναέριων μέσων διάσωσης και αεροδιακομιδών,
γ) η πρόσληψη πιστοποιημένου προσωπικού έρευνας και διάσωσης, ειδικότητας χειριστών, καθώς και υγειονομικού προσωπικού, με συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, για την κάλυψη πρόσκαιρων αναγκών του Μηχανισμού.
Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης ορίζεται σε δώδεκα (12) μήνες, δυνάμενος να παραταθεί μία (3) φορά κατ` ανώτατο όριο, με ανώτατη συνολική διάρκεια είκοσι τέσσερις μήνες (24), ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του Αρχηγού του Π.Σ. και του Προέδρου του ΕΚΑΒ, αντίστοιχα, σε περίπτωση υφιστάμενων υπηρεσιακών αναγκών που επιβάλλουν την παράταση και εφόσον το υπάρχον μόνιμο προσωπικό δεν επαρκεί. Στην απόφαση του Αρχηγού του Π.Σ. και του Προέδρου του ΕΚΑΒ εξειδικεύονται αντίστοιχα οι υφιστάμενες ανάγκες, ο απαιτούμενος αριθμός προσωπικού για την κάλυψή τους και η διάρκεια της παράτασης.
δ) η εξειδίκευση των υφιστάμενων αναγκών και του αντικειμένου των υπηρεσιών διάσωσης και αεροδιακομιδών, ο απαιτούμενος αριθμός χειριστών για την κάλυψή τους, ο αριθμός των αναγκαίων εναέριων μέσων, οι τεχνικές προδιαγραφές των πτητικών μέσων, ο αριθμός και τα προσόντα του αναγκαίου προσωπικού για τη σύναψη των σχετικών συμβάσεων, ο χρόνος διάρκειας κάθε επιμέρους σύμβασης, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
2. Σε όλες τις περιπτώσεις της παρ. 1, η εναέρια διάσωση και αεροδιακομιδή τελούν υπό τον πλήρη και αποκλειστικό έλεγχο, συντονισμό και εποπτεία του Π.Σ. και του ΕΚΑΒ, κατά τον λόγο αρμοδιότητας εκάστου.
3. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Μονάδας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών («Unit6-HEMS») της παρ. 3 του άρθρου 4, στις αεροδιακομιδές εφαρμόζεται η υπό στοιχεία Υ4β/9239/20.9.1994 απόφαση του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Β’ 727).
4. Μέχρι την έναρξη ισχύος των συμβάσεων των περ. α) και β) της παρ. 1 που συνάπτονται στο πλαίσιο της μεταβατικής λειτουργίας του Μηχανισμού, η οργάνωση της διάθεσης των πτητικών μέσων, ο συντονισμός και η εκτέλεση του πτητικού έργου των αεροδιακομιδών υγείας, επ’ ωφελεία του ΕΚΑΒ, διενεργούνται σύμφωνα με την υπό στοιχεία Φ.290/12/163819/Σ.2265/18.12.2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Εθνικής Άμυνας, Υγείας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Β’ 2758).
Η παραγραφοποίηση α) β) γ) δ) ακολουθεί διαφορετική τυποποίηση από την παραγραφοποίηση α. β. γ. δ. έτερων άρθρων του νομοσχεδίου.
1. Στην υποπαράγραφο 1.α) θα πρέπει να διευκρισθεί τι νοείται ως «ιδιωτικά μέσα και προσωπικό». Μεμονωμένοι ιδιώτες, ή εταιρείες?? Επίσης, η φράση » ιδίως μέλη πληρώματος, χειριστές» δεν είναι ορθή. Η λέξη «ιδίως» παρέλκει, ενώ οι χειριστές είναι μέλη πληρώματος!
2. Στην υποπαράγραφο 1.β) θα πρέπει να γίνεται σαφής μνεία τι ακριβώς εννοούμε ως «αναγκαίων εναέριων μέσων διάσωσης και αεροδιακομιδών». Ποια, πόσα και τι κατηγορίας θα είναι. Τι δυνατότητες θα έχουν (σε ευρύ πλαίσιο, όχι λεπτομερώς).
3. οι πρόνοιες της υποπαραγράφου 1.γ) είναι σχεδόν ταυτόσημες με την υποπαράγραφο 1.α). Προτείνεται συγχώνευση.
4. Η πρόβλεψη για σύναψη συμβάσεων με εταιρείες/ιδιώτες διάρκειας ενός έτους, με «δυνατότητα» παράτασης για ακόμα ένα έτος, είναι ουτοπική και εκτιμάται ατελέσφορη ως προς την υλοποίησή της. Ειδικότερα, τονίζεται ότι από αδιαμφισβήτητη εμπειρία όσων ασχολούνται επαγγελματικά με αεροδιακομιδές και εναέρια έρευνα – διάσωση, προκύπτει και συνομογείται ότι για να υπάρχουν 6 ελικόπτερα συνεχώς διαθέσιμα σε 6 διαφορετικές βάσεις, τα οποία να επιχειρούν μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας, θα πρέπει ο συνολικός αριθμός της δύναμής τους να ανέρχεται σε τουλάχιστον 9, ώστε να καλύπτονται βλάβες, συντηρήσεις, τυχόν εκπαιδεύσεις κτλ. Συναφώς, εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες, ερωτηματικά και επιφυλάξεις, σχετικά με το ποια εταιρεία/ιδιώτης, ή συνδυασμός εταιρειών θα δεχθεί να φέρει ελικόπτερα για 6 βάσεις, θα κατασκευάσει υπόστεγα για τη φύλαξή τους, με κατάλληλα υλικά (πχ οχήματα και μπάρες ρυμούλκησης, άγκυρες γείωσης οι οποίες διαφέρουν για κάθε ελικόπτερο, πλυστικά μηχανήματα, ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη κτλ), εγκαταστάσεις παραμονής, σχεδιασμού αποστολών, και γενικότερα κάθε απαραίτητη υποδομή ενδιαίτησης για όλο το προσωπικό βάρδιας/ετοιμότητας, διαφορετικών ειδικοτήτων και πιθανώς εθνικοτήτων, χώρο αποθήκευσης υλικών, και ότι άλλο απαιτείται για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της κάθε μιας από τις 6 βάσεις. Εκτιμάται εξαιρετικά δύσκολο να εξευρεθεί κατάλληλη εταιρεία/ιδιώτης, που να διαθέτει σχετικά άμεσα διαθέσιμο στόλο 9 ελικοπτέρων με το κατάλληλο, πιστοποιημένο και απαραίτητο προσωπικό.
Επίσης, τι θα συμβεί σε περίπτωση ατυχήματος με υπαιτιότητα της εταιρείας? Θα διακόπτεται η σύμβαση, η θα συνεχίζεται και θα επανέλθουμε σε καταστάσεις και εποχές Helitalia??
5. Η υποπαράγραφος 1.δ), με το παρόν λεκτικό δημιουργεί αντιφάσεις και προβληματισμούς συνδυαστικά με το λεκτικό των προηγούμενων παραγράφων. Δεν χαρακτηρίζεται από σαφήνεια.
6. Η παράγραφος 4, «Μέχρι την έναρξη ισχύος των συμβάσεων των περ. α) και β) της παρ. 1 που συνάπτονται στο πλαίσιο της μεταβατικής λειτουργίας του Μηχανισμού, η οργάνωση της διάθεσης των πτητικών μέσων, ο συντονισμός και η εκτέλεση του πτητικού έργου των αεροδιακομιδών υγείας, επ’ ωφελεία του ΕΚΑΒ, διενεργούνται σύμφωνα με την υπό στοιχεία Φ.290/12/163819/Σ.2265/18.12.2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Εθνικής Άμυνας, Υγείας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Β’ 2758).», δημιουργεί το εύλογο ερώτημα: Και μετά τι θα γίνει?? Θα σταματήσει η ισχύς της Φ.290/12/163819/Σ.2265/18.12.2015?? Πως θα διενεργούνται οι αεροδιακομιδές σε πανεθνική κλίμακα, σε ηπειρωτικό και νησιωτικό χώρο.
Γενική παρατήρηση: Με το παρόν σχέδιο νόμου, περιπλέκονται οι αρμοδιότητες της εναέριας διάσωσης και των αεροδιακομιδών όλων των φορέων που εκτελούν τις εν λόγω αποστολές επ΄ωφελεία του κοινωνικού συνόλου και δεν καθίσταται σαφές ποιος ακριβώς κάνει τι.
Προτείνω τροποποίηση ως εξής:
Μεταβατικές διατάξεις
1. Έως την πλήρη υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών (ΕΣΕΔΑ), η ημερομηνία της οποίας καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 8 και πάντως για χρονικό διάστημα όχι λιγότερο των 5 ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος με δυνατότητα επέκτασης μέχρι το Π.Σ.να αποκτήσεις CAT AOC με SPA HEMS και HHO………(και αυτό επειδή είναι δύσκολο το Π.Σ. να καταφέρει σε 5 έτη να αποκτήσει CAT AOC σύμφωνα με τον 965/2012 Annex III( Part-ORO) και SPA.HEMS σύμφωνα με το ANNEX V(PART-SPA) SUBPART J: HELICOPTER EMERGENCY MEDICAL SERVICE OPERATIONS και σύμφωνα με το SUBPART I HELICOPTER HOIST OPERATIONS)
α)….
β)….
γ) η πρόσληψη πιστοποιημένου προσωπικού έρευνας και διάσωσης, ειδικότητας χειριστών, καθώς και υγειονομικού προσωπικού, με συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, για την κάλυψη πρόσκαιρων αναγκών του Μηχανισμού.
Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης ορίζεται σε εξήντα (60) μήνες, δυνάμενος να παραταθεί για όσο διάστημα απαιτείται , ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του Αρχηγού του Π.Σ. και του Προέδρου του ΕΚΑΒ, αντίστοιχα, σε περίπτωση υφιστάμενων υπηρεσιακών αναγκών που επιβάλλουν την παράταση και εφόσον το υπάρχον μόνιμο προσωπικό δεν επαρκεί. Στην απόφαση του Αρχηγού του Π.Σ. και του Προέδρου του ΕΚΑΒ εξειδικεύονται αντίστοιχα οι υφιστάμενες ανάγκες, ο απαιτούμενος αριθμός προσωπικού για την κάλυψή τους και η διάρκεια της παράτασης.
Στην παράγραφο 1, υποπαράγραφο γ): Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης ορίζεται σε δώδεκα (12)
μήνες, δυνάμενος να παραταθεί μία (3) φορά κατ` ανώτατο όριο, με ανώτατη συνολική διάρκεια
είκοσι τέσσερις μήνες (24), θέλει διόρθωση καθώς είναι προφανώς λάθος. Πέραν αυτού,
προτείνεται ο ανώτατος δυνατός χρόνος σύμβασης, όπως για παράδειγμα αυτός που ισχύει για
τους ιπτάμενους χειριστές του Πυροσβεστικού Σώματος που είναι 60 μήνες σύνολο (1+4 12μηνα),
καθώς αποκτούνται ειδικές γνώσεις και εξειδίκευση του προσωπικού, σημαντικού κόστους.
Θυμίζουμε ότι στα προηγούμενα κείμενα η συνολική διάρκεια ήταν 36 μήνες.
Προτείνεται η διαγραφή της παραγράφου 3. Η εν λόγω απόφαση του 1994 είναι αναχρονιστική και
παρωχημένη για την σημερινή εποχή και για τον σκοπό του παρόντος νόμου, είτε αναφερόμαστε
στην πρότερη είτε στην μεταγενέστερη της ενάρξεως της λειτουργίας του τμήματος Unit6-HEMS και
θα αποτελέσει τροχοπέδη στην επιχειρησιακή λειτουργία του Μηχανισμού, αφού βάζει πολλές
προϋποθέσεις για την λήψη απόφασης αεροδιακόμιδης επιβαρύνοντας τον χρόνο απογείωσης του
ελικοπτέρου ετοιμότητας και κατά συνέπεια τον χρόνο άφιξης του στον ασθενή/τραυματία, όπου
κάθε λεπτό μετράει. Στο σύνολο των χωρών της Ευρώπης ο επιδιωκόμενος χρόνος απογείωσης
των ελικοπτέρων που εκτελούν επιχειρήσεις HEMS (Helicopter Emergency Medical Services) είναι
της τάξεως των 3 εως 5 λεπτών της ώρας.
Προτείνεται η διαγραφή της παραγράφου 4. Το παρόν νομοσχέδιο, όπως και ο νόμος 4989/2022
δεν επηρεάζει τον υπάρχοντα τρόπο λειτουργίας της υπάρχουσας κατάστασης, κατά συνέπεια η
ύπαρξη της παραγράφου 4. που αφορά την ΚΥΑ Φ.290/12/163819/Σ.2265/18.12.2015 με την
οποία μεταξύ άλλων ανατίθεται στον Α/ΓΕΑ η οργάνωση της διάθεσης των μέσων, ο συντονισμός
και η εκτέλεση του πτητικού έργου των αεροδιακομιδών υγείας επ’ ωφελεία του ΕΚΑΒ, καθώς και
των άλλων άρθρων της ΚΥΑ, είναι περιττή, ενώ επιπλέον πιστεύουμε ότι δημιουργεί σύγχηση.
Να γίνει σύμβασή με ιδιωτικά εναέρια μέσα , αλλά μόνο για τα μέσα και τους χείριστές τους.
όχι για το προσωπικό.
το προσωπικό της ΠΣ και του ΕΚΑΒ να οργανωθεί άμεσα και να επιχειρούν αυτοί με τα ιδιωτικά μέσα. Ο μόνος λόγος που δεν οργανώνεται άμεσα η παραπάνω υπηρεσία είναι η έλλειψη εναέριων μέσων, και όχι η έλλειψη προσωπικού .
Η άμεση εμπλοκή του προσωπικού από την πρώτη μέρα έναρξης της υπηρεσίας ακόμα και με τα ιδιωτικά εναέρια μόνο θετικά θα αποτελέσματα θα έχει στην εκπαίδευση και στην οργάνωση τους .
Τέλος στην Ελλάδα ο μόνος φορέας που ασκεί προνοσοκομεική φροντίδα είναι το ΕΚΑΒ , αρά είναι απαραίτητη η παρουσία προσωπικού του ΕΚΑΒ.
Αν ενοικιάσουμε σαν χώρα εναέρια μέσα και όλο το κομμάτι hems το ασκεί ιδιώτης ,θα είναι η αρχή της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών υγείας και όχι μόνο