Στο άρθρο 6 του ν. 4989/2022 (Α’ 208), περί των Περιφερειακών Βάσεων Ετοιμότητας/Επιφυλακής του Πυροσβεστικού Σώματος, επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) επικαιροποιούνται οι αναφορές στο Εθνικό Σχέδιο Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών και στις δράσεις που περιλαμβάνονται σ’ αυτό, β) στην παρ. 1 βα) το εισαγωγικό εδάφιο αντικαθίσταται, ββ στην περ. β) η Θεσσαλονίκη αντικαθίσταται από την Καβάλα, βγ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, γ) προστίθεται παρ. 5, και το άρθρο 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 6
Περιφερειακές Βάσεις Ετοιμότητας/Επιφυλακής Πυροσβεστικού Σώματος
1. Για τις ανάγκες σχεδίασης και υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών (ΕΣΕΔΑ), συστήνονται, πλέον των βάσεων από τις οποίες επιχειρούν τα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, για τις αεροδιακομιδές επ’ ωφελεία του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.), ως ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.), οι κάτωθι Βάσεις Ετοιμότητας/Επιφυλακής (ΒΕΕ):
α) πρώτη ΒΕΕ, με έδρα την Ελευσίνα Αττικής,
β) δεύτερη ΒΕΕ, με έδρα την Καβάλα,
γ) τρίτη ΒΕΕ, με έδρα τη Νέα Αγχίαλο,
δ) τέταρτη ΒΕΕ, με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης,
ε) πέμπτη ΒΕΕ, με έδρα τα Ιωάννινα,
στ) έκτη ΒΕΕ, με έδρα την Ανδραβίδα.
Οι ως άνω ΒΕΕ διοικητικά υπάγονται στην Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Π.Σ. και επιχειρησιακά στον Αρχηγό του Π.Σ.
2. Σε καθεμία από τις ανωτέρω ΒΕΕ διατίθενται εναέρια μέσα (ελικόπτερα), καθώς και το αναγκαίο σε ειδικότητες και αριθμό προσωπικό, τα οποία εκτελούν υπηρεσία φυλακής και βρίσκονται σε ετοιμότητα για τη διενέργεια επιχείρησης διάσωσης και αεροδιακομιδών.
3. H έναρξη λειτουργίας των ΒΕΕ ορίζεται με απόφαση του Αρχηγού Π.Σ.
4. Στο πλαίσιο επικαιροποίησης του ΕΣΕΔΑ, δύναται να τροποποιείται και ο αριθμός των ΒΕΕ.
5. Για την εφαρμογή του ΕΣΕΔΑ:
α) Αν η εγκατάσταση ΒΕΕ προβλέπεται εντός εγκαταστάσεων της Πολεμικής Αεροπορίας, συνάπτεται μεταξύ του αρμόδιου φορέα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Π.Σ. μνημόνιο συνεργασίας, με το οποίο καθορίζονται οι χώροι, οι υποδομές, οι εγκαταστάσεις και οι απαραίτητες διαδικασίες και απαιτήσεις για την εύρυθμη λειτουργία της ΒΕΕ.
β) Αν η εγκατάσταση ΒΕΕ προβλέπεται εντός εγκαταστάσεων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το μνημόνιο της περ. α) συνάπτεται με την ανωτέρω υπηρεσία.».
Η παραγραφοποίηση α) β) γ) δ) ε) στ) ακολουθεί διαφορετική τυποποίηση από την παραγραφοποίηση α. β. γ. δ. ε. στ. έτερων άρθρων του νομοσχεδίου.
Με την μετακίνηση της βάσης από την Θεσσαλονίκη στην Καβάλα μένει η κεντρική Μακεδονία χωρίς κάλυψη.Μια περιοχή με αρκετούς ορεινούς όγκους π και μεγάλο αριθμό ατυχημάτων σε αυτούς . Καθώς και δεύτερη σε πληθυσμό περιφέρεια της Ελλάδας
θα ήθελα να σταθώ στην ορθότητα της βάσης στο Ηράκλειο ,πέρα απο καθαρά τοπικιστική λογική.
Το Ηράκλειο διαθέτει τριτοβάθμιο νοσοκομείο και αυτό το καθιστά τελικό προορισμό για βαρέως πάσχοντα . Σε αντίθεση με τους άλλους νομούς που τα νοσοκομεία είναι σε αποσύνθεση, και πληθώρα περιστατικών διακομίζονται στο Ηράκλειο οδικός . Αν η βάση ήταν για παράδειγμά στα Χανιά το ελικόπτερο θα απογειωθεί από τα Χανιά θα πάει στη Γαύδο( η όπου αλλού πάει ) και μετά στο Ηράκλειο , και θα επιστρέψει κενό στο αεροδρόμιο Χανίων, θα κάνει ένα σκέλος χωρίς λόγο .
Η τοποθέτηση της βάσης πέραν του Ηρακλείου (όπως τα Χανιά) θα βγάλει εκτός ακτίνας δράσης του ελικοπτέρου μεγάλο μέρος της ανατολικής Κρήτης καθώς και νησιών όπως η Κάσος και τα Κύθηρα ,και η Σαντορίνη. Από το Ηράκλειο μπορεί να επιχειρήσει σε τέτοια ακτίνα που καλύπτει το σύνολο του πληθυσμού του νησιού και όχι μόνο .
Ευχαριστώ
Γεια σας θα ήθελα να σχολιάσω και εγώ κάτι που φάνηκε παράλογο. Στην Κρήτη ιδρύεται μία βάση ορεινής διάσωσης στο Ηράκλειο. Το Ηράκλειο ουσιαστικά δεν έχει ουσιαστικά βουνά. Το 95% τον ορεινών διασώσεων που γίνεται στην Κρήτη (για να μην πω όλες) γίνονται στα Χανιά πού υπάρχει ένας τεράστιος ορεινός όγκος που λέγεται Λευκά Όρη. Εκεί υπάρχει ορειβατικός τουρισμός και το γνωστό σε όλους φαράγγι της Σαμαριάς που καθημερινά τους καλοκαιρινούς μήνες το κατεβαίνουν πάνω από 2.500 άνθρωποι καθημερινά. Επίσης στα Χανιά υπάρχουν χωριά τουριστικά και αυτά που δεν έχουν πρόσβαση σε δρόμο όπως το Λουτρό και Αγία Ρούμελη. Επίσης η Γαύδος με 3.500 κατοίκους και τα Κύθηρα με 5.000 κατοίκους τους καλοκαιρινούς μήνες είναι πολύ κοντά στα Χανιά. Στα Χανιά επίσης υπάρχει στρατιωτικό και πολιτικό αεροδρόμιο της 115 πτέρυγα μάχης και σταθμεύει και το πυροσβεστικό ελικόπτερο της Κρήτης τους καλοκαιρινούς μήνες (οπότε υπάρχει η υποδομή και τεχνογνωσία για αυτές τις βάσεις ). Έτσι φτιάχνοντας μία βάση στο Ηράκλειο ουσιαστικά απομακρυνόμαστε από τα περιστατικά μας τουλάχιστον 150 χιλιόμετρα και ξέρουμε ότι σε επείγοντα περιστατικά τα λεπτά μετράνε. Αν θέλουμε να παραλαμβάνουμε πτώματα το κάνουμε και τώρα δεν χρειάζεται να φτιάξουμε ένα ολόκληρο μηχανισμό για αυτό. Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.
Η μια βάση στην Καβάλα είναι λάθος σχεδιασμός και φαντάζομε γίνετε για άλλους λόγους και όχι για την καλύτερη κάλυψη της περιοχής.
Αν θέλαμε καλύτερη κάλυψη θα τοποθετούσαμε εύλογα μια βάση στην Αλεξανδρούπολη όπου υπάρχουν όλες οι υποδομές καλύπτοντας όλο τον Έβρο, την ορεινή Ροδόπη μέχρι και το Παγγαίο Όρος και μια βάση στην Θεσσαλονίκη για κάλυψη Χαλκιδικής, Ολύμπου, Πάϊκου κτλ. Μαζί με την βάση στα Ιωάννινα, μας δίνει μια πλήρη κάλυψη ανά 200 με 250χλμ εμβέλεια. Η μια βάση στην Καβάλα θα έχει διάμετρο δράσης 400 χλμ ανατολικά και άλλα 400 χλμ δυτικά και αν υπολογίσουμε Χαλκιδική, και νησιά Βορείου Αιγαίου ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, προφανώς και θα έχουμε πρόβλημα πολύ σύντομα.
1. Τροποποίηση παραγράφου 1 ως εξής: «Για τις ανάγκες σχεδίασης και υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Έρευνας – Διάσωσης και Αεροδιακομιδών (ΕΣΕΕΔΑ) εντός του πλαισίου αρμοδιοτήτων του Πυροσβεστικού Σώματος, συστήνονται, πλέον των βάσεων από τις οποίες επιχειρούν τα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού, τα οποία εκτελούν αποστολές έρευνας – διάσωσης, καθώς και τις βάσεις (ΒΥΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας και του Στρατού ξηράς, από τις οποίες εκτελούν αεροδιακομιδές, η Πολεμική Αεροπορία παράλληλα με τις αποστολές Ε-Δ, επ’ ωφελεία του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.), ως ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.), οι κάτωθι Βάσεις Ετοιμότητας/Επιφυλακής (ΒΕΕ):»
Αιτιολογικό Σχολίου: Πληρότητα άρθρου. Η συμπερίληψη του όρου «Έρευνα¨ στον τίτλο, εκτιμάται απαραίτητη, καθώς αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του διπτύχου «έρευνα και διάσωση¨ παγκοσμίως. Επίσης, Ο ορισμός «Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης», παραπέμπει σε κάτι αποκλειστικό, συνολικό και ολιστικό, και αν παραμείνει ως έχει στο προσχέδιο του σ/ν, υπερκαλύπτει αρμοδιότητες άλλων φορέων, γεγονός το οποίο δεν συνάδει με σειρά άλλων νόμων που ρυθμίζουν θέματα έρευνας – διάσωσης (πχ 1844/1989). Συναφώς, προτείνεται η προσθήκη του λεκτικό «εντός του πλαισίου αρμοδιοτήτων του Πυροσβεστικού Σώματος».
Επίσης, θα πρέπει να γίνεται σαφής αναφορά στις βάσεις της ΠΑ (Ελευσίνα Λήμνος, Ρόδος, Χίος, Καλαμάτα, Άκτιο το οποίο αποτελεί και ΒΥΑ του ΕΚΑΒ, Άραξος, Ηράκλειο, Νέα Αγχίαλος και Σαντορίνη) και του ΠΝ (ΝΟ Κοτρώνι) από όπου εκτελούνται αποστολές έρευνας – διάσωσης, όπως και οι βάσεις της ΠΑ (Ελευσίνα και Ρόδος, οι οποίες αποτελούν και ΒΥΑ του ΕΚΑΒ, όπως και Χίος, Λήμνος) και του ΣΞ (Σύρος η οποία αποτελεί ΒΥΑ του ΕΚΑΒ), από τις οποίες εκτελούνται οι αποστολές αεροδοακομιδών.
2. Η παράγραφος 4 δημιουργεί αμφιβολίες και σοβαρά ερωτηματικά, καθώς δεν είναι σαφές πως, πότε και από ποιον (ποιος είναι υπεύθυνος) «δύναται να τροποποιείται και ο αριθμός των ΒΕΕ».
Η ίδρυση βάσης ετοιμότητας με έδρα τη Θεσσαλονίκη όπου και εδρεύει η 2η ΕΜΑΚ καλύπτει αμεσότερα τον ορεινό όγκο του Ολύμπου και μεγάλου τμήματος της Βόρειας Ελλάδας όπου αντιμετωπίζεται κάθε χρόνο μεγάλος αριθμός περιστατικών ορεινής διάσωσης.
Στο παρόν επιχειρείται η μετακίνηση μιας βάσης από την Θεσσαλονίκη στην Καβάλα.
Επιχειρησιακά η αλλαγή αυτή δεν θα προσφέρει θετικά αποτελέσματα καθώς σαφώς θα μείνει
ακάλυπτη περιοχή με σαφώς μεγαλύτερο πληθυσμιακά αριθμό ο οποίος επιβαρύνεται σημαντικά
τους καλοκαιρινούς μήνες από τους παραθεριστές και τουριστικό προϊόν της Χαλκιδικής.
Σε περίπτωση που η κίνηση αυτή γίνεται για την κάλυψη μεγαλύτερου μέρους της επικράτειας με
επέκταση των κύκλων δράσεως πέραν των 100-120χλμ, που ήταν η αρχική πρόβλεψη και που
πάλι είναι αρκετά εκτεταμένη σε σχέση με τη βέλτιστη ακτίνα κύκλων δράσεως 60-70χλμ η οποία
μεταφράζεται σε προσέγγιση του θύματος εντός το πολύ 15 λεπτών της ώρας, μια πρακτική που
αποτελεί διεθνές πρότυπο. Περαιτέρω επέκταση της ακτίνας δράσεως των κύκλων των ΒΕΕ θα
έχει σαν αποτέλεσμα τα ελικόπτερα να καταντήσουν σαν τα επίγεια που απλώς δεν θα
προλαβαίνουν να φτάσουν εγκαίρως στα θύματα, ενώ παράλληλα επιβαρύνονται με επιπλέον
άσκοπες και κοστοβόρες ώρες πτήσεων ανα αποστολή, οι οποίες εμπεριέχουν πρόσθετο ρίσκο για
τον ασθενή και την κατάστασή του.
Στην παράγραφο 5. Να προστεθεί υποπαράγραφος γ) ως εξής:
γ) Στην πορεία εξέλιξης του προγράμματος του ΕΣΕΔΑ θα υπάρξει μέριμνα για την
αναζήτηση, βάση στρατηγικού σχεδίου, σημείων στα οποία μπορούν να δημιουργηθούν,
εκτός χώρων αεροδρομίων, ΒΕΕ κατά τα πρότυπα αντίστοιχων υπηρεσιών του εξωτερικού,
ώστε να υπάρξει σταδιακή αποδέσμευση των ΒΕΕ από αεροδρόμια, βοηθώντας έτσι την
απρόσκοπτη λειτουργία και των αεροδρομίων αλλά και των ΒΕΕ και την ιδανικότερη
τοποθέτηση τους ανά την επικράτεια.
Για ποίον λόγο ελευσίνα ?
εκεί υπάροχουν ήδη και εναερία super puma και εναέρια του ΕΚΑΒ
διαθέστε την βάση κάπου αλλού