Μετά από το άρθρο 53 του ν. 4662/2020 (Α΄ 27) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) προστίθεται Κεφάλαιο ΕΑ΄ με τίτλο «ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ» β) προστίθεται άρθρο 53Α, το οποίο εντάσσεται στο Κεφάλαιο ΕΑ’, ως εξής:
«ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΑ’
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ
«Άρθρο 53Α
Μητρώο Τήρησης Μέτρων Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών και καθαρισμοί οικοπεδικών και ακάλυπτων χώρων
1. Στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας συστήνεται και λειτουργεί Εθνικό Μητρώο Τήρησης Μέτρων Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών με αντικείμενο την καταγραφή των υποχρεώσεων των πολιτών κατά την αντιπυρική περίοδο.
2. Για την ορθή τήρηση του Μητρώου της παρ. 1: α) καθιερώνεται η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων, και β) ανατίθεται στο πυροσβεστικό σώμα, στους οικείους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και στην Ελληνική Αστυνομία, από κοινού ή μεμονωμένα, να διενεργούν ελέγχους και με χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μέσων καταγραφής ή απεικόνισης της τήρησης των μέτρων προληπτικής πυροπροστασίας, ανά ιδιοκτησία.
3. Οι ιδιοκτήτες, επικαρπωτές, μισθωτές ή υπομισθωτές οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται:
α) σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων,
β) σε περιοχές εντός ορίων οικισμών, χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο,
γ) σε εκτάσεις εντός ακτίνας εκατό (100) μέτρων από τα όρια των περ. α) και β, κατόπιν ενημέρωσης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας, και
δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, για τις εκτάσεις που δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με τον δασικό χάρτη της περιοχής και κατόπιν ενημέρωσης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας,
προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων από την 1η μέχρι την 30ή Απριλίου κάθε έτους, και στη συντήρηση αυτού, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
4. Οι υπόχρεοι της παρ. 3, μέχρι την 30ή Απριλίου κάθε έτους, προβαίνουν στην υποβολή υπεύθυνης δήλωσης ως προς την εκπλήρωση των υποχρεώσεων πυροπροστασίας των ιδιοκτησιών τους στο Εθνικό Μητρώο της παρ. 1. Για την αποτελεσματική διενέργεια των ελέγχων, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων του πρώτου εδαφίου, δημιουργείται ηλεκτρονική φόρμα καταγγελιών.
5. Στους υποχρέους που δεν υποβάλλουν τη δήλωση της παρ. 4, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ.
6. Τα στοιχεία του Μητρώου διαβιβάζονται εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερών, από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής δήλωσης, για τη διενέργεια υποχρεωτικών καθαρισμών σε όλες τις ιδιοκτησίες για τις οποίες δεν προκύπτει ρητά η εκπλήρωση της υποχρέωσης της παρ. 1. Καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της υποχρέωσης της παρ. 1, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους και στους υπόχρεους που υπέβαλαν θετική δήλωση.
7. Η υποβολή ψευδούς δήλωσης στο Εθνικό Μητρώο της παρ. 1, ως προς την τήρηση της σχετικής υποχρέωσης, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή εκατόν ογδόντα (180) έως τριακόσιες εξήντα (360) ημερήσιες μονάδες. Το ύψος της κάθε ημερήσιας μονάδας δεν μπορεί να είναι κατώτερο από εβδομήντα (70) ευρώ, ούτε ανώτερο από εκατό πενήντα (150) ευρώ.
8. Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας διασφαλίζει την προστασία των δικαιωμάτων των προσώπων, της ιδιοκτησίας τους και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ιδίως σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L 119, Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, ΓΚΠΔ) και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137).
9. Το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ) ορίζεται για λογαριασμό του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ως εκτελών την επεξεργασία των δεδομένων που καταχωρίζονται στο ανωτέρω Μητρώο. Προς τον σκοπό αυτό, κατ` εφαρμογή της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 6, της περ. θ) της παρ. 2 του άρθρου 9 και του άρθρου 28 του ΓΚΠΔ, αναλαμβάνει τον τεχνικό σχεδιασμό, την υλοποίηση, την οργάνωση της μετάπτωσης των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και άλλων δεδομένων από κάθε πηγή, την τήρηση υπό συνθήκες που διασφαλίζουν την ακεραιότητα, την εμπιστευτικότητα και τη διαθεσιμότητα των δεδομένων και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και του ΕΔΥΤΕ υπογράφεται Συμφωνητικό Επεξεργασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στο οποίο αναλύονται ειδικότερα οι ρόλοι, ευθύνες και υποχρεώσεις των συμβαλλομένων.
10. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύνανται να ρυθμίζονται ειδικότερα τεχνικά ή λεπτομερειακά θέματα σχετικά ιδίως με: α) τη λειτουργία του Μητρώου του παρόντος, βάσει των ειδικότερων σκοπών του, β) τη συλλογή, τήρηση και κάθε περαιτέρω επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων που καταχωρίζονται σε αυτό και την ασφάλεια της επεξεργασίας τους, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης τεχνικών ανωνυμοποίησης, ψευδωνυμοποίησης και κρυπτογράφησης, γ) την άσκηση των δικαιωμάτων των υποκειμένων των δεδομένων και τον τρόπο επεξεργασίας αυτών από τους αποδέκτες, δ) τους ακριβείς όρους της διάθεσης συγκεντρωτικών στοιχείων στατιστικής φύσης, και ε) τις απαιτούμενες διαλειτουργικότητες, τη διαδικασία της αυθεντικοποίησης και τα πρόσθετα στοιχεία που αναγράφονται στη βεβαίωση.».
Η παραγραφοποίηση α) β) γ) δ) ακολουθεί διαφορετική τυποποίηση από την παραγραφοποίηση α. β. γ. δ. έτερων άρθρων του νομοσχεδίου.
Με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου επικαλύπτονται διατάξεις της υπό περίπτωσης 26 της περ. β της παρ ι του άρθρου 75 του κώδικα δήμων και κοινοτήτων ν. 3463/2006 (Α΄ 114) όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α΄ 78), στο οποίο μεταξύ άλλων προβλέπεται:
1. Η διαδικασία και η αρμόδια αρχή ελέγχου των ακαθάριστων οικοπέδων καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου,
2. Η επιβολή των κυρώσεων, ήτοι του διοικητικού προστίμου (0,5 ευρώ το τ.μ.) και του ποσού καθαρισμού, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις διατάξεις του νόμου,
3. Η συνεργασία με την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία στις περιπτώσεις περιφραγμένων ή περιτοιχισμένων οικοπέδων, καθώς και
4. Η εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση πυροσβεστικής διάταξης (υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη) στην οποία καθορίζονται λεπτομέρειες των διαδικασιών του ως άνω άρθρου.
Επιπροσθέτως, λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και του σε διαβούλευση σχεδίου νόμου, προτείνεται όπως το Μητρώο της παρ. 1 του σχεδίου νόμου, συσταθεί και λειτουργήσει από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ.Τα Μέτρα Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών και οι καθαρισμοί οικοπεδικών και ακάλυπτων χώρων είναι κάτι που υπάρχει και προβλέπεται ήδη στον κανονισμό καθαριότητας των Δήμων οι οποίοι δημιουργήθηκαν η καί επικαιροποιήθηκαν μετά το 2021 σε όλη τη χώρα σύμφωνα με τη σχετική πρόσφατη κείμενη νομοθεσία . Το πρόβλημα είναι ότι αυτοί οι κανονισμοί δεν εφαρμόζονται ακόμη και όταν ζητείται γιατί δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου της τοπικής αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού απο το Υπουργείο . Αυτό πρέπει να δείτε.Ως απόδειξη των παραπάνω σας παραπέμπω στα πραγματικά καταγεγραμμένα γεγονότα που αναφέρονται στην επιστολή μας που σας στείλαμε από 10 Σεπ 2023, 5:20 μ.μ. με τίτλο: Αυτά Ήταν και Είναι τα Πραγματικά Μέτρα Προληπτικής Προστασίας και Πυροπροστασίας Οικισμού και Αναδασώσεων της Περιοχής μας στη Ροδόπη Παρά τις Προσπάθειες μας με Στοιχεία και Έγγραφα. Σχετική Παράγραφος :Ενημέρωση Συντονιστικού Οργάνου Περιφέρειας: Ενημερώθηκε λεπτομερώς το αρμόδιο όργανο και για την μη εφαρμογή του κανονισμού καθαριότητας από τον Δήμo στον οικισμό μας για καθαρισμό αγροτεμαχίων, οδών και οικοπέδων εντός οικισμού για τις συνεχείς εγγραφές εκκλήσεις μας ήδη απο το 2020 αλλά και για την έλλειψη αντιπυρικών ζωνών πέριξ του οικισμού και των κατασκηνώσεων της Ι.Μ.Μ.Κ στο Κρυονέρι, όπως επίσης και του καθαρισμού του εσωτερικού οδικού δικτύου από χόρτα. Παρακάτω αναφέρονται στην επιστολή οι ενέργειες που ακολούθησαν για να δείτε τι ακριβώς συμβαίνει. Και τι είναι πρόληψη .Το πρόβλημα λοιπόν όπως το βιώνουμε εμείς που ζητάμε μέσω επιστολών ΜΕΤ επιτάσεως εδώ και (3) χρόνια εγγράφως την εφαρμογή του παραπάνω κανονισμού καθαριότητας στον οικισμό μας είναι αλλού. Ποιος θα ελέγχει τις Αρμόδιες Αρχές που ειναι επιφορτισμένες με αυτό το έργο όταν δεν εφαρμόζουν την νομοθεσία; Τα παραπάνω και πολλά πολλά ακόμη που αφορούν άλλα άρθρα ,είναι σε γνώση του Υπουργείου σας λεπτομερώς ήδη από το 2021 όπως είναι και σε γνώση του Υπουργείου Εσωτερικών αλλά και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μάλιστα η παραπάνω τελευταία πρόσφατη πολυσέλιδη επιστολή μας που είναι μια καταγραφή γεγονότων με αποδεικτικά στοιχεία και ντοκουμέντα χαρακτηρίστηκε σε απάντηση -επιστολή της ΓΓΠΠ ως σημαντική καταγγελία ήδη απο την Παρ 15 Σεπ, 3:13 μ.μ. .Αποτέλεσμα όμως; Κανένα. Παραπέμφθηκαν πρός το Υπουργείο Ενέργειας όπως και στο παρελθόν χωρίς καμια ουσιαστική απάντηση.. Οπου λοιπόν υπάρχει μέτρο πρέπει να υπάρχει και εξασφάλιση ελέγχου εφαρμογής του.Αν δείτε την επιστολή μας θεωρούμε πως θα θα κατανοήσετε τι εννοούμε ακριβώς.
Θα εστιάσω σε ορισμένα σημεία στο άρθρο 31 του σχεδίου νόμου έχοντας την εμπειρία ως Προϊστάμενος του Τμήματος Π.Π. Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων.
1. Η μη ύπαρξη κτηματολογίου σε όλη την επικράτεια του Δήμου οδηγεί σε άνιση μεταχείριση των πολιτών από πλευράς Δήμου και Κράτους. Πολλές φορές και στις περιοχές που υπάρχει κτηματολόγιο υπάρχουν ιδιοκτησίες με πολλούς συνιδιοκτήτες που το πρόστιμο που καλούνται να πληρώσουν, μετά από μια κουραστική και χρονοβόρα διαδικασία για τον εντοπισμό τους , είναι της τάξεως των 1-2 ευρώ. Παρόλα αυτά είναι πολύ σημαντικό να δοθούν κωδικοί εισόδου στους προϊσταμένους των τμημάτων Πολιτικής Προστασίας για άμεση πρόσβαση τους στο Κτηματολόγιο.
2.Το ύψος του προστίμου/τ.μ. πρέπει να αυξηθεί για τους παραβάτες, άποψη μου στα 3€/τ.μ.
3.Η περίοδος ενός μήνα (Απρίλιος)στην οποίο ο πολίτης πρέπει να καθαρίσει για να υποβάλλει και την Υ.Δ., είναι πολύ μικρή. Στις συνθήκες της Κέρκυρας που η βλάστηση είναι έντονη και τον Μάϊο, η περίοδος αυτή θα μπορούσε να είναι μέχρι τέλος Μαϊου.
4.Να είναι ξεκάθαρο ποιος δημιουργεί την ηλεκτρονική φόρμα καταγγελιών και ποιος θα επιβάλλει τα πρόστιμα για την μη υποβολή Υ.Δ. Άποψη μου ότι αυτό πρέπει να το κάνει κεντρικά το Υπουργείο σε συνεργασία με την Π.Υ. και την ΕΛΑΣ.
5. Το περιεχόμενο της Υ.Δ. πρέπει να έχει σαφή στοιχεία για κάθε ένα από τα ακίνητα του ιδιοκτήτη που θα βοηθούν στον εντοπισμό τους(ΚΑΕΚ, γεωγραφικές συντεταγμένες, εμβαδόν). Να ληφθεί υπόψη η περίπτωση μερίδας πολιτών, οι οποίοι θα αδυνατούν να υποβάλλουν την Υ.Δ. για διάφορους λόγους( υγείας, ηλικίας). Το πρόστιμο για την μη υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης στο Μητρώο, θεωρώ ότι είναι υπερβολικό. Γνώμη μου είναι ότι δεν θα πρέπει να ξεπερνάει τα 200€.
6.Πρέπει να είναι σαφές ποιος κάνει τι. Λαμβάνοντας υπόψη την υποστελέχωση των υπηρεσιών στους Δήμους, θα πρέπει αυτό το πρόστιμο για την μη κατάθεση Υ.Δ., να μπαίνει Κεντρικά από το Υπουργείο, χωρίς άλλη ειδοποίηση, αφού εντοπιστούν στον χάρτη τα οικόπεδα που οι ιδιοκτήτες τους έχουν την υποχρέωση να υποβάλλουν Υ.Δ., σύμφωνα με το πεδίο εφαρμογής της Π.Δ., αντλώντας τα στοιχεία από το κτηματολόγιο ( όπου υπάρχει). Εκεί βέβαια θα εντοπιστούν και οι αδυναμίες, αφού σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες έχουν πεθάνει.
Επίσης στο σχέδιο νόμου στην παρ. 2 αναφέρεται ότι οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι θα γίνονται από τους ΟΤΑ, την ΕΛΑΣ και την Π.Υ, ενώ στην παράγραφο 6 αναφέρονται μόνο οι ΟΤΑ. Άποψη μου είναι ότι οι ΟΤΑ πρέπει να ασχοληθούν με τον εντοπισμό των ακαθάριστων ακινήτων σε συνεργασία με την Π.Υ. και τα αναλογούντα πρόστιμα πρέπει να κόβονται και να επιδίδονται στους παραβάτες, από την Π.Υ. και την ΕΛΑΣ.
6.Στην περίπτωση της Κέρκυρας υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην εύρεση εργατικών χεριών και ικανοποιητικού αριθμού μηχανημάτων ώστε οι εκτάσεις που ορίζονται στο πεδίο εφαρμογής των Π.Δ. να είναι έγκαιρα καθαρές για την αντιπυρική περίοδο. Άποψη μου είναι ότι στις περιπτώσεις εκείνες που ο πολίτης αποδεδειγμένα δεν θα κατορθώσει να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του, θα πρέπει να του δίνεται μια περίοδος χάριτος, με την υποχρέωση του όμως για έγκαιρη ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου.
7.Ο αυτεπάγγελτος καθαρισμός αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τους ΟΤΑ και η απαίτηση αυτή σίγουρα δεν μπορεί να ικανοποιηθεί στο απόλυτο, σύμφωνα πάντα με τα όσα ορίζονται στις ισχύουσες Π.Δ. Για το σκοπό αυτό πρέπει να υπάρξει μέριμνα για στελέχωση των ΟΤΑ με χειριστές Μηχανημάτων Έργου, Φορτηγών και Αγροτικών Μηχανημάτων-καταστροφέων καθώς και με κατάλληλο εξοπλισμό. Τα μηχανήματα αυτά και το προσωπικό να είναι αρκετά, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε Δήμου, ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα (το πολύ έως τέλος Ιουνίου) να μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες καθαρισμού. Επίσης να γίνει αύξηση των κονδυλίων που δίνονται στους ΟΤΑ για την πυροπροστασία στα πλαίσια ενεργοποίησης και ιδιωτών εργολάβων για τον καθαρισμό.
Η χρηματική ποινή της παρ.7 περί ψευδής δήλωση είναι υπερβολική (ελάχιστο 180 ημ. x 70€ = 12.600€ και μέγιστο 360 ημ. x 150€ = 54.000€). Όσο μεγαλύτερα πρόστιμα προβλέπονται για μια παράβαση τόσο λιγότερα επιβάλλονται και ακόμη πιο λίγα θα εισπραχθούν.
Εκτός των άλλων, με την αποψίλωση (καθαρισμός των οικοπέδων) ουσιαστικά οι ιδιοκτήτες υποχρεούνται στη συντήρηση της «μαύρης» εργασίας, ενώ αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί αν αναλάμβανε η Αυτοδιοίκηση, με την οικονομική συνεισφορά των ιδιοκτητών, αν είναι απαραίτητο.
Δυσανάλογο μέτρο οι υπεύθυνες δηλώσεις σε σχέση με την κατάσταση. Στα χωριά δεν βρίσκεις εξάλλου πλέον άνθρωπο να εργασθεί για την αποψίλωση και οι ιδιοκτήτες δεν βρίσκονται στην περιοχή για να μεριμνήσουν οι ίδιοι, εκτός του ότι έχουν τόσες άλλες υποχρεώσεις. Θα μπορούσε η Αυτοδιοίκηση να μεριμνά μέσω εργολαβιών και να καλούνται οι ιδιοκτήτες να συνεισφέρουν οικονομικά, έστω και υποχρεωτικά μέσω κάποιου (λογικού) τέλους αποψίλωσης, ανάλογα με το Ε9 του καθενός. Το περιβάλλον είναι για τον άνθρωπο, όχι ο άνθρωπος για το περιβάλλον. Επιπλέον, το Κράτος δεν έχει οικοδομήσει αρκετό επίπεδο εμπιστοσύνης με τον πολίτη, ώστε θα δημιουργηθεί η αντίληψη ότι, αν υποβληθεί η υπεύθυνη δήλωση, τότε ο έλεγχος θα επικεντρωθεί μόνο στους δηλούντες, ο οποίος (έλεγχος) μπορεί να επιβάλει περαιτέρω ενέργειες, χωρίς να χρειάζονται.
Να διευκρινιστεί η έννοια του κτίαματος στην περ. δ της παρ. 2 του παραπάνω άρθρου «δ.έκτος σχεδίου με κτίσμα ….» διότι το κτίσμα μπορεί να είναι το υπό ανέγερση ημιτελές, μπορεί να είναι είναι το περαιωμένο, μπορεί να είναι νόμιμο ή αυθαίρετο, ηλεκτροδοτούμενο ή μη, μπορεί να είναι ερείπιο, μπορεί να είναι γεωργική αποθήκη, αποθήκη εργαλείων, μηχανημάτων και γενικότερα οτιδήποτε έχει κτιστεί με οποιονδήποτε τρόπο, για οποιαδήποτε χρήση,με οποιαδήποτε υλικά (πλιθιά,τούβλα, σκυρόδεμα κλπ),σε οποιοδήποτε χρόνο. Πράγματι η διάταξη αφορά όλες τις παραπάνω περιπτώσεις ή μήπως στοχεύει μόνο στα κτίρια που κατοικούνται ή στα κτίρια τα οποία εξυπηρετούν επιχειρήσεις κπλ;
Θα παραθέσω την άποψή μου, έχοντας την εμπειρία ως υπάλληλος Ο.Τ.Α., που του έχουν ανατεθεί καθήκοντα Πολιτικής Προστασίας.
Τα βασικά θέματα, που πρέπει να διευκρινιστούν, με βάση τα προβλήματα, που προκύπτουν κάθε χρόνο, είναι τα εξής:
1. Στην παράγραφο 3δ, γίνεται αναφορά σε «…εκτάσεις που δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με τον δασικό χάρτη της περιοχής και κατόπιν ενημέρωσης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας». Θα ήταν χρήσιμες κάποιες πρακτικές οδηγίες και διευκρινίσεις, ώστε να αποφευχθούν προβλήματα και άσκοπη επικοινωνία με τις Διευθύνσεις Δασών. Για παράδειγμα: θα δρουν οι Δήμοι με βάση την Ανάρτηση των Δασικών Χαρτών;
2. Το πρόστιμο των 1000€ θα επιβάλλεται από τον Δήμο ή το Υπουργείο;
3. Θα εξακολουθεί να ισχύει το πρόστιμο των 0,50€ ανά τ.μ., που επιβάλλει ο Δήμος;
4. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του παραβάτη, τι θα γίνει με τον καθαρισμό των εκτάσεων; Οι πόροι των Δήμων (ανθρώπινο δυναμικό, υλικοτεχνικός εξοπλισμός και οικονομικοί) είναι περιορισμένοι. Προτεραιότητα των Δήμων είναι να καθαρίζονται οι κοινόχρηστοι χώροι, που δεν είναι λίγοι. Θα ήταν χρήσιμο να ληφθεί υπ΄ όψιν ότι οι μικροί Δήμοι, πέραν της έλλειψης των πόρων, έχουν πολλούς κοινόχρηστους χώρους, που χρήζουν καθαρισμό, διότι δεν είναι «τσιμενταρισμένοι», όπως οι μεγάλοι Δήμοι. Ο σχεδιασμός δεν μπορεί να έχει ως μοναδικό μοντέλο την Αθήνα ή την Θεσσαλονίκη. Εάν θα πρέπει, παρ΄όλα αυτά, να καθαρίσουν οι Δήμοι τα ακαθάριστα οικόπεδα, θα εξακολουθούν να έχουν υποχρέωση να χρεώνουν το κόστος καθαρισμού στον ιδιοκτήτη; Εάν ναι, τότε προκύπτει το μεγαλύτερο πρόβλημα: δεν υπάρχουν στοιχεία ιδιοκτητών. Το Κτηματολόγιο, με δικαιολογία τα προσωπικά δεδομένα, δεν χορηγεί στοιχεία. Αν θα πρέπει οι Δήμοι να χρεώνουν πρόστιμα, θα πρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση στα στοιχεία του κτηματολογίου, έστω και αν είναι φερόμενοι ιδιοκτήτες. Να υπάρχει κάποιος πιστοποιημένος υπάλληλος του Δήμου, που θα μπαίνει με κωδικούς στην πλατφόρμα του κτηματολογίου, ώστε να βλέπει άμεσα τα απαραίτητα στοιχεία.
5. Οι ηλεκτρονικές καταγγελίες θα προωθούνται για έλεγχο στους Δήμους; Θα πρέπει να προβλεφθεί τρόπος να κλείνουν, ηλεκτρονικά, οι καταγγελίες σε περίπτωση εκτός σχεδίου γηπέδων χωρίς κτίσμα (δεν υπάρχει υποχρέωση καθαρισμού), σε περίπτωση, που στο μεσοδιάστημα μεταξύ καταγγελίας και αυτοψίας έχει καθαριστεί, κ.λπ. Συχνό είναι το φαινόμενο της υπερβολής, διότι κάποιοι πολίτες θεωρούν λανθασμένα ότι κινδυνεύουν, με αποτέλεσμα να γίνεται καταγγελία για κάθε ακούρευτο θάμνο στην αυλή (δεν είναι σχήμα λόγου, αλλά πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να χάνεται χρόνος, διότι πρέπει να γίνει η αυτοψία, πριν καταλήξουμε ότι δεν συντρέχει κανένας κίνδυνος).
6. Κατά τον έλεγχο της καταγγελίας, θα πρέπει να περιγράφονται με σαφήνεια τα βήματα της διαδικασίας.
7. Να οριστεί ξεκάθαρα τι σημαίνει «οικισμός», διότι υπάρχει η λανθάνουσα άποψη, ότι όπου υπάρχουν μερικά κτίσματα συγκεντρωμένα είναι οικισμός. Αυτό αφορά την υποχρέωση καθαρισμού σε ακτίνα 100 μέτρων, πέριξ του οικισμού.
Πρακτικά ανεφάρμοστο μέτρο. Οι περισσότεροι Δήμοι, ειδικά οι περιφερειακοί, είναι υποστελεχωμένοι όπως και οι δασικές υπηρεσίες. Επίσης ο πληθυσμός στους περισσότερους οικισμούς είναι γερασμένος χωρίς πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ιδιοκτησίες με πολλούς ιδιοκτήτες, με ιδιοκτήτες στο εξωτερικό, με μη διαμένοντες στους οικισμούς που έχουν τις ιδιοκτησίες κλπ
Πρακτικά ανεφάρμοστο μέτρο. Εκτός από τα εξαδιαιρέτου σε πολλές ιδιοκτησίες θα είναι δυσβάστακτο το κόστος. Πιο πρακικό είναι να βγουν κεντρικές εργολαβίες καθαρισμών και το κόστος να επιμεριστεί στους ιδιοκτήτες. Και καλύτερη συνολική τιμή θα επιτευχθεί και λιγότερη γραφειοκρατεία. Με τις ΥΔ που προτείνει το παρόν άρθρο θα δημιουργηθεί αχρείαστη γραφειοκρατεία. Κάτοικοι εξωτερικου, ηλικιωμένοι, άνθρωποι μη διαμένοντες στις περιοχές των εκτάσεων κτλ
ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ … ΑΛΛΙΩΣ ΠΡΟΣΤΙΜΟ 1000 ΕΥΡΩ. ΤΕΛΙΚΑ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΜΗΝ ΔΟΥΛΕΥΕΙ, ΟΛΟΙ ΝΑ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ.ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΞ ΑΔΙΑΙΡΕΤΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ???