Το άρθρο 21 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί Αυτοτελών Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 21
Αυτοτελή Τμήματα Πολιτικής Προστασίας
1. Στους Δήμους συστήνεται Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Δήμαρχο. Η ελάχιστη χρονική διάρκεια παραμονής στη θέση είναι τα τέσσερα (4) έτη. Σε περίπτωση ελλείψεως προσωπικού για τη στελέχωση του Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας, χρέη προϊσταμένου τμήματος εκτελεί ο Γενικός Διευθυντής του Δήμου και σε περίπτωση ελλείψεως ή απουσίας του, ο προϊστάμενος των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου ή ο εκτελών χρέη προϊσταμένου.
2. Το προσωπικό του Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας έχει την υποχρέωση άμεσης επικοινωνίας, πληροφοριακής υποστήριξης του έργου του Εθνικού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων και άμεσης κοινοποίησης κάθε περιστατικού πολιτικής προστασίας που εκδηλώνεται εντός του οικείου Δήμου, καθώς και αναλυτικής ενημέρωσης καθ’ όλη τη χρονική διάρκεια εκδήλωσης και εξέλιξής του.
3. Το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. συντονίζει κατά χωρική αρμοδιότητα το έργο της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των καταστροφών, σύμφωνα με τις μεθόδους οργάνωσης, τα όργανα και την κατανομή αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος,
β. παρέχει την αναγκαία συνδρομή στη δράση των Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
γ. προγραμματίζει και υλοποιεί δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για ζητήματα πολιτικής προστασίας,
δ. αναλαμβάνει κάθε αναγκαία πρωτοβουλία, ενέργεια και δράση για τη συνδρομή του Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π. και των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων σε επίπεδο αναγνώρισης, εκτίμησης και ανάλυσης της επικινδυνότητας εκδήλωσης καταστροφών,
ε. επιμελείται, με ευθύνη του οικείου Δημάρχου, εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, τη σύνταξη Τοπικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών για φυσικές, τεχνολογικές καταστροφές και λοιπές απειλές εντός της χωρικής Επικράτειας του Δήμου, το οποίο επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Στο Τοπικό Σχέδιο περιγράφεται η οργάνωση της αντιμετώπισης και της βραχείας αποκατάστασης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών και προσδιορίζεται το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού, των υλικών και των μέσων πολιτικής προστασίας, που μπορούν να διατεθούν. Το Τοπικό Σχέδιο περιλαμβάνει Γενικό Μέρος με διατάξεις που έχουν εφαρμογή σε κάθε καταστροφή και Παραρτήματα, τα οποία εξειδικεύουν τις διατάξεις του Γενικού Μέρους για καταστροφές που σχετίζονται με ειδικούς κινδύνους. Το Τοπικό Σχέδιο εναρμονίζεται με τα Γενικά Σχέδια της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και τις οδηγίες σχεδίασης της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και υποβάλλεται στην Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου, η οποία το εισηγείται προς το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο το εγκρίνει, μετά τη σύμφωνη γνώμη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
στ. συμβάλλει στην υλοποίηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης της Ακαδημίας Πολιτικής Προστασίας σε θέματα πολιτικής προστασίας και συμμετέχει σε ασκήσεις, σε συνεργασία με την Περιφέρεια και άλλους όμορους Δήμους, με σκοπό την αξιολόγηση απόδοσης των ανωτέρω Σχεδίων.
ζ. τηρεί και κοινοποιεί σε μηνιαία βάση στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας ή στο οικείο Π.Ε.ΚΕ.Π.Π. εφόσον έχει τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία επικαιροποιημένη κατάσταση του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού, των μέσων και υλικών πολιτικής προστασίας, παρακολουθώντας το επίπεδο ετοιμότητάς τους, σύμφωνα με τις οδηγίες του. Στην κατάσταση αυτή συμπεριλαμβάνονται το ανθρώπινο δυναμικό, υλικά και μέσα που διατίθενται εκτός Δήμου για την παροχή υποστήριξης σε καταστάσεις επιπέδου έκτακτης ανάγκης «Επιπέδου 4» (Red Code),
η. υποβάλλει, λαμβάνοντας υπόψη τις κατευθυντήριες οδηγίες του Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π., εισηγήσεις:
ηα. Στον Δήμο για την κατάρτιση του οικείου προϋπολογισμού πολιτικής προστασίας και την αξιοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ενίσχυσης,
ηβ. στο Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π. για την κατάρτιση του Τοπικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας,
θ. παρέχει γραμματειακή υποστήριξη στο Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
ι. συνάπτει μνημόνια συνεργασίας για την παροχή υπηρεσιών, υλικών και μέσων με ιδιωτικούς φορείς.».
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τη συμπλήρωση του άρθρου ως εξής:
Το άρθρο 21 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί Αυτοτελών Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας, αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 21
Αυτοτελή Τμήματα Πολιτικής Προστασίας
1. […]
3. Το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. συντονίζει κατά χωρική αρμοδιότητα το έργο της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των καταστροφών, σύμφωνα με τις μεθόδους οργάνωσης, τα όργανα και την κατανομή αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος,
β. παρέχει την αναγκαία συνδρομή στη δράση των Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
γ. προγραμματίζει και υλοποιεί δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για ζητήματα πολιτικής προστασίας, με ιδιαίτερη μέριμνα στην υλοποίηση δράσεων σε προσβάσιμες μορφές για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών με αναπηρία,
δ. […]
ε. επιμελείται, με ευθύνη του οικείου Δημάρχου, εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, τη σύνταξη Τοπικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών για φυσικές, τεχνολογικές καταστροφές και λοιπές απειλές εντός της χωρικής Επικράτειας του Δήμου, το οποίο επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Στο Τοπικό Σχέδιο περιγράφεται η οργάνωση της αντιμετώπισης και της βραχείας αποκατάστασης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών και προσδιορίζεται το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού, των υλικών και των μέσων πολιτικής προστασίας, που μπορούν να διατεθούν. Το Τοπικό Σχέδιο περιλαμβάνει Γενικό Μέρος με διατάξεις που έχουν εφαρμογή σε κάθε καταστροφή και Παραρτήματα, τα οποία εξειδικεύουν τις διατάξεις του Γενικού Μέρους για καταστροφές που σχετίζονται με ειδικούς κινδύνους και με ειδικές ομάδες πληθυσμού όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις κ.λπ. […].
ι. συνάπτει μνημόνια συνεργασίας για την παροχή υπηρεσιών, υλικών και μέσων με ιδιωτικούς φορείς.
ια. Καταρτίζει μητρώο με στοιχεία επικοινωνίας των ατόμων με αναπηρία που κατοικούν εντός των ορίων αρμοδιότητας του δήμου, με προηγούμενη ρητή συναίνεση αυτών, για τη στοχευμένη δρομολόγηση δράσεων προστασίας, λαμβάνοντας υπόψη και το είδος της αναπηρίας (κινητική αναπηρία, αναπηρία οπτική, ακουστική, ομιλίας, νοητική, γνωστική και ψυχική, μη ορατή αναπηρία ή χρόνια πάθηση, όπως αναπνευστικές διαταραχές, κατάθλιψη, διαβήτης, σχιζοφρένεια).
ιβ. Δημιουργεί χάρτες με εν δυνάμει προσβάσιμους χώρους περίθαλψης, υπαίθριων υγειονομικών δομών για όλους, συγκέντρωσης τροφίμων, φαρμάκων και άλλων αγαθών.
ιγ. Μεριμνά για την προσβάσιμη αναμετάδοση πληροφορίας και αναγγελίας ενός κινδύνου τόσο για τα άτομα με άναπηρία όσο και για τα εμποδιζόμενα άτομα».
1) Η ελάχιστη χρονική διάρκεια παραμονής στη θέση να είναι τα τέσσερα (4) έτη μόνο μετά την εκπαίδευσή του προσωπικού στην Α.Π.Ο.Π. με κάποιες λίγες εξαιρέσεις (π.χ. λόγους υγείας, μετάταξη σε ανώτερη θέση). Ο λόγος είναι να αποσβεστεί το κόστος της εκπαίδευσης του υπαλλήλου. Εξάλλου, θα απαιτηθούν αρκετά χρόνια για να εκπαιδευτούν όλοι οι υπάλληλοι που ασχολούνται με την Π.Π. (σε Δήμους, Περιφέρειες, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις κτλ) στην Α.Π.Ο.Π. και ταυτόχρονα να «χάνονται» και αυτοί που εκπαιδεύτηκαν πρόσφατα.
2) Θα πρέπει να προβλεφθεί άμεση και υποχρεωτική τροποποίηση στο οργανόγραμμα των Δήμων ως προς τον αριθμό υπαλλήλων που θα στελεχώσουν το Αυτοτελές Τμήμα Π.Π. αναλόγως του εγκεκριμένου οργανογράμματος (οργανικής δύναμης) του κάθε Δήμου με ελάχιστο τα 2 άτομα, εκτός του Προϊσταμένου.
3) Οπωσδήποτε αποκλειστικά καθήκοντα Π.Π. όπως προβλέπει το ισχύον άρθρ. 21 του Ν.4662/2020.
4) Θα πρέπει να προβλεφτεί και υποχρεωτικός πειθαρχικός έλεγχος από τον Γενικό Γραμματέα Π.Π. προς τον Δήμαρχο ή τον Προϊστάμενο του Αυτοτελές Τμήματος Π.Π. του Δήμου σε περίπτωση που εντός του 18μηνου δεν ολοκληρωθούν τα Τοπικά Σχέδια Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών. Η υποχρέωση αυτή υπάρχει ήδη στο ισχύον άρθρ. 21 του Ν.4662/2020 αλλά χωρίς πρόβλεψη για επιπτώσεις, αρκετοί Δήμοι ακόμη δεν έχουν καταρτίσει τα σχέδια αυτά (σχεδόν 4 έτη από την ισχύ του νόμου).
5) Να προβλεφτεί κάποιο επίδομα στους υπαλλήλους που θα στελεχώσουν τα Αυτοτελή Τμήματα Π.Π. Δήμων, Περιφερειών, Περιφ. Ενοτήτων ώστε να υπάρχει οικονομικό κίνητρο αλλά και αντιστάθμισμα για την επιχειρησιακή ετοιμότητά τους 24ωρο/7ημέρες.
Να προταθεί η σύσταση ανάλογου τμήματος για την αυτοδιοίκητη χερσόνησο του Αγίου Όρους.
Θα πρέπει να προβλεφθεί από τον νόμο υποχρεωτική συμμόρφωση των δήμων ως προς τη δημιουργία των αυτοτελών τμημάτων και να οριστεί χρονικό περιθώριο. Η λειτουργία των αυτοτελών τμημάτων προβλεπόταν και από το άρθρο 21 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), ωστόσο νομίζω ότι σε λίγους δήμους λειτούργησαν αυτοτελή τμήματα.
Καλό θα ήταν θα προβλεφθεί και στελέχωση των τμημάτων αριθμητικά πέραν του προϊσταμένου του τμήματος για τον οποίο γίνεται εκτενή αναφορά στην πρώτη παράγραφο του άρθρου.
Θα πρέπει να προβλεφθεί εκπαίδευση του προσωπικού των αυτοτελών τμημάτων.
Επιπλέον αφού το προσωπικό του Αυτοτελούς Τμήματος έχει την υποχρέωση άμεσης επικοινωνίας, πληροφοριακής υποστήριξης του έργου του Εθνικού Μηχανισμού και του ΕΣΚΕΔΙΚ, να ληφθεί μέριμνα στο παρόν άρθρο ώστε το Αυτοτελές Τμήμα να είναι επαρκώς στελεχωμένο και να λειτουργεί 24/7 όπως και το ΕΣΚΕΔΙΚ.
Το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας, είναι η χαμηλότερη υποστηρικτική υπηρεσία του Εθνικού Μηχανισμού, ίσως γι’ αυτό και δεν προβλέπονται:
α) Από τι προσωπικό στελεχώνεται; Μόνιμο; με Συμβάσεις;
β) Με τι εκπαίδευση το προσωπικό; Μπορεί ο οποιοσδήποτε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης υπηρεσίας; (κατάρτιση σχεδίων, σχεδιασμός-υλοποίηση ασκήσεων επί χάρτου και ασκήσεων πεδίου, κατάρτιση προϋπολογισμού, αξιοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, σύναψη μνημονίων συνεργασίας, ενημέρωση και ευαισθητοποίηση πληθυσμού, επιχειρησιακή ετοιμότητα και λειτουργία 24/7, ΤΕΣΟΠΠ κ.λπ)
γ) Με τι εμπειρία στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας;
δ) Γιατί δεν έχουν εκπαιδευτεί στην Α.Π.Ο.Π. οι υπάλληλοι των ΟΤΑ που ήδη εμπλέκονται στην Πολιτικής Προστασία;
ε) Ο συντάκτης του συγκεκριμένου άρθρου αρκείται στο ποιος θα εκτελεί χρέη προϊσταμένου, δηλαδή αποδιοπομπαίου τράγου. Μια τέτοια οργανική μονάδα για να είναι λειτουργική και αποτελεσματική, για να μπορεί να ανταποκριθεί σε όλες τις απαιτήσεις και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες πρέπει να είναι επαρκώς και κατάλληλα στελεχωμένη, δεν αρκεί ο προϊστάμενος.
στ)Θεσπίζεται παραμονή στην υπηρεσία τα 4 έτη τουλάχιστον. Μήπως καταργείται η αρχή της ισότητας μεταξύ των υπαλλήλων του ίδιου φορέα; Ούτε έξω από την πόρτα της υπηρεσίας δεν θα περνάει κάποιος πλέον!
ζ) Αφού το προσωπικό του Αυτοτελούς Τμήματος έχει την υποχρέωση άμεσης επικοινωνίας, πληροφοριακής υποστήριξης του έργου του Εθνικού Μηχανισμού και του ΕΣΚΕΔΙΚ, να ληφθεί μέριμνα στο παρόν άρθρο ώστε το Αυτοτελές Τμήμα να είναι επαρκώς στελεχωμένο και να λειτουργεί 24/7 όπως και το ΕΣΚΕΔΙΚ. Επιπλέον ας καθοριστεί σαφώς ο τρόπος επικοινωνίας (υπηρεσιακά σταθερά, υπηρεσιακά κινητά, υπηρεσιακά email)
ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΝΑ ΟΡΙΖΕΤΕ 4 ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ???ΔΕΝ ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΕΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ?
ΕΠΙΣΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΣΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΤΜΗΜΑ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΜΕ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ.
ΕΓΩ ΕΠΕΙΔΗ ΥΠΗΡΕΤΩ ΣΕ ΔΗΜΟ ΣΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΤΜΗΜΑ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΟΤΙ ΥΠΗΡΕΤΩ ΣΤΟ ΣΤΡΑΤΟ!!!!!
ΠΟΛΥ ΚΡΙΜΑ ΑΠ ΤΟ ΚΑΚΟ ΣΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ
Ελάχιστες απαραίτητες προϋποθέσεις για να λειτουργεί το τμήμα στοιχειωδώς:
1. Αποκλειστικά καθήκοντα Π.Π.
2. Εκπαίδευση
3. Οι διαδικασίες να είναι, όσο το δυνατόν, τυποποιημένες (π.χ. για την επιβολή προστίμου)
4. Κατάλληλα εργαλεία (π.χ. άμεση πρόσβαση στο Κτηματολόγιο).
1.Οι υπάλληλοι που στελεχώνουν το τμήμα πολιτικής προστασίας πρέπει οπωσδήποτε να είναι ειδικευμένοι στο αντικείμενο.
2.Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στο τμήμα πρέπει να απασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με τα αντικείμενα της Π.Π. και σε καμία περίπτωση να μην υποστηρίζουν με παράλληλα καθήκοντα ή με οποιοδήποτε άλλο νόμιμο ή μη τρόπο, αντικείμενα άλλων τμημάτων του Δήμου.
3.Η υποχρεωτική παραμονή των υπηρετούντων στην θέση για 4 χρόνια, είναι δεσμευτική και σαφώς δεν εξυπηρετεί. Φανταστείτε να πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικά στο τμήμα για 4 χρόνια, υπάλληλος που για οποιοδήποτε λόγο (ηλικία, προσόντα, φυσική κατάσταση, κατάσταση υγείας κλπ) δεν έχει την δυνατότητα να ανταπεξέλθει στις ιδιαίτερες ανάγκες του τμήματος. Παράλληλα δε η εν λόγω δέσμευση, αποτελεί άνιση μεταχείριση μεταξύ των υπαλλήλων των τμημάτων Π.Π. και των υπαλλήλων των λοιπών τμημάτων του Δήμου οι οποίοι, σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή, έχουν την δυνατότητα οποιαδήποτε μετακίνησης και διεκδίκησης θέσεων ευθύνης.
4.Να καθοριστεί άμεσα και δεσμευτικά το ελάχιστο προσωπικό των υπηρετούντων σε τμήματα Π.Π. Ο προϊστάμενος μόνος του ή ο προϊστάμενος και ένας υπάλληλος, είναι αυτονόητο ότι είναι αδύνατον να αντεπεξέλθουν τόσο σε περιόδους ηρεμίας πολλώ δε μάλλον σε περιόδους ύπαρξης ή εξέλιξης καταστροφικού φαινομένου.
Ίσως να πρέπει να γίνει αναφορά για την ελάχιστη στελέχωση του Τμήματος. Σε πολλούς δήμους ο προϊστάμενος είναι και ο μοναδικός υπάλληλος χωρίς αναπληρωτή του, σε περίπτωση ασθένειας ή άδειας.
Η ΑΠΟΠ να ενταχθεί στην διεύθυνση εθελοντισμού και εκπαίδευσης με υποχρεωτικές εκπαιδεύσεις από το αρμόδιο Τμήμα