Το άρθρο 20 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί Αυτοτελών Διευθύνσεων Πολιτικής Προστασίας αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 20
Αυτοτελείς Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας
1. Σε κάθε Περιφέρεια λειτουργεί Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας, η οποία υπάγεται απευθείας στον Περιφερειάρχη. Η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας στελεχώνεται από μόνιμο προσωπικό, με συναφή εκπαίδευση και εμπειρία στον τομέα της πολιτικής προστασίας. Η ελάχιστη χρονική διάρκεια παραμονής στη θέση είναι τα τέσσερα (4) έτη. Σε περίπτωση ελλείψεως προσωπικού για τη στελέχωση της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας, χρέη προϊσταμένου εκτελεί ο Γενικός Διευθυντής της Περιφέρειας και σε περίπτωση ελλείψεως ή απουσίας του, ο προϊστάμενος ή εκτελών χρέη προϊσταμένου των τεχνικών υπηρεσιών της.
2. Το προσωπικό της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας έχει την υποχρέωση άμεσης επικοινωνίας, πληροφοριακής υποστήριξης του έργου του Εθνικού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων και άμεσης κοινοποίησης κάθε περιστατικού πολιτικής προστασίας που εκδηλώνεται εντός της οικείας Περιφέρειας, καθώς και αναλυτικής ενημέρωσης καθ’ όλη τη χρονική διάρκεια εκδήλωσης και εξέλιξής του.
3. Η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. συντονίζει, κατά χωρική αρμοδιότητα, το έργο της πολιτικής προστασίας σχετικά με την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των καταστροφών, σύμφωνα με τις μεθόδους οργάνωσης, τα όργανα και την κατανομή αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος,
β. συμβάλλει στη λειτουργία του Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
γ. προγραμματίζει και υλοποιεί δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για ζητήματα πολιτικής προστασίας,
δ. αναλαμβάνει κάθε αναγκαία πρωτοβουλία, ενέργεια και δράση για τη συνδρομή του Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. και των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων σε επίπεδο αναγνώρισης, εκτίμησης και ανάλυσης της επικινδυνότητας εκδήλωσης καταστροφών,
ε. επιμελείται, με ευθύνη του οικείου Περιφερειάρχη τη σύνταξη, εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, Περιφερειακού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών για φυσικές, τεχνολογικές καταστροφές και λοιπές απειλές εντός της χωρικής Επικράτειας της Περιφέρειας, το οποίο επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Στο Περιφερειακό Σχέδιο περιγράφεται η οργάνωση της αντιμετώπισης και βραχείας αποκατάστασης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών και προσδιορίζεται το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού, των υλικών και των μέσων Πολιτικής Προστασίας, που μπορούν να διατεθούν για την υλοποίηση των σκοπών του Περιφερειακού Σχεδίου. Το Περιφερειακό Σχέδιο περιλαμβάνει Γενικό Μέρος με διατάξεις που έχουν εφαρμογή σε κάθε καταστροφή και Παραρτήματα, τα οποία εξειδικεύουν τις διατάξεις του Γενικού Μέρους για καταστροφές που σχετίζονται με ειδικούς κινδύνους. Το Περιφερειακό Σχέδιο εναρμονίζεται με τα Γενικά Σχέδια της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και συντάσσεται σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Υποβάλλεται στην Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφέρειας, η οποία το εισηγείται προς το Περιφερειακό Συμβούλιο, το οποίο το εγκρίνει, μετά τη σύμφωνη γνώμη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με τα άρθρα 163 και 174 του ν. 3852/2010 (Α` 87).
στ. συμβάλλει στην υλοποίηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης της Ακαδημίας Πολιτικής Προστασίας σε θέματα πολιτικής προστασίας και συμμετέχει σε ασκήσεις, σε συνεργασία με τον Εθνικό Μηχανισμό, με σκοπό την αξιολόγηση απόδοσης των Γενικών Σχεδίων Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών,
ζ. τηρεί και κοινοποιεί σε μηνιαία βάση στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας ή στο οικείο Π.Ε.ΚΕ.Π.Π., εφόσον έχει τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία, κατάσταση του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού, των μέσων και υλικών πολιτικής προστασίας, παρακολουθώντας το επίπεδο ετοιμότητάς τους, σύμφωνα με τις οδηγίες. Στην κατάσταση αυτή συμπεριλαμβάνονται το ανθρώπινο δυναμικό, υλικά και μέσα που διατίθενται εκτός Περιφέρειας για την παροχή υποστήριξης σε καταστάσεις «Επιπέδου 4» (Red Code),
η. αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των Π.Δ.Ε.Α., σε συνεργασία με τους αντίστοιχους επικεφαλής, στη βάση κατευθυντήριων οδηγιών του Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π., ώστε να διαπιστωθούν ελλείψεις στους τομείς του σχεδιασμού, της οργάνωσης, του εξοπλισμού, της εκπαίδευσης και των ασκήσεων, υποβάλλοντας σχετική έκθεση στο Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
θ. υποβάλλει, λαμβάνοντας υπόψη τις κατευθυντήριες οδηγίες του Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. και τις προτάσεις των, κατά λόγο αρμοδιότητας, Επικεφαλής Π.Δ.Ε.Α., εισηγήσεις:
θα. στην οικεία Περιφέρεια για την κατάρτιση του οικείου προϋπολογισμού πολιτικής προστασίας και για την ένταξη των Π.Δ.Ε.Α. σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ενίσχυσης,
θβ. στο Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. για την κατάρτιση του Περιφερειακού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας,
ι. παρέχει γραμματειακή υποστήριξη στο Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
ια. συνάπτει μνημόνια συνεργασίας για την παροχή υπηρεσιών, υλικών και μέσων με ιδιωτικούς φορείς.».
Κοινός σχολιασμός άρθρων 15 και 16
Η αναφορά στο άρθρο 15 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου ότι “[η] Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας στελεχώνεται από μόνιμο προσωπικό, με συναφή εκπαίδευση και εμπειρία στον τομέα της πολιτικής προστασίας” είναι γενικόλογη και ασαφής. Τα προσόντα του προσωπικού πρέπει να γίνουν πιο συγκεκριμένα για να μπορούν να συμβάλλουν τα μέγιστα στη θέση. Στο δε άρθρο 16 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου όχι μόνο δεν περιγράφονται τα προσόντα του προσωπικού που απαιτούνται για τη στελέχωση του Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας, αλλά καταργείται και η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 21 παρ. 3 του ν. 4662/2020 που προβλέπει ότι “[με] προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, μετά από πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη και Εσωτερικών, καθορίζονται οι οργανικές θέσεις, οι ειδικότητες, τα περιγράμματα θέσεων με βάση τον εκάστοτε Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.), η διαδικασία πρόσληψης, τα κριτήρια στελέχωσης των Αυτοτελών Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια”.
Για παράδειγμα, πρέπει να έχουν τουλάχιστον πτυχίο γεωτεχνικού ή ειδικοτήτων ΤΕΕ αναλόγως και των κυρίων κινδύνων που καλείται να αντιμετωπίσει τοπικά (π.χ. σε μια περιοχή με ιστορικό δασικών πυρκαγιών πρέπει να προτιμάται γεωτεχνικός), με γνώσεις Γεωγραφικών Πληροφοριακών Συστημάτων (GIS) ενώ κάθε πρότερη αποδεδειγμένη εμπειρία στο αντικείμενο, μεταπτυχιακοί ή διδακτορικοί τίτλοι στο αντικείμενο των φυσικών ή τεχνολογικών καταστροφών θα αποτελούν ένα επιπλέον προσόν. Δεν πρέπει να ακολουθηθεί το αποτυχημενο ως τώρα μοντέλο πλήρωσης των αντίστοιχων θέσεων από απόστρατους Ενόπλων Δυνάμεων ή Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς απαιτούνται εξειδικευμένα προσόντα όπως περιγράφονται παραπάνω και η θητεία στις Ένοπλες Δυνάμεις ή τα Σώματα Ασφαλείας δεν σημαίνει αυτοδικαίως και επιστημονικές γνώσεις στον σχεδιασμό και τη διαχείριση αντικειμένων πολιτικής προστασίας.
Η προσπάθεια να αποκτήσουν οι Δήμοι την τεχνογνωσία που απαιτείται για την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και γενικότερα για την πολιτική προστασία, προϋποθέτει μια σημαντική τομή στη δομή και την στελέχωση των Δήμων προκειμένου να εφαρμόσουν την αντίστοιχη δημόσια πολιτική. Είναι σημαντικό να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες τόσο για τη συγκρότηση των τμημάτων πολιτικής προστασίας των Δήμων, όσο και για την εφαρμογή συγκεκριμένου προγράμματος εκπαίδευσης για τα στελέχη της αυτοδιοίκησης. Μια τέτοια μεταρρύθμιση προϋποθέτει φυσικά την ύπαρξη κανονιστικού πλαισίου, προτύπων και οδηγιών, ωστόσο αυτά δεν αρκούν. Χρειάζεται η κεντρική Δημόσια Διοίκηση να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις, τους όρους και τους πόρους (ανθρώπινους, οικονομικούς, τεχνικούς κ.λπ.) που απαιτούνται, καθώς και να εφαρμόσει ένα στοχευμένο πρόγραμμα υποστήριξης των Δήμων για την εφαρμογή της εκάστοτε δημόσιας πολιτικής. Σε διαφορετική περίπτωση, πολλοί μεσαίου μεγέθους Δήμοι και φυσικά οι μικροί Δήμοι, δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν. Να καθοριστεί άμεσα και δεσμευτικά το ελάχιστο προσωπικό των υπηρετούντων σε τμήματα Π.Π. Ο προϊστάμενος μόνος του ή ο προϊστάμενος και ένας υπάλληλος, είναι αυτονόητο ότι είναι αδύνατον να αντεπεξέλθουν τόσο σε περιόδους ηρεμίας πολλώ δε μάλλον σε περιόδους ύπαρξης ή εξέλιξης καταστροφικού φαινομένου.
Βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του σχεδιασμού πρόληψης είναι η στελέχωση των αρμόδιων τμημάτων και η εκπαίδευση του προσωπικού. Παρά τις (ορθές) προβλέψεις του άρθρου 21 του ν. 4662/2020 για τη σύσταση αυτοτελών τμημάτων Πολιτικής Προστασίας στους Δήμους και στελέχωσης τους με προσωπικό αποκλειστικής απασχόλησης στο αντικείμενο, δυστυχώς η εικόνα που επικρατεί σήμερα είναι απογοητευτική. Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στο τμήμα πρέπει να απασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με τα αντικείμενα της Π.Π. και σε καμία περίπτωση να μην υποστηρίζουν με παράλληλα καθήκοντα ή με οποιοδήποτε άλλο νόμιμο ή μη τρόπο, αντικείμενα άλλων τμημάτων του Δήμου.
Στο πλαίσιο του έργου «Κατάρτιση και εφαρμογή σχεδίων δράσης για την πρόληψη δασικών πυρκαγιών σε τοπικό επίπεδο» που υλοποιεί το WWF Ελλάς σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών διανεμήθηκε το φθινόπωρο 2022 σχετικό ερωτηματολόγιο στους 332 Δήμους της χώρας για να αξιολογηθεί η οργάνωση πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Δήμων. Απάντησαν 169 δήμοι (50,9% του συνόλου), ποσοστό που αποτελεί ένα αξιόπιστο δείγμα της σημερινής κατάστασης. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι τρία χρόνια μετά τη θεσμοθέτηση του ν. 4662/2020 δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες για τη σύσταση Αυτοτελών Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας στους Δήμους και στελέχωσής τους με επαρκές και σχετικό με το αντικείμενο προσωπικό. Τα στελέχη πολιτικής προστασίας των Δήμων έχουν ελλιπή εξειδίκευση και εκπαίδευση. Ασκούν στη μεγάλη τους πλειονότητα ποικίλα παράλληλα καθήκοντα, ενώ η συνέχεια και η συνοχή των δράσεων πρόληψης δεν εξασφαλίζεται λόγω του αυξημένου ποσοστού των αιρετών υπαλλήλων που ορίζονται ως υπεύθυνοι πολιτικής προστασίας. Επιπλέον έχει σημειωθεί ελάχιστη πρόοδος προς αυτό τον στόχο καθώς αντίστοιχη έρευνα του 2012 (στο πλαίσιο του έργου LIFE ForestCities) είχε καταλήξει σε πολύ παρόμοια ευρήματα. Το υπόλοιπο ποσοστό των Δήμων που δεν απάντησαν αφορά είτε μικρούς νησιωτικούς, είτε λίγους αστικούς που δεν έχουν δασικές εκτάσεις, είτε Δήμους που απλά δεν ενδιαφέρθηκαν να απαντήσουν ή δεν είχαν ορίσει κάποιον υπεύθυνο. Από την έρευνα τα εξής σχετικά συμπεράσματα:
α. To 84% εξακολουθεί να απασχολεί το προσωπικό πολιτικής προστασίας σε παράλληλα καθήκοντα κατά παράβαση της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 4662/2020,
β. Το 34% του προσωπικού είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
γ. Το 50% των στελεχών πολιτικής προστασίας έχουν ειδικότητες οι οποίες είναι άσχετες με το αντικείμενο της Πολιτικής Προστασίας ή δεν μπορούν να υποστηρίξουν επιστημονικά τέτοιες δράσεις.
Μεγάλα κενά υπάρχουν και στην κατάρτιση των στελεχών παρά την ίδρυση της Ακαδημίας Πολιτικής Προστασίας με την υπ. αριθμ. 16287/2022 (Β΄5848) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας με τίτλο «Οργάνωση και λειτουργία της Ακαδημίας Πολιτικής Προστασίας (Α.Π.Ο.Π.)».
Η υποχρέωση παραμονής των στελεχών για 4 χρόνια αφενός είναι υπερβολική κ αφετέρου αποτελεί μειονέκτημα για προσέλκυση στελεχών στον δύσκολο αυτό τομέα. Προτείνω η υποχρέωση να είναι διετής για τα στελέχη που θα στελεχώσουν με δική τους πρωτοβουλία (αίτηση μετακίνησης ή/και μετάταξης) από τους ήδη υπηρετούντες υπαλλήλους κ τετραετής γι αυτούς που θα προσληφθούν με νέες προκηρύξεις. Σε καμία περίπτωση να μην αφορά υπαλλήλους που για εξαιρετικούς λόγους μετακινουνται από την υπηρεσία (Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, Περιφέρειες ή Δήμους) χωρίς δική τους αίτηση για λειτουργικους λόγους. Η πολιτική προστασία είναι ένα πολύ δύσκολο κ ψυχοφθόρο πεδίο που δεν υπηρετείται με υποχρεωτικότητες, αλλά με αγάπη κ αυταπάρνηση.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τη συμπλήρωση της παρ.3 ως εξής:
3. Η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. συντονίζει, κατά χωρική αρμοδιότητα, το έργο της πολιτικής προστασίας σχετικά με την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των καταστροφών, σύμφωνα με τις μεθόδους οργάνωσης, τα όργανα και την κατανομή αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος,
β. συμβάλλει στη λειτουργία του Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.,
γ. προγραμματίζει και υλοποιεί δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για ζητήματα πολιτικής προστασίας, με ιδιαίτερη μέριμνα στην υλοποίηση δράσεων σε προσβάσιμες μορφές για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών με αναπηρία,
δ. αναλαμβάνει κάθε αναγκαία πρωτοβουλία, ενέργεια και δράση για τη συνδρομή του Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. και των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων σε επίπεδο αναγνώρισης, εκτίμησης και ανάλυσης της επικινδυνότητας εκδήλωσης καταστροφών,
ε. επιμελείται, με ευθύνη του οικείου Περιφερειάρχη τη σύνταξη, εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, Περιφερειακού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών για φυσικές, τεχνολογικές καταστροφές και λοιπές απειλές εντός της χωρικής Επικράτειας της Περιφέρειας, το οποίο επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Στο Περιφερειακό Σχέδιο περιγράφεται η οργάνωση της αντιμετώπισης και βραχείας αποκατάστασης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών και προσδιορίζεται το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού, των υλικών και των μέσων Πολιτικής Προστασίας, που μπορούν να διατεθούν για την υλοποίηση των σκοπών του Περιφερειακού Σχεδίου. Το Περιφερειακό Σχέδιο περιλαμβάνει Γενικό Μέρος με διατάξεις που έχουν εφαρμογή σε κάθε καταστροφή και Παραρτήματα, τα οποία εξειδικεύουν τις διατάξεις του Γενικού Μέρους για καταστροφές που σχετίζονται με ειδικούς κινδύνους και με ειδικές ομάδες πληθυσμού όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις κ.λπ. […]
1) Στην παράγραφο 1 του άρθρου 20 του Νόμου 4662/2020 (Α΄27)η οποία τροποποιείται, με το άρθρο 15 να συμπληρωθεί η ιδιότητα του Γενικού Διευθυντή όπως παρακάτω …….»χρέη προϊσταμένου εκτελεί ο Γενικός Διευθυντής Προγραμματισμού και Υποδομών της Περιφέρειας»….
2)Στις Περιφέρειες λειτουργεί Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας που θα πρέπει ομοίως με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση να απαρτίζεται από το Τμήμα Σχεδιασμού και Πρόληψης, Τμήμα Αντιμετώπισης και Αποκατάστασης Καταστροφών και Τμήματα Πολιτικής Προστασίας ανά Περιφερειακή Ενότητα.
Στην παράγραφο 3 του άρθρου που αφορά τις αρμοδιότητες της αυτοτελούς Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας και στο εδάφιο η αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των Π.Δ.Ε.Α σε συνεργασία με τον επικεφαλής.Στο διοικητικό προσωπικό των Περιφερειών,δεν υπάρχουν εξειδικευμένα στελέχη με γνώσεις και εμπειρία σε θέματα διαχείρισης κρίσεων και Πολιτικής Προστασίας,πλην ελαχιστων περιπτώσεων δεν έχει δε ξεκινήσει η λειτουργία της Εθνικής Σχολής Πολιτικής Προστασίας ώστε να παράγει εξειδικευμένα στελέχη,εάν δε δεν υπάρχει Δ/ντής αντικαθιστάται από το γενικό δ/ντή της Περιφέρειας η το δ/ντή Τεχνικών Υπηρεσιών,γεγονός που καθιστά μη δυνατή την αξιολόγηση.
Θεωρώ ότι μέχρι να αποκτήσει η διοίκηση εξειδικευμένα στελέχη με υπαλληλική σχέση,να έχει τη δυνατότητα να προσλάβει στελέχη με αποδεδειγμένες γνώσεις και εμπειρία,επί θητεία,από τον ιδιωτικό τομέα η απόστρατους αξιωματικούς των σωμάτων ασφαλείας,που αποδεδειγμένα έχουν υπηρετήσει σε θέσεις ευθύνης και έχουν διαχειριστεί κρίσεις πολιτικής προστασίας και φυσικές καταστροφές.
Το ίδιο αυτό πρόβλημα υπάρχει και για τους προισταμένους των αυτοτελών τμημάτων πολιτικής προστασίας των Δήμων.
Η υποχρέωση παραμονής στην υπηρεσία 4 έτη τουλάχιστον, καταργεί την ισότητα μεταξύ των υπαλλήλων του ίδιου φορέα.
Να προστεθεί τροποποίηση για το άρθρο 54 του 4662/2020 η φράση «των Δνσεων Πολιτικής Προστασίας και των ΠΔΕΑ στους ΟΤΑ Α και Β βαθμού» Δηλαδή :
«Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος δεν εμπίπτουν επίσης οι πάσης φύσης μετακινήσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, που δεν υπόκεινται σε περιορισμό ημερών κατ ́ έτος. Επίσης δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου οι μετακινήσεις εκτός έδρας του προσωπικού της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, των Δνσεων Πολιτικής Προστασίας και των ΠΔΕΑ στους ΟΤΑ Α και Β βαθμού για την αντιμετώπιση επιχειρησιακών αναγκών».
α)Δεν ορίζεται σαφώς ποια θεωρείται συναφή εκπαίδευση και ποια εμπειρία στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας (απαιτείται διευκρίνιση)
β)Δε λύνεται το πρόβλημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, αφού ο νομοθέτης αρκείται στο ποιος θα εκτελεί χρέη προϊσταμένου. Μια οργανική μονάδα για να είναι λειτουργική και αποτελεσματική πρέπει να είναι και επαρκώς στελεχωμένη.
γ)Θεσπίζει υποχρεωτικότητα παραμονής στην υπηρεσία τα 4 έτη τουλάχιστον, καταργώντας την αρχή της ισότητας μεταξύ των υπαλλήλων του ίδιου φορέα.
Πρέπει να αναφέρονται ρητά και τα τμήματα που πρέπει να απαρτίζουν την Αυτοτελή Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας και να αντιστοιχίζονται με αυτά που έχουν οριστεί στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας δηλαδή:
Σε κάθε Περιφέρεια λειτουργεί Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας στην έδρα της Περιφέρειας που απαρτίζεται από το α. Τμήμα Σχεδιασμού και Πρόληψης, β. Τμήμα Αντιμετώπισης και Αποκατάστασης και γ. Τμήματα Πολιτικής Προστασίας σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα.
Θα πρέπει να ορίσει ο ελάχιστος αριθμός στελεχών ώστε να λειτουργήσει η Αυτοτελή Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας με βάση τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες που της ανατίθενται από τον Νόμο, καθώς και για την λειτουργία της σε 24 βάση κατά την διάρκεια διαχείρισης ενός κινδύνου για την υποστήριξη των δράσεων της καθώς και την υποστήριξη του ΠΕΣΟΠΠ. Κατά την άποψη μου το ελάχιστο του στελεχιακού δυναμικού για την λειτουργία της ΑΔΠΠ είναι 6 άτομα σε επίπεδο Δνσης και 3 για κάθε Χωρικό τμήμα ΠΠ.
Θα πρέπει να δοθεί επίδομα ετοιμότητας -ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας κατά αναλογία των ρυθμίσεων του Νόμου Ν. 5045/2023 σε όσους εργάζονται στην Πολιτική Προστασία των ΟΤΑ Α και Β βαθμού καθώς και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μιας και οι θέσεις αυτές λόγω ωραρίου και εκτάκτων-ιδιαίτερων συνθηκών δεν είναι ελκυστικές για στελέχωση.
Ο προϋπολογισμός για δαπάνες Πολιτικής Προστασίας επιβάλλεται να μην επιδέχεται τροποποίηση προς όφελος άλλων δράσεων των Περιφερειών. Κάθε περιφέρεια δια της Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας θα αποστέλλει απόσπασμα προυπολογισμού και δαπανων στη Γενική Γραμματεία η οποία θα είναι υποχρεωμένη να ελέγχει και την πορεία των γενόμενων δαπανών.
Παρ.1 Η ελάχιστη διάρκεια παραμονής θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη των τεσσάρων (4) ετών και να το προσωπικό να αξιολογείται απ’ ευθείας από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με διαγωνιστικές διαδικασίες.
Η εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρ. 32 του Ν.4412/2016 απαιτείται ως δυνατότητα να δίδεται και στον Περιφερειάρχη κατόπιν εισήγησης της οικίας Δ/νσης και απόφασης του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας.
Η Αυτοτελής Δ/νση Πολιτικής Προστασίας θεωρείται οτι είναι απαραίτητο να μετέχει στη λειτουργία των ΠΕΚΕΠΠ με διακριτό ρόλο αφού είναι σε θέση να γνωρίζει επακριβώς τα τυχόν μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα των υφιστάμενων δομών Πολιτικής Προστασιας της οικείας Περιφέρειας