Στο άρθρο 18 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί οργάνωσης και λειτουργίας των Περιφερειακών Επιχειρησιακών
Κέντρων Πολιτικής Προστασίας (ΠΕ.ΚΕ.Π.Π.), επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) τροποποιείται η παρ. 1 ώστε υπεύθυνος για την ενεργοποίηση και ετοιμότητα των ΠΕ.ΚΕ.Π.Π. να είναι πλέον ο κατά τόπο προϊστάμενός τους, β) στην παρ. 2 διαγράφεται η φράση «από την κατά τόπο αρμόδια Περιφέρεια», οι παρ. 5 έως 10, περί επιπέδων απόκρισης και μίσθωσης μέσων και προμηθειών, καταργούνται, και το άρθρο 18 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 18
Οργάνωση και λειτουργία των Περιφερειακών Επιχειρησιακών
Κέντρων Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.ΚΕ.Π.Π.)
1. Τα ΠΕ.ΚΕ.Π.Π., ενεργοποιούνται και κλιμακώνουν το επίπεδο συνήθους ετοιμότητας και δράσης τους, με ευθύνη του κατά τόπο αρμόδιου προϊσταμένου τους, σε περίπτωση αναγνώρισης κατάστασης έκτακτης ανάγκης, εκτίμησης πιθανού κινδύνου ή προειδοποίησης επαπειλούμενης καταστροφής.
2. Για τη λειτουργία των ΠΕ.ΚΕ.Π.Π. διατίθενται κατάλληλοι χώροι που διαθέτουν την απαιτούμενη τηλεπικοινωνιακή και υλικοτεχνική υποδομή, ώστε να διασφαλίζεται η επικοινωνία με την πληγείσα περιοχή, τους επιχειρησιακούς φορείς, τα κατά τόπους Συντονιστικά Όργανα και το Σ.Ο.Π.Π..
3. Τα ΠΕ.ΚΕ.Π.Π. συντονίζουν δράσεις ενημέρωσης και ειδοποίησης των πολιτών, τηρούν ενημερωμένους καταλόγους ανθρώπινου δυναμικού, διαθέσιμων μέσων και πόρων και υποβάλλουν στο Σ.Ο.Π.Π. και στους κατά περίπτωση εμπλεκόμενους φορείς, σχετικές αναφορές και εισηγήσεις.
4. Τα ΠΕ.ΚΕ.Π.Π. συντονίζουν τον επιχειρησιακό σχεδιασμό των Περιφερειακών Π.Δ.Ε.Α., παρακολουθώντας τις φάσεις υλοποίησής τους.
5. Καταργείται.
6. Καταργείται.
7. Καταργείται.
8. Καταργείται.
9. Καταργείται.
10. Καταργείται.».
Δεδομένου ότι τα ΠΕΚΕΠΠ:
– συνδράμουν σε όλες τις φάσεις διαχείρισης κινδύνου – καταστροφής,
– αποτελούν επιχειρησιακή δομή του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης κινδύνων,
– λειτουργούν επί 24ώρου (εν αντιθέσει με τις Αυτοτελείς Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας Περιφερειών και Δήμων που παρέχουν υποστηρικτικές υπηρεσίες και λειτουργούν με δημοσιοϋπαλληλικό ωράριο) και
– έχει προσληφθεί στην επικράτεια επιστημονικό προσωπικό με ψυχοτεχνική καταλληλότητα, αξιολογημένη προσωπικότητα και εκπαίδευση στη διαχείριση κινδύνων και καταστροφών, το οποίο προσωπικό μνημονεύεται στο άρθρο 10 της 161/22-8-2020 ΠΝΠ πως: «Για τους σκοπούς ενίσχυσης του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων το ανωτέρω προσωπικό δύναται να τοποθετείται και στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.ΚΕ.Π.Π.) του άρθρου 17 του ν. 4662/2020(Α ́ 27)»
και ότι κίνδυνοι και καταστροφές απειλούν δυστυχώς τη ζωή και την περιουσία των πολιτών σε καθημερινή σχεδόν βάση
είναι επιτακτική ανάγκη η πρόβλεψη στον νόμο άμεσης λειτουργίας των ΠΕΚΕΠΠ σε συγκεκριμένο χρόνο και η άρση κάθε περιορισμού στις συμβάσεις του προσωπικού- Στελεχών Πολιτικής Προστασίας για την αξιοποίηση των τυπικών και ουσιαστικών τους προσόντων στο διηνεκές.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τη συμπλήρωση των παρ. 2 και 3 ως εξής:
2. Για τη λειτουργία των ΠΕ.ΚΕ.Π.Π. διατίθενται κατάλληλοι, προσβάσιμοι χώροι που διαθέτουν την απαιτούμενη τηλεπικοινωνιακή και υλικοτεχνική υποδομή, ώστε να διασφαλίζεται η επικοινωνία με την πληγείσα περιοχή, τους επιχειρησιακούς φορείς, τα κατά τόπους Συντονιστικά Όργανα και το Σ.Ο.Π.Π..
3. Τα ΠΕ.ΚΕ.Π.Π. συντονίζουν προσβάσιμες δράσεις ενημέρωσης και ειδοποίησης των πολιτών, τηρούν ενημερωμένους καταλόγους ανθρώπινου δυναμικού, διαθέσιμων μέσων και πόρων και υποβάλλουν στο Σ.Ο.Π.Π. και στους κατά περίπτωση εμπλεκόμενους φορείς, σχετικές αναφορές και εισηγήσεις.
Ποιος θα είναι ο αρμόδιος προϊστάμενος; Στο ν4662/2020 αναφερόταν ο Περιφερειακός Συντονιστής του άρθρου 93 του ν4623/2019
1. Ο Προϊτάμενος των ΠΕΚΕΠΠ είναι απαραίτητο να γνωρίζει το σύνολο των επιχειρησαικών πόρων επομένως θα πρέπει οπωσδήποτε να συνεργάζεται με την αντίστοιχη Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας. Το είδος και ο τρόπος συνεργασίας απαιτείται να περιγράφεται επαρκώς.
2. Υπάρχουν Περιφέρειες στις οποιες λειτουργούν κέντρα επιχειρήσεων και διαθέτουν σύγχρονο τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό καθώς και τεχνολογίες επιχειρησιακής εμπλοκής. Προτείνεται η αξιοποίηση των υποδομών αυτών μέσω των ΠΕΚΕ της κάθε ΠΕΠΥΔ αφού βεβαίως περιγραφούν σαφώς οι διαδικσίες μέσω της υιοθέτησης αυστηρών πρωτοκόλλων