Στο άρθρο 13 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί Περιφερειακών Επιχειρησιακών Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας, επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) καταργούνται οι περ. β, γ και στ της παρ. 1, ως προς τα συμμετέχοντα μέλη, β) η εξουσιοδοτική της παρ. 4 τροποποιείται ώστε να λαμβάνεται απόφαση από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, και το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 13
Περιφερειακά Επιχειρησιακά Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.)
1. Συστήνονται για τους σκοπούς εκπλήρωσης της επιχειρησιακής αποστολής του Σ.Ο.Π.Π., Περιφερειακά Επιχειρησιακά Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.), τα οποία λειτουργούν σε συνεχή και αδιάλειπτη βάση και συγκροτούνται σε επίπεδο Περιφέρειας ή Περιφερειακής Ενότητας, με απόφαση του Περιφερειάρχη. Τα Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. αποτελούνται από τα εξής μέλη:
α. Τον Περιφερειάρχη, ως Πρόεδρο.
β. Καταργείται.
γ. Καταργείται.
δ. Τον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη της οικείας Περιφερειακής Ενότητας.
ε. Τον Προϊστάμενο της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας.
στ. Καταργείται.
ζ. Τον Διοικητή των Περιφερειακών Πυροσβεστικών Διοικήσεων.
η. Τον Γενικό Περιφερειακό Αστυνομικό Διευθυντή.
θ. Τον Διοικητή της Περιφερειακής Διοίκησης του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.).
ι. Τον Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας ή εκπρόσωπο του Ε.Κ.Α.Β..
ια. Τον Προϊστάμενο της οικείας Δασικής Υπηρεσίας (Διεύθυνση Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών).
ιβ. Τους Προϊστάμενους Διευθύνσεων ή Τμημάτων Οργανικών Μονάδων της οικείας Περιφέρειας, ανά περίπτωση εμπλοκής και κατηγορίας κινδύνου.
2. Με απόφαση του Περιφερειάρχη δύναται να καλούνται στις συνεδριάσεις των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. στελέχη όλων των κυβερνητικών, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, εταιρειών κοινής ωφέλειας, παραχώρησης έργων υποδομής, εποπτευόμενων φορέων του Δημοσίου, ή στελέχη λοιπών φορέων της χωρικής του αρμοδιότητας.
3. Με εισήγηση των Περιφερειακών Συντονιστών Πολιτικής Προστασίας και απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, δύναται να συγκροτούνται, ανά Περιφέρεια, Ειδικές Επιστημονικές Επιτροπές. Στις εν λόγω Επιτροπές συμμετέχουν ειδικοί επιστήμονες και τεχνικοί εμπειρογνώμονες, υποστηρίζοντας τεχνοκρατικά τη λειτουργία των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π..
4. Λοιπά οργανωτικά, λειτουργικά και τεχνικά θέματα των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π., καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας.».
Κοινός σχολιασμός άρθρων 11, 12 και 13
Η παρουσία των εθελοντικών ομάδων αποτελεί τον τρόπο για την συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών σε συλλογικά όργανα πολιτικής προστασίας, δίαυλο άμεσης και έγκυρης ενημέρωσης τους και ηθικής αναγνώρισης του σημαντικότατου έργου και του ρόλου τους εντός του συστήματος πολιτικής προστασίας. Παρότι o ν. 3013/2002 προέβλεπε τη συμμετοχή τους σε ΚΣΟΠΠ (Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας) και ΣΤΟ (Συντονιστικό Τοπικό Όργανο, αυτό τυπικά σταμάτησε να ισχύει με τον ν. 4662/2020 και προτείνεται να ισχύσει εκ νέου στο παρόν σχέδιο νόμου. Πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη στον νόμο για την εκπροσώπηση των εθελοντικών ομάδων του Μητρώου Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας (Μ.Ε.Ο.Π.Π.) στα Περιφερειακά ή Τοπικά Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας και στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό προκειμένου το σχήμα να είναι μικρό και ευέλικτο, προτείνεται η εκπροσώπηση τουλάχιστον μέσω κοινού αντιπροσώπου που θα ορίζουν εγγράφως οι εθελοντικές ομάδες του Μητρώου που ανήκουν στην χωρική αρμοδιότητα του κατά περίπτωση οργάνου.
Στην παρ.3 περιλαμβάνονται εκ παραδρομής οι Περιφερειακοί Συντονιστές Πολιτικής Προστασίας.
Από την στιγμή που προβλέπεται η λειτουργία κ σε επίπεδο ΠΕ, πρέπει να προβλεφθεί ρητά η υποχρεωτική συγκρότηση από τον Περιφερειάρχη του αντίστοιχου ΣΟΠΠ των οικείων ΠΕ, όπου κ θα καλούνται οι αντίστοιχες υπηρεσίες επιπέδου ΠΕ(το τμήμα Πολιτικής Προστασίας της ΠΕ, η Δνση Τεχνικών Έργων της ΠΕ, ο Διοικητής της οικίας ΔΙΠΥΝ, κ.ο.κ). Διαφορετικά τα ΠΕΣΟΠΠ δεν θα είναι λειτουργικά.
Επίσης να καλείται κ στο ΠΕΣΟΠπ κ στις ΠΕ, η πολιτική προστασία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τη συμπλήρωση του άρθρου ως εξής:
Στο άρθρο 13 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί Περιφερειακών Επιχειρησιακών Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας, επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) καταργούνται οι περ. β, γ και στ της παρ. 1, ως προς τα συμμετέχοντα μέλη, β) η εξουσιοδοτική της παρ. 4 τροποποιείται ώστε να λαμβάνεται απόφαση από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, και το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 13
Περιφερειακά Επιχειρησιακά Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.)
1. Συστήνονται για τους σκοπούς εκπλήρωσης της επιχειρησιακής αποστολής του Σ.Ο.Π.Π., Περιφερειακά Επιχειρησιακά Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.), τα οποία λειτουργούν σε συνεχή και αδιάλειπτη βάση και συγκροτούνται σε επίπεδο Περιφέρειας ή Περιφερειακής Ενότητας, με απόφαση του Περιφερειάρχη. Τα Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. αποτελούνται από τα εξής μέλη:
α. Τον Περιφερειάρχη, ως Πρόεδρο.
β. Καταργείται.
γ. Καταργείται.
δ. […]
ιγ. Τον Πρόεδρο της Περιφερειακής Επιτροπής Προσβασιμότητας
2. Με απόφαση του Περιφερειάρχη δύναται να καλούνται στις συνεδριάσεις των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. στελέχη όλων των κυβερνητικών, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) και των Περιφερειακών Ομοσπονδιών Ατόμων με Αναπηρία, εταιρειών κοινής ωφέλειας, παραχώρησης έργων υποδομής, εποπτευόμενων φορέων του Δημοσίου, ή στελέχη λοιπών φορέων της χωρικής του αρμοδιότητας.
1) Με την κατάργηση από το προτεινόμενο Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. του Περιφερειακού Συντονιστή Π.Π. και του Θεματικού Αντιπεριφερειάρχη ή τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Π.Π. δίνει πλέον αυξημένες αρμοδιότητες στον Προϊστάμενο της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Π.Π. της Περιφέρειας. Σωστό γιατί υπήρχαν αλληλοκαλύψεις καθηκόντων. Πρέπει όμως να καταργηθούν ρητά οι σχετικές διατάξεις που προέβλεπαν τη θεσμοθέτηση των καταργούμενων θέσεων (π.χ. στο άρθρ. 22 Καταργούμενες διατάξεις να γραφτεί ότι καταργείται το άρθρ. 93 του Ν.4623/2019 και αντίστοιχα του Θεματικού Αντιπ/ρχη Π.Π.).
2) Όταν τα Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. συγκροτούνται σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας τότε τα μέλη του από το ζ’ (Πυροσβεστική) και κάτω θα είναι σε επίπεδο Π.Ε. (δηλ. Διοικητή Πυρ/κών Υπηρεσιών Νομού, Αστυνομικό Διευθυντή Νομού, Διοικητή οικείου Λιμεναρχείου, Διευθυντή Διεύθυνσης Δασών αν υπάρχει ή οικείους Δασάρχες, εκπρόσωπος Ε.Κ.Α.Β. ή οικείας Υγειονομικής Υπηρεσίας, Προϊσταμένους Διευθύνσεων ή Τμημάτων της οικείας Π.Ε.).
3) Ενώ σύμφωνα με το άρθρο 14 του Ν.4662/2020, βασική αρμοδιότητα των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π. είναι να κατευθύνουν το έργο των Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π. δεν προβλέπεται η υποχρεωτική συμμετοχή των αρμοδίων Πολιτικής Προστασίας των Δήμων στο Όργανο αυτό (ένας εκ των α’ ή β’ ή γ’ των κατά σειρά μελών του Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π.). Δηλαδή, δεν υπάρχει αμφίδρομη διασύνδεση των δύο Οργάνων με συνέπεια να μη μεταφέρεται η πραγματική εικόνα στην Περιφέρεια ή την Π.Ε. για τις δράσεις, ελλείψεις, ενέργειες, ανάγκες σε προσωπικό και μέσα κάθε Δήμου της περιοχής της. Στο τέλος, τα δύο Όργανα θα δρουν ανεξάρτητα για την αντιμετώπιση κάποιου συμβάντος ή για τη λήψη μέτρων πρόληψης κάποιου κινδύνου και θα προκύπτουν ζητήματα συντονισμού, ελέγχου, αλληλοεπικάλυψης κτλ.
Στo πλαίσιo της διαλειτουργικότητας (ΠΕΣΟΠΠ – ΤΕΣΟΠΠ) θα πρέπει στο ΠΕΣΟΠΠ να καλείται και ο προϊστάμενος της Αυτοτελους Δνσης Πολιτικής Προστασίας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή εκπρόσωπος αυτής.
Η σύσταση του ΠΕΣΟΠΠ είναι μη λειτουργική, λόγω της θέσης ευθύνης των μελών.
Δεν αναμένεται να συνεδριάζει ποτέ για προληπτικούς λόγους. Ίσως συνεδριάσει μόνο μετα-καταστροφικά.
Επειδή στον νόμο δίνεται η δυνατότητα να συγκροτηθεί το ΠΕΣΟΠΠ σε επίπεδο Περιφέρειας ή Περιφερειακής Ενότητας με απόφαση του Περιφερειάρχη, πρέπει να αλλάξει η σύνθεση στην περίπτωση συγκρότησης ανα Περιφερειακή ενότητα
για παράδειγμα αντί για τον Διοικητή των Περιφερειακών Πυροσβεστικών Διοικήσεων πρέπει μέλος να είναι ο Διοικητής Πυροσβεστικών δυνάμεων της Περιφερειακής ενότητας, αντίστοιχα αντι το Περιφερειακό Αστυνομικό Διευθυντή, ο Αστυνομικός Διευθυντής του Νομού κλπ
Αφου το 13Β Καταργείται ή παράγραφος 3 πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής:
3. Με εισήγηση των Περιφερειαρχών και απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, δύναται να συγκροτούνται, ανά Περιφέρεια, Ειδικές Επιστημονικές Επιτροπές. Στις εν λόγω Επιτροπές συμμετέχουν ειδικοί επιστήμονες και τεχνικοί εμπειρογνώμονες, υποστηρίζοντας τεχνοκρατικά τη λειτουργία των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π..