Το άρθρο 10 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί πλαισίων διαχείρισης εκτάκτων αναγκών, αντικαθίσταται, πλην του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, και διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 10
Πλαίσια Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών (Π.Δ.Ε.Α.)
1. Ο Εθνικός Μηχανισμός υποστηρίζεται επιχειρησιακά και λειτουργικά από τα Πλαίσια Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών (Π.Δ.Ε.Α.) (Emergency Management Frameworks E.M.Fs.). Τα Πλαίσια Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών:
α. Αποτελούν, χωρίς να αίρεται η αυτοτέλειά τους, το σύνολο των αρμόδιων οργανικών μονάδων και φορέων που διαθέτουν το κατάλληλο δυναμικό, υλικά και μέσα για την αντιμετώπιση κινδύνου πολιτικής προστασίας που εκδηλώνεται σε διαπεριφερειακό ή εθνικό επίπεδο.
β. Σε κεντρικό επίπεδο, ενεργοποιούνται από τον Επικεφαλής του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου ανά περίπτωση και ανάλογα με το επίπεδο και το είδος του κινδύνου Πολιτικής Προστασίας. Αίτημα για την ενεργοποίησή τους μπορεί να υποβάλλεται και από τους αρμόδιους Περιφερειάρχες ή από τις Αυτοτελείς Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών, ιδίως ενόψει διαφαινόμενης ανεπάρκειας των ίδιων μέσων για την αντιμετώπιση του κινδύνου.
γ. Η ενεργοποίηση των Πλαισίων Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών συνεπάγεται την κοινή δράση όλων των επιμέρους οργανικών μονάδων και φορέων του Εθνικού Μηχανισμού σε περιφερειακό, διαπεριφερειακό ή εθνικό επίπεδο, από το στάδιο της πρόληψης, μέχρι το στάδιο της βραχείας αποκατάστασης με διάθεση ανθρώπινου δυναμικού, μεταφορά και διάθεση υλικών και μέσων πάσης φύσεως για την υλοποίηση των Γενικών Σχεδίων Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών ή ειδικών επιχειρησιακών δράσεων ανάλογων προς το είδος, την έκταση και την ιδιαιτερότητα του επαπειλούμενου κινδύνου πολιτικής προστασίας.
2. Η εξειδίκευση της συνδρομής, των ρόλων και ενεργειών κάθε συναρμόδιας οργανικής μονάδας του Εθνικού Μηχανισμού, του τρόπου διαβίβασης του αιτήματος συνδρομής από το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο προς κάθε φορέα του Εθνικού Μηχανισμού και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η απόφαση του πρώτου εδαφίου εκδίδεται έως την 30η.6.2024».
Α. Στο ΥΚΚΠΠ έχει μεταφερθεί ο ΟΑΣΠ εδώ και αρκετούς μήνες. Το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας & Αντισεισμικών Κατασκευών το οποίο λειτουργεί ως Μονάδα Έρευνας υπό το ΔΣ του ΟΑΣΠ έχει ερευνητικό προσωπικό με βάση σχετικό νόμο και με βάση τα προσόντα του προσωπικού, το οποίο είχε καταλάβει ερευνητικές βαθμίδες μετά από αξιολόγηση και εκλογή από εκλεκτορικό σώμα επιφανών επιστημόνων και ακαδημαϊκών. Το ΙΤΣΑΚ διαχειρίζεται και συντηρεί δίκτυο εθνικής εμβέλειας με επιταχυνσιογράφους εδάφους και τοπικά δίκτυα κατασκευών τα οποία δίνουν χρήσιμες καταγραφές και πληροφορίες για την σύνταξη διεθνών αντισεισμικών κανονισμών όπως είναι οι Ευρωκώδικες και για την εκπόνηση του έργου του τεχνικού κόσμου της χώρας. Κατά την συγχώνευση του ΙΤΣΑΚ με τον ΟΑΣΠ οι θέσεις του επιστημονικού προσωπικού μετατράπηκαν από οργανικές σε προσωποπαγείς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μετά την συνταξιοδότηση του κάθε ερευνητή να χάνεται η αντίστοιχη θέση. Προκειμένου να διατηρηθεί η Μονάδα Έρευνας ΙΤΣΑΚ και να συνεχίσει η παραγωγή του σχετικού έργου θα πρέπει οι προσωποπαγείς θέσεις του ερευνητικού και λοιπού προσωπικού να μετατραπούν σε οργανικές.
Β. Για την πληρέστερη ένταξη ενός ερευνητικού φορέα όπως είναι το ΙΤΣΑΚ στο υπουργείο ΚΚΠΠ θα πρέπει να συσταθεί Διεύθυνση ή Γενική Γραμματεία Έρευνας η οποία θα διαχειρίζεται τα σχετικά θέματα που αφορούν στην έρευνα.
Να δοθεί επίδομα ετοιμότητας -ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας κατά αναλογία των ρυθμίσεων του Νόμου Ν. 5045/2023 σε όσους εργάζονται στην Πολιτική Προστασία των ΟΤΑ Α και Β βαθμού καθώς και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μιας και οι θέσεις αυτές λόγω ωραρίου και εκτάκτων-ιδιαίτερων συνθηκών δεν είναι ελκυστικές για στελέχωση.
Οι διατάξεις του άρθρου 10 δημιουργούν σωρεία ερμηνευτικών προβλημάτων, αφού δεν παρέχεται ο ορισμός των Π.Δ.Ε.Α.