Στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί δράσεων εθνικού μηχανισμού, επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις στις παραπομπές των υποπεριπτώσεων, β) τροποποιείται η υποπερ. βα) της περ. β), ώστε να περιλαμβάνεται στην έννοια της ετοιμότητας και η λήψη προληπτικών μέτρων προστασίας της ασφάλειας και της ζωής των πολιτών, και το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 4
Δράσεις Εθνικού Μηχανισμού
1. Το τεσσάρων επιπέδων σύστημα της πρόληψης, ετοιμότητας, αντιμετώπισης και αποκατάστασης αποτελεί τη λειτουργική βάση του Εθνικού Μηχανισμού και αφορά στην:
α. Πρόληψη: Συναρτάται από το επίπεδο των κοινωνικών και τεχνολογικών κατακτήσεων και περιλαμβάνει το σύνολο των ενεργειών, πρωτοβουλιών, έργων, μέσων και μέτρων που στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση των δυνητικών επιπτώσεων των καταστροφών και στη μόνιμη προστασία από αυτές, δηλαδή, στη μείωση της διακινδύνευσης και των συνιστωσών της (επικινδυνότητα, έκθεση, τρωτότητα).
β. Ετοιμότητα: Αφορά στο σύνολο των μέτρων και δράσεων, σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο που λαμβάνονται εκ των προτέρων και στοχεύουν στη διασφάλιση της αποτελεσματικής αντίδρασης στις επιπτώσεις των κινδύνων, στην ελαχιστοποίηση των απωλειών ζωής, στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας και στη μείωση της τρωτότητας της κοινωνίας. Περιλαμβάνει:
βα) την έκδοση έγκαιρων και αποτελεσματικών προειδοποιήσεων σε περίπτωση επαπειλούμενων καταστροφών και σεναρίων πιθανών κινδύνων και τη λήψη συγκεκριμένων προληπτικών μέτρων προστασίας της ασφάλειας και της ζωής των πολιτών ανάλογων προς την έκταση των επαπειλούμενων φυσικών καταστροφών και φαινομένων,
ββ) την οργάνωση σχεδίων, προγραμμάτων ετοιμότητας, μέτρων αυτοπροστασίας και ευαισθητοποίησης των πολιτών,
βγ) τις ασκήσεις ετοιμότητας (preparedness exercises) και
βδ) την οργάνωση με τον απαραίτητο εξοπλισμό σε μέσα, πόρους και ανθρώπινο δυναμικό για τον περιορισμό των επιπτώσεων.
γ. Αντιμετώπιση: Αφορά στην παροχή βοήθειας προς τον πληθυσμό (επείγουσες σωστικές επιχειρήσεις) και στη διαχείριση της έκτακτης ανάγκης (emergency management) που ανακύπτει, κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά την καταστροφή, με στόχο την προστασία ανθρώπινων ζωών, τη μείωση των συνεπειών στην υγεία του πληθυσμού, την αντιμετώπιση άμεσων αναγκών διαβίωσής του και την εν γένει διασφάλιση της παροχής αρωγής και υποστήριξης για τη μετρίαση των επιπτώσεων (relief/response management)
δ. Βραχεία αποκατάσταση: Περιλαμβάνει τη συντονισμένη εφαρμογή μέτρων και δράσεων για την άμεση ανακούφιση των πληγέντων, τις επείγουσες τεχνικές παρεμβάσεις για τον περιορισμό των επιπτώσεων των καταστροφών, την ενεργοποίηση του κρατικού μηχανισμού καταγραφής ζημιών, τον συντονισμό των αρμόδιων Υπηρεσιών του κρατικού μηχανισμού, καθώς και των Διευθύνσεων των αρμόδιων Υπουργείων, για την ταχεία επαναφορά βασικών υπηρεσιών και επανόρθωση υποδομών για την αποκατάσταση της λειτουργικότητας της κοινωνίας.».
Η παραγραφοποίηση βα) ββ) βγ) βδ) ακολουθεί διαφορετική τυποποίηση από την παραγραφοποίηση βα. ββ. βγ. βδ. έτερων άρθρων του νομοσχεδίου.
Για την πρόληψη τελικά ποιος είναι υπεύθυνος σε αυτή την χώρα; Ποιος φορέας θα απαντήσει σε αυτό . Ψάχνω στα παρακάτω άρθρα να βρω την λέξη πρόληψη και δεν την βρίσκω. Αναφέρονται μόνο για μέτρα μετά τις καταστροφές αλλά όχι για μέτρα πριν αυτές εκδηλωθούν.
Πολιτική Προστασία όμως είναι και τα Προληπτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται μέσα από Προπαρασκευαστικές δράσεις των εμπλεκομένων φορέων όπως εσείς αναφέρετε παρακάτω σε εγκυκλίους σας..
Τα σχέδια και οι εγκύκλιοι που εκδίδονται ανα τακτά διαστήματα από την ΓΓΠΠ προβλέπουν σειρά προπαρασκευαστικών ενεργειών και μέτρων που πρέπει να λαμβάνονται προληπτικά προκειμένου να προλαμβάνονται καταστροφές από δασικές πυρκαγιές πλημύρες η άλλες καταστροφές. Το θέμα που δεν επιλύετε σε αυτό το νομοσχέδιο ειναι ότι δεν λύνετε το πρόβλημα του ελέγχου εφαρμογής των παραπάνω εγκυκλίων αποσαφηνίζοντας αρμοδιότητες και ευθύνες αρμοδίων .
Ως απόδειξη των παραπάνω σας παραπέμπω στα πραγματικά και καταγεγραμμένα γεγονότα που αναφέρονται στην επιστολή που σας στείλαμε από 10 Σεπ 2023, 5:20 μ.μ. με τίτλο: Αυτά Ήταν και Είναι τα Πραγματικά Μέτρα Προληπτικής Προστασίας και Πυροπροστασίας Οικισμού και Αναδασώσεων της Περιοχής μας στη Ροδόπη Παρά τις Προσπάθειες μας με Στοιχεία και Έγγραφα.
Σχετική Παράγραφος :Στις 05 Δεκ 2022 στείλαμε επιστολή προς τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης Πολιτικής Προστασίας και στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας .
Μια επιστολή με την οποία Ζητήσαμε την άμεση εφαρμογή στην περιοχή μας της απο 27-4-2022 με αρ.πρωτ.2902 εγκυκλίου της Γ.Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με ΑΔΑ:ΨΝΛΔ46ΝΠΙΘ-Μ5 που αναφέρει ρητά :
1.Θέμα: Έργα και μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών – Προπαρασκευαστικές δράσεις εμπλεκομένων φορέων.
α.Παράγραφος 1.2 Έργα αντιπυρικής προστασίας δασών και δασικών εκτάσεων
β.Παράγραφος 1.4 Προληπτικοί καθαρισμοί βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου.
γ.Παράγραφος 1.5 Προληπτικοί καθαρισμοί βλάστησης κατά μήκος του οδικού δικτύου.
Τι ειχε προηγηθεί και τι επακολούθησε έκτοτε υπάρχουν τεκμηριωμένα μέσα στις επιστολές μας και τις απαντήσεις των Υπουργείων που μπορείτε να διαβάσετε (σχετικές επιστολές μας αλλά και απαντήσεις της ΓΓΠΠ) που εχουν σταλεί και είναι στην διάθεση σας όποτε χρειαστείτε. Έμπρακτο αποτέλεσμα όμως δεν υπήρξε. Ποιες ενέργειες και ποιοι εμπλεκόμενοι ; Ποιος ελέγχει την εφαρμογή λοιπόν των εγκυκλίων που εκδίδονται από την ΓΓΠΠ; Εκ του αποτελέσματος όπως εμείς το έχουμε βιώσει εως σήμερα θα λέγαμε εμείς:Kανείς.Ποιός θα εφαρμόσει τi και πότε; Σημειωτέων ότι εμείς ζητούμε την εφαρμογή προληπτικών μέτρων πολιτικής προστασίας μέσω δεκάδων επιστολών και δεν υλοποιούνται. Εσείς περιμένετε εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων σε περιοχές που δεν ζητούνται από κανέναν !! Η λύση είναι: Σαφείς καθορισμός αρμοδιοτήτων και ΕΛΕΓΧΟΣ -ΕΛΕΓΧΟΣ-ΕΛΕΓΧΟΣ εφαρμογής .`
Με τις επιχειρούμενες νομοτεχνικές βελτιώσεις στις παραπομπές των υποπεριπτώσεων β), δεν προστίθεται κάποια νέα ρύθμιση, αφού ούτως ή άλλως στην έννοια της ετοιμότητας περιλαμβάνεται και η λήψη προληπτικών μέτρων προστασίας της ασφάλειας και της ζωής των πολιτών. Είναι πλεονασμός η συγκεκριμένη ρύθμιση και νομοτεχνικά αδόκιμη.-