Στο άρθρο 22 του ν. 4797/2021 (Α’ 66), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, α) οι παρ. 6, 7 και 8 τροποποιούνται ως προς τον αρμόδιο υπουργό, β) οι παρ. 4, 12, 14 και 15 αντικαθίστανται, γ) προστίθενται παρ. 2Α, 2Β, 5Α, 8Α, 12Α και 16 έως 20, δ) η παρ. 13 καταργείται, και το άρθρο 22 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 22
Εξουσιοδοτικές διατάξεις
1. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται οι προϋποθέσεις καταβολής της ενίσχυσης, το ύψος της επιχορήγησης, ο τρόπος καταβολής της και ο τρόπος αφαίρεσης της ενίσχυσης πρώτης αρωγής ή της προκαταβολής, καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την παροχή της επιχορήγησης κάθε φορά.
1Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής, καθορίζονται το πεδίο εφαρμογής και το ύψος της οικονομικής διευκόλυνσης, οι τομείς της οικονομίας στους οποίους στοχεύει, οι δικαιούχοι και οι ωφελούμενοι της οικονομικής διευκόλυνσης του άρθρου 6Β, οι εξαιρούμενοι από το μέτρο, οι Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, η χρονική περίοδος του μέτρου, η χρονική περίοδος κατά την οποία παραμένει ενεργοποιημένη η ψηφιακή χρεωστική κάρτα, οι δαπάνες για την κάλυψη των οποίων δύναται να χρησιμοποιείται το χρηματικό ποσό της οικονομικής διευκόλυνσης, ο τρόπος υποβολής της αίτησης, ο χρόνος έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ειδικής εφαρμογής, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη λειτουργία αυτής, οι απαραίτητες διαλειτουργικότητες, ο τρόπος καθορισμού των τελικών δικαιούχων, η διαδικασία έκδοσης της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, και ρυθμίζεται κάθε τεχνική ή άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
1Β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, μετά από εισήγηση της Επιτροπής και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται το πεδίο εφαρμογής του καθεστώτος του άρθρου 6Γ, οι δικαιούχοι, ο χρονικός ορίζοντας του καθεστώτος, η μεθοδολογία προσδιορισμού του ύψους της ενίσχυσης, οι προϋποθέσεις χορήγησης, η διαδικασία υποβολής της σχετικής αίτησης, τα απαιτούμενα στοιχεία και δικαιολογητικά, η διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης και ο τρόπος καταβολής της, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, οι διαδικασίες ελέγχων, η διαδικασία ανάκτησης και βεβαίωσης τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καθώς και κάθε τεχνική ή άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
2. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά των επιχειρήσεων και των φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που διαβιβάζονται από την περιφέρεια στη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής της παρ. 3 του άρθρου 7, το ανώτατο ύψος επιχορήγησης που μπορεί να χορηγηθεί ανά δικαιούχο ή ανά κατηγορία δικαιούχων ή ζημιάς, οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις για την κάλυψη της ζημιάς, και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 7. Με την ίδια ή όμοια απόφαση δύναται να εξειδικεύεται περαιτέρω η διαδικασία της επιχορήγησης και να καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την καταβολή της επιχορήγησης σε περίπτωση θανάτου ή συνταξιοδότησης δικαιούχου φυσικού προσώπου, καθώς και στις περιπτώσεις εταιρικού μετασχηματισμού της δικαιούχου επιχείρησης, όπως συγχώνευσης επιχειρήσεων, διάσπασης ή μετατροπής της επιχείρησης σε άλλη μορφή, για τις φυσικές καταστροφές από την 1η.6.2020 και εφεξής.
2Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δύναται να θεσπίζονται γενικά καθεστώτα ενίσχυσης για τη χορήγηση επιχορήγησης και προκαταβολής έναντι επιχορήγησης σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για αντιμετώπιση ζημιών από φυσικές καταστροφές και να καθορίζονται οι βασικές προϋποθέσεις καταβολής της ενίσχυσης, η ένταση και το όριο της ενίσχυσης, καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την παροχή της ενίσχυσης. Με όμοια απόφαση καθορίζεται η υπαγωγή δικαιούχων στα καθεστώτα ενίσχυσης του προηγούμενου εδαφίου, κάθε φορά, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την καταβολή της ενίσχυσης.
2Β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δύναται να καθορίζονται εξαιρέσεις από την επιχορήγηση του άρθρου 4, λόγω ενεργοποίησης άλλου σχήματος στήριξης ή χρηματοδότησης από άλλες πληγές. Με όμοια απόφαση δύναται να εξειδικεύονται το πεδίο εφαρμογής και οι καλυπτόμενες ζημιές, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 4.
3. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται οι προϋποθέσεις καταβολής της ενίσχυσης, το ύψος της προκαταβολής της επιχορήγησης, τα απαιτούμενα έγγραφα, ο τρόπος καταβολής της και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την παροχή της προκαταβολής και την εφαρμογή του άρθρου 8. Με την ίδια ή όμοια απόφαση δύναται να εξειδικεύεται περαιτέρω η διαδικασία της προκαταβολής έναντι της επιχορήγησης.
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς και του εκάστοτε συναρμόδιου Υπουργού, μετά από εισήγηση της Επιτροπής, καθορίζεται το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής των άρθρων 6 και 9, ανάλογα με τη σοβαρότητα των ζημιών και εξειδικεύονται οι πληγείσες περιοχές στις οποίες αφορά. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι προϋποθέσεις χορήγησης, οι δικαιούχοι, τα στοιχεία και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά περίπτωση, οι τεχνικές λεπτομέρειες και τα ειδικότερα ζητήματα για το περιεχόμενο και την υποβολή της αίτησης, τη διαδικασία και τον τρόπο πληρωμής, καθώς και την εφαρμογή του ν. 4624/2019 (Α’ 137) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, L 119), οι διαδικασίες και τα όργανα ελέγχου, η διαδικασία και τα όργανα ανάκτησης και βεβαίωσης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
5. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται:
α) η τήρηση, επεξεργασία και λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας κρατικής αρωγής, ο τρόπος καταχώρισης και τήρησης των στοιχείων των δικαιούχων, η πρόσβαση στη βάση δεδομένων, καθώς και η καταχώριση και η τήρηση συμπληρωματικών στοιχείων,
β) ο χρόνος έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της πλατφόρμας και θέματα σχετικά με τη διασύνδεση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας με άλλα συστήματα και την εξειδίκευση των τεχνικών λεπτομερειών για τη λειτουργία της και κάθε άλλο τεχνικό θέμα,
γ) ο τρόπος εισόδου στην πλατφόρμα, οι τεχνικές λεπτομέρειες και τα ειδικότερα ζητήματα για την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης πρώτης αρωγής του άρθρου 6 και το περιεχόμενο αυτής,
δ) ειδικότερα θέματα σχετικά με την τροφοδότηση της πλατφόρμας με κάθε απαραίτητο στοιχείο αναφορικά με τον έλεγχο της ορθότητας και το εύρος κάλυψης υφιστάμενου ασφαλιστηρίου συμβολαίου.
Οι αποφάσεις της παρούσας λαμβάνουν ειδική μέριμνα, ώστε η πλατφόρμα να είναι πλήρως προσβάσιμη για τα άτομα με αναπηρία.
5Α. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημιές και δεν δύναται να οριοθετηθούν οι πληγείσες περιοχές, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και Εσωτερικών, κατά περίπτωση, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α’ 25), ούτε με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 12Α του παρόντος, δύναται, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Εσωτερικών, μετά από αιτιολογημένο αίτημα του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη και εισήγηση της Επιτροπής, να ρυθμίζονται τα θέματα οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών και διαπίστωσης της έκτασης των ζημιών, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
6. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, προσδιορίζεται το ύψος της επιχορήγησης του Ταμείου Κρατικής Αρωγής του άρθρου 14, από τον κρατικό προϋπολογισμό κατ’ έτος.
7. Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατ` εφαρμογή του άρθρου 20 του ν. 4622/2019 (Α` 133), καθορίζονται ο Οργανισμός του Ταμείου Κρατικής Αρωγής, ο κανονισμός λειτουργίας του και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθορίζονται ο τρόπος διαχείρισης και διάθεσης των πόρων του Ταμείου Κρατικής Αρωγής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα με την εφαρμογή του άρθρου 14.
8Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής για τη αναγκαιότητα διορισμού Συντονιστή κατά περίπτωση, συστήνεται θέση Συντονιστή Αποκατάστασης και Ανασυγκρότησης. Με την ίδια ή όμοια απόφαση, μετά από εισήγηση της Επιτροπής, καθορίζεται η έδρα του οριζόμενου Συντονιστή, λαμβάνοντας υπόψη την εγγύτητα προς την πληγείσα εκάστοτε περιοχή, ρυθμίζονται ζητήματα οργάνωσης και συνεργασίας με λοιπούς κρατικούς φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση, καθορίζονται οι περιπτώσεις παράτασης της θητείας του για μια ακόμη τριετία, και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή του άρθρου 14Α.
9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικό με τη συγκρότηση, το έργο και τη λειτουργία των επιτροπών κρατικής αρωγής του άρθρου 16, καθώς και τον τρόπο καταγραφής και αποτίμησης των ζημιών.
10. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών θεσπίζεται οδηγός αρχών δεοντολογίας και συμπεριφοράς των μελών των επιτροπών κρατικής αρωγής του άρθρου 16.
11. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών καθορίζονται τα προσόντα, η διαδικασία και τα όργανα αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων στελεχών που εγγράφονται στο μητρώο του άρθρου 17, ο τρόπος κατάρτισης, οργάνωσης, λειτουργίας και τήρησης του μητρώου, ο τρόπος αποβολής μελών από το μητρώο, καθώς και άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 17. Με όμοια απόφαση δύναται να επεκτείνονται οι κατηγορίες προσώπων που μπορούν να εγγράφονται στο μητρώο.
12. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς και Εσωτερικών κατά περίπτωση, καθορίζονται το ύψος, οι όροι, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις καταβολής της αποζημίωσης του άρθρου 18, κατά παρέκκλιση του άρθρου 40 του ν. 849/1978 (Α’ 232).
12Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών συστήνονται και καταργούνται Τομείς Κρατικής Αρωγής του άρθρου 19Δ και καθορίζονται τα θέματα που σχετίζονται με τη διάρθρωση και τη λειτουργία τους.
13. Καταργείται.
14. Με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής και Συντονισμού, σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, όπου παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες σε αριθμό πληγέντων ή σε μέγεθος καταστροφής, οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής Επιχειρήσεων και Φορέων και της Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δύνανται να ασκούνται και από όλα τα Τμήματα της Διεύθυνσης Συντονισμού και Ειδικών Καθεστώτων της Γενικής Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής και Συντονισμού. Με την ίδια απόφαση δύναται να καθορίζεται το ειδικότερο χρονικό διάστημα και κάθε άλλο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας.
15. Με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από αίτημα του Προέδρου της Επιτροπής, κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 4 της υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α` 94), εκδίδονται οι αποφάσεις μετακίνησης των μελών των ομάδων εργασίας του άρθρου 5Α της υπ` αρ. 3/2021 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α` 56) σε πληγείσες από φυσικές καταστροφές περιοχές, για την εκτέλεση του έργου τους.
16. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από εισήγηση της Επιτροπής, καθορίζονται το πεδίο εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 24Γ και οι περιοχές που εντάσσονται σε αυτό κάθε φορά, το περιεχόμενο της αίτησης, τα ειδικά κριτήρια καθορισμού των δικαιούχων, τα κριτήρια προσδιορισμού του εφαρμοζόμενου τύπου κτιρίου σε κάθε περίπτωση, το εμβαδό των κτιρίων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 24Γ. Με την ίδια απόφαση ορίζεται προθεσμία εντός της οποίας οι πληγέντες που στεγάζονται με τον ανωτέρω τρόπο υποβάλουν υπεύθυνες δηλώσεις, στις οποίες δηλώνουν ρητά, ανεπιφύλακτα και ανέκκλητα, την επιλογή τους αυτή ως εναλλακτικό τρόπο στεγαστικής συνδρομής.
17. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής του άρθρου 13 του ν. 4495/2017 (Α’ 167) και θεώρησης των προτύπων που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 24Γ από τη Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται έως έξι (6) τύποι οικιών, καθώς και για έκαστο εξ αυτών:
α) πρότυπο διάγραμμα κάλυψης με υπολογισμό των πραγματοποιημένων μεγεθών,
β) αρχιτεκτονική μελέτη,
γ) στατική και αντισεισμική μελέτη,
δ) μελέτη παθητικής πυροπροστασίας,
ε) ηλεκτρομηχανολογικές μελέτες,
στ) μελέτες υδραυλικών εγκαταστάσεων – αποχέτευσης, ηλεκτρικών εγκαταστάσεων, θέρμανσης, κλιματισμού και αερισμού, ενεργητικής πυροπροστασίας,
ζ) προκαταρκτική μελέτη του ισχύοντος Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων,
η) πρότυπη μελέτη χρονικού προγραμματισμού,
θ) το Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας και ο Φάκελος Ασφάλειας και Υγείας.
Με όμοια απόφαση τροποποιούνται και συμπληρώνονται τα σχετικά πρότυπα. Οι τύποι των κτιρίων, καθώς και οι σχετικές μελέτες εξειδικεύονται και αναπροσαρμόζονται ανά περιοχή με κοινή απόφαση:
α) των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, όταν πρόκειται για παραδοσιακούς οικισμούς και περιοχές προστασίας και
β) των Υπουργών Πολιτισμού και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν γνωμοδότησης του αρμόδιου Συμβουλίου του Υπουργείου Πολιτισμού, όταν πρόκειται για κτίρια χαρακτηρισμένα ως μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, και ιστορικούς τόπους αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού, κατά την έννοια των περ. γ) και δ) του άρθρου 2 του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α’ 220).
18. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται η διαδικασία δημιουργίας και τήρησης μητρώου μηχανικών για την έκδοση των οικοδομικών αδειών, η διαδικασία και ο αρμόδιος φορέας διενέργειας της κλήρωσης της παρ. 5 του άρθρου 24Γ.
19. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθορίζονται το ύψος αμοιβής των μηχανικών της παρ. 5 του άρθρου 24Γ για κάθε άδεια κτιρίου και η διαδικασία καταβολής της.
20. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας καθορίζονται οι δικαιούχοι, οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης της στεγαστικής συνδρομής του άρθρου 24Γ, η διαδικασία υποβολής της σχετικής αίτησης, τα απαιτούμενα στοιχεία και δικαιολογητικά, η διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης και ο τρόπος καταβολής της, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, οι διαδικασίες ελέγχων, η διαδικασία ανάκτησης και βεβαίωσης τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για τη χορήγηση της στεγαστικής συνδρομής.».