Στον ν. 4797/2021 (Α’ 66), μετά το άρθρο 24Β, προστίθεται άρθρο 24Γ ως εξής:
«Άρθρο 24Γ
Ειδική στεγαστική συνδρομή για την αποκατάσταση βλαβών από φυσικές καταστροφές σε κτίρια κατοικιών και πρότυπα κτίρια
1. Σε περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών, δύνανται να προσδιορίζονται με την απόφαση της παρ. 16 του άρθρου 22 περιοχές στις οποίες οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή πληγείσας κατοικίας μπορούν να επιλέγουν, αντί της προβλεπόμενης στεγαστικής συνδρομής, τη χορήγηση δωρεάν συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας από προκαθορισμένους τύπους κτιρίων. Ειδικά, αν τα κτίρια βρίσκονται εντός ιστορικών ή αρχαιολογικών τόπων ή είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία, προηγείται γνωμοδότηση του αρμόδιου συμβουλίου του Υπουργείου Πολιτισμού.
2. Για την άμεση στέγαση των πληγέντων της παρ. 1, η Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.) της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δύναται να αναθέτει την κατασκευή οικιών συμβατικής κατασκευής ή την εγκατάσταση προκατασκευασμένων οικιών, θεωρουμένων των έργων αυτών ως δημόσιου έργου και να συμπράττει για τον σκοπό αυτό με τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.
3. Η κατασκευή ή εγκατάσταση των οικιών της παρ. 2 δύναται να πραγματοποιείται σε ιδιόκτητα ή συνιδιόκτητα ακίνητα των πληγέντων από φυσικές καταστροφές, εφόσον είναι δυνατό, ή επικουρικώς, σε μη δασικού χαρακτήρα δημόσια ή δημοτικά ακίνητα που δεν αποτελούν αρχαιολογικό χώρο ή ιστορικό τόπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α΄ 220), τα οποία έχουν παραχωρηθεί στους πληγέντες.
4. Συμβατική ή προκατασκευασμένη οικία δύναται να χορηγείται αντί στεγαστικής συνδρομής μίας μόνο κατοικίας. Αποκλειστικό δικαίωμα χορήγησης συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έχουν οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής αν, είτε οι ίδιοι, είτε οι επικαρπωτές των κατοικιών ήταν μόνιμοι κάτοικοι και χρησιμοποιούσαν την πληγείσα κατοικία ως κύρια κατοικία. Σε κάθε περίπτωση, το μέγεθος της χορηγούμενης οικίας δεν δύναται να υπερβαίνει το μέγεθος της νομίμως υφιστάμενης οικίας που χαρακτηρίστηκε επικινδύνως ετοιμόρροπη ή ολοσχερώς κατεστραμμένη.
5. Η έκδοση της οικοδομικής άδειας πραγματοποιείται κατόπιν σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος και προσαρμογής του πρότυπου διαγράμματος κάλυψης και της προκαταρκτικής μελέτης Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων, από ιδιώτη μηχανικό του μητρώου της παρ. 18 του άρθρου 22 που διορίζεται με κλήρωση και λαμβάνει αμοιβή. Η θεώρηση από πλευράς μηχανικού αφορά μόνο το μέρος κατά το οποίο υφίσταται τροποποίηση ή συμπλήρωση των σχετικών προτύπων της παρ. 16 του άρθρου 22. Έως τη δημιουργία του μητρώου, αρμόδια για τις ενέργειες του πρώτου εδαφίου της παρούσας είναι η Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ. .».
Άρθρο 4
«4. Συμβατική ή προκατασκευασμένη οικία δύναται να χορηγείται αντί στεγαστικής συνδρομής μίας μόνο κατοικίας. Αποκλειστικό δικαίωμα χορήγησης συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έχουν οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής αν, είτε οι ίδιοι, είτε οι επικαρπωτές των κατοικιών ήταν μόνιμοι κάτοικοι και χρησιμοποιούσαν την πληγείσα κατοικία ως κύρια κατοικία. Σε κάθε περίπτωση, το μέγεθος της χορηγούμενης οικίας δεν δύναται να υπερβαίνει το μέγεθος της νομίμως υφιστάμενης οικίας που χαρακτηρίστηκε επικινδύνως ετοιμόρροπη ή ολοσχερώς κατεστραμμένη.»
Η φράση να γίνει ως εξής:
Αποκλειστικό δικαίωμα χορήγησης συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έχουν οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής αν, είτε οι ίδιοι, είτε οι επικαρπωτές των κατοικιών είτε ακόμα αν στην οικία διέμεναν πρώτου βαθμού συγγενείς με δωρεάν παραχώρηση ήταν μόνιμοι κάτοικοι και χρησιμοποιούσαν την πληγείσα κατοικία ως κύρια κατοικία.
«δύναται να αναθέτει την κατασκευή οικιών συμβατικής κατασκευής ή την εγκατάσταση προκατασκευασμένων οικιών, θεωρουμένων των έργων αυτών ως δημόσιου έργου και να συμπράττει για τον σκοπό αυτό με τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.»
Να προστεθεί η εξής φράση στο τέλος: η ιδιοκτησία των ανωτέρω οικιών παραμένει στον πληγέντα και όχι στο ΤΑΙΠΕΔ η το δημόσιο.
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής, Δικηγόρος ΔΣΑ-ΔΥΠΑ, LL.M., LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής Υπουργείου Δικαιοσύνης, Πιστοποιημένος Επίκουρος Συνεργάτης Δικαστή Ν.5095/2024 [Προσημειώσεις, Σωματεία, Κληρονομητήρια]
Η διατύπωση του άρ. 11 έχει σειρά βασικών κενών. Δεν αναφέρει για την υπό φυσική καταστροφή περιοχή το παραμικρό για το εάν πρόκειται για οριστική κατασκευή και εγκατάσταση ή (στην περίπτωση της προκατασκευασμένης οικοδομής) για δυνατότητα μεταφοράς της εν καιρώ σε άλλη περιοχή υπό άλλες συνθήκες, για τις εκκρεμότητες του επίμαχου ακινήτου στο Εθνικό Κτηματολόγιο και στο Εθνικό Δασολόγιο, δεν αναφέρει την υποχρεωτική ένταξη των «νέων» κατασκευασμάτων ακινήτων στο υποχρεωτικώς εγκριθέν σε προηγούμενο χρόνο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο της επίμαχης περιοχής. Από νομικής πλευράς δεν εξετάζεται η περίπτωση της αξιοποίησης σε πρώτο χρόνο της συνταγματικής ευχέρειας της επίταξης ακινήτων για πρόσκαιρο διάστημα, ενώ η «στεγασική συνδρομή» δεν ξεκαθαρίζεται εάν πρόκειται για σριστική ή προσωρινή παραχώρηση ακινήτων (γηπέδου και κτίσματος) ή προσωρινή εγκατάσταση με πρόσκαιρη οίκηση.