Άρθρο 5 Ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών

1. Επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα, κατά το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος, άνω των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ ασφαλίζονται υποχρεωτικά έναντι πυρκαγιάς από φυσικά αίτια, πλημμύρας και σεισμού.
2. Η ασφάλιση καλύπτει κατ’ ελάχιστον τον κίνδυνο από υλικές ζημιές που προκαλούνται από κινδύνους της παρ. 1 στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και σε λοιπά στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως τον εξοπλισμό, τις πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα, και για ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αξίας του συνόλου του παραπάνω ενεργητικού.
3. Εάν δεν τηρηθεί η υποχρέωση του παρόντος, επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ στην υπόχρεη επιχείρηση. Η υπόχρεη επιχείρηση οφείλει, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής του προστίμου, να συμμορφωθεί με την υποχρέωση της παρ. 1, διαφορετικά το πρόστιμο επιβάλλεται στο διπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος.
4. Οι υπόχρεες σε ασφάλιση επιχειρήσεις εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για υλικές ζημιές στα περιουσιακά στοιχεία της παρ. 2 από την επέλευση των κινδύνων της παρ. 1, συμπεριλαμβανομένης της στεγαστικής συνδρομής.

  • 11 Ιουνίου 2024, 12:16 | AON GREECE SA
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Από την πλευρά μας κάποια στοιχεία προβληματισμού:

    – Είναι φανερή η απουσία της άποψης της ασφαλιστικής αγοράς από την προετοιμασία του νομοσχεδίου

    -Το προτεινόμενο νομοασχεδιο αναφέρεται σε ασφάλιση στοιχείων του ενεργητικού, το οποίο περιλαμβάνει και στοιχεία τα οποία δεν ασφαλίζονται από συνήθη ασφαλιστήρια περιουσίας (π.χ. οχήματα). Επίσης, για τα οχήματα – μηχανήματα έργου, υπάρχουν περιορισμοί ως προς την ασφάλισή τους, είτε αφορούν τη “χρήση” των οχημάτων όπου οι ασφαλιστικές καλύψεις εκτός Αστικής Ευθύνης προς τρίτους παρέχονται από περιορισμένο αριθμό ασφαλιστικών εταιρειών, είτε λόγω παλαιότητάς τους.

    -Τα στοιχεία ενεργητικού στον ισολογισμό αποτιμώνται συνήθως σε τιμές κόστους παραγωγής, οι οποίες δεν αποτελούν βάση αποζημίωσης στα ασφαλιστήρια περιουσίας

    -Δε λαμβάνει η πρόταση υπόψη ότι πολλών επιχειρήσεων το ενεργητικό βρίσκεται σε περισσότερες της μιας τοποθεσίες

    -Πολλά ασφαλιστήρια μεγάλων επιχειρήσεων περιλαμβάνουν loss limit (ανώτατο ορίου ευθύνης) στουυς κινδύνους φυσικών καταστροφών. Για τον υπολογισμό του λαμβάνεται υπόψη ποια θα είναι η επίπτωση ενός ζημιογόνου γεγονότος στην ασφαλιζόμενη εγκατάσταση. Η απόφαση για το όριο επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες όπως τα μέτρα προστασίας της κάθε επιχείρησης, η ιστορικότητα – σφοδρότητα αντίστοιχων φαινομένων. Αρκετές επιχειρήσεις καταλήγουν σε σχετικές αποφάσεις με βάση την έκθεσή τους στον κίνδυνο. Παράλληλα, σχετικές μελέτες μπορεί να πραγματοποιηθούν από διάφορους φορείς της ευρύτερης ασφαλιστικής αγοράς και γίνονται συνήθως αποδεκτές από τη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα ως προς το σχεδιασμό του πλαισίου της ασφαλιστικής κάλυψης περιουσίας & απώλειας κερδών ενός οργανισμού. Ως εκ τούτου, η πιθανότητα πραγματοποίησης ζημιάς και η πιθανή έκτασή της, θα πρέπει να συνεκτιμώνται για να κριθεί αν μια επιχείρηση είναι επαρκώς ασφαλισμένη ή όχι.

    -Αν παραμείνει η απαίτηση για ασφάλιση του 70% των περιουσιακών στοιχείων, χωρίς όριο αποζημίωσης, η ασφαλιστική κάλυψη για τους μεγάλους επιχειρηματικούς κίνδυνους ενδεχομένως να μην καθίσταται εφικτή, λόγω μη στήριξής της από την ασφαλιστική αγορά (επάρκεια αναληπτικής ικανότητας – capacity, βέλτιστες ασφαλιστικές πρακτικές, περιορισμός του ύφους της έκθεσης στον κίνδυνο από τις (αντ)ασφαλιστικές εταιρείες κυρίως για τον κίνδυνο του σεισμού κ.α.) και στην καλύτερη των περιπτώσεων να γίνει ασύμφορα κοστοβόρα.

  • 10 Ιουνίου 2024, 10:39 | ΕΝΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΕΑΔΕ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Προτάσεις της Ένωσης Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος – ΕΑΔΕ

    Ζητούμε να μειωθεί το όριο ένταξης των επιχειρήσεων από 2 εκατ. ευρώ σε 1 εκατομ., προκειμένου να διευρυνθεί η βάση των υποχρεωτικώς ασφαλισμένων επιχειρήσεων. Με αυτή την πρόβλεψη θα αυξηθούν οι επιχειρήσεις που θα ασφαλιστούν, θα περιορίσουν την υποχρεωτική συνδρομή της Πολιτείας και θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της οικονομίας που είναι και στόχος του σχεδίου νόμου που κατατίθεται.

  • 6 Ιουνίου 2024, 14:32 | ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Παρέμβαση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με τίτλο «Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική αρωγή και προστασία, στεγαστική συνδρομή».
    Tο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών βρίσκεται αδιάλειπτα με σημαντική και αποδεδειγμένη δράση κοντά στην Πολιτεία, προσπαθώντας να αποτελέσει «γέφυρα» μεταξύ των κυβερνητικών φορέων και των Μελών του, ήτοι των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, μεταφέροντας καίρια και ουσιώδη πρακτικά ζητήματα, που απασχολούν τους επιχειρηματίες, ασκώντας ουσιώδεις παρεμβάσεις, προτείνοντας λύσεις, υποδεικνύοντας τυχόν προβληματικές επί σχεδίων νόμων και μεταρρυθμίσεων, με μοναδικό στόχο την πρόληψη και την έναρξη έγκαιρου διαλόγου προς αποφυγή μεταρρυθμίσεων, οι οποίες θα δυσχεράνουν τόσο τη λειτουργία των επιχειρήσεων όσο και το έργο της Πολιτείας.
    Ούτως, με δεδομένη την ραγδαία κλιματική αλλαγή και την συνεπαγόμενη αύξηση εκδήλωσης καταστροφικών φυσικών φαινομένων, χαιρετίζουμε το παρόν σχέδιο νόμου και την προσπάθεια ενίσχυσης του πλαισίου κρατικής αρωγής, αλλά και της επέκτασης της ιδιωτικής ασφαλιστικής κάλυψης τέτοιων φαινομένων μέσω της καθιέρωσης της υποχρεωτικής ασφάλισης μεγάλων επιχειρήσεων.
    Ωστόσο, από την αναλυτική επισκόπηση των προτεινόμενων διατάξεων, διαπιστώνουμε με έκπληξη ότι στο Κεφάλαιο Β’ με τίτλο «ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΝΑΝΤΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ» και ειδικότερα στο άρθρο 3 αυτού, με το οποίο συστήνεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Παρατηρητήριο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (Παρατηρητήριο), ότι εξαιρείται της 15μελούς σύνθεσης του Συμβουλίου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών η συμμετοχή εκπροσώπου του Κλάδου Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών (ασφαλιστικών πρακτόρων ή και συντονιστών ασφαλιστικών πρακτόρων ή/και μεσιτών ασφαλίσεων), γεγονός που κατά την άποψή μας συνιστά ουσιώδη παράλειψη.
    Και τούτο, διότι ο εν λόγω Κλάδος σχετίζεται άμεσα με τα ζητήματα, που καλείται να διαχειριστεί το υπό σύσταση Παρατηρητήριο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών, σύμφωνα με το προτεινόμενο άρθρο 3 και ειδικότερα τις παραγράφους 2 και 3 αυτού, καθώς πρόκειται να αναλάβει μεταξύ άλλων αφενός την παρακολούθηση του τομέα της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών και την χάραξη σχετικών πολιτικών, αναφορικά με την επέκταση και εξέλιξη της ιδιωτικής ασφάλισης στην ελληνική οικονομία, σε συνάρτηση με τις φυσικές καταστροφές, τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και τα έκτακτα και απρόβλεπτα φαινόμενα, την προσαρμογή της ιδιωτικής ασφάλισης και της κρατικής αρωγής λόγω φυσικών καταστροφών, στα δεδομένα της κλιματικής κρίσης, την εκτέλεση των συμβάσεων ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών, τον εντοπισμό προβλημάτων και δυσλειτουργιών, την συμβολή της ιδιωτικής ασφάλισης στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, της κλιματικής κρίσης ή έκτακτων και απρόβλεπτων φαινομένων, και αφετέρου την καταγραφή προτάσεων για την προαγωγή της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών, καθώς και τη βελτίωση της λειτουργίας των χρηματοδοτικών εργαλείων και προγραμμάτων που χρησιμοποιεί ο τομέας της ιδιωτικής ασφάλισης.
    Από μία απλή, λοιπόν, ανάγνωση των ανωτέρω, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την καίρια συμβολή των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών στο Συμβούλιο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών, η εκπροσώπηση των οποίων στο εν λόγω όργανο θα συμβάλει καθοριστικά στην μεταφορά των θέσεων του Κλάδου και θα συνδράμει ενεργά στην επίτευξη των σκοπών του Παρατηρητηρίου.
    Επιπλέον, και σε συνέχεια των ανωτέρω, δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής σας ότι τα Επιμελητήρια είναι φορείς αδειοδότησης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, οι οποίοι και εγγράφονται υποχρεωτικά στα μητρώα τους. Επιπλέον, στα Επιμελητήρια έχουν συσταθεί και λειτουργούν Επιτροπές Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης, με σημαντικό αριθμό ασφαλιστικών διαμεσολαβητών να αποτελούν μέλη των διοικητικών τους συμβουλίων, ενώ ταυτόχρονα εδώ και 5 έτη, έχει καθιερωθεί η διενέργεια ετήσιας εθνικής συνδιάσκεψης ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, εκλεγμένων στα Επιμελητήρια η οποία αφορά στα θέματα, που απασχολούν τον κλάδο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.
    Δοθέντων των ανωτέρω, θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου του Κλάδου των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών στο Συμβούλιο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών, πόσω μάλλον όταν από την προτεινόμενη διάταξη νόμου (άρθρο 3 παρ. 4 του εν λόγω σχεδίου νόμου) φαίνεται να δίνεται δικαίωμα συμμετοχής τόσο στον Πρόεδρο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, όσο και σε έναν εκπρόσωπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ως εκπρόσωπο των Τραπεζών, οι οποίες μεταξύ άλλων δραστηριοποιούνται και στον τομέα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης), αλλά και έναν εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων.
    Περαιτέρω, στο άρθρο 5 του ως άνω Κεφαλαίου Β’ με τίτλο «ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΝΑΝΤΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ» και ειδικότερα στις παραγράφους 1 και 2 αυτού, όπου ορίζεται ότι:
    «1. Επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα, κατά το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος, άνω των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ ασφαλίζονται υποχρεωτικά έναντι πυρκαγιάς από φυσικά αίτια, πλημμύρας και σεισμού.
    2. Η ασφάλιση καλύπτει κατ’ ελάχιστον τον κίνδυνο από υλικές ζημιές που προκαλούνται από κινδύνους της παρ. 1 στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και σε λοιπά στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως τον εξοπλισμό, τις πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα, και για ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αξίας του συνόλου του παραπάνω ενεργητικού.».
    Εκτιμούμε ότι στην ως άνω παράγραφο 1 η υποχρεωτική ασφάλιση πρέπει να αφορά τις επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα κατά το εκάστοτε προηγούμενο έτος άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000,00 €), καλύπτοντας έτσι ένα μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων, οι οποίες θα πρέπει να λάβουν την σχετική μέριμνα ασφάλισης, περιορίζοντας έτσι σημαντικά το ποσοστό των επιχειρήσεων, οι οποίοι δεν θα είναι υπόχρεοι ασφάλισης έναντι πυρκαγιάς από φυσικά αίτια, πλημμύρας και σεισμού. Αλλά και στην ως άνω παράγραφο 2 εκτιμούμε ότι πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ποσοστού για ασφαλιστική κάλυψη το οποίο να προσδιορίζεται βάσει της αξίας του συνόλου του ενεργητικού της επιχείρησης, όμως θεωρούμε ορθότερο αυτό να προσδιοριστεί κατόπιν διαβουλεύσεων με τους αρμόδιους φορείς σε σχετική Υπουργική Απόφαση, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα υπασφάλισης ή/ και υπερασφάλισης.
    Τέλος, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι τα Επιμελητήρια αποτελούν εκείνους τους Φορείς, που μεταφέρουν στην Πολιτεία ζητήματα που αφορούν το εγχώριο επιχειρείν και μεταξύ των οριζόμενων σκοπών τους είναι και η συμβολή στην αντιμετώπιση καταστάσεων ανάγκης, ιδίως φυσικών καταστροφών. Προς τούτο, και με δεδομένο ότι οι προβλέψεις του εν λόγω σχεδίου νόμου αφορούν στην υποχρεωτική ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεων, δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί μέλος του ως άνω Συμβουλίου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών, και εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ο οποίος μπορεί να εισφέρει σημαντικά στην εκπλήρωση των σκοπών του εν λόγω Παρατηρητηρίου μεταφέροντας τις απόψεις και τα ζητήματα τόσο των επιχειρήσεων εν γένει, όσο και ασφαλιστικών διαμεσολαβητών ειδικότερα κατά τα ανωτέρω.
    Είμαστε βέβαιοι ότι το Υπουργείο σας θα επιληφθεί άμεσα των ως άνω ζητημάτων, τροποποιώντας τις σχετικές διατάξεις νόμου, σύμφωνα με τις ανωτέρω κρίσιμες επισημάνσεις.
    Με εκτίμηση,
    Γιάννης Χατζηθεοδοσίου
    Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

  • 29 Μαΐου 2024, 19:34 | Ανδριανός Γκουρμπάτσης, Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ ε.α, Νομικός
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Εφόσον η φιλοσοφία του παρόντος σχεδίου νόμου γενικώς και ειδικότερα του άρθρου αυτού είναι η υποχρεωτική ασφάλιση των επιχειρήσεων υπό τους προβλεπόμενους από αυτό όρους και προυποθέσεις, θα πρέπει να προβλεφτούν και ασφαλιστούν όλοι οι κίνδυνοι από φυσικές καταστροφές και όχι μόνον οι συγκεκριμένοι τρεις πιο συνήθεις

  • 29 Μαΐου 2024, 08:35 | Vasily Psarommatis
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Έπρεπε