ΑΡΘΡΟ 11
(Α) Η περίπτωση γ. του άρθρου 11.1. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 25 του ν. 4002/2011, σύμφωνα με το οποίο στοίχημα είναι το τυχερό παίγνιο που συνίσταται σε πρόβλεψη, από τους συμμετέχοντες, της εξέλιξης ή/και της τελικής έκβασης κάθε είδους γεγονότων και με τον Κανονισμό Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων καθορίζονται τα είδη του στοιχήματος.
Προκειμένου ένα παίγνιο να χαρακτηριστεί ως τυχερό πρέπει, σύμφωνα με τον ως άνω νόμο, να συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
«αα. Να υφίσταται, έστω και εν μέρει, επιρροή της τύχης στο αποτέλεσμα του παιγνίου.
ββ. Να υφίσταται οικονομική διακινδύνευση (wager ή bet), που ως τέτοια νοείται η επιλογή του παίκτη να αναλάβει τον κίνδυνο επένδυσης στο αποτέλεσμα του παιγνίου, οποιουδήποτε χρηματικού ποσού ή άλλου περιουσιακού στοιχείου, ανεξάρτητα από το ύψος της αξίας του στοιχείου αυτού, προκειμένου να επιδιώξει άμεσα ή έμμεσα οικονομικό όφελος από το αποτέλεσμα διεξαγωγής του παιγνίου. Για την εφαρμογή του ως άνω ορισμού, στην έννοια της οικονομικής διακινδύνευσης περιλαμβάνεται και η συμμετοχή σε διεξαγωγή τυχερού παιγνίου που παρέχεται δωρεάν (bonus, free bets κλπ.) και συνδέεται με οικονομική διακινδύνευση χρηματικού ποσού ή άλλου περιουσιακού στοιχείου, η οποία προηγήθηκε ή/και ακολουθεί. Στην κατηγορία των τυχερών παιγνίων εντάσσονται και όλα όσα έχουν χαρακτηριστεί ως «μικτά παίγνια» ή «τυχερά παίγνια», σύμφωνα με τις διατάξεις του β.δ. 29/1971, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου. Τυχερό παίγνιο είναι και το στοίχημα.»
(Β) Η περίπτωση α. του άρθρου 11.2. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, είναι νομικά προβληματική, δεδομένου ότι απαγορεύει για τον Κάτοχο Άδειας την προσφορά προς ηλικιακών πρωταθλημάτων/διοργανώσεων στα οποία μετέχουν αθλητές/αθλήτριες που έχουν συμπληρώσει το έτος ενηλικίωσής τους (ήτοι το 18ο) αλλά όχι το 19ο έτος. Σε κάθε περίπτωση, η εν λόγω απαγόρευση είναι ενάντια στην διεθνή πρακτική.
(Γ) Η περίπτωση γ. του άρθρου 11.2. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, στερείται νομικού ερείσματος διότι, κατά την πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης [υποθέσεις Fixtures Marketing Ltd κατά Oy Veikkaus Ab (C-46/02), British Horseracing Board Ltd κ.λπ. κατά William Hill Organization Ltd (C-203/02), Fixtures Marketing Ltd κατά Svenska Spel AB (C-338/02) και Fixtures Marketing Ltd κατά Οργανισμού Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου Α.Ε. (C-444/02)], η προσφορά έκτακτων ή προγραμματισμένων γεγονότων (διοργανώσεων και αθλημάτων) προς στοιχηματισμό δεν παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας ή/και άλλα δικαιώματα των οικείων ομοσπονδιών/φορέων διοργάνωσης, ούτε τα σχετικά προγράμματα διεξαγωγής συνιστούν (αποτελούν) βάσεις δεδομένων χρήζουσες νομικής προστασίας.
Προτείνεται η διαγραφή της περίπτωσης γ. του άρθρου 11.2. του Κανονισμού.
(Δ) Η απόφαση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού ή άλλης αρμόδιας αρχής με την οποία απαγορεύεται η προσφορά γεγονότων προς στοιχηματισμό πρέπει να είναι έγγραφη και αιτιολογημένη.
Η περίπτωση ε. του άρθρου 11.2. του Κανονισμού προτείνεται να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
«ε. Των οποίων η προσφορά προς στοιχηματισμό έχει απαγορευτεί με έγγραφη αιτιολογημένη απόφαση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού ή άλλης αρμόδιας αρχής.»
(Ε) Η απόφαση της Ε.Ε.Ε.Π. με την οποία απαγορεύεται η προσφορά γεγονότων προς στοιχηματισμό πρέπει να είναι έγγραφη και αιτιολογημένη.
Η περίπτωση ζ. του άρθρου 11.2. του Κανονισμού προτείνεται να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
« ζ. Των οποίων η προσφορά προς στοιχηματισμό έχει απαγορευτεί με έγγραφη αιτιολογημένη απόφαση της Ε.Ε.Ε.Π.»
(ΣΤ) Το άρθρο 11.4. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, είναι νομικά προβληματικό και ασαφές ως προς το πεδίο εφαρμογής του. Θα πρέπει να μνημονεύονται σαφώς τα τυχερά παίγνια που έχουν ήδη παραχωρηθεί, υπό καθεστώς αποκλειστικής διοργάνωσης και διεξαγωγής, από το Ελληνικό Δημόσιο.
(Ζ) Η περίπτωση δ. του άρθρου 11.5. του Κανονισμού προτείνεται να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
«δ. στοιχήματα σε γεγονότα τα οποία κατά τη χρονική στιγμή πραγματοποίησης των στοιχημάτων έχουν ήδη ολοκληρωθεί και ο Κάτοχος Άδειας δεν ήταν σε θέση να γνωρίζει την ολοκλήρωση αυτών ή/και την έκβασή τους. Μόλις ενημερωθεί ο Κάτοχος Άδειας είναι υποχρεωμένος να ακυρώσει άμεσα τα στοιχήματα και να τα επιστρέψει στους Παίκτες σε απόδοση 1.»
ΑΡΘΡΟ 11 (Α) Η περίπτωση γ. του άρθρου 11.1. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 25 του ν. 4002/2011, σύμφωνα με το οποίο στοίχημα είναι το τυχερό παίγνιο που συνίσταται σε πρόβλεψη, από τους συμμετέχοντες, της εξέλιξης ή/και της τελικής έκβασης κάθε είδους γεγονότων και με τον Κανονισμό Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων καθορίζονται τα είδη του στοιχήματος. Προκειμένου ένα παίγνιο να χαρακτηριστεί ως τυχερό πρέπει, σύμφωνα με τον ως άνω νόμο, να συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: «αα. Να υφίσταται, έστω και εν μέρει, επιρροή της τύχης στο αποτέλεσμα του παιγνίου. ββ. Να υφίσταται οικονομική διακινδύνευση (wager ή bet), που ως τέτοια νοείται η επιλογή του παίκτη να αναλάβει τον κίνδυνο επένδυσης στο αποτέλεσμα του παιγνίου, οποιουδήποτε χρηματικού ποσού ή άλλου περιουσιακού στοιχείου, ανεξάρτητα από το ύψος της αξίας του στοιχείου αυτού, προκειμένου να επιδιώξει άμεσα ή έμμεσα οικονομικό όφελος από το αποτέλεσμα διεξαγωγής του παιγνίου. Για την εφαρμογή του ως άνω ορισμού, στην έννοια της οικονομικής διακινδύνευσης περιλαμβάνεται και η συμμετοχή σε διεξαγωγή τυχερού παιγνίου που παρέχεται δωρεάν (bonus, free bets κλπ.) και συνδέεται με οικονομική διακινδύνευση χρηματικού ποσού ή άλλου περιουσιακού στοιχείου, η οποία προηγήθηκε ή/και ακολουθεί. Στην κατηγορία των τυχερών παιγνίων εντάσσονται και όλα όσα έχουν χαρακτηριστεί ως «μικτά παίγνια» ή «τυχερά παίγνια», σύμφωνα με τις διατάξεις του β.δ. 29/1971, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου. Τυχερό παίγνιο είναι και το στοίχημα.» (Β) Η περίπτωση α. του άρθρου 11.2. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, είναι νομικά προβληματική, δεδομένου ότι απαγορεύει για τον Κάτοχο Άδειας την προσφορά προς ηλικιακών πρωταθλημάτων/διοργανώσεων στα οποία μετέχουν αθλητές/αθλήτριες που έχουν συμπληρώσει το έτος ενηλικίωσής τους (ήτοι το 18ο) αλλά όχι το 19ο έτος. Σε κάθε περίπτωση, η εν λόγω απαγόρευση είναι ενάντια στην διεθνή πρακτική. (Γ) Η περίπτωση γ. του άρθρου 11.2. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, στερείται νομικού ερείσματος διότι, κατά την πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης [υποθέσεις Fixtures Marketing Ltd κατά Oy Veikkaus Ab (C-46/02), British Horseracing Board Ltd κ.λπ. κατά William Hill Organization Ltd (C-203/02), Fixtures Marketing Ltd κατά Svenska Spel AB (C-338/02) και Fixtures Marketing Ltd κατά Οργανισμού Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου Α.Ε. (C-444/02)], η προσφορά έκτακτων ή προγραμματισμένων γεγονότων (διοργανώσεων και αθλημάτων) προς στοιχηματισμό δεν παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας ή/και άλλα δικαιώματα των οικείων ομοσπονδιών/φορέων διοργάνωσης, ούτε τα σχετικά προγράμματα διεξαγωγής συνιστούν (αποτελούν) βάσεις δεδομένων χρήζουσες νομικής προστασίας. Προτείνεται η διαγραφή της περίπτωσης γ. του άρθρου 11.2. του Κανονισμού. (Δ) Η απόφαση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού ή άλλης αρμόδιας αρχής με την οποία απαγορεύεται η προσφορά γεγονότων προς στοιχηματισμό πρέπει να είναι έγγραφη και αιτιολογημένη. Η περίπτωση ε. του άρθρου 11.2. του Κανονισμού προτείνεται να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «ε. Των οποίων η προσφορά προς στοιχηματισμό έχει απαγορευτεί με έγγραφη αιτιολογημένη απόφαση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού ή άλλης αρμόδιας αρχής.» (Ε) Η απόφαση της Ε.Ε.Ε.Π. με την οποία απαγορεύεται η προσφορά γεγονότων προς στοιχηματισμό πρέπει να είναι έγγραφη και αιτιολογημένη. Η περίπτωση ζ. του άρθρου 11.2. του Κανονισμού προτείνεται να διαμορφωθεί ως ακολούθως: « ζ. Των οποίων η προσφορά προς στοιχηματισμό έχει απαγορευτεί με έγγραφη αιτιολογημένη απόφαση της Ε.Ε.Ε.Π.» (ΣΤ) Το άρθρο 11.4. του σχεδίου Κανονισμού, ως προτείνεται, είναι νομικά προβληματικό και ασαφές ως προς το πεδίο εφαρμογής του. Θα πρέπει να μνημονεύονται σαφώς τα τυχερά παίγνια που έχουν ήδη παραχωρηθεί, υπό καθεστώς αποκλειστικής διοργάνωσης και διεξαγωγής, από το Ελληνικό Δημόσιο. (Ζ) Η περίπτωση δ. του άρθρου 11.5. του Κανονισμού προτείνεται να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «δ. στοιχήματα σε γεγονότα τα οποία κατά τη χρονική στιγμή πραγματοποίησης των στοιχημάτων έχουν ήδη ολοκληρωθεί και ο Κάτοχος Άδειας δεν ήταν σε θέση να γνωρίζει την ολοκλήρωση αυτών ή/και την έκβασή τους. Μόλις ενημερωθεί ο Κάτοχος Άδειας είναι υποχρεωμένος να ακυρώσει άμεσα τα στοιχήματα και να τα επιστρέψει στους Παίκτες σε απόδοση 1.»