Για να αξιολογήσεις και να καταργήσεις ή να αναπτύξεις μια δημόσια υπηρεσία πρέπει να ξέρεις ότι υπάρχει. Αρχίζουμε λοιπόν με μια καταγραφή όλων των δημόσιων και μη υπηρεσιών. Αυτό δεν χρειάζεται να πάρει πολύ χρόνο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα όποια υπηρεσία ή φορέας δεν ανταποκριθεί στην απογραφή θεωρείται πως δεν υπάρχει ή το ελάχιστο μπαίνει σε μια λίστα υπηρεσιών που δύσκολα ανταποκρίνονται στο κρατικό κάλεσμα ποσό μάλλον στο κάλεσμα των πολιτών που πρέπει να εξυπηρετήσουν. Σε μια δεύτερη φάση έχει κατασκευαστεί ένας πίνακας με ποιοτικούς και ποσοτικούς δείκτες αξιολόγησης, ο οποίος θα εμπεριέχει ένα γενικό κορμό δεικτών αξιολόγησης και από εκεί και πέρα θα υπάρχουν και συμπληρωματικοί δείκτες για πολύ εξειδικευμένες υπηρεσίες και οργανισμούς. Οι δείκτες αυτοί μπορούν να αφορούν την αποδοτικότητα, το πλήθος των πολιτών που εξυπηρετήθηκαν, την ποιότητα των υπηρεσιών που έδωσαν οι υπηρεσίες αυτές προς στους πολίτες στην διάρκεια συγκεκριμένου χρόνου. Και βέβαια ο καλύτερος κριτής είναι ο πολίτης που δέχεται τις υπηρεσίες αυτές ο οποίος καλείται να κρίνει ενεργά και να βαθμολογήσει τις υπηρεσίες αυτές. Να εμπλακεί και να πάρει αποφάσεις σχετικά με ποιες υπηρεσίες θέλει να υπάρχουν και να τις συντηρεί με τους φόρους του αφού θα τις θεωρεί αξιόπιστες. Και όλα αυτά στην διάρκεια ενός έτους. Δηλαδή αν μια υπηρεσία αποδεδειγμένα για ένα - δύο έτη φέρει άσχημη βαθμολογία από τους πολίτες τότε θα πρέπει η περιφέρεια στην οποία ανήκει η υπηρεσία ή ο φορέας αυτός να την αλλάξει ή να την καταργήσει. Τόσο σύντομα και τόσο απλά.
Για να αξιολογήσεις και να καταργήσεις ή να αναπτύξεις μια δημόσια υπηρεσία πρέπει να ξέρεις ότι υπάρχει. Αρχίζουμε λοιπόν με μια καταγραφή όλων των δημόσιων και μη υπηρεσιών. Αυτό δεν χρειάζεται να πάρει πολύ χρόνο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα όποια υπηρεσία ή φορέας δεν ανταποκριθεί στην απογραφή θεωρείται πως δεν υπάρχει ή το ελάχιστο μπαίνει σε μια λίστα υπηρεσιών που δύσκολα ανταποκρίνονται στο κρατικό κάλεσμα ποσό μάλλον στο κάλεσμα των πολιτών που πρέπει να εξυπηρετήσουν. Σε μια δεύτερη φάση έχει κατασκευαστεί ένας πίνακας με ποιοτικούς και ποσοτικούς δείκτες αξιολόγησης, ο οποίος θα εμπεριέχει ένα γενικό κορμό δεικτών αξιολόγησης και από εκεί και πέρα θα υπάρχουν και συμπληρωματικοί δείκτες για πολύ εξειδικευμένες υπηρεσίες και οργανισμούς. Οι δείκτες αυτοί μπορούν να αφορούν την αποδοτικότητα, το πλήθος των πολιτών που εξυπηρετήθηκαν, την ποιότητα των υπηρεσιών που έδωσαν οι υπηρεσίες αυτές προς στους πολίτες στην διάρκεια συγκεκριμένου χρόνου. Και βέβαια ο καλύτερος κριτής είναι ο πολίτης που δέχεται τις υπηρεσίες αυτές ο οποίος καλείται να κρίνει ενεργά και να βαθμολογήσει τις υπηρεσίες αυτές. Να εμπλακεί και να πάρει αποφάσεις σχετικά με ποιες υπηρεσίες θέλει να υπάρχουν και να τις συντηρεί με τους φόρους του αφού θα τις θεωρεί αξιόπιστες. Και όλα αυτά στην διάρκεια ενός έτους. Δηλαδή αν μια υπηρεσία αποδεδειγμένα για ένα - δύο έτη φέρει άσχημη βαθμολογία από τους πολίτες τότε θα πρέπει η περιφέρεια στην οποία ανήκει η υπηρεσία ή ο φορέας αυτός να την αλλάξει ή να την καταργήσει. Τόσο σύντομα και τόσο απλά.