1. ΟΡΙΣΜΟI
1.1. Τυχερό Παίγνιο είναι το παίγνιο που η διεξαγωγή του γίνεται μέσω ραδιοτηλεοπτικού ή κάθε είδους τηλεπικοινωνιακού μέσου και για το οποίο συντρέχουν σωρευτικά, πέραν των προϋποθέσεων της διάταξης περίπτωσης β του άρθρου 25 του ν.4002/2011 (Α 180) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, οι εξής προϋποθέσεις :
1.1.1. Η δομή του παιγνίου διαθέτει δυο τουλάχιστον φάσεις, εκ των οποίων τουλάχιστον της μιας το αποτέλεσμα να εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τις γνώσεις των συμμετεχόντων ενώ μιας το πολύ, έστω και εν μέρει, από την τύχη, η δε τυχαιότητα να παράγεται αποκλειστικά και μόνο μέσω κλήρωσης.
1.1.2. Προκειμένου για παίγνια που διεξάγονται μέσω ραδιοτηλεοπτικών μέσων, η διεξαγωγή επιβάλλεται να συμβαίνει σε πραγματικό (παρόντα) χρόνο (real time), με τη συμμετοχή φυσικού προσώπου ως παρουσιαστή.
1.2. Συμμετοχή είναι κάθε σύνδεση του Παίκτη με τον Πάροχο, σύμφωνα με τους κανόνες διεξαγωγής και τους όρους συμμετοχής του Παιγνίου.
1.3. Πάροχος είναι το πρόσωπο που εκμεταλλεύεται το Τυχερό Παίγνιο και είναι εγκαταστημένο στην ελληνική επικράτεια.
1.4. Παίκτης καλείται όποιος πραγματοποίησε τουλάχιστον μία Συμμετοχή.
1.5. Έπαθλο ή Κέρδος είναι το οικονομικό όφελος που αποδίδεται στον νικητή Παίκτη, το οποίο παρέχεται με τη μορφή χρήματος ή/και εκπτώσεων, αγαθών ή υπηρεσιών.
2. ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
2.1. Στο πεδίο της απόφασης αυτής και προκειμένου περί Παιγνίων που διεξάγονται από ραδιοτηλεοπτικά μέσα, υπάγεται κάθε περίπτωση εκπομπής που περιέχει Τυχερό Παίγνιο. Η απόφαση αυτή εφαρμόζεται και επί των εκπομπών που περιέχουν ένθετο με Τυχερά Παίγνια, αποκλειστικά στο βαθμό που αφορά στο προσφερόμενο ένθετο Τυχερό Παίγνιο.
2.2. Παίγνια ή διαγωνισμοί ή κληρώσεις που διεξάγονται από ραδιοτηλεοπτικό ή κάθε είδους τηλεπικοινωνιακό μέσο σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 53 του ν.4002/2011 (Α 180) όπως ισχύει και η συμμετοχή του κοινού σε αυτά πραγματοποιείται είτε χωρίς αντίτιμο (δωρεάν) είτε με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, το οποίο υπόκειται στη βασική χρέωση που επιβάλλει ο πάροχος σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας για την υπηρεσία αυτή στους συνδρομητές του (υπηρεσία χωρίς αυξημένη χρέωση) είτε με ταχυδρομική συμμετοχή που δεν ξεπερνά το κόστος αποστολής μιας απλής επιστολής, δεν εμπίπτουν στις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής.
3. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΠΑΙΓΝΙΟΥ ΚΑΙ ΦΕΡΕΓΓΥΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΧΟΥ
3.1. Η διεξαγωγή Τυχερών Παιγνίων, μέχρι την έκδοση του Κανονισμού Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων του ν.4002/2011 (Α 180), επιτρέπεται υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις :
3.1.1. Αποδοχή εκ μέρους του Παρόχου των γενικών αρχών και κανόνων διεξαγωγής των παιγνίων αυτών, όπως ορίζονται στην απόφαση αυτή.
3.1.2. Απόδοση των δικαιωμάτων του Δημοσίου σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 50 παράγραφος 5 του ν.4002/2011 (Α 180) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και του φόρου στα κέρδη των Παικτών, σύμφωνα με τις εκάστοτε κείμενες διατάξεις.
3.2. Ο Πάροχος πρέπει :
3.2.1. Να μην βρίσκεται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση.
3.2.2. Να μην είναι προβληματική επιχείρηση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παράγραφος 2.1 σημεία 9,10 και 11 των Κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2004/C/244/02 για τον ορισμό της Προβληματικής Επιχείρησης.
3.3.Τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν τη διοίκηση ή/και τη διαχείριση του Παρόχου και σε κάθε περίπτωση το φυσικό πρόσωπο που εκπροσωπεί νόμιμα τον Πάροχο, πρέπει :
3.3.1 Να μην έχουν καταδικαστεί τελεσίδικα για κακούργημα.
3.2.2. Να μην έχουν καταδικαστεί σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, απιστία, αποδοχή και διάθεση προϊόντων εγκλήματος, εκβίαση, πλαστογραφία, ενεργητική ή παθητική δωροδοκία, επικίνδυνη ή βαριά σωματική βλάβη, παρασιώπηση εγκλήματος, έγκλημα περί το νόμισμα, κοινώς επικίνδυνο έγκλημα, έγκλημα κατά της προσωπικής ελευθερίας, έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας, έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, καθώς και για έγκλημα που προβλέπεται στη νομοθεσία περί ναρκωτικών, όπλων, εκρηκτικών υλών και φοροδιαφυγής.
3.2.3. Να μην είναι υπόδικοι και να μην έχουν παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα για κακούργημα ή για πλημμέλημα (βλ. άνω αναφερόμενα εγκλήματα), έστω και αν το αδίκημα παραγράφηκε.
3.4. Ο Πάροχος υποχρεούται να εξασφαλίζει πως οι υπό τα ανωτέρω στοιχεία (3.2 και 3.3) υποχρεώσεις, συντρέχουν στο πρόσωπο του κάθε υπεργολάβου με τον οποίο συμβάλλεται για τη διεξαγωγή ή/και προβολή του Τυχερού Παιγνίου.
4. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
4.1. Η Συμμετοχή των ανηλίκων σε Τυχερό Παίγνιο απαγορεύεται.
4.2. Ο Πάροχος υποχρεούται να λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η φερεγγυότητα της διεξαγωγής των Τυχερών Παιγνίων, να διατηρείται σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών σε αυτά, να αποτρέπεται η εκ μέρους τους υπέρμετρη σπατάλη χρημάτων και να προστατεύονται οι καταναλωτές και ιδίως οι ανήλικοι και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από τον εθισμό στα εν λόγω Παίγνια.
4.3. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων των Παικτών εμπίπτει στις διατάξεις του ν.2472/1997 (Α 50) περί Προστασίας του Ατόμου από την Επεξεργασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
5. ΟΡΟΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ : ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΦΕΡΕΓΓΥΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
5.1. Ο Πάροχος υποχρεούται με κάθε πρόσφορο μέσο και τρόπο να ενημερώνει το κοινό και τους Παίκτες πως πρόκειται για Τυχερό Παίγνιο.
5.2. Τα Τυχερά Παίγνια πρέπει να διοργανώνονται και να διεξάγονται με διαφάνεια και η οργάνωση και η διεξαγωγή τους επιβάλλεται να διέπονται από δεσμευτικούς όρους.
5.3. Στις φάσεις το αποτέλεσμα των οποίων εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τις γνώσεις των συμμετεχόντων δεν επιτρέπεται να υπεισέρχεται με κανένα τρόπο ο παράγων της τυχαιότητας, όπως για παράδειγμα η διαχείριση της διαβάθμισης του επιπέδου δυσκολίας των ερωτήσεων.
5.4. Απαγορεύεται η με κάθε τρόπο προτροπή σε επαναλαμβανόμενη Συμμετοχή.
5.5. Ο Πάροχος έχει την υποχρέωση να ενημερώνει με κάθε πρόσφορο μέσο τους καταναλωτές, πριν τη συμμετοχή τους στο Τυχερό Παίγνιο, σχετικά με το σύνολο των παραγόντων που είναι δυνατόν να επηρεάσουν την απόφασή τους να συμμετάσχουν.
5.6. Οι διατάξεις της απόφασης αυτής εφαρμόζονται και σε όλες τις μορφές εμπορικής επικοινωνίας των Τυχερών Παιγνίων, συμπεριλαμβανομένων των ανακοινώσεων αυτοπροβολής.
Μέρος Ι. Άρθρο 1, παράγραφος 1.3
Αναφέρει το κείμενο: Πάροχος είναι το πρόσωπο που εκμεταλλεύεται το Τυχερό Παίγνιο και είναι εγκαταστημένο στην ελληνική επικράτεια.
Πιστεύουμε ότι εφαρμόζεται μόνο για Παρόχους εκτός Ευρωπαικής Ένωσης και για αυτό πρέπει να διευκρινιστεί. Αλλιώς προσκρούει σε βασικές αρχές περί ελεύθερης εσωτερικής αγοράς χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προτείνουμε, για χώρες μέλη της ΕΕ, να υπάρχει ορισμένος Αντίκλητος εγκατεστημένος στην Ελλάδα όπως ακριβώς το πράττει η ΕΕΤΤ για χορήγηση Γενικής Άδειας παροχής διαφόρων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.
Μέρος Ι. Άρθρο 5, παράγραφος 5.4
Αναφέρει το κείμενο: Απαγορεύεται η με κάθε τρόπο προτροπή σε επαναλαμβανόμενη Συμμετοχή.
Προτείνουμε να προστεθεί η λέξη «υπέρμετρη» στο προτροπή, διότι είναι σαφές ότι συχνές αναφορές αλλά και προτροπές για συμμετοχή πρέπει να γίνονται από τον εκάστοτε παρουσιαστή ή παρουσιάστρια αλλιώς απλά δεν θα υπάρχει συμμετοχή. Η όλη διαδικασία και έννοια των κληρώσεων, διαγωνισμών και τηλεπαιχνιδιών είναι η ενεργή πρόσκληση προς συμμετοχή διότι ο τηλεοπτικός χρόνος είναι περιορισμένος. Δεν δίνατε να συγκριθούμε με άλλου είδους τυχερά παίγνια που έχουν μια σταθερή βάση και σημείο για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Εμείς έχουμε πολύ περιορισμένο χώρο και χρόνο.
Μέρος Ι. Άρθρο 2, παράγραφος 2.2.2
Αναφέρει το κείμενο: … πρέπει να διεξάγεται ενώπιον Συμβολαιογράφου.
Δυστυχώς δεν είναι πρακτικό αλλά και σε πολλές περιπτώσεις ανέφικτο λόγο τις φύσης των κληρώσεων που μπορεί να είναι άλλοτε στατικές ή δυναμικές. Προτείνουμε να απαλειφθεί.
1.1.2 Ο διαγωνισμός (τόσο η φάση της κλήρωσης όσο και της απάντησης σε ερώτηση γνώσης) δεν μπορεί πρακτικά να διεξάγεται υποχρεωτικά ζωντανά «στον αέρα», ειδικά σε περιπτώσεις εκπομπών που δεν έχουν αποκλειστικό αντικείμενο το διαγωνισμό/παίγνιο. Προφανώς η πρόβλεψη αφορά μόνο στην παρουσίαση των διαγωνισμών και στις εκπομπές που έχουν αποκλειστικό αντικείμενο τους διαγωνισμούς/παίγνια. Παράλληλα, δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους διαγωνισμούς που προβάλλονται μέσω ραδιοτηλεοπτικών μέσων, αλλά με διαφημιστικά spots.
2.2 Από τη στιγμή που οι εν λόγω διαγωνισμοί, καλώς ή κακώς, χαρακτηρίζονται ως τυχερά παίγνια θεωρούμε πως δεν συντρέχει λόγος να υπάρχει υποχρεωτικά φάση «γνώσης».
Ειδικότερα, καθημερινά διεξάγονται δεκάδες διαγωνισμοί μέσω ραδιοφώνου με έπαθλα πολύ μικρής αξίας που αφορούν συνήθως πολιτιστικά γεγονότα (συναυλίες, θέατρο, κινηματογράφο κλπ). Λόγω και των φυσικών περιορισμών του μέσου, είναι δυσχερής η χρήση concept που απαιτεί και απάντηση σε ερώτηση γνώσης. Προτείνουμε να εξαιρεθούν οι διαγωνισμοί που έχουν τέτοια έπαθλα πολιτιστικού χαρακτήρα ή/και εναλλακτικά να εξαιρεθούν οι διαγωνισμοί που η αξία του επάθλου για κάθε νικητή δεν υπερβαίνει κάποιο μικρό ποσό (πχ €50).
Τέλος, προτείνουμε να εξαιρεθούν και οι περιπτώσεις που όλοι οι συμμετέχοντες, χωρίς καμία περαιτέρω διαδικασία ή προϋπόθεση, λαμβάνουν οικονομική αντιπαροχή αξίας τουλάχιστον ίσης με αυτή του κόστους συμμετοχής τους.
5.4 Προτείνουμε να απαλειφθεί ο συγκεκριμένος περιορισμός, καθώς δεν υφίσταται κάτι παρόμοιο σε οποιοδήποτε άλλο παίγνιο (τυχερό ή μη) και είναι λογικό οι συμμετέχοντες να αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας με περισσότερες συμμετοχές, από τη στιγμή που γίνεται κλήρωση.
Τα διαφημιστικά σποτ και τρέιλερς, από την φύση τους και την μικρή διάρκειά τους, δεν μπορούν να περιέχουν την έκταση των πληροφοριών που προβλέπεται για τα Τυχερά Τηλεπαιχνίδια. Η τηλεπώληση από την άλλη πλευρά, μπορεί.
Το άρθρο 5.6. του Μέρους Ι δεν μπορεί να εφαρμοσθεί όπως προτείνεται για την διαφήμιση και τα τρέιλερ. Ενα σποτ ή τρέιλερ έχει διάρκεια 15-30 δευτερολέπτων. Πώς μπορούν να εμπεριέχονται, π.χ. όλα τα πληροφοριακά/ ενημερωτικά στοιχεία του Μέρους ΙΙ σε ένα σποτ 15-30 δευτερολέπτων;
Από την άλλη, αντιλαμβανόμαστε ότι τα παίγνια που ρυθμίζονται με την απόφαση αυτή θα μπορούσαν να μεταδοθούν μέσω χρονοθυρίδας τηλεπώλησης, στην οποία περίπτωση θα πρέπει να εφαρμόζονται όλες οι σχετικές προβλέψεις.
Προτείνουμε για τους λόγους αυτούς την εξής αναδιατύπωση:
«Σε όλες τις μορφές εμπορικής επικοινωνίας των Τυχερών Παιγνίων,όπως μέσω διαφημσιτικών μηνυμάτων ή μηνυμάτων τηλεπώλησης, συμπεριλαμβανομένων των ανακοινώσεων αυτοπροβολής, θα γίνεται ρητή αναφορά, έγγραφη ή προφορική κατά την επιλογή του Παρόχου, ότι πρόκειται για Τυχερό Παίγνιο. Εφόσον όμως το Τυχερό Παίγνιο μεταδίδεται από τον Πάροχο στο κοινό μέσω χρονοθυρίδας τηλεπώλησης, το περιεχόμενο της χρονοθυρίδας τηλεπώλησης θα υπόκειται σε όλους τους περιορισμούς και προβλέψεις της παρούσας Απόφασης.»
Κατά την άποψή μας, δεν υπάρχει προστατευτέο διακύβευμα στην διαβάθμιση δυσκολίας των ερωτήσεων γνώσης (άρθρο 5.3 του Μέρους Ι.), κάτι που είναι κοινός τόπος στα παιχνίδια γνώσεων, ιδίως αν η διαβάθμιση δυσκολίας συνδέεται με απόδοση υψηλότερης αξίας επάθλου.
Προτείνουμε την διαγραφή του άρθρου αυτού.
Ο «πρόσφορος τρόπος ενημέρωσης» του κοινού πρέπει να είναι συγκεκριμένος, και πρόσφορος στην ουσία του. Προτείνουμε γι αυτό το λόγο να προστεθεί νέο άρθρο στο κεφάλαιο 5 του Μέρους Ι, ως εξής:
«Ως πρόσφορο μέσο και τρόπος ενημέρωσης του κοινού εκ μέρους του Παρόχου για τις ανάγκες της παρούσας Απόφασης, όπου τέτοια υποχρέωση πληροφόρησης ή ενημέρωσης απαιτείται κατά την παρούσα Απόφαση, νοείται (α) η σχετική αναφορά στο κείμενο των όρων διεξαγωγής του Τυχερού Παιγνίου κατά το άρθρο 1.1. του Μέρους ΙΙ της παρούσας, καθώς και (σωρευτικά) (β) η σχετική προφορική ή έγγραφη αναφορά, κατά την επιλογή του Παρόχου, μία φορά κατά την έναρξη του Τυχερού Παιχνιδιού και ακόμη μία φορά κατά την διάρκεια διεξαγωγής του.»
Κατά την άποψή μας, Πάροχος θα πρέπει να είναι αυτός που παράγει και παρέχει το Παίγνιο στο κοινό, όχι το ΜΜΕ που απλώς το μεταδίδει. Ο Πάροχος θα πρέπει όχι απλώς να έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα για ικανό χρόνο για λόγους νομικής και οικονομικής ασφάλειας, αλλά και να έχει διαφανείς συναλλαγές μέσω τραπεζικών λογαριασμών τραπεζών που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα.
Ο ορισμός Πάροχος (άρθρο 1.3) προτείνουμε να αντικατασταθεί ως εξής:
«Πάροχος είναι το πρόσωπο που παράγει το Τυχερό Παίγνιο και το οποίο πρόσωπο πρέπει να (α) έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα για όλο το χρόνο εκμετάλλευσης του Τυχερού Παιγνίου και για τουλάχιστον ένα (1) έτος μετά την λήξη της εκμετάλλευσης και (β) διατηρεί και χρησιμοποιεί για όλες τις συναλλαγές του με τους Παίκτες και τα ΜΜΕ τραπεζικό λογαριασμό σε τραπεζικό ίδρυμα που είναι νόμιμα εγκατεστημένο στην Ελλάδα και εποπτεύεται από την Τράπεζα Της Ελλαδος. Προς αποφυγή αμφιβολιών, το ΜΜΕ, που απλώς μεταδίδει έναντι αμοιβής, όπως κι αν έχει αυτή η αμοιβή συμφωνηθεί, το Τυχερό Παίγνιο που παράγει τρίτος, δεν λογίζεται ως Πάροχος του Τυχερού Παιγνίου.»
Οι αντίστοιχες πιο πάνω υποχρεώσεις εγκατάστασης και τραπεζικών συναλλαγών να αντιγραφούν και στο άρθρο 3.2 του Μέρους Ι.
Εκ μέρους Ομίλου ΟΤΕ, υποβάλλουμε τα ακόλουθα σχόλια για το ΜΕΡΟΣ Ι. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ:
Παράγραφος 1.3
Ο ορισμός «Πάροχος» θα πρέπει να συμπληρωθεί κατάλληλα, προκειμένου να διευκρινιστεί ότι ο πάροχος δικτύου μέσω του οποίου ο καταναλωτής δύναται να συμμετέχει σε τυχερό παίγνιο ενδέχεται να διαφέρει από τον πάροχο τυχερού παιγνίου που διεξάγει το παίγνιο. Προτείνουμε ο ορισμός να συμπληρωθεί ως εξής:
«1.3. Πάροχος είναι το πρόσωπο που εκμεταλλεύεται το Τυχερό Παίγνιο και είναι εγκατεστημένο στην ελληνική επικράτεια. Ο πάροχος δικτύου ηλεκτρονικών υπηρεσιών, ο οποίος παρέχει το δίκτυό του για τη σύνδεση του παίκτη και την πρόσβασή του στο τυχερό παίγνιο δεν εμπίπτει στις διατάξεις του παρόντος Κώδικα εφόσον δεν διεξάγει ο ίδιος το παίγνιο. Στην έννοια του παρόχου δικτύου εμπίπτουν και οι πάροχοι που παρέχουν υπηρεσίες μέσω αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόχο».
Παράγραφος 2.2
Η «βασική» χρέωση για κλήση ή μήνυμα δεν είναι ενιαία, διαφέρει ανάλογα με το είδος της επικοινωνίας (μέσω σταθερού ή κινητού τηλεφώνου, αν η κλήση είναι αστική ή υπεραστική, αν πρόκειται για φωνητική κλήση ή SMS / MMS κλπ.) και ταυτόχρονα εξαρτάται από τα τέλη εκκίνησης, τερματισμού και ιδίως διασύνδεσης. Για λόγους σαφήνειας προτείνουμε η φράση «… είτε με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, το οποίο υπόκειται στη βασική χρέωση που επιβάλλει ο πάροχος σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας για την υπηρεσία αυτή στους συνδρομητές του (υπηρεσία χωρίς αυξημένη χρέωση)…» να αντικατασταθεί από την φράση «…είτε με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, όχι αυξημένης χρέωσης …».
Νέα παράγραφος
Προτείνουμε να εισαχθεί νέα παράγραφος 2.3 ως εξής:
«Παίγνιο, το οποίο βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στις γνώσεις του παίκτη, του οποίου η συμμετοχή πραγματοποιείται με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, με χρέωση είτε αντίστοιχη της βασικής, είτε αυξημένης, δεν θεωρείται τυχερό παίγνιο και δεν εμπίπτει στις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής»
Παράγραφος 3.1.1.
Δεν είναι σαφές με πιο τρόπο θα γίνεται η αποδοχή των γενικών αρχών και κανόνων. Σε άλλο σημείο του υπό διαβούλευση κειμένου (βλ. Μέρος ΙΙΙ, παρ. 1) αναφέρεται υποβολή δήλωσης αποδοχής όρων, αλλά και εκεί δεν δίνεται κάποια διευκρίνιση ή συμπληρωματική πληροφορία. Το σχέδιο της Δήλωσης με όλα τα στοιχεία που θα υποβάλει ο Πάροχος, προτείνεται να γνωστοποιηθεί εγκαίρως (και πάντως πριν από την θέση σε ισχύ του παρόντος κανονισμού) στους παρόχους έτσι ώστε να μπορούν να υποβάλλουν τυχόν σχόλιά τους.
Νέα παράγραφος
Προτείνουμε να εισαχθεί νέα παράγραφος 3.1.3 η οποία θα αποσαφηνίζει ότι δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις περί αποδιδόμενου κέρδους που ισχύουν για τα τυχερά παίγνια με παιγνιομηχανήματα ή μέσω διαδικτύου, ως εξής:
«Για τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται μέσω ραδιοτηλεοπτικών ή τηλεπικοινωνιακών μέσων δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 31 του ν.4002/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει»
Παράγραφος 3.3.1
Η λέξη «τελεσίδικα» προτείνεται να αντικατασταθεί από την λέξη «αμετάκλητα»
Παράγραφος 3.2.2
Προτείνουμε την διαγραφή της εν λόγω παραγράφου. Επικουρικά, προτείνουμε, εφόσον παραμείνει η παράγραφος 3.2.2 μετά την φράση «Να μην έχουν καταδικαστεί» να προστεθεί η λέξη «αμετάκλητα».
Παράγραφοι 3.2.3 και 3.4
Προτείνουμε την διαγραφή των εν λόγω παραγράφων, με δεδομένο ότι αφενός μεν ισχύει το τεκμήριο της αθωότητας αφετέρου η υποχρέωση να εξασφαλίζει ο Πάροχος τις ίδιες υποχρεώσεις και για τους υπεργολάβους του είναι υπέρμετρα δεσμευτική.
Παράγραφος 4.2
Η φράση «… να διατηρείται σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών σε αυτά, να αποτρέπεται η εκ μέρους τους υπέρμετρη σπατάλη χρημάτων και να προστατεύονται οι καταναλωτές και ιδίως οι ανήλικοι και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από τον εθισμό στα εν λόγω παίγνια» κατά την άποψή μας πρέπει να διαγραφεί, καθότι είναι εντελώς γενικόλογη και δεν συμπεριλαμβάνει κάποιο συγκεκριμένο μέτρο σε αυτή την παράγραφο, ούτε παραπέμπει σε άλλο σημείο του κειμένου για πιο συγκεκριμένα μέτρα και η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής:
«4.2. Ο Πάροχος υποχρεούται να λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η φερεγγυότητα της διεξαγωγής των Τυχερών Παιγνίων, σύμφωνα με την παράγραφο 5 παρακάτω.»
Παράγραφος 5.5.
Προτείνουμε η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής:
«5.5. Ο Πάροχος έχει την υποχρέωση να προτρέπει με κάθε πρόσφορο μέσο τους καταναλωτές να ενημερώνονται, πριν τη συμμετοχή τους στο Τυχερό Παίγνιο, για τους αναλυτικούς όρους διεξαγωγής του τυχερού παιγνίου και ειδικότερα για τις αντίστοιχες χρεώσεις.»
Παράγραφος 5.6
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής είναι αόριστες και πρακτικά είναι αδύνατο να εφαρμοστούν κατά την εμπορική επικοινωνία όλων των παιγνίων, καθότι τόσο ο χρόνος όσο και ο χώρος της εμπορικής επικοινωνίας είναι εξαιρετικά περιορισμένοι. Παρ’ όλα αυτά συμφωνούμε με την ιδέα ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να προτρέπεται σε κάθε περίπτωση να λάβει γνώση των αναλυτικών όρων και χρεώσεων του παιγνίου, ώστε έχοντας πλήρη γνώση να αποφασίσει εάν θα συμμετέχει σε αυτό. Προτείνουμε η παράγραφος 5.6 να διαμορφωθεί ως εξής:
«5.6. Σε κάθε εμπορική επικοινωνία των τυχερών παιγνίων, συμπεριλαμβανομένων των ανακοινώσεων αυτοπροβολής, θα πρέπει να αναφέρεται η ιστοσελίδα στην οποία υπάρχουν οι αναλυτικοί όροι διεξαγωγής του τυχερού παιγνίου, καθώς επίσης να αναφέρεται ευκρινώς η χρέωση.»
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ (ΕΕΚΤ)
Στο σχέδιο «Γενικές Αρχές και Κανόνες Διεξαγωγής Τυχερών Παιγνίων που Διεξάγονται μέσω Ραδιοτηλεοπτικών και Τηλεπικοινωνιακών Μέσων»
ΜΕΡΟΣ Ι. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Παράγραφος 1.3
Ο ορισμός «Πάροχος» θα πρέπει να συμπληρωθεί κατάλληλα, προκειμένου να διευκρινιστεί ότι ο πάροχος δικτύου μέσω του οποίου ο καταναλωτής δύναται να συμμετέχει σε τυχερό παίγνιο ενδέχεται να διαφέρει από τον πάροχο τυχερού παιγνίου που διεξάγει το παίγνιο. Προτείνουμε ο ορισμός να συμπληρωθεί ως εξής:
«Ο πάροχος δικτύου ηλεκτρονικών υπηρεσιών , ο οποίος παρέχει το δίκτυό του για τη σύνδεση του παίκτη και την πρόσβασή του στο τυχερό παίγνιο δεν εμπίπτει στις διατάξεις του παρόντος Κώδικα εφόσον δεν διεξάγει ο ίδιος το παίγνιο. Στην έννοια του παρόχου δικτύου εμπίπτουν και οι πάροχοι που παρέχουν υπηρεσίες μέσω αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόχο.
Παράγραφος 2.2
Η «βασική» χρέωση για κλήση ή μήνυμα δεν είναι ενιαία ούτε σταθερή, διαφέρει ανάλογα με το είδος της επικοινωνίας (π.χ. φωνητική κλήση ή SMS / MMS κλπ.) και ταυτόχρονα εξαρτάται από τα τέλη εκκίνησης, τερματισμού και ιδίως διασύνδεσης. Για λόγους σαφήνειας προτείνουμε η φράση «… είτε με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, το οποίο υπόκειται στη βασική χρέωση που επιβάλλει ο πάροχος σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας για την υπηρεσία αυτή στους συνδρομητές του (υπηρεσία χωρίς αυξημένη χρέωση)…» να αντικατασταθεί από την φράση «…είτε με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, όχι αυξημένης χρέωσης …».
Νέα παράγραφος
Προτείνουμε να εισαχθεί νέα παράγραφος 2.3 ως εξής:
«Παίγνιο, το οποίο βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στις γνώσεις του παίκτη, του οποίου η συμμετοχή πραγματοποιείται με κλήση/μήνυμα από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, με χρέωση είτε αντίστοιχη της βασικής, είτε αυξημένης, δεν θεωρείται τυχερό παίγνιο και δεν εμπίπτει στις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής».
Παράγραφος 3.1.1.
Δεν είναι σαφές με πιο τρόπο θα γίνεται η αποδοχή των γενικών αρχών και κανόνων. Σε άλλο σημείο του υπό διαβούλευση κειμένου (βλ. Μέρος ΙΙΙ, παρ. 1) αναφέρεται υποβολή δήλωσης αποδοχής όρων, αλλά και εκεί δεν δίνεται κάποια διευκρίνιση ή συμπληρωματική πληροφορία. Δεδομένου ότι σε περίπτωση αποτυχίας του ελέγχου πληρότητας προβλέπεται ρητά ότι η ΕΕΕΠ θα ζητά εκ νέου συμπληρώσεις και επανακαταθέσεις, οπότε και θα αναστέλλεται η διεξαγωγή του παιγνίου, η παραπάνω ασάφεια είναι ιδιαιτέρως σοβαρή, αφού ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα. Το σχέδιο της Δήλωσης με όλα τα στοιχεία που θα υποβάλει ο Πάροχος, προτείνεται να γνωστοποιηθεί εγκαίρως (και πάντως πριν από την θέση σε ισχύ του παρόντος κανονισμού) στους παρόχους έτσι ώστε να μπορούν να υποβάλουν τυχόν σχόλιά τους.
Παράγραφος 3.3.1
Η λέξη «τελεσίδικα» προτείνεται να αντικατασταθεί από την λέξη «αμετάκλητα»
Παράγραφος 3.2.2
Προτείνεται η διαγραφή της παραγράφου, άλλως επικουρικά, προτείνουμε, εφόσον παραμείνει η παράγραφος 3.2.2 μετά την φράση «Να μην έχουν καταδικαστεί» να προστεθεί η λέξη «αμετάκλητα».
Παράγραφος 3.2.3 και 3.4
Προτείνουμε την διαγραφή των εν λόγω παραγράφων, με δεδομένο ότι αφενός μεν ισχύει το τεκμήριο της αθωότητας, αφετέρου η υποχρέωση να εξασφαλίζει ο Πάροχος τις ίδιες υποχρεώσεις και για τους υπεργολάβους του είναι υπέρμετρα δεσμευτική. Εκτός αυτών, και με δεδομένο ότι στην παράγραφο 7 του Μέρους ΙΙΙ της υπό διαβούλευση εκδοθησομένης απόφασης της ΕΕΕΠ προβλέπεται η επιβολή εξοντωτικών ποινικών κυρώσεων για κάθε παράβαση της απόφασης, θα πρέπει να τονιστεί – και υπό την επιφύλαξη των σχολίων που αφορούν την παράγραφο 7 του Μέρους ΙΙΙ και που παρατίθενται κατωτέρω –ότι η επιβολή ποινικών κυρώσεων στους νομίμους εκπροσώπους του Παρόχου του τυχερού παιγνίου για πλημμέλειες που αφορούν στα πρόσωπα των υπεργολάβων, ισοδυναμεί ουσιαστικά με αντικειμενικοποίηση της ποινικής ευθύνης.
Παράγραφος 4.2
Η φράση «… να διατηρείται σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών σε αυτά, να αποτρέπεται η εκ μέρους τους υπέρμετρη σπατάλη χρημάτων και να προστατεύονται οι καταναλωτές και ιδίως οι ανήλικοι και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από τον εθισμό στα εν λόγω παίγνια» κατά την άποψή μας πρέπει να διαγραφεί, καθότι είναι εντελώς γενικόλογη και δεν συμπεριλαμβάνει κάποιο συγκεκριμένο μέτρο σε αυτή την παράγραφο, ούτε παραπέμπει σε άλλο σημείο του κειμένου για πιο συγκεκριμένα μέτρα και η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής:
«4.2. Ο Πάροχος υποχρεούται να λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η φερεγγυότητα της διεξαγωγής των Τυχερών Παιγνίων, σύμφωνα με την παράγραφο 5 παρακάτω.»
Παράγραφος 5.5.
Προτείνουμε η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής:
«5.5. Ο Πάροχος έχει την υποχρέωση να προτρέπει με κάθε πρόσφορο μέσο τους καταναλωτές να ενημερώνονται, πριν τη συμμετοχή τους στο Τυχερό Παίγνιο, για τους αναλυτικούς όρους διεξαγωγής του τυχερού παιγνίου και ειδικότερα για τις αντίστοιχες χρεώσεις.»
Παράγραφο 5.6
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής είναι αόριστες και πρακτικά είναι αδύνατο να εφαρμοστούν κατά την εμπορική επικοινωνία όλων των παιγνίων, καθότι τόσο ο χρόνος όσο και ο χώρος της εμπορικής επικοινωνίας είναι εξαιρετικά περιορισμένοι. Παρ’ όλα αυτά συμφωνούμε με την ιδέα ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να προτρέπεται σε κάθε περίπτωση να λάβει γνώση των αναλυτικών όρων και χρεώσεων του παιγνίου, ώστε έχοντας πλήρη γνώση να αποφασίσει εάν θα συμμετέχει σε αυτό. Προτείνουμε η παράγραφος 5.6 να διαμορφωθεί ως εξής:
«5.6. Σε κάθε εμπορική επικοινωνία των τυχερών παιγνίων, συμπεριλαμβανομένων των ανακοινώσεων αυτοπροβολής, θα πρέπει να αναφέρεται η ιστοσελίδα στην οποία υπάρχουν οι αναλυτικοί όροι διεξαγωγής του τυχερού παιγνίου, καθώς επίσης να αναφέρεται ευκρινώς η χρέωση.»
ΜΕΡΟΣ Ι. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ:
1.1.2. Τα παίγνια που διεξάγονται μέσω ραδιοτηλεοπτικών μέσων, δεν είναι απαραίτητο να έχουν ως προϋπόθεση τη συμμετοχή φυσικού προσώπου ως παρουσιαστή, αφού η προώθηση/προβολή τους, μπορεί να γίνεται μόνο με διαφημιστικά σποτ και τα παίγνια να διεξάγονται σε πραγματικό χρόνο καθ΄όλο το 24ωρο με διαδραστικό τρόπο (interactive games).
1.3. Ο πάροχος θα πρέπει απαραίτητα να είναι εγκατεστημένος στην Ελληνική επικράτεια, αφού αυτό διευκολύνει: α) τον επιτόπιο έλεγχό του από την ΕΕΕΠ,σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού και ιδιαίτερα των παραγράφων 5.2 και 5.3, του όρου 5 β)την απρόσκοπτη επικοινωνία του με τους παίκτες και γ) την αποκλειστική δικαιοδοσία των Ελληνικών Δικαστηρίων. Σύμφωνα με τους κανόνες διεθνούς δικαιοδοσίας, θεμελιώδης αρχή είναι ότι δικαιοδοσία έχει το δικαστήριο του κράτους μέλους στο οποίο έχει την κατοικία του ο εναγόμενος, ανεξάρτητα από την ιθαγένειά του. Η κατοικία όσον αφορά τα νομικά πρόσωπα ή τις εταιρείες καθορίζεται σε συνάρτηση με τον τόπο της καταστατικής έδρας, της κεντρικής διοίκησης ή της κύριας εγκατάστασής τους. Είναι προφανές, ότι απλά και μόνο η ύπαρξη αντίκλητου στην Ελλάδα, δεν διασφαλίζει: α)την δικαιοδοσία των Ελληνικών Δικαστηρίων για τις πράξεις και παραλείψεις αλλοδαπών φυσικών προσώπων και εταιριών και β) τον ευχερή έλεγχο των προϋποθέσεων που ορίζονται στο άρθρο 3 των Κανόνων διεξαγωγής και ειδικότερα των παραγράφων: 3.2.1.,3.2.2.,3.3.1.,3.2.2.,3.2.3. και 3.4.
ΜΕΡΟΣ ΙΙ. ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ:
2.2.2. Στην περίπτωση όπου το έπαθλο/κέρδος των παικτών είναι χαμηλής χρηματικής αξίας (έως 350€),για λόγους κόστους, αλλά και πρακτικούς λόγους, δεν θα πρέπει να απαιτείται υποχρεωτικά η παρουσία Συμβολαιογράφου στην κλήρωση. Σ΄αυτές τις περιπτώσεις, η κλήρωση μπορεί να γίνεται δημόσια (π.χ. από τον παρουσιαστή της εκπομπής), παρέχοντας τη δυνατότητα στους Παίκτες που το επιθυμούν, να παραστούν στην διαδικασία της κλήρωσης.
ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ. ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ
3.2.,5. & 6. Για να είναι ευχερής ο έλεγχος του τρόπου διεξαγωγής του Τυχερού Παιγνίου κατά τη διάρκειά του (και σε πραγματικό χρόνο) από την ΕΕΕΠ, θα πρέπει η ραδιοτηλεοπτική παραγωγή του να γίνεται αποκλειστικά στην Ελληνική επικράτεια και οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές που χρησιμοποιούνται για την συμμετοχή των παικτών (π.χ. servers, λογισμικά κλπ.)να είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα.
Για τους ως άνω λόγους, εγκατεστημένος στην Ελληνική επικράτεια θα πρέπει να είναι και κάθε υπεργολάβος του Παρόχου.
Κ. Γιαννακόπουλε και κύριοι του opengov, λέτε έναρξη διαβούλευσης 20 Δεκεμβρίου, λήξη 30 Δεκμβρίου. Έχουμε 29 και δεν έχει μπει κανένα σχόλιο, 0-0-0-0 λέει. Δεν έγραψε κανένας, δεν τα βάζετε ή τα βάζετε μετά ; Μία εξήγηση παρακαλώ.
Είμαστε εδώ -αν δεν κάνω λάθος- για να συνεισφέρουμε γνωσιακά στις προσπάθειες του νομοθέτη. Όχι για να περάσει το δικό μας ντε και καλά θα έλεγα, αλλά δεν μας αφήνετε !
Στο opengov είναι χρήσιμος και ο διάλογος αλλά και η δευτερολογία, σε ευπρεπή πλαίσια θα ήθελα να ελπίζω.
Αλλά αυτό που κάνετε είναι κουταμάρα. Δηλαδή μεθαύριο θα γίνει συνεδρίσαση στη βουλή και θα πει ο πρόεδρος «κύριε Καραμανλή θα μάθετε τον άλλο μήνα τι είπε η κυρία Παπαρήγα για το θέμα που συζητάγαμε σήμερα».
Ακόμα αφήνετε να γράφουν με ψευδώνυμο και δε ζητάτε διαπίστευση, σε τρόπο ώστε να γίνεται ακόμα πιό άκυρη η διαβούλευση. Εγώ έβαλα το αληθινό μου όνομα αλλά αν ήθελα έβαζα ότι νάναι και θα έλεγε μετά «παρελήφθη».
Στο συγκεκριμένο θέμα αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ελέγχετε τα παιχνίδια τι μοιράζουν. Αν έχουν έσοδα 10,000 ευρώ και μοιράζουν δώρα 1,000 ευρώ τότε είναι κλεψιά. Καθώς επίσης και τους νικητές. Είναι πάντα αληθινοί ; Εγώ ο ίδιος πριν πολλά χρόνια είχα αθλοθετήσει δώρο -κάπου- μετά άκουσα ένα όνομα νικητή αλλά δεν ήρθε κανένας να το πάρει.
Στο Κεφάλαιο ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ «ΟΡΙΣΜΟΙ» , στην παράγραφο 1.3 αναφέρεται ότι «Πάροχος είναι το πρόσωπο που εκμεταλλεύεται το Τυχερό Παίγνιο και είναι εγκαταστημένο στην ελληνική επικράτεια.» Δεδομένου ότι, όπως είναι ευνόητο, αλλά και όπως σαφώς προκύπτει από το Μέρος ΙΙΙ του Κώδικα, όλη διεξαγωγή των παιχνιδιών αυτών στηρίζεται στον πάροχο του παιχνιδιού, είναι αναγκαίες, νομίζουμε, οι εξής διευκρινίσεις και τροποποιήσεις: κατ΄ αρχήν ως «πάροχος» νοείται ο παραγωγός του παιχνιδιού, και όχι κάθε φορέας που το εκμεταλλεύεται. Η διευκρίνιση είναι αναγκαία, δεδομένου ότι ένα τέτοιο παιχνίδι το εκμεταλλεύονται ο πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (π.χ. ΟΤΕ, Wind, Forthnet κ.λπ.), ο τηλεοπτικός ή ραδιοφωνικός σταθμός (το κανάλι) και ο παραγωγός του παιχνιδιού. Η παράγραφος 1.3, έτσι όπως είναι διατυπωμένη, αφήνει περιθώριο να νομισθεί ότι όλοι όσοι εκμεταλλεύονται το παιχνίδι, δηλαδή ο παραγωγός, το κανάλι και ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος έχουν, ταυτοχρόνως και παραλλήλως, τις εκ του Κώδικα υποχρεώσεις του «Παρόχου». Αυτό δεν είναι πρακτικό και οδηγεί σε άσκοπες περιπλοκές. Προτείνουμε να αναδιατυπωθεί η έννοια του παρόχου ως εξής: «Πάροχος είναι το πρόσωπο που παράγει και εκμεταλλεύεται κ.λπ.»
Επίσης, η προϋπόθεση εγκατάστασης στην Ελλάδα αφενός δεν είναι αναγκαία και αφετέρου δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα ευρωπαϊκού κοινοτικού δικαίου, προκειμένου περί παρόχων νομίμως εγκατεστημένων σε άλλο Κράτος μέλος της ΕΕ, δεδομένης μάλιστα της γνωστής σχετικής ευρωπαϊκής κοινοτικής νομοθεσίας και νομολογίας. Προτείνουμε λοιπόν την εξής αναδιατύπωση «Πάροχος είναι το πρόσωπο που παράγει και εκμεταλλεύεται το Τυχερό παίγνιο και, εάν πρόκειται για πρόσωπο που νομίμως παρέχει την υπηρεσία αυτή σε Κράτος μέλος της ΕΕ, έχει ορίσει αντιπρόσωπο ή αντίκλητο στην ελληνική επικράτεια ή, αν παρέχει την υπηρεσία αυτή σε Κράτος εκτός της ΕΕ, είναι εγκατεστημένος και στην ελληνική επικράτεια.» Σημειώνουμε ότι η πρόταση, προκειμένου τουλάχιστον για πρόσωπο που παρέχει την σχετική υπηρεσία σε Κράτος μέλος της ΕΕ, να αρκεί αντίκλητος στην Ελλάδα, είναι πρακτική που έχει υιοθετήσει επιτυχώς η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) προκειμένου περί δραστηριοτήτων που αναφέρονται στην δική της αρμοδιότητα.
5.ΟΡΟΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ: ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΦΕΡΕΓΓΥΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
5.4 Δεδομένου ότι αρκετοί τύποι παιχνιδιών μέσω γραπτών μηνυμάτων προϋποθέτουν δημιουργικό διάλογο με τους συμμετέχοντες, ο οποίος αποσκοπεί στην συλλογή στοιχείων ζωτικής σημασίας για τον τύπο του παιχνιδιού που συμμετέχουν, δεν μπορεί η διαδικασία αυτή να θεωρηθεί προτροπή σε επαναλαμβανόμενη συμμετοχή. Επιπρόσθετα παρατηρούμε και επισημαίνουμε ότι ο συγκεκριμένος περιορισμός δεν ισχύει για κανένα άλλο υφιστάμενο τυχερό παιχνίδι καθώς οι εκάστοτε συμμετέχοντες έχουν το δικαίωμα να λάβουν μέρος με πάνω από μια συμμετοχή προκειμένου να αυξήσουν τις πιθανότητες κλήρωσης τους.
Πεδίο εφαρμογής
2.2 Θα πρέπει στις εξαιρέσεις να συμπεριληφθούν και οι περιπτώσεις που όλοι οι συμμετέχοντες, χωρίς καμία περαιτέρω διαδικασία ή προϋπόθεση, μόνο εκ της κλήσης τους σε γραμμή υψηλής χρεώσης ή μέσω αντίστοιχου SMS, λαμβάνουν οικονομική παροχή ανάλογης αξίας με αυτή της κλήσης τους (δωροεπιταγή ή προϊόν αξίας ίσης ή μεγαλύτερης του κόστους συμμετοχής, κλπ).
Διαβούλευση για τον χαρακτηρισμό των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προωθητικών ενεργειών ως «τυχερά παίγνια»
Γενικές αρχές
1.1.1 Όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες δεν κατατάσσουν τους συγκεκριμένους τύπους παιχνιδιών στα τυχερά καθώς η οικονομική διακύβευση του συμμετέχοντα είναι πάρα πολύ μικρή σε αντίθεση με λοιπά τυχερά παιχνίδια. Παρόλα αυτά όλες έχουν προχωρήσει σε κανονισμούς διεξαγωγής διαγωνισμών ραδιοτηλεοπτικών μέσων χωρίς να τα εξισώνουν με τα τυχερά παιχνίδια. Ως χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής ένωσης θεωρούμε ότι πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των υπολοίπων χωρών της Ευρωπαϊκής ένωσης. Π.χ. Γερμανία
1.1.2 Δεδομένου ότι τα τυχερά παίγνια δεν στηρίζονται στη βάση τους στις γνώσεις των συμμετεχόντων δεν θεωρούμε ότι υπάρχει κάποιος λόγος το κάθε παιχνίδι να διαθέτει δυο φάσεις. Θεωρούμε δε ότι θέτοντας ένα τέτοιο κανονισμό περιορίζουμε στο ελάχιστο την δημιουργικότητα και τις τυπολογίες των παιχνιδιών. Επιπρόσθετα δεν υπάρχει ο ανάλογος περιορισμός σε κανένα άλλο «τυχερό» παιχνίδι στην Ελλάδα. (Για παράδειγμα ραδιοφωνικός σταθμός κληρώνει στους ακροατές 2 προσκλήσεις για συναυλία, δεν υπάρχει κάποιος λόγος να πρέπει να απαντήσουν οι ακροατές σε quiz και μετά να γίνει κλήρωση.)