Αρχική Ιδρυση και λειτουργία Ανώτερων Σχολών Κινηματογραφίας –ΤηλεόρασηςΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ.Τροποποίηση του Π.Δ. 64/2009 «Άδεια Ίδρυσης και Λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Κινηματογραφίας – Τηλεόρασης – Κτιριακές Εγκαταστάσεις και Εξοπλισμός αυτών» (ΦΕΚ Α΄85).Σχόλιο του χρήστη Χρήστος Αλεξανδρής | 29 Ιουλίου 2014, 15:39
Με μεγάλη απογοήτευση και αγωνία διαπιστώνω την απουσία της λέξης φιλμ από τον απαιτούμενο εξοπλισμό των μελλοντικών Ανώτερων Σχολών Κινηματογράφου. Δεν μπορώ παρά να υποθέσω πως δεν πρόκειται απλώς για αβλεψία του (των) συντάκτη (-ών) του κειμένου, αλλά δυστυχώς για μία απολύτως συνειδητή απόρριψη μίας ολόκληρης διαδικασίας παραγωγής οπτικοακουστικού έργου και δη κινηματογραφικών ταινιών. Είναι η απόρροια της πληροφόρησης που κυκλοφορεί διαρκώς τα τελευταία χρόνια και που αναγγέλλει τον θάνατο του φιλμ λόγω της πυρετώδους ανάπτυξης του ψηφιακού αντιστοίχου του στο πεδίο της παραγωγής ταινιών, καθώς και της δήθεν οπισθοδρομικότητας που χαρακτηρίζει εμάς, του λάτρεις της φωτοχημικής εικόνας. Επειδή όμως η (διεθνής) πραγματικότητα δεν περιγράφεται ούτε με ξόρκια ούτε σύμφωνα με τις ενδόμυχες επιθυμίες ορισμένων παρά μόνο με παράθεση έγκυρων στοιχείων, μία στοιχειώδης χαρτογράφηση δύο μόνο περιοχών του κινηματογραφικού γίγνεσθαι θα μπορούσε να καταστεί αν μη τι άλλο χρήσιμη για το περιεχόμενο της σπουδής μίας σχολής κινηματογράφου. Παρακάτω λοιπόν σας παραθέτω τα πρωτότυπα φορμά στα οποία κινηματογραφήθηκαν οι ταινίες που προτάθηκαν για –ή κέρδισαν το– βραβείο καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και φωτογραφίας τόσο στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου (EFA) για το έτος 2013, όσο και στην Αμερικανική Ακαδημία (AMPAS) για τα έτη 2013 και 2014. Ιδού τα αποτελέσματα : European Film Academy Nominations and Awards 2013: La vie d'Adèle: Chapitres 1 & 2 (2013) [Digital], La migliore offerta (2013) [Digital], Blancanieves (2012) [Film], The Broken Circle Breakdown (2012) [Film & Digital], La grande bellezza (2013) [Film], Oh Boy (2012) [Digital], Los amantes pasajeros (2013) [Digital], Den skaldede frisør (2012) [Digital], Benvenuto Presidente! (2013) [Film], Dans la maison (2012) [Film], Pozitia copilului (2013) [Digital], Hannah Arendt (2012) [Digital], Miele (2013) [Digital], Lo imposible (2012) [Film], Call Girl (2012)[Film & Digital]. AMPAS (Oscar) Nominations and Awards 2013: Life of Pi (2012) [Digital], Anna Karenina (2012) [Film], Django Unchained (2012) [Film], Lincoln (2012) [Film], Skyfall (2012) [Digital], Amour (2012) [Digital], Silver Linings Playbook (2012) [Film], Beasts of the Southern Wild (2012) [Film], Argo (2012) [Film], Les Misérables (2012) [Film], Zero Dark Thirty (2012) [Digital], Flight (2012) [Digital], Moonrise Kingdom (2012) [Film]. AMPAS (Oscar) Nominations and Awards 2014: Inside Llewyn Davis (2013) [Film], Nebraska (2013) [Digital], Prisoners (2013) [Digital], The Grandmaster (2013) [Film & Digital], Gravity (2013) [Film & Digital], American Hustle (2013) [Film], The Wolf of Wall Street (2013) [Film & Digital], 12 Years a Slave (2013) [Film], Captain Phillips (2013) [Film & Digital], Her (2013) [Digital], Philomena (2013) [Film & Digital], Dallas Buyers Club (2013) [Digital], Blue Jasmine (2013) [Film]. Πηγές: 1) http://awardsdatabase.oscars.org/ampas_awards/BasicSearchInput.jsp 2) http://www.europeanfilmawards.eu/en_en/archive 3) http://www.imdb.com/ Δεν είναι δύσκολο να διαπιστωθεί η απόλυτη ισορροπία μεταξύ των ταινιών που κινηματογραφήθηκαν με ψηφιακά μέσα και εκείνων που προτίμησαν τα φωτοχημικά ανάλογα (προς απογοήτευση ίσως των “εργολάβων κηδείας” του δεύτερου αυτού είδους). Οι δημιουργοί των ταινιών πρώτης γραμμής συνεπώς εξακολουθούν να διατηρούν για τον εαυτό τους την “πολυτέλεια” της επιλογής των μέσων που θα χρησιμοποιήσουν, ενώ όλο και πιο συχνή είναι η χρήση του υβριδικού είδους που θέλει το πρωτότυπο γύρισμα της ταινίας να πραγματοποιείται με φωτοχημικά μέσα (film negative) και η επεξεργασία και η διανομή της με ψηφιακά (digital). Αλλά θα επαναλάβω πως πρόκειται για τις ταινίες (και τις κινηματογραφίες) πρώτης γραμμής... Εν ολίγοις το ερώτημα που προκύπτει διαμορφώνεται πλέον ως εξής: Σε ποια κατηγορία επιθυμεί κανείς να εντάξει την εθνική κινηματογραφία του (και αντίστοιχα την εκπαίδευση των επαγγελματιών που την υπηρετούν και τη διαμορφώνουν); Σε αυτή που παίζει πρωτεύοντα ρόλο στη διεθνή σκηνή ή σε εκείνη που από την περιφέρεια απλά ακολουθεί στην ουρά των εξελίξεων; Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. Χρήστος Αλεξανδρής GSC διευθυντής φωτογραφίας & καθηγητής της Σχολής Κινηματογράφου Λ. Σταυράκου.