Αρχική Ίδρυση Οργανισμού Βιβλίου και ΠολιτισμούΆρθρο 01 – Νομική φύση – ΑποστολήΣχόλιο του χρήστη ΣΕΒΑ | 12 Απριλίου 2019, 14:12
Υπουργείο Πολιτισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα θέλαμε το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου να ήταν πιο αναλυτικό και συγκεκριμένο ως προς τις αρμοδιότητες του υπό ίδρυση φορέα βιβλίου. Συγκεκριμένα: • Τα αυτοτελή γραφεία όπως το «Γραφείο περιφερειακής πολιτισμικής πολιτικής» πώς θα οργανώνονται, τι σύσταση θα έχουν; • Οι χώροι πολιτισμού θα έχουν κάποια σχέση με τις βιβλιοθήκες που υπάρχουν ήδη, πώς θα χρηματοδοτούνται; Αν υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησής τους από πόρους του φορέα, αυτό σημαίνει ότι ο φορέας θα μπορεί να ενισχύει οικονομικά και βιβλιοθήκες; • Δεν περιγράφονται αναλυτικά οι ενισχυτικές δράσεις • Στο άρθρο 8 αναφέρονται προγράμματα μετάφρασης χωρίς περαιτέρω αναφορά σε αυτά. Τα προγράμματα επιδότησης μεταφράσεων ελληνικών έργων σε ξένες γλώσσες είναι απαραίτητα. Ακόμα και πολύ μικρές χώρες με περιορισμένους πόρους λειτουργούν τέτοια προγράμματα με μεγάλη επιτυχία. Είναι πρωτοφανές να μην έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε αυτόν τον τομέα, όταν τόσο πολύ υστερεί συγκριτικά η χώρα μας. • Στο άρθρο 8 αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι στους σκοπούς του νέου φορέα είναι η προώθηση των βιβλίων στο εξωτερικό. Θεωρούμε ότι η σωστή προώθηση των ελληνικών βιβλίων στο εξωτερικό πρέπει να αντιμετωπιστεί σφαιρικά και παράλληλα με τα προγράμματα μετάφρασης, την πλατφόρμα και τις εκθέσεις ειδικότερα, οι οποίες λανθασμένα κατά την άποψή μας παραμένουν στο ΕΙΠ. • Ως προς τη σύνθεση του ΔΣ θεωρούμε ότι πρέπει να έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή επαγγελματίες του χώρου. Επομένως οι τρεις αναγνωρισμένου κύρους προσωπικότητες του πολιτισμού θα πρέπει να περιοριστούν, καθώς τα κριτήρια είναι υποκειμενικά. Θα πρέπει να υπάρξει απαραιτήτως εκπρόσωπος των βιβλιοθηκών και μία επιπλέον θέση για εκδότη. • Στο νομοσχέδιο δεν αναφέρονται πουθενά οι βιβλιοθήκες. • Θα θέλαμε να ενισχυθεί η Βιβλιονέτ και να θεσμοθετηθούν τρεις νέες κατηγορίες 1. Αλλαγή τιμών, 2. Διακίνηση, 3. Εξαντλημένα. Στοιχεία που θα προμηθεύουν οι εκδότες. Επίσης να μην καταγράφει η Βιβλιονέτ τα βιβλία που δίνουν οι εφημερίδες εφόσον δεν πωλούνται στο εμπόριο. Θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση σε ότι έχει να κάνει με το τμήμα Οικονομίας του βιβλίου και Αναπτυξιακών προγραμμάτων και θα επιθυμούσαμε να είναι ιδιαιτέρως ενισχυμένο. Επίσης θετική χαρακτηρίζουμε τη δημιουργία πλατφόρμας όπου θα αναρτώνται πληροφορίες και δείγματα των βιβλίων που θα προτείνονται για μετάφραση στο εξωτερικό. Τέλος, αφού ευχηθούμε καλή επιτυχία, να σημειώσουμε ότι ευελπιστούμε ότι θα διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση προς όλους ανεξαιρέτως τους εκδότες και συγγραφείς χωρίς διακρίσεις και χωρίς την δυνατότητα δημιουργίας ευνοϊκών προσωπικών σχέσεων με συγκεκριμένους κάθε φορά εκδότες όπως έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν και στο παλιό ΕΚΕΒΙ αλλά και με άλλους δημόσιους φορείς. Ο κανονισμός του νέου φορέα θα πρέπει να συμπεριλάβει διαδικασίες διαφανούς λειτουργίας για να αποτραπούν τέτοια φαινόμενα. Στην ίδια λογική θα βοηθούσε και η εύκολη πρόσβαση σε όσο το δυνατόν πιο αναλυτικούς ισολογισμούς. Οι θετικές και αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος μπορούν να χρησιμεύσουν, ώστε ο νέος φορέας να είναι πρώτον αποτελεσματικός και δεύτερον να λειτουργήσει ως θεσμός, πέρα από πρόσωπα, που θα αποτελέσει ένα σταθερό σημείο αναφοράς για τον κλάδο του βιβλίου. ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ (ΣΕΒΑ) – 12.4.2019