Αρχική Κύρωση της Σύμβασης Magglingen/Macolin σχετικά με τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων, επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξειςΆρθρο 48 – Αναστολή ισχύος διατάξεων που εισήχθησαν με τον ν. 4603/2019Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Λιανός | 8 Οκτωβρίου 2019, 20:31
1. Ως προς την αναστολή των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019 Είναι αυτονόητο ότι οι διατάξεις των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019 και ο σύμφυτος αυτών νομοθετικός ακτιβισμός για τον αθλητισμό υποθάλπουν την εύκολη κατανόηση, γνώση και εφαρμογή του δικαίου και απομακρύνονται εντελώς αδικαιολόγητα από τον κατ' αρχήν φιλελεύθερο προσανατολισμό της Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών κρατών για την οργάνωση των αθλητικών νομικών προσώπων. Ωστόσο, για ποιο λόγο φέρεται να επιλέγεται δικαιοπολιτικά η αναστολή και όχι η κατάργηση των διατάξεων των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019 με επαναφορά σε ισχύ του προϊσχύσαντος νομοθετικού καθεστώτος; Προτείνεται να καταργηθούν τελείως με ένα άρθρο όλες οι διατάξεις των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019 και από εκεί και πέρα να ξεκινήσει άμεσα με διαβούλευση ο διάλογος για την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της οργάνωσης και διοίκησης του αθλητισμού. Περαιτέρω, είναι απολύτως απαραίτητη η πρόβλεψη της τύχης των καταστατικών σωματείων, ενώσεων και ομοσπονδιών που έχουν εναρμονισθεί με τις διατάξεις των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019 (είτε με διαταγή του αρμόδιου Ειρηνοδικείου είτε χωρίς). Αυτά τα σωματεία, ενώσεις και ομοσπονδίες θα πρέπει να τροποποιήσουν για 2η φορά τα καταστατικά τους και να επιβαρυνθούν με επιπρόσθετα έξοδα; Και αν ναι, με τυχόν αναστολή (και όχι κατάργηση) των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019 θα πρέπει ενδεχομένως να τροποποιήσουν σύντομα και 3η φορά τα καταστατικά τους και να επιβαρυνθούν και πάλι με επιπρόσθετα έξοδα; Για ποιο λόγο να υπάρχει όλη αυτή η ταλαιπωρία; Σε περίπτωση που σωματείο εναρμονίστηκε έγκαιρα με το ν. 4603/2019, τυχόν απόφαση του σωματείου σύμφωνη με τον υπό διαβούλευση νόμο περί αναστολής του ν. 4603/2019 θα είναι αντίθετη με το καταστατικό του, που εναρμονίστηκε με το ν. 4603/2019, και άρα κατ' αρχήν άκυρη σύμφωνα με το άρθρο 101 ΑΚ! Περαιτέρω, τι θα συμβεί με τις εκπροσωπήσεις σωματείων σε αθλητικές ομοσπονδίες, σε περίπτωση που το σωματείο εναρμονίστηκε έγκαιρα με το ν. 4603/2019 και προβλέπει στο καταστατικό του εκλογή εκπροσώπων του για αθλητική ομοσπονδία από τη Γενική Συνέλευση (ισχύον άρθρο 24 παρ. 2 του ν. 2725/1999), ενώ η αρμόδια ομοσπονδία δεν είχε εναρμονισθεί με το ν. 4603/2019 και προβλέπει στο καταστατικό της διορισμό εκπροσώπων των σωματείων-μελών της σε αυτήν από το Διοικητικό Συμβούλιο (προϊσχύσαν άρθρο 24 παρ. 5 του ν. 2725/1999); ΠΡΟΣΟΧΗ: Να υπάρξει μέριμνα από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού να επιλυθούν τα προβλήματα, αντί να αυξηθούν! 2. Ως προς την αναστολή του άρθρου 75 παρ. 6 του ν. 4589/2019 Παράλληλα με την αναστολή (ορθότερα κατάργηση) των διατάξεων των άρθρων 25-30 του ν. 4603/2019, πρέπει να υπάρξει μέριμνα από το αρμόδιο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (που έχει πολλαπλώς τροποποιήσει τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 2725/1999 για τα προνόμια διακριθέντων αθλητών με τους ν. 4603/2019, 4479/2017, 4410/2016, 4373/2016, 4326/2015, 4049/2012, 3708/2008) για αναστολή και των διατάξεων του άρθρου 75 παρ. 6 του ν. 4589/2019, ο οποίος δημοσιεύθηκε στις 29.1.2019 και με τον οποίο επήλθαν άμεσες δυσμενείς τροποποιήσεις στο άρθρο 34 του ν. 2725/1999 για τους μαθητές διακριθέντες αθλητές, με εφαρμογή ήδη για την τρέχουσα σχολική και αθλητική χρονιά, κατά παραβίαση της γενικής συνταγματικής αρχής της ασφάλειας δικαίου, που επιβάλλει εν προκειμένω το καθεστώς πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να είναι γνωστό κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να μην αλλάζει μεσούντος του σχολικού έτους (ΣτΕ 3397/2014, 881/1993, 3814/1990, 3769/1990, 1684/1974 Ολομ.). Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση δεν συμπεριέλαβε οποιαδήποτε πρόταση για τροποποίηση των προνομίων των μαθητών διακριθέντων αθλητών στο νομοσχέδιο που έθεσε προς διαβούλευση το Νοέμβριο του 2018 και έτσι όλως δικαιολογημένα και το Νοέμβριο του 2018 και το Δεκέμβριο του 2018 και τον Ιανουάριο του 2019 οι μαθητές διακριθέντες αθλητές είχαν την εύλογη πεποίθηση μεσούντος του σχολικού έτους ότι το καθεστώς εισαγωγής τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 θα είναι το ίδιο με αυτό που ίσχυσε το Σεπτέμβριο και Οκτώβριο του 2018 (για το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019). Το καθεστώς αυτό άλλαξε όλως ξαφνικά στις 29.1.2019, μετά την πάροδο 6 μηνών σχολικής και αθλητικής προετοιμασίας των μαθητών διακριθέντων αθλητών, ώστε δεν υπήρχε πλέον περιθώριο αλλαγής του σχεδιασμού τους τους 4 μήνες που απέμεναν μέχρι τη διεξαγωγή των Πανελληνίων Εξετάσεων. Μάλιστα, πέρα από την αντισυνταγματικότητα της διάταξης αυτής λόγω αντίθεσής της με τη συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου, προκύπτει και αντισυνταγματικότητά της λόγω πολλαπλής παραβίασης της συνταγματικής αρχής της ισότητας, όπως αποδεικνύεται και από τα ακόλουθα ενδεικτικά παραδείγματα: - για την κατάκτηση 1ης θέσης νέων ανδρών ή εφήβων (ανάλογα με το άθλημα) το 2017, ένας τότε μαθητής 3ης Λυκείου-αθλητής ενός αθλητικού σωματείου έκανε το 2018 χρήση του προγενέστερου πολύ ευνοϊκού καθεστώτος (π.χ. τα προσαυξημένα μόρια του υπολογίστηκαν επί ποσοστού 90% του τελευταίου εισαχθέντος της σχολής που τον ενδιέφερε, το ποσοστό των διακριθέντων αθλητών που εισήχθησαν στην επίμαχη σχολή ήταν 4,5% επί του αριθμού των φοιτητών της σχολής), ενώ ένας τότε μαθητής 2ας Λυκείου-συμπαίκτης του στο ίδιο ακριβώς αθλητικό σωματείο με την ίδια ακριβώς διάκριση, ενδεχομένως και εγγραφείς στον Ειδικό Πίνακα Διακριθέντων Αθλητών στην ίδια χρονική περίοδο, θα κινδυνεύει να κάνει το 2019 χρήση του ισχύοντος πολύ χειρότερου καθεστώτος (π.χ. τα προσαυξημένα μόρια του κινδυνεύουν να υπολογισθούν επί ποσοστού 100% του τελευταίου εισαχθέντος της σχολής που τον ενδιέφερε, το ποσοστό των διακριθέντων αθλητών που θα εισαχθούν στην επίμαχη σχολή κινδυνεύει να είναι 3% επί του αριθμού των φοιτητών της σχολής)! Για ποιο λόγο εισάγεται διαφορετική μεταχείριση για την ίδια ακριβώς διάκριση; - για την κατάκτηση 1ης θέσης σε πανελλήνιο σχολικό πρωτάθλημα το 2017, ένας τότε μαθητής 3ης Λυκείου-αθλητής ενός αθλητικού σωματείου έκανε το 2018 χρήση του προγενέστερου πολύ ευνοϊκού καθεστώτος (προσαύξηση 10%), ενώ ένας τότε μαθητής 2ας Λυκείου-συμπαίκτης του στο ίδιο ακριβώς αθλητικό σωματείο με την ίδια ακριβώς διάκριση, ενδεχομένως και εγγραφείς στον Ειδικό Πίνακα Διακριθέντων Αθλητών στην ίδια χρονική περίοδο, θα κινδυνεύει να κάνει το 2019 χρήση του ισχύοντος πολύ χειρότερου καθεστώτος (προσαύξηση 8%). Για ποιο λόγο εισάγεται διαφορετική μεταχείριση για την ίδια ακριβώς διάκριση; - για την κατάκτηση 1ης θέσης σε πανελλήνιο, σχολικό ή μη, πρωτάθλημα το 2018, ένας τότε μαθητής 3ης Λυκείου που έδωσε πανελλαδικές εξετάσεις το 2018 έκανε το 2018 χρήση του προγενέστερου πολύ ευνοϊκού καθεστώτος (π.χ. τα προσαυξημένα μόρια του υπολογίστηκαν επί ποσοστού 90% του τελευταίου εισαχθέντος της σχολής που τον ενδιέφερε, το ποσοστό των διακριθέντων αθλητών που εισήχθησαν στην επίμαχη σχολή ήταν 4,5% επί του αριθμού των φοιτητών της σχολής, τυχόν διάκρισή του σε σχολικό πρωτάθλημα έλαβε προσαύξηση 10%), ενώ για τη συμμετοχή του στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2019, χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, με το σύστημα του 10%, θα κινδυνεύει να κάνει το 2019 χρήση του ισχύοντος πολύ χειρότερου καθεστώτος (π.χ. τα προσαυξημένα μόρια του κινδυνεύουν να υπολογισθούν επί ποσοστού 100% του τελευταίου εισαχθέντος της σχολής που τον ενδιέφερε, το ποσοστό των διακριθέντων αθλητών που θα εισαχθούν στην επίμαχη σχολή κινδυνεύει να είναι 3% επί του αριθμού των φοιτητών της σχολής, τυχόν διάκρισή του σε σχολικό πρωτάθλημα κινδυνεύει να λάβει προσαύξηση 8%)! Για ποιο λόγο εισάγεται διαφορετική μεταχείριση για την ίδια ακριβώς διάκριση του ίδιου ακριβώς μαθητή-αθλητή; - αν οι ίδιοι 3 αθλητές ανταγωνίζονται μεταξύ τους και σε πανελλήνιο μη σχολικό πρωτάθλημα και σε πανελλήνιο σχολικό πρωτάθλημα και λάβουν στο μη σχολικό πρωτάθλημα 1η θέση, 2η θέση και 3η θέση αντίστοιχα και στο σχολικό πρωτάθλημα 3η θέση, 1η θέση και 2η θέση αντίστοιχα (παράδειγμα ουδόλως σπάνιο), ενδεχομένως μάλιστα και με τη συμμετοχή παρόμοιων αθλητών και στις υπόλοιπες θέσεις που ακολουθούν, οι αγώνες αυτοί εκ των πραγμάτων ίδιας αγωνιστικής δυσκολίας και ίδιοι αθλητικού συναγωνισμού θα κινδυνεύουν να παρουσιάσουν αδικαιολόγητες αποκλίσεις ως προς τη μοριοδότηση διακριθέντων αθλητών. Με ποια κριτήρια οι εθνικοί σχολικοί αγώνες φαίνεται να αντιμετωπίζονται ως δήθεν αγώνες ήσσονος σημασίας; Το αρμόδιο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού θα πρέπει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να αναλάβει τη νομοθετική πρωτοβουλία για να άρει και να αποκαταστήσει την αδικία που προκλήθηκε σε εκατοντάδες μαθητές διακριθέντες αθλητές με την ως άνω πολλαπλώς αντισυνταγματική διάταξη του άρθρου 75 παρ. 6 του ν. 4589/2019. Μια τέτοια νομοθετική πρωτοβουλία θα είναι προς το συμφέρον όλων των μαθητών διακριθέντων αθλητών όλων των αθλημάτων και δεν θα προκαλέσει καμία απολύτως ζημία σε κανέναν! Γεώργιος Λιανός Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω Υπ. Διδάκτωρ Νομικής Αθηνών Νομικός Σύμβουλος πολλών αθλητικών φορέων