Αρχική Κύρωση της Σύμβασης Magglingen/Macolin σχετικά με τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων, επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξειςΆρθρο 47 – Τροποποίηση του άρθρου 27 του ν. 2725/1999 «Κανονισμοί»Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Λιανός | 9 Οκτωβρίου 2019, 17:06
Ως γνωστόν, η αιτιολογική έκθεση κάθε νόμου δεν θα πρέπει να ενσωματώνει απλή περίληψη των υπό διαβούλευση διατάξεων, αλλά αντίθετα θα πρέπει να αναδεικνύει και την υποκειμενική και αντικειμενική τελολογία τους, προκειμένου να διευκολύνει την ερμηνεία και εφαρμογή τους. Εν προκειμένω, δυστυχώς, η αιτιολογική έκθεση της συγκεκριμένης διάταξης δεν συμβάλλει προς την κατεύθυνση αυτή, αφού είναι τελείως περιγραφική και δεν αναφέρει καθόλου για ποιο λόγο προτείνονται οι επίμαχες τροποποιήσεις. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της γενικότερης συζήτησης για τυχόν τροποποίηση του άρθρου 27 του ν. 2725/1999, οι όποιες προτάσεις θα πρέπει να κινούνται προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης των υπαρκτών προβλημάτων εφαρμογής της από τη Διοίκηση, τα οποία συνέχονται με τις απαντήσεις στα εξής ερωτήματα: - Τι σημαίνει έλεγχος νομιμότητας κανονισμών: Η ερμηνεία του όρου αυτού φωτίζεται από το αντίστοιχο όρο "έλεγχος νομιμότητας" που αποτυπώνεται στη θεωρία και στη νομολογία για τον έλεγχο των καταστατικών σωματείων (άρα και αθλητικών σωματείων, αθλητικών ενώσεων και αθλητικών ομοσπονδιών) από το αρμόδιο Ειρηνοδικείο για τη σύστασή τους ή για την τροποποίηση του καταστατικού τους. Ο έλεγχος αυτός νομιμότητας θα πρέπει λοιπόν να εξαντλείται αποκλειστικά και μόνο στην τήρηση των προϋποθέσεων ψήφισης των κανονισμών (ποσοστά απαρτίας και πλειοψηφίας) και στη συμφωνία τους με διατάξεις αναγκαστικού δικαίου (βλ. ενδεικτικά Κ. Χριστακάκου-Φωτιάδη σε Απ. Γεωργιάδη/Μ. Σταθόπουλο, Αστικός Κώδικας, άρθρο 78, αρ. 6, και άρθρο 81, αρ. 1, η ίδια σε Κ. Ρούσσο, Δίκαιο νομικών προσώπων, σελ. 417-419 και 423 επ., Απ. Γεωργιάδης, Γενικές αρχές αστικού δικαίου, §15, αρ. 9). Με άλλα λόγια, οι όποιες παρατηρήσεις του αρμοδίου Τμήματος της ΓΓΑ για τον έλεγχο νομιμότητας κανονισμών αθλητικών ομοσπονδιών μπορούν να συμπεριλαμβάνουν μόνο αναφορές για μη τήρηση των ποσοστών απαρτίας ή πλειοψηφίας ή για αντίθεση με συγκεκριμένες, ρητά αναφερόμενες, διατάξεις αναγκαστικού δικαίου. - Τι συνέπειες έχει ο έλεγχος νομιμότητας: Ο έλεγχος νομιμότητας των κανονισμών των αθλητικών ομοσπονδιών δεν αποτελεί όρο απαραίτητο για την ισχύ τους (ΣτΕ 443/2004, ΣτΕ 2236/2002, ΑΣΕΑΔ 90/2017, ΑΣΕΑΔ 84/2017, ΑΣΕΑΔ 72/2017). - Για ποιο λόγο προβλέπεται σήμερα τεκμαιρόμενη έγκριση των κανονισμών από τη Διοίκηση: Όπως και όλες οι σιωπηρές θετικές διοικητικές πράξεις (βλ. Δ. Ντισλίδου, Οι σιωπηρές θετικές πράξεις, ΘΠΔΔ 2015, 102), η de lege lata τεκμαιρόμενη έγκριση των κανονισμών των αθλητικών ομοσπονδιών μετά την άπρακτη παρέλευση προθεσμίας ενός μήνα από την υποβολή τους στη Διοίκηση έχει θεσπισθεί με σκοπό την ταχεία περαίωση των αμφισβητήσεων σχετικά με τη νομιμότητα των κανονισμών αυτών και συναφώς με την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου για τη νόμιμη εφαρμογή των κανονισμών αυτών από τις αθλητικές ομοσπονδίες, τις αθλητικές ενώσεις, τα αθλητικά σωματεία, τους αθλητές και τους προπονητές και δη την ασφάλεια δικαίου για την εξαγωγή αποτελεσμάτων αθλητικών αγώνων με βάση συγκεκριμένους κανονισμούς. Εν προκειμένω, η προτεινόμενη κατάργηση της συγκεκριμένης σιωπηρής θετικής διοικητικής πράξης δεν φέρεται να προσφέρει το παραμικρό (δεν αναφέρεται μάλιστα καμία αιτία για πρόταση της επίμαχης ρύθμισης), αντιθέτως μάλιστα φαλκιδεύει την ασφάλεια δικαίου που εξασφαλίζεται για τη διοργάνωση των αθλητικών αγώνων υπό το ισχύον καθεστώς. Το συμπέρασμα αυτό επιρρωνύεται μάλιστα από τη διαπίστωση ότι ο προτεινόμενος έλεγχος νομιμότητας σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο, ακόμη και μετά από πολλά χρόνια, δύναται να προκαλέσει σοβαρά ζητήματα παραβίασης των συνταγματικώς κατοχυρωμένων αρχών της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου και της ασφάλειας δικαίου, με την (αναδρομική;) άρση μετά από 1 ή 2 ή 5 χρόνια διατάξεων κανονισμών που κατά τα άλλα έχουν ήδη εφαρμοσθεί από τις αθλητικές ομοσπονδίες, τις αθλητικές ενώσεις, τα αθλητικά σωματεία, τους αθλητές και τους προπονητές και έχουν ενδεχομένως εγκριθεί και εφαρμοσθεί και από το ΑΣΕΑΔ. - Ποιες είναι οι έννομες συνέπειες της μη συμμόρφωσης με τις υποδείξεις της Διοίκησης: Οι συνέπειες της αντίθεσης των κανονισμών των αθλητικών ομοσπονδιών με διατάξεις αναγκαστικού δικαίου προβλέπονται ήδη, de lege lata, σωρευτικώς και στο άρθρο 27 του ν. 2725/1999 και στο άρθρο 29 του ν. 3479/2006, το οποίο μάλιστα προβλέπει την έκδοση των προβλεπόμενων διοικητικών πράξεων μετά από εισήγηση του ήδη καταργηθέντος με το ν. 4603/2019 Ελεγκτικού Συμβουλίου της ΓΓΑ! Αντί λοιπόν να προβλέπονται, όπως προτείνεται με το υπό διαβούλευση άρθρο, οι ίδιες έννομες συνέπειες με διαφορετική διαδικασία στο άρθρο 27 του ν. 2725/1999 και με διαφορετική διαδικασία στο άρθρο 29 του ν. 3479/2006, θα έπρεπε να υπάρξει μέριμνα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την επιτακτικώς αιτούμενη από όλη την αθλητική κοινότητα ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ της αθλητικής νομοθεσίας, όπως αυτή που έχει επιτυχώς ολοκληρωθεί σε άλλες προηγμένες ευρωπαϊκές έννομες τάξεις (βλ. το γαλλικό Code du sport, ο οποίος εκδόθηκε με αφορμή το νόμο 2004-1343 της 9.12.2004 για την απλοποίηση του δικαίου, ολοκληρώθηκε ως προς το τμήμα των νόμων το 2006 με το διάταγμα 2006-596 της 23.5.2006, ως προς το τμήμα των διαταγμάτων το 2007 με τα διατάγματα 2007-1132 και 2007-1133 της 24.7.2007 και ως προς το τμήμα των υπουργικών αποφάσεων το 2008 με την υπουργική απόφαση της 28.2.2008 και κωδικοποίησε όλη ανεξαιρέτως την αθλητική νομοθεσία σε ένα μόνο κείμενο). Επειδή όλα τα παραπάνω δεν φαίνεται να αποτελούν αυτονόητες απαντήσεις και προτεραιότητες για τη Διοίκηση, η αναμόρφωση του καθεστώτος ελέγχου νομιμότητας των κανονισμών των αθλητικών ομοσπονδιών θα έπρεπε να ξεκινήσει από την ορθή κατανόηση των παρατηρήσεων αυτών και στη συνέχεια να επεκταθεί ενδεχομένως σε μια ουσιαστική δημόσια διαβούλευση για τυχόν τροποποίηση της συγκεκριμένης διάταξης. Εν όψει των ήδη 42 τροποποιήσεων του ν. 2725/1999, ας περιοριστούμε επιτέλους μόνο στις πολύ απαραίτητες εφεξής τροποποιήσεις του και ας θέσουμε ως προτεραιότητα την κωδικοποίηση της αθλητικής νομοθεσίας, προκειμένου να καταστεί ευκολότερη η κατανόηση, γνώση και εφαρμογή της. Γεώργιος Λιανός Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω Υπ. Διδάκτωρ Νομικής Αθηνών Νομικός Σύμβουλος πολλών αθλητικών φορέων