Αρχική Σχέδιο Νόμου «ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΚΡΟΠΟΛ»Άρθρο 02 – ΣκοποίΣχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) | 23 Ιουνίου 2020, 09:20
Υπουργείο Πολιτισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
H Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) λαμβάνοντας υπόψη: - το άρθρο 30 «Συμμετοχή στην πολιτιστική ζωή, την αναψυχή, τον ελεύθερο χρόνο και τον αθλητισμό» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες -την οποία η χώρα μας κύρωσε με τον ν.4074/2012 και ως εκ τούτου οφείλει να εφαρμόσει σε εθνικό επίπεδο- στο οποίο αναφέρεται ότι: «1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες να συμμετέχουν, σε ίση βάση με τους άλλους στην πολιτιστική ζωή και λαμβάνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν ότι τα άτομα με αναπηρίες: α. απολαμβάνουν την πρόσβαση στο πολιτιστικό υλικό, με προσβάσιμες μορφές, β. απολαμβάνουν την πρόσβαση σε τηλεοπτικά προγράμματα, ταινίες, θέατρο και σε άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες, σε προσβάσιμες μορφές, γ. απολαμβάνουν την πρόσβαση σε τόπους πολιτιστικών παραστάσεων ή υπηρεσιών, όπως θέατρα, μουσεία, κινηματογράφους, βιβλιοθήκες και τουριστικές υπηρεσίες και, κατά το δυνατόν περισσότερο, απολαμβάνουν την πρόσβαση σε μνημεία και περιοχές εθνικής πολιτιστικής σημασίας. 2. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να επιτρέψουν στα άτομα με αναπηρίες να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν το δημιουργικό, καλλιτεχνικό και διανοητικό δυναμικό τους, όχι μόνο προς όφελός τους, αλλά και για τον εμπλουτισμό της κοινωνίας [..]», - την παρ. 1 του άρθρου 61 του ν.4488/2017 -με τον οποίο (Μέρος Δ΄) θεσπίστηκαν οι κατευθυντήριες οργανωτικές διατάξεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες- στην οποία αναφέρεται ότι: «1. Κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία. Ιδίως υποχρεούται: α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους, β) να τηρεί τις αρχές καθολικού σχεδιασμού σε κάθε τομέα της αρμοδιότητάς του ή της δραστηριοποίησής του, προκειμένου να διασφαλίζει για τα άτομα με αναπηρία την προσβασιμότητα των υποδομών, των υπηρεσιών ή των αγαθών που προσφέρει, γ) να παρέχει, όπου απαιτείται σε συγκεκριμένη περίπτωση, εύλογες προσαρμογές υπό τη μορφή εξατομικευμένων και κατάλληλων τροποποιήσεων, ρυθμίσεων και ενδεδειγμένων μέτρων, χωρίς την επιβολή δυσανάλογου ή αδικαιολόγητου βάρους, δ) να απέχει από πρακτικές, κριτήρια, συνήθειες και συμπεριφορές που συνεπάγονται διακρίσεις σε βάρος των ατόμων με αναπηρία , ε) να προάγει με θετικά μέτρα την ισότιμη συμμετοχή και άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στον τομέα της αρμοδιότητας ή δραστηριότητάς του», - το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 6ης Μαΐου 2003 σχετικά µε τη δυνατότητα πρόσβασης στην πολιτιστική υποδομή και τις πολιτιστικές δραστηριότητες για τα άτομα µε αναπηρία, το οποίο καλεί, μεταξύ άλλων, τα κράτη-μέλη να συνεχίσουν τις προσπάθειες άρσης των υφιστάμενων φραγμών και να εξετάσουν περαιτέρω ενδεδειγμένους τρόπους και μέσα για τη διευκόλυνση και βελτίωση της πρόσβασης ατόμων µε αναπηρία στον πολιτισμού, καθώς και να υποστηρίξουν την ισότητα των ευκαιριών όσον αφορά την παραγωγή και την προώθηση έργων από άτομα με αναπηρία, -το εθνικού θεσμικό πλαίσιο για την προσβασιμότητα του δομημένου και ηλεκτρονικού περιβάλλοντος (π.χ. ν. 4067/2012, ν.4591/2019, Υπ. Απόφαση με αριθ. ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» κ.λπ.), - τον Γενικό Κανονισμό των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΣΠΑ και Επιχειρησιακά Προγράμματα), σύμφωνα με τον οποίο για να ενταχθεί μια πράξη στο ΕΣΠΑ πρέπει αφενός να μην διακρίνει τα άτομα με αναπηρία, αφετέρου και να πληροί προδιαγραφές προσβασιμότητας, και δεδομένου ότι: - τα άτομα με αναπηρία ως κοινό, καλλιτέχνες, δημιουργοί και υποψήφιοι προς εργασία αντιμετωπίζουν εμπόδια στον πολιτιστικό και δημιουργικό κλάδο (βλ. 4ο Δελτίο Στατιστικής Πληροφόρησης Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ. με τίτλο «Συμμετοχή σε Κοινωνικές και Πολιτιστικές Δραστηριότητες. Διαθέσιμο στο: https://www.paratiritirioanapirias.gr/el/results/publications/31/4o-deltio-statistikhs-plhroforhshs-symmetoxh-se-koinwnikes-kai-politistikes-drasthriothtes) - η πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην εργασιακή και εν γένει κοινωνική ένταξη των ατόμων με αναπηρία, καθώς πρόκειται για μια ομάδα πληθυσμού που πλήττεται από την ανεργία, τη φτώχεια και τον αποκλεισμό όσο καμία άλλη (βλ. 1ο, 2ο και 3ο Δελτίο Στατιστικής Πληροφόρησης του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ για τη φτώχεια, τον αποκλεισμό και την ανεργία των ατόμων με αναπηρία. Διαθέσιμα στο: https://www.paratiritirioanapirias.gr/el/results/publications προτείνει τα εξής: 1. Στο εδάφιο α) «Ως προς τα μέλη του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου» του άρθρου 2 «Σκοποί», να προστεθεί νέο σημείο 5 (μετά το σημείο 4) ως ακολούθως: «5. Η προώθηση της συμπερίληψης της διάστασης της αναπηρίας στις δράσεις του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου με στόχο την άρση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν σε αυτόν τα άτομα με αναπηρία ως κοινό, καλλιτέχνες, δημιουργοί και εργαζόμενοι, και προς τούτου η συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)». 2. Στο εδάφιο γ) «Ως προς το γενικό κοινό» του άρθρου 2 «Σκοποί», να προστεθεί νέο σημείο 5 μετά το σημείο 4 ως ακολούθως: «5. Η αξιοποίηση του πολιτισμού ως μέσου για την προώθηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, με στόχο την καταπολέμηση των διακρίσεων και ανισοτήτων που λειτουργούν και αναπαράγονται στην κουλτούρα της καθημερινής ζωής σε βάρος τους, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας πιο συνεκτικής και δημοκρατικής κοινωνίας». Τέλος, καθώς μεταξύ των στόχων του Κέντρου περιλαμβάνεται η ανάπτυξη και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και για τα άτομα με αναπηρία (σημείο 4, εδάφιο γ, άρθρο 2), και λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις του εθνικού θεσμικού πλαισίου για την προσβασιμότητα στο δομημένο και ψηφιακό περιβάλλον, στις οποίες προαναφερθήκαμε, θεωρούμε δεδομένο ότι το κτήριο και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Κέντρου Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ θα είναι πλήρως προσβάσιμες σε κοινό και εργαζόμενους με αναπηρία.