Αρχική Θεσμικό πλαίσιο αρχαιρεσιών αθλητικών φορέων,διακρίσεις συνοδών αθλητών ΑμεΑ,Εθνική Πλατφόρμα Αθλητικής Ακεραιότητας,Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή,Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή και άλλες διατάξειςΆρθρο 6 Διοικητικό Συμβούλιο αθλητικής ομοσπονδίας – Τροποποίηση του άρθρου 22 του ν. 2725/1999 (Α΄121) Σχόλιο του χρήστη Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία | 18 Αυγούστου 2020, 12:00
Α. Αναδρομικότητα θητειών του άρθρου 6 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, που τροποποιεί το άρθρο 22 του Ν. 2725/99. Άρθρο 6 Τροποποίηση του άρθρου 22 του ν. 2725/1999 (Α΄ 121) «Διοικητικό Συμβούλιο» Η παράγραφος 7 του άρθρου 22 του ν. 2725/1999, η οποία προστέθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 29 του ν. 4603/2019 (Α΄ 48), τροποποιείται ως εξής: «7. Δεν επιτρέπεται να εκλεγεί Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου αθλητικής ομοσπονδίας, όποιος έχει συμπληρώσει τρεις (3) συνολικά πλήρεις ή μερικές θητείες στο αξίωμα αυτό. Δεν επιτρέπεται να εκλεγεί Αντιπρόεδρος, Γραμματέας ή Ταμίας του Διοικητικού Συμβουλίου αθλητικής ομοσπονδίας όποιος έχει εκλεγεί σε οποιοδήποτε από τα αξιώματα αυτά δύο (2) συνεχόμενες φορές για πλήρη ή μερική θητεία. Πρόσωπο που έχει υπηρετήσει επί δύο (2) συνεχόμενες θητείες σε οποιοδήποτε από τα αξιώματα του προηγούμενου εδαφίου δύναται να επανεκλεγεί σε τέτοια θέση εφόσον μεσολαβήσει χρονική περίοδος δύο (2) ετών. Μετά τη συμπλήρωση του εβδομηκοστού πρώτου (71ου) έτους της ηλικίας του, ουδείς δύναται να εκλεγεί σε οποιαδήποτε θέση του Διοικητικού Συμβουλίου αθλητικής ομοσπονδίας, δύναται όμως να αναλάβει άλλες αρμοδιότητες σε μη αιρετές θέσεις στις οποίες τοποθετείται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της. Κατ’ εξαίρεση για τις αθλητικές ομοσπονδίες ατόμων με αναπηρία ισχύουν τα εξής: α) το ανωτέρω ηλικιακό όριο ορίζεται στο εβδομηκοστό τέταρτο (74ο) έτος και β) δεν επιτρέπεται να εκλεγεί Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου τους, όποιος έχει συμπληρώσει τέσσερις (4) συνολικά πλήρεις ή μερικές θητείες στο αξίωμα αυτό. Για την εφαρμογή των ηλικιακών ορίων της παρούσας παραγράφου λαμβάνεται υπόψη η 31η Δεκεμβρίου του ημερολογιακού έτους εντός του οποίου συμπληρώνεται αντιστοίχως το εβδομηκοστό πρώτο (71ο) ή το εβδομηκοστό τέταρτο (74ο) έτος της ηλικίας.». Η παρ. Β του ιδίου άρθρου διευκρίνιζε ρητά ότι η ρύθμιση – τροποποίηση της παρ. α είχε αναδρομική ισχύ. Με δεδομένο ότι η ρύθμιση του όγδοου άρθρου του Ν. 4639/2019, η οποία επαναλαμβάνεται αυτούσια στο άρθρο 6 του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, αναφέρεται σαφέστατα στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι, αλλά και του συνεταιρίζεσθαι, θεωρούμε ότι η αναδρομική ισχύς της εν λόγω διάταξης είναι ανεπίτρεπτη και εν πολλοίς αντισυνταγματική (ora σχετική γνωμοδότηση του καθηγητή κ. Νίκου Αλιβιζάτου, Νοέμβριος 2019). Πέραν της αντικειμενικής αδυναμίας να εξευρεθούν εν μέσω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης στελέχη ικανά και έμπειρα προκειμένου να αντικαταστήσουν τα ήδη υπάρχοντα αιρετά διοικητικά στελέχη που στο πρόσωπό τους συντρέχουν τα κωλύματα του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου το χρονικό διάστημα μέχρι τη διεξαγωγή των αρχαιρεσιών στις αθλητικές Ομοσπονδίες, δεν επιτρέπει την ομαλή μετάβαση των διοικητικών σχημάτων στο καθεστώς που προβλέπει το άρθρο 6 του σχεδίου νόμου με αναδρομική ισχύ. Επισημαίνεται ακόμη ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός αιρετών διοικητικών αθλητικών Ομοσπονδιών, στα πρόσωπα των οποίων συντρέχουν τα πιο πάνω κωλύματα, τη στιγμή αυτή κατέχει αξιώματα σε παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές Ομοσπονδίες. Είναι γνωστό ότι τα αξιώματα αυτά ναι μεν προήλθαν ύστερα από εκλογικές διαδικασίες, από την άλλη όμως πλευρά, είναι επίσης γνωστό ότι η εκλογή αυτή επιτεύχθηκε εξαιτίας της πολυετούς παρουσίας των στελεχών αυτών στις διεθνείς δραστηριότητες των αθλητικών αυτών οργανισμών και στην εμπιστοσύνη που απέκτησαν από τα μέλη της διεθνούς κοινότητας του αθλήματος εξ αυτού του γεγονότος. Στις Ευρωπαϊκές αλλά και στις παγκόσμιες ομοσπονδίες αθλημάτων είναι επίσης γνωστό ότι πολύ συχνά συζητούνται και λαμβάνονται αποφάσεις για ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα μείζονος σημασίας εθνικά θέματα της χώρας (π.χ. προσπάθειες για έμμεση ή άμεση αναγνώριση αθλητικών Ομοσπονδιών και λοιπών οργάνων στο ψευδοκράτος της Βόρειας Κύπρου, ένταξη του κράτους του Ισραήλ στις Ευρωπαϊκές Ομοσπονδίες, αναγνώριση εθνικών αθλητικών Ομοσπονδιών του Μαυροβουνίου, αναγνώριση εθνικών αθλητικών Ομοσπονδιών της Κινεζικής Ταιπέι κλπ). Είναι σαφές ότι οι αιρετές αυτές θέσεις των νυν διοικητικών αθλητικών στελεχών που θα αποχωρήσουν από τις διοικήσεις των Ομοσπονδιών λόγω των κωλυμάτων του άρθρου 6, δεν πρόκειται να καλυφθούν από ελληνικά αθλητικά διοικητικά στελέχη πριν την παρέλευση τουλάχιστον μιας 5ετίας και υπό τον όρο ότι θα αποκτήσουν την εμπιστοσύνη των ηγεσιών των παγκόσμιων και Ευρωπαϊκών αθλητικών Ομοσπονδιών. Θεωρούμε ότι το κενό αυτό θα επιφέρει σημαντικότατη ζημία στο βαθμό που οι αποφάσεις που λαμβάνονται στις παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές Ομοσπονδίες, επηρεάζουν την τύχη των αθλητικών θεμάτων της χώρας. Για παράδειγμα είναι γνωστή η προσπάθεια του ψευδοκράτους της Βόρειας Κύπρου να καταστεί μέλος παγκόσμιων και Ευρωπαϊκών αθλητικών Ομοσπονδιών, με δεδομένο ότι με 5 αναγνωρίσεις αθλητικών Ομοσπονδιών του, θα μπορούσε να συγκροτήσει Εθνική Ολυμπιακή Επιτροπή, να καταστεί έτσι μέλος της ΔΟΕ και να επικαλεστεί έτσι το επιχείρημα ότι μπορεί στη συνέχεια να ενταχθεί και στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Πέραν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι οι κανόνες που διέπουν την Ομοσπονδιακή-Σωματειακή δράση σε όλες τις λεπτομέρειές της, πρέπει να είναι γνωστή σε όλους τους ενδιαφερόμενους και εμπλεκόμενους και κάθε αλλαγή στον τρόπο εκλογής των μελών τους να δίνει ικανό χρονικό περιθώριο προκειμένου να είναι δυνατός ο σχεδιασμός της επόμενης ημέρας. Για τους λόγου αυτούς προτείνουμε την καθιέρωση των θητειών για τους Προέδρους, Αντιπροέδρους, Γενικούς Γραμματείς και Ταμίες των αθλητικών ομοσπονδιών, χωρίς όμως η ρύθμιση αυτή να έχει αναδρομική ισχύ.