Αρχική Θεσμικό πλαίσιο αρχαιρεσιών αθλητικών φορέων,διακρίσεις συνοδών αθλητών ΑμεΑ,Εθνική Πλατφόρμα Αθλητικής Ακεραιότητας,Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή,Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ – ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΕΣ ΑΘΛΗΤΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ Άρθρο 1 Γενική Συνέλευση αθλητικού σωματείου – Αρχαιρεσίες – Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 2725/1999 (Α΄121)Σχόλιο του χρήστη Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία | 18 Αυγούστου 2020, 12:02
Επί της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 1 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου: Παρατίθενται σε μετάφραση παράγραφοι της Recommendation/Σύστασης 28 της Agenda 2020 της ΔΟΕ στην οποία έχουν προσχωρήσει όλες οι Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές του κόσμου και κατά συνέπεια οι Κυβερνήσεις. «5. Η αρχή της αυτονομίας συνεπάγεται δικαιώματα (ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι, εξουσία αυτορρύθμισης και ορισμός αθλητικών και εσωτερικών κανόνων διακυβέρνησης από αθλητικούς οργανισμούς χωρίς αδικαιολόγητη εξωτερική παρέμβαση κ.λπ.) αλλά και καθήκοντα (σεβασμό του γενικού νομικού πλαισίου που εφαρμόζεται στη χώρα, των κανόνων και Καταστατικών των αντίστοιχων διεθνών αθλητικών οργανισμών, των βασικών αρχών χρηστής διακυβέρνησης για την ορθή λειτουργία του οργανισμού, την αξιοπιστία και τη φήμη του, κ.λπ.). Με αυτό το πνεύμα το Ολυμπιακό Κίνημα μιλά για «υπεύθυνη αυτονομία» «6. Αυτονομία των αθλητικών οργανισμών δεν σημαίνει ότι οι οργανισμοί αυτοί ενεργούν μεμονωμένα, εκτός του εθνικού πλαισίου στο οποίο λειτουργούν. Αντίθετα, ο αθλητισμός και οι αθλητικοί οργανισμοί αποτελούν πλήρως μέρος του πλαισίου της τοπικής κοινωνίας, σεβόμενοι παράλληλα τις παγκόσμιες αξίες που τους χαρακτηρίζουν. Αυτή είναι η αρχή της ενότητας στην ποικιλομορφία.» Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 5, του άρθρου 1 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου: i)«Οι αρχαιρεσίες για τα όργανα του αθλητικού σωματείου διεξάγονται με ενιαία ψηφοδέλτια υποψηφίων προέδρων και μελών για κάθε προς συγκρότηση καταστατικό όργανο. Τα ψηφοδέλτια διαιρούνται σε δύο επιμέρους τμήματα. Στο πρώτο τμήμα, το οποίο τίθεται στο επάνω μέρος του ψηφοδελτίου, αναγράφονται, με αλφαβητική σειρά, τα ονοματεπώνυμα των υποψηφίων προέδρων. Στο δεύτερο τμήμα, αναγράφονται, επίσης, με αλφαβητική σειρά τα ονοματεπώνυμα των υποψήφιων μελών του οργάνου. Ο εκλογέας ψηφίζει τον υποψήφιο πρόεδρο και τα υποψήφια μέλη της προτίμησής του με σταυρό που σημειώνει παραπλεύρως του ονοματεπωνύμου τους.» και ii)«Υποψήφιος πρόεδρος που κατά την πρώτη ψηφοφορία λαμβάνει ποσοστό ψήφων τουλάχιστον είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) των εγκύρων ψηφοδελτίων εκλέγεται μέλος του οργάνου, καταλαμβάνοντας τη θέση του υποψήφιου μέλους που εκλέγεται έχοντας λάβει τους λιγότερους σταυρούς προτίμησης.» Πρόδηλα ανακύπτει το ερώτημα της σκοπιμότητας θέσπισης των ανωτέρω διατάξεων, δεδομένου ότι οι μέχρι σήμερα ισχύουσες διατάξεις του Ν. 2725/99, ήταν σύμφωνες με τις θεμελιώδεις διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας, εξασφάλιζαν το αδιάβλητο της εκλογικής διαδικασίας και την ελεύθερη έκφραση των σωματείων. Προκύπτει δε και θέμα συνταγματικότητας της ανωτέρω διάταξης (ii), διότι είναι σφόδρα πιθανό υποψήφιο μέλος για το Διοικητικό Συμβούλιο να λάβει περισσότερους ψήφους από τον αποτυχόντα υποψήφιο Πρόεδρο και εντούτοις να μην εκλεγεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του αθλητικού φορέα και τη θέση του να λάβει ο αποτυχών υποψήφιος πρόεδρος. Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε την απόσυρση της περίπτωσης ii, της παρ. 5, του άρθρου 1 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου.