Αρχική Νόμος για τη συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίαςΜέρος Ι ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α ΣΚΟΠΟΣ, ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 01-ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΚΔΟΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ | 14 Ιανουαρίου 2016, 17:27
Υπουργείο Πολιτισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εκ μέρους της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΚΔΟΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ (ΕΛ.Ε.Ε.Μ.) χαιρετίζουμε το σχέδιο νόμου με το οποίο εναρμονίζεται η Ελληνική νομοθεσία με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/26/EU για τη Συλλογική Διαχείριση και τη Διασυνοριακή Αδειοδότηση και καλωσορίζουμε την έστω και καθυστερημένη προσπάθεια της Πολιτείας να θέσει κάποιους ελάχιστους – αναγκαίους - κανόνες στο πολύπαθο τοπίο της συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα, για την εξασφάλιση ανεμπόδιστης πρόσβασης των διαφόρων κατηγοριών δικαιούχων στη συλλογική διαχείριση των δικαιωμάτων τους, από Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ), που οφείλουν λειτουργούν με κανόνες διαφάνειας, χρηστής διακυβέρνησης και εποπτείας. Τονίζουμε δε προπάντων την κεφαλαιώδους σημασίας διάταξη του άρθρου 56 του σχεδίου νόμου, προκειμένου οι κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ΟΣΔ, να εφαρμόζονται για όλους τους φορείς που ασκούν συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων, ακόμα και για τις Ανεξάρτητες Οντότητες Διαχείρισης (ΑΟΔ) που διαθέτουν δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά. Λόγω δε των ειδικών χαρακτηριστικών της Ελληνικής αγοράς, τυχόν απουσία της διάταξης αυτής από το σχέδιο νόμου θα οδηγούσε σε μία κατ’ όνομα μόνο εναρμόνιση της Ελληνικής νομοθεσίας με την Ευρωπαϊκή Οδηγία, τη στιγμή που ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής αγοράς συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων θα έμενε αρρύθμιστο και θα εξακολουθούσε να λειτουργεί με τις παθογένειες του παρελθόντος, εις βάρος των δικαιωμάτων των δικαιούχων αλλά και των χρηστών. Επιπλέον, θα δημιουργούνταν σοβαρές στρεβλώσεις δεδομένου ότι στην ίδια αγορά θα λειτουργούσαν φορείς συλλογικής διαχείρισης δύο ταχυτήτων, απ’ τη μία πλευρά, δηλαδή, ΟΣΔ, ακόμα και με μικρό μερίδιο αγοράς, που θα συμμορφώνονταν με τις αυξημένες υποχρεώσεις λογοδοσίας και διαφάνειας του νόμου και αφετέρου ΑΟΔ, που παρά τη δεσπόζουσα ή και μονοπωλιακή θέση τους, θα λειτουργούσαν εκτός πλαισίου ελέγχου και κατά παράβαση όχι μόνο του νόμου αλλά και των διεθνώς παραδεδεγμένων κανόνων λειτουργίας των ΟΣΔ. Ταυτόχρονα, η διάταξη αυτή αποτελεί βασική ασφαλιστική δικλίδα, ώστε να αποτρέπονται οι φορείς, που κατά την υπάρχουσα μορφή τους υποχρεούνται να συμμορφωθούν με τους κανόνες διαφάνειας, χρηστής διοίκησης και λογοδοσίας των ΟΣΔ, να επιλέγουν νομική μορφή και δομή που θα τους επιτρέπει την καταστρατήγηση των σχετικών κανόνων και υποχρεώσεων. Το προβλεπόμενο, από το σχέδιο νόμου, πλέγμα κανόνων και υποχρεώσεων, δημιουργεί την ελπίδα ότι επιτέλους θα αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες της συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων στην Ελλάδα, που για πολλά χρόνια προβληματίζουν την Ένωσή μας και τα μέλη μας, όπως φυσικά και τους λοιπούς δικαιούχους πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Αποτελεί δε το παρόν σχέδιο νόμου ιστορική ευκαιρία οι ΟΣΔ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, να υιοθετήσουν τις αρχές καλής λειτουργίας, διαφάνειας και λογοδοσίας, που ισχύουν διεθνώς. Προς αυτή την κατεύθυνση, θεωρούμε ως Ένωση πολύ σημαντικές τις κάτωθι προβλέψεις του σχεδίου νόμου: 1) Υποχρέωση των ΟΣΔ είτε να ανήκουν στα μέλη τους ή να ελέγχονται από αυτά είτε να έχουν οργανωθεί σε μη κερδοσκοπική βάση. 2) Υποχρέωση νομικών προσώπων που ασκούν συλλογική διαχείριση και έχουν δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά να λειτουργούν μόνο ως ΟΣΔ. 3) Εξαίρεση ΑΟΔ από τη διαχείριση δικαιωμάτων που υπόκεινται σε υποχρεωτική συλλογική διαχείριση και από τα προνόμια των ΟΣΔ (όπως τα τεκμήρια του άρθρου 7). 4) Υποχρέωση ΟΣΔ να δέχονται ως μέλη δικαιούχους, νομικά πρόσωπα που εκπροσωπούν δικαιούχους και ενώσεις δικαιούχων, βάσει διαφανών και αντικειμενικών κριτηρίων, τα οποία μέλη θα δικαιούνται μέσω κατάλληλων και αποτελεσματικών μηχανισμών να συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων του οργανισμού, στην οποία θα εκπροσωπούνται όλες οι κατηγορίες μελών δίκαια και ισορροπημένα. 5) Γενική συνέλευση μελών με αποκλειστικές αρμοδιότητες στη λήψη των σημαντικότερων αποφάσεων που αφορούν τη λειτουργία του ΟΣΔ. 6) Εποπτικό συμβούλιο με αρμοδιότητα την εποπτεία των προσώπων που διαχειρίζονται τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του οργανισμού. 7) Υποχρέωση τήρησης χωριστών λογαριασμών για έσοδα που προέρχονται από δικαιώματα, σε σχέση με έσοδα άλλων πηγών και θέσπιση κανόνων για τη διανομή και την επένδυση των εσόδων από δικαιώματα και τόκων αυτών. 8) Δικαιολογημένα και τεκμηριωμένα έξοδα διαχείρισης, που σε καμία περίπτωση δε μπορούν, χωρίς έγκριση της γενικής συνέλευσης των μελών, να υπερβαίνουν συνολικά κατά μέσο όρο το 20% των ακαθάριστων εσόδων. 9) Θέσπιση κανόνων για τακτική, επιμελή και ακριβή διανομή εσόδων από τα δικαιώματα και πρόβλεψη διαδικασίας εντοπισμού και ταυτοποίησης δικαιούχων. 10) Υποχρέωση χρηστών να παραδίδουν κατάλογο έργων στους ΟΣΔ. 11) Υποχρέωση ΟΣΔ να παρέχουν αναλυτικές πληροφορίες στους δικαιούχους σχετικά με τη διαχείριση των δικαιωμάτων που τους αφορούν. 12) Δημοσίευση ετήσιας έκθεσης διαφάνειας από τον κάθε ΟΣΔ. 13) Υποχρέωση πρόβλεψης διαδικασίας καταγγελιών εντός των ΟΣΔ και θέσπιση διοικητικής διαδικασίας καταγγελιών ενώπιον του ΟΠΙ. 14) Πλαίσιο κυρώσεων εκ μέρους του Υπουργού Πολιτισμού, σε περίπτωση που οι ΟΣΔ παραβαίνουν τις εκ του νόμου υποχρεώσεις τους, το οποίο περιλαμβάνει εκτός της δυνατότητας επιβολής προστίμων, πρόβλεψη για προσωρινή ή οριστική ανάκληση άδειας λειτουργίας του ΟΣΔ, καθώς και ουσιώδη και εξαιρετικής πρακτικής σημασίας, εναλλακτική δυνατότητα του Υπουργού Πολιτισμού να μεταβιβάζει τη διαχείριση των δικαιωμάτων του οργανισμού του οποίου ανεκλήθη οριστικά η άδεια σε άλλον υφιστάμενο διάδοχο οργανισμό διαχείρισης. 15) Δυνατότητα Υπουργού Πολιτισμού, να διορίσει επίτροπο σε ΟΣΔ, ο οποίος λόγω σοβαρού οικονομικού ή διαχειριστικού προβλήματος πιθανολογείται ότι δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και να διασφαλίσει την καταβολή των ποσών που έχει εισπράξει για λογαριασμό των δικαιούχων. 16) Θεσμοθέτηση διοικητικής διαδικασίας ενώπιον νεοσυσταθείσης Επιτροπής για την άρση και παράληψη στο μέλλον προσβολών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο. 17) Δυνατότητα άρσης απορρήτου σε περίπτωση κακουργηματικής προσβολής δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων. Θεωρούμε ότι το παρόν σχέδιο νόμου, με το σημαντικό πλαίσιο κανόνων που εισάγει, είναι δυνατόν να ανατρέψει τις παθογένειες του παρελθόντος, εξασφαλίζοντας ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας των ΟΣΔ, σύμφωνα με διεθνείς παραδεδεγμένους κανόνες χρηστής διοίκησης, διαφάνειας και λογοδοσίας, που θα εξασφαλίσει όχι μόνο δικαιότερες και καλύτερες αμοιβές για τους δικαιούχους αλλά και ευκολότερη και με καλύτερους όρους πρόσβαση των χρηστών στα έργα των πνευματικών δημιουργών. Η παρούσα ευκαιρία είναι ιστορική και δεν πρέπει να χαθεί.