Αρχική Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις σύγχρονου πολιτισμούΜΕΡΟΣ Γ’ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: CASH REBATE GREECE (CRGR) (άρθρα 22-41)Σχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (PACT) | 26 Μαρτίου 2024, 18:00
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ της ΕΝΩΣΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (PACT) ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό» Άρθρο 22 Επισημαίνουμε ότι επί της παρ. 3 αλλά και σε διαφορα αλλα σημεια του προσχεδιου νομου το επενδυτικό κίνητρο, αναφερεται ως «επιχορήγηση». Προτεινουμε να αποφευγεται η διατυπωση του κινητρου cash rebate ως επιχορηγηση, αλλα ως επιστροφη επενδυσης Άρθρο 25 Επί της παρ. 3 Προτεινεται να διευκρινιστει ότι το ανωτερω ΜΗ επιλεξιμο κοστος παραγωγης 20%, μπορει να πιστοποιηθει και με συμφωνητικα συνεργασιας μεταξυ των βασικων συντελεστων (παραγωγου, σκηνοθετη, σεναριογραφου, πρωταγωνιστων, κλπ) ως κεφαλαιοποιηση εργασιας. Εννοειται πως για να ενταχθουν αυτά τα κοστη στις επιλεξιμες δαπανες θα πρεπει να συνοδευονται από σχετικα παραστατικα. Άρθρο 26. Παρατηρησεις εφ’ολου του αρθρου Όπως εχει ανακοινωθει, το ετησιο οριο χρηματοδοτησης των ενισχυσεων δεν μπορει να ξεπερασει τα 50 εκατομμυρια ευρω, γεγονος που πρακτικα σημαινει ότι ο συνολικος προυπολογισμος των εργων που μπορουν να ενισχυθουν θα φθανει τα 125 εκατ. ευρω ετησιως. Με δεδομενα ότι… α) Ο συνολικος ετησιος προυπολογισμος ΜΟΝΟ των ελληνικων καναλιων σε εργα μυθοπλασιας ξεπερνα το παραπανω ποσό, β) Το προτεινομενο χαμηλο οριο επιλεξιμων δαπανων 35.000 ευρω στο παρον προσχεδιο, παραλληλα με τα επιτρεπομενα 337 επεισοδια για 2 κυκλους, γ) Τα ελληνικα και διεθνη καναλια/studios/streamers είναι παραγωγοι, χρηματοδοτες και διανομεις των εργων τους, δ) Τα διεθνη καναλια, studios & streamers -ακομα και με πολύ υψηλοτερους προυπολογισμους- μπορουν ευκολα να καλυψουν παραγωγες δεκαδων εκατομμυριων ετησιως, ε) Κανενας ανεξαρτητος παραγωγος, ειδικα δε οι Ελληνες, δεν μπορει να εχει εξασφαλισμενη, εγκαιρη και ανταγωνιστικη χρηματοδοτηση σε αντιθεση με τα καναλια/streamers/studios, ζ) Η διασπορα των επιδοτησεων σε μεγαλυτερο αριθμο εταιριων υποστηριζει ουσιαστικα την αποστολή της Εταιρείας (όπως προβλεπεται στο αρθρο 4 του παροντος), η οποια είναι η στήριξη εγχώριων και η προσέλκυση ξένων επενδύσεων στον κινηματογραφικό/ οπτικοακουστικό τομέα, καθώς και στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα ευρύτερα. Η εφαρμογη του νομου ως προτεινεται, αποκλειει ουσιαστικα την συμμετοχη των ανεξαρτητων παραγωγων και γινεται ένα χρηματοδοτικο εργαλειο που απευθυνεται μονο για τα μεγαλα διεθνη και ελληνικα δικτυα. Για τον παραπανω λογο προτεινουμε την παρακατω δικλειδα ασφαλειας… Τουλαχιστον το 50% των ετησιων υπαγωγων να ανατιθεται σε ανεξαρτητους παραγωγους. Συμφωνα με τον ορισμο του EURIMAGES, μια εταιρεία παραγωγής θεωρείται ανεξάρτητη όταν λιγότερο από το 25% του μετοχικού της κεφαλαίου κατέχεται από έναν μόνο ραδιοτηλεοπτικό φορέα ή λιγότερο από το 50% όταν εμπλέκονται πολλοί ραδιοτηλεοπτικοί φορείς. Άρθρο 27. «Δικαιούχοι ενίσχυσης» Με στοχο τον αποτελεσματικότερο λογιστικο και εποπτικο ελεγχο από τους Ορκωτους Ελεκτες προτεινεται να οι δικαιουχοι ενισχυσης να είναι εταιριες οι οποιες εχουν υποχρεωτικα διπλογραφικα βιβλια. Ειδικότερα σε παραγωγες με επιλεξιμες δαπανες ανω του 1.000.000 ευρω να είναι υποχρεωτικη η συσταση εταιριας μοναδικου σκοπου (SPV). Άρθρο 23 παρ. 5 Συνδιαστικα με το Άρθρο 28 παρ. 3 «Απόρριψη επενδυτικου σχεδιου σε περιπτωση προπαρασκευαστικων ενεργειων πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης» Η διατυπωση των παραπανω αρθρων δημιουργει ασαφειες και περιθωρια για απορριψη επενδυτικων σχεδιων, διοτι είναι γεγονος πως μηνες ή και ετη πριν από την υποβολη αιτηματος υπαγωγης, σε μια παραγωγη παντα εχουν γινει σημαντικες προπαρασκευαστικες ενεργειες, όπως… • Αγορα δικαιωματων ενός βιβλιου ή αλλου εργου διανοησης. • Συγγραφη σεναριου, με την συνεργασια ενός ή περισοτερων σεναριογραφων. • Ταξιδια ευρεσης χωρων γυρισματος. • Casting πρωταγωνιστων. • Δοκιμαστικα γυρισματα για την επιλογη ηθοποιων (casting auditions) • Συμφωνητικα με τους βασικους συντελεστες όπως Σκηνοθετη, Πρωταγωνιστες, κλπ • Συμφωνητικα με τους βασικους παροχους εξοπλισμου, χωρων γυρισματος, κλπ • Λειτουργικα εξοδα εταιριας για διαστημα πολλων μηνων, εάν όχι ετων. Για ολες αυτές τις ενεργειες δε, πιθανοτατα εχουν δοθει και προκαταβολες αμοιβων ωστε να υπαρχει η σχετικη δεσμευση συνεργασιας. Είναι απολυτως παραλογο να κινδυνευει ένα εργο με ολοκληρωτικη απορριψη, επειδη εχει εκτελεσει στο παρελθον εργασιες που βεβαιως συνιστουν γεγονος εναρξης ενός οπτιακουαστικου εργου, αλλα είναι όμως ακρως απαραιτητες για την υποβολη του αιτηματος και την εναρξη της παραγωγης. Ειδικα στις περιπτωσεις Production Services, καθως και οποτε απαιτειται ένα τμημα μονο των εργασιων να γινει στην Ελλαδα, είναι πολύ πιθανον να εχουν γινει ηδη σημαντικα εξοδα αλλα και γυρισματα του εργου, πριν από την ημερομηνια υποβολης του αιτηματος. Με βαση τα παραπανω προτεινουμε… • Τροποποιηση των σχετικων σημειων στα αρθρα 23.5 & 28.3 και αντικατασταση του ορισμου εναρξης του επενδυτικου σχεδιου με την ημερομηνια οριστικοποιησης της υποβολης του αιτηματος υπαγωγης. • Διευκρινιση οπου η απορριψη ενός επενδυτικου σχεδιου μπορει να γινει μονο στην περιπτωση που εχουν γινει ΤΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Ή ΜΕΡΟΣ ΑΥΤΩΝ πριν από την οριστικοποιηση αιτηματος υπαγωγης. Άρθρο 30. «Διαδικασία και περιεχόμενο αξιολόγησης» Με στοχο την επιταχυνση των διαδικασιων και μειωση της γραφειοκρατιας, προτεινεται (εστω ως προαιρετικη επιλογη σε πρωτη φαση) πως εφ’οσον το ζητησει ο Παραγωγος, να γινεται αξιολογηση της ωριμοτητας του εργου, ώστε να εντάσσεται σε μια διαδικασια ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗΣ / FAST TRACK. Από όλα τα ζητουμενα εγγραφα σημερα, θεωρουμε πως μόνο 5 είναι απαραιτητα για την προεγκριση υπαγωγης ενός εργου, ενώ τα υπολοιπα 35 που ζητουνται τωρα, λειτουργουν σαν συμπληρωματικα στοιχεια και μπορουν να κατατεθουν σε δευτερη φαση, πριν βεβαια από την εγκριτικη αποφαση της υπαγωγης. Τα απαραιτητα 5 εγγραφα για την προ-εγκριση της υπαγωγης ενός εργου είναι: 1. Ο Προυπολογισμος του εργου οπου φαινονται οι επιλεξιμες και οι μη επιλεξιμες δαπανες, όπως και η συμμορφωση με τους περιοριoρισμους δαπανων που ζητα η νομοθεσια. 2. Συμπληρωμενος πινακας με τα πολιτιστικα κριτηρια. Σημειωστε ότι εδώ φαινονται συνοπτικα και ολες οι πληροφοριες που αφορουν το εργο (συνοψη, συντελεστες, χωροι γυρισματος, εργαστηρια επεξεργασιας, κλπ 3. Το χρηματοδοτικο πλανο, στο οποιο φαινονται οι πηγες χρηματοδοτησης οι οποιες πρεπει να υποστηριζονται με τα σχετικα συμφωνητικα που εχουν υπογραφει από τον παραγωγο και τους χρηματοδοτες. Για να μην υπαρχει υποκειμενικη ερμηνεια της δυνατοτητας χρηματοδοτησης προτεινουμε ως αποδεικτικα στοιχεια να είναι καποια από τα παρακατω, τα οποια να καλυπτουν ποσοστο 68% του συνολικου προυπολογισμου, αφαιρουμενου του αιτουμενου ποσο ενισχυσης, ητοι: a. Completion Bond, ή/και b. Contract with streaming platforms, ή/και c. Contract with Theatrical Distribution, ή/και d. Εγκριτικες αποφασεις από ελληνικες κρατικες πηγες (ΕΚΚ, ΕΡΤ, κλπ) , ή/και e. Εγκριτικες αποφασεις από ευρωπαικες κρατικες πηγες (EURIMAGES, MEDIA,κλπ) , ή/και f. Εγκριτικες αποφασεις από αλλοδαπες κρατικες πηγες, ή/και g. Η ιδια συμμετοχη του παραγωγου και των συμπαραγωγων θα πρεπει θα καλυπτεται με συμβασεις ή εγγυητικες επιστολες χρηματοπιστωτικων ιδρυματων (banks, gap financers, κλπ) , ή/και 4. Το χρονοδιαγραμμα παραγωγης (προεργασια, γυρισματα, post production, αποπερατωση, αιτημα διορισμου ορκωτου ελεγκτη). Αυτό είναι απαραιτητο, ώστε να γνωριζει ο οργανισμος σε ποιο ετος θα δεσμευτει η χρηματοδοτηση. 5. Παραβολο αιτηματος προεγκρισης Διαδικαστικα… Σε πρωτη φαση ο Παραγωγος παρουσιαζει μονο τα παραπανω 5 εγγραφα. Εντος 10 ημερων ειτε του δινεται θετικη απαντηση υποβολης αιτηματος υπαγωγης, ειτε ζητειται συναντηση οπου ο Παραγωγος θα πρεπει να προσκομισει καποιο από αποδεικτικα που λειπουν. Μεχρι να προσκομισει ο Παραγωγος το ελλειπομενο εγγραφο, η διαδικασια «παγωνει» και δεν μπορει να γινει το ολοκληρωμενο αιτημα υπαγωγης στο ΠΣΚΕ. Οταν, όλα τα παραπανω προσκομιστουν και είναι αποδεκτα, υπο την προυποθεση ότι υπαρχουν και τα σχετικα διαθεσιμα κονδυλια για την περιοδο που θα ολοκληρωθει το εργο (πχ μετα από 10-12 η περισοοτερους μηνες), τοτε το ΕΚΟΜΕ δινει ένα κωδικο υποβολης αιτηματος υπαγωγης στο ΠΣΚΕ, ώστε να γινει από τον Παραγωγο και η ολοκληρωμενη αιτηση υπαγωγης με όλα τα ζητουμενα δικαιολογητικα. Άρθρο 30. Επί της παρ. 5 Για να εχει λειτουργικη υποσταση αυτό το αρθρο θα πρεπει… • Κάθε αποφαση υπαγωγης να αναρταται στην ιστοσελιδα του οργανισμου ώστε να είναι γνωστο (τουλαχιστον κατά την ημερομηνια υποβολης του αιτηματος) εάν υπαρχουν ή οχι υπαρχουν διαθεσιμα κεφαλαια. Εάν ΔΕΝ υπαρχουν κεφαλαια για το συγκεκριμενο ετος που θα ζητηθει η αποπληρωμη , θα πρεπει να γινονται δεκτες αιτησεις μονο για τα επομενα ετη οπου θα υπαρχουν διαθεσιμα κεφαλαια. • Να καθιερωθει γενικότερα η διαδικασια ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗΣ / FAST TRACK/ ώστε ο Παραγωγος να γνωριζει αμεσα εάν υπαρχουν τα σχετικα διαθεσιμα κονδυλια και να υποβαλλει ή όχι το αιτημα. Άρθρο 32. Επί των παρ.3 α, β, γ, δ. «Τροποποίηση όρων ένταξης χρηματοδότησης επενδυτικού σχεδίου» Προτεινεται να γινονται αιτηματα τροποποιησης μονο για τα παρακατω αναφερομενα θεματα. • Σημαντικες αλλαγες των πολιτιστικων κριτηριων. • Μειωση του συνολικου επιλεξιμου κοστους, σε ποσοστο μεγαλυτερο από 40%. • Αυξηση του συνολικου επιλεξιμου κοστους, σε ποσοστο μεχρι 10% • Αλλαγη της δεσμευτικης ημερομηνιας αιτηματος διορισμου ορκωτου ελεγκτη (αρα και δηλωσης τελους του εργου), για διαστημα μεγαλυτερο των τριων (3) μηνων. • Αλλαγη του φορεα λόγω συγχώνευσης ή λόγω απόσχισης κλάδου ή λόγω μεταβίβασης λόγω καθολικής διαδοχής, και η οποία επέρχεται κατά τη διαδικασία υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου Ολες οι υπολοιπες αλλαγες που μπορουν να συμβουν κατά την παραγωγη, να θεωρουνται γνωστοποιησεις και θα παρουσιαζονται στην τεχνικη περιγραφη του εργου μαζι με την οικονομικη αναφορα του ορκωτου ελεγκτη. Προτεινουμε πως η αυξομειωση επιλεξιμων δαπανων από μια κατηγορια σε αλλη σε ποσοστο μεγαλυτερο από 20%, χωρις συνολικη όμως αυξηση των συνολικων επιλεξιμων δαπανων, να ΜΗΝ θεωρειται τροποποιηση, αλλα γνωστοποιηση. Σημερα οι 7 κατηγοριες των δαπανων παραγωγης αποτελουν μια αυθαιρετη κατασκευη, η οποια δεν ανταποκρινεται στις διεθνεις προδιοαγραφες των προυπολογισμων, οι οποιες προβλεπουν μονο 4 κατηγοριες, ητοι Above The Line, Below The Line, Post-Production & Other. Είναι γνωστο σε ολες τις εταιριες παραγωγης πως οι σημερινες κατηγοριες 2, 3, 4 & 5, λειτουργουν σαν συγκοινωνουντα δοχεια και για αυτό αποτελουν διεθνως μια κατηγορια που ονομαζεται Below The Line. Ο διαμοιρασμος συγγενων δαπανων όμως σε 4 κατηγοριες, οι οποιες αλληλοσυνδεονται, επηρεαζουν και επηρεαζονται αμεσα η μια από την άλλη, δημιουργει μονο γραφειοκρατικες διαδικασιες, καθυστερει την ολοκληρωση του εργου και δεν εξυπηρετει κανενα ελεγχο. Προτεινεται να ενσωματωθουν οι κατηγοριες 2,3,4 & 5 σε μια, ήτοι Above The Line, Below The Line, Post-Production & Other Άρθρο 33. Επί της παρ. 3 «Τα δικαιολογητικά της παρ. 2 τηρούνται στο αρχείο της Χορηγούσας Αρχής για δέκα (10) χρόνια και για σκοπούς ελέγχου». Με δεδομενο ότι συμφωνα με την ισχυουσα φορολογικη νομοθεσια η φυλαξη οικονομικων στοιχειων για την εταιρια παραγωγης / φορεα της επενδυσης προβλεπεται στα 6 χρονια, προτεινουμε η φυλαξη των υποβληθεντων παραστατικων να επεκτεινεται στα 6 χρονια. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΑΡΘΡΟ Σε περιπτωση συνεργασιας αλλοδαπων εταιριων παραγωγης με ημεδαπες εταιριες υποστηριξης της παραγωγης (production service companies) τοσο η εκτελεση παραγωγης όπως και oλα τα μεταξυ τους συμφωνητικα που θα υπογραφουν θα πρεπει να είναι συμφωνα με την ελληνικη και ευρωπαικη νομοθεσια και σε περιπτωση οιασδηποτε αντιδικιας θα είναι είναι εφαρμοστεο το ελληνικο δικαιο και σχετικη δικαιοδοσια θα εχουν τα δικαστηρια της Αθηνας. Όσον αφορά τα άρθρα: 35, 36 και 41 Συμφωνούμε με τα σχόλια του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΣΑΠΟΕ)