Αρχική Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις σύγχρονου πολιτισμούΜΕΡΟΣ Η’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (άρθρα 86-96)Σχόλιο του χρήστη Ελευθέριος Ράντος | 27 Μαρτίου 2024, 16:00
Παρατηρήσεις επί του Μέρους Η’: (1) Άρθρο 87 παρ. 2 – Ανάγκη διαφάνειας στον προγραμματισμό: Η πρόβλεψη περί έκδοσης ΚΥΑ σε ετήσια βάση, με την οποία καθορίζονται ο προϋπολογισμός, η κατανομή των δαπανών ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων κλπ., αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά ζητήματα προγραμματισμού στις επιχειρήσεις που επιδιώκουν να υπαχθούν στα προβλεπόμενα καθεστώτα ενίσχυσης. Τούτο διότι ο προγραμματισμός των επιχειρήσεων και η διαδικασία λήψης αποφάσεων για την ανάπτυξη επιχειρηματικών σχεδίων, ιδίως σε περιπτώσεις παραγωγών μεγαλύτερου προϋπολογισμού, απαιτεί την προηγούμενη γνώση των πόρων που θα είναι διαθέσιμοι σε βάθος χρόνου μεγαλύτερο του έτους. Ιδιαιτέρως σε περίπτωση συνεργασίας με αλλοδαπές εταιρείες παραγωγής (είτε ως συμπαραγωγή είτε με τη μορφή εκτέλεσης παραγωγής στην Ελλάδα), στη πράξη ο προγραμματισμός αυτός – που συχνά περιλαμβάνει επαφές και διαπραγματεύσεις για μακρό χρονικό διάστημα – οφείλει να έχει ολοκληρωθεί πολύ νωρίτερα, με αποτέλεσμα η εν λόγω πρόβλεψη να δυσχεραίνει ουσιωδώς ή και να αποκλείει εκ των πραγμάτων την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων σε συνεργασία με αλλοδαπές εταιρείες. Η προσέλκυση σημαντικών παραγωγών από το εξωτερικό έχει ως θεμελιώδες προαπαιτούμενο τη διαφάνεια και επαρκή «ορατότητα» ως προς τις δυνατότητες εθνικής χρηματοδότησης, σε βάθος τουλάχιστον τριετίας. Προτείνεται ο προγραμματισμός του Προγράμματος CRGR – και ιδίως ο καθορισμός του συνολικού προϋπολογισμού του Προγράμματος, η κατανομή των κονδυλίων ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων, καθώς και οι ανώτατες εντάσεις ενίσχυσης ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων – να γίνεται γνωστός εκ των προτέρων και σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου, διά της έκδοσης σχετικής ΚΥΑ τουλάχιστον σε τριετή βάση (και όχι ετησίως). Στο πλαίσιο αυτής, θα εξειδικεύεται περαιτέρω και η κατανομή κατ’ έτος, εντός της τριετίας, εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερη διαφάνεια και «ορατότητα» που θα καταστήσει εφικτό τον κατάλληλο προγραμματισμού των υποψηφίων δικαιούχων, ιδίως για επενδυτικά σχέδια σημαντικού προϋπολογισμού ή/και συνεργασίες με αλλοδαπούς παραγωγούς. (2) Άρθρο 87 παρ. 2 & 3 – Επαρκής χρόνος έως την εφαρμογή της ΚΥΑ: Η μεσολάβηση εξαιρετικά σύντομου χρονικού διαστήματος από την έκδοση της ΚΥΑ (έως το τέλος Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους) μέχρι την θέση της σε εφαρμογή δημιουργεί προφανή προβλήματα στον προγραμματισμό των υποψηφίων δικαιούχων, καθώς δεν θα υπάρχει έγκαιρη γνώση για το ύψος και τη κατανομή του διαθέσιμου προϋπολογισμού του Προγράμματος CRGR για το εκάστοτε έτος. Τούτο μάλιστα ιδίως ενόψει του ετήσιου προγραμματισμού του Προγράμματος, που ούτως ή άλλως περιορίζει ουσιωδώς τη διαφάνεια και «ορατότητα» των υποψηφίων δικαιούχων σε σχέση με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων (ιδ. ανωτέρω). Προτείνεται η συγχώνευση των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων των παρ. 2 & 3 και η έκδοση μίας μόνον ΚΥΑ (αντί για δύο), τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν την έναρξη της χρονικής περιόδου την οποίο θα αφορά, η οποία, επιπρόσθετα, θα έχει τριετή διάρκεια, κατά τα ανωτέρω, προκειμένου να εξασφαλίζεται ο προγραμματισμός του Προγράμματος CRGR σε επαρκές βάθος χρόνου και με διαφάνεια. Ενόψει των ανωτέρω, προτείνεται η συνένωση των παραγράφων 2 & 3 του άρθρου 87 και η πρόβλεψη έκδοσης μίας μόνον ΚΥΑ, σε τριετή βάση, ως εξής: «2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν την έναρξη της περιόδου ενίσχυσης την οποία αφορά, καθορίζονται οι κατανομές του προϋπολογισμού των καθεστώτων ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR για τα επόμενα τρία (3) έτη, ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων και ανά έτος. Η απόφαση εκδίδεται έπειτα από διαβούλευση με τους παράγοντες και τα σωματεία του οπτικοακουστικού τομέα. Εφόσον η απόφαση δεν εκδοθεί έως την ημερομηνία αυτή, συνεχίζει να ισχύει η προηγούμενη απόφαση. Με την ίδια απόφαση δύνανται να αναπροσαρμόζονται οι ελάχιστες επιλέξιμες δαπάνες που υλοποιούνται στην ελληνική επικράτεια των κατηγοριών των οπτικοακουστικών παραγωγών των παρ. 2, 3 και 4 του άρθρου 26, καθώς και η διακύμανση του ποσοστού των ενισχυόμενων δαπανών έως και το σαράντα τοις εκατό (40%) των παρ. 1 και 2 του άρθρου 25, ανά κατηγορία οπτικοακουστικού έργου και ανά έτος, σύμφωνα με τις δημοσιονομικές συνθήκες και τις κυβερνητικές προτεραιότητες ανά τριετία, αρχής γενομένης από το 2025.» (3) Διαφάνεια ως προς τον ρυθμό ανάλωσης του διαθέσιμου προϋπολογισμού του προγράμματος: Το σχέδιο νόμου δεν περιλαμβάνει πρόβλεψη ώστε οι υποψήφιοι δικαιούχοι να γνωρίζουν τα εκάστοτε διαθέσιμα κονδύλια του προϋπολογισμού του Προγράμματος CRGR, ανά κατηγορία οπτικοακουστικού έργου, δηλαδή την εξασφάλιση διαφάνειας ως προς τον ρυθμό ανάλωσης του διαθέσιμου προϋπολογισμού από άλλα εγκρινόμενα επενδυτικά σχέδια και, επομένως, το εκάστοτε διαθέσιμο υπόλοιπο για νέα επενδυτικά σχέδια ανά πάσα στιγμή. Η μόνη σχετική ρύθμιση είναι η πρόβλεψη βεβαίωσης για την ύπαρξη του σχετικού ετήσιου προϋπολογισμού ως προϋπόθεση για την έκδοση απόφασης ένταξης (άρθρο 30 παρ. 5), η οποία ωστόσο εκδίδεται μετά την υποβολή της αίτησης ένταξης. Μη γνωρίζοντας το ύψος του διαθέσιμου προϋπολογισμού, οι υποψήφιοι δικαιούχοι δεν δύνανται να γνωρίζουν εκ των προτέρων το ύψος των διαθέσιμων πόρων, κατά την υποβολή της αίτησής τους. Προτείνεται η θέσπιση δυνατότητας ενημέρωσης των υποψηφίων δικαιούχων ως προς τον εκάστοτε διαθέσιμο προϋπολογισμό του Προγράμματος CRGR – ιδανικά μέσω δημόσια διαθέσιμης πλατφόρμας ή πληροφοριακού συστήματος όπου θα μπορεί να παρακολουθείται ανά πάσα στιγμή η απομείωση του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του Προγράμματος, ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων, κατά το ύψος της ενίσχυσης που προβλέπεται σε κάθε εγκριτική απόφαση που εκδίδεται και αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Εναλλακτικά, προτείνεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης ένταξης, σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται βάσει της εκάστοτε ισχύουσας ΚΥΑ για την κατανομή του προϋπολογισμού, ανεξάρτητα από την προϋπόθεση ύπαρξης επαρκούς σχετικού προϋπολογισμού. Στη περίπτωση εξάντλησης του προϋπολογισμού για το συγκεκριμένο έτος και είδος οπτικοακουστικού έργου, ο δικαιούχος θα ενημερώνεται για την αδυναμία ένταξης του επενδυτικού του σχεδίου κατά τον παρόντα χρόνο, λόγω εξάντλησης του σχετικού προϋπολογισμού, και η σχετική αίτηση δεν θα απορρίπτεται αλλά θα παραμένει ενεργή, η δε έκδοση της εγκριτικής απόφασης θα παραπέμπεται στο επόμενο έτος, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που θα έχει εγκριθεί σχετικά. (4) Άρθρο 87 παρ. 5 (σε συνδυασμό με το άρθρο 29 παρ. 1) – Επαρκές διάστημα έως την υποβολή αιτήσεων: Ο περιορισμός του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο θα δύνανται να υποβληθούν αιτήματα ένταξης στο Πρόγραμμα CRGR αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα προγραμματισμού στους υποψήφιους δικαιούχους. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι το διάστημα αυτό θα καθορίζεται με ΚΥΑ ως το τέλος Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, ήτοι πρακτικά σε ελάχιστο χρονικό διάστημα πριν τον χρόνο που οι δικαιούχοι θα κληθούν να υποβάλουν αιτήσεις ένταξης. Επιπλέον, το διάστημα αυτό δεν προβλέπεται ως σταθερό στον νόμο, αλλά παραπέμπεται σε ΚΥΑ και επομένως δύναται να ποικίλει από έτος σε έτος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται ακόμη μεγαλύτερη αβεβαιότητα στον προγραμματισμό των σχεδιαζόμενων επενδυτικών σχεδίων, τον χρόνο προετοιμασίας τους και τελικά το εάν θα είναι σε θέση να υποβάλουν εγκαίρως αίτηση ένταξης στο Πρόγραμμα CRGR. Προτείνεται η κατάργηση της παρ. 5 του άρθρου 87 και η τροποποίηση του άρθρου 29 παρ. 1 εδαφ. α’, προβλέποντας εναλλακτικά: - είτε την δυνατότητα υποβολής αίτησης ένταξης χωρίς χρονικό περιορισμό, με αναδιατύπωση του άρθρου 29 παρ. 1 εδαφ. α’, ως εξής: «Αίτηση για ένταξη χρηματοδότησης επενδυτικού σχεδίου στα καθεστώτα ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR υποβάλλεται προς τη Χορηγούσα Αρχή, καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου ενίσχυσης, έως και δέκα (10) ημέρες πριν από την ημερομηνία έναρξης του επενδυτικού σχεδίου, η οποία δηλώνεται στην αίτηση ένταξης χρηματοδότησης, μέσω πληροφοριακού συστήματος που ορίζει η Χορηγούσα Αρχή.» - είτε τον καθορισμό εκ του νόμου συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος ανά έτος, κατά το οποίο θα είναι δυνατή η υποβολή της αίτησης, με αναδιατύπωση του άρθρου 29 παρ. 1 εδαφ. α’, ως εξής: «Αίτηση για ένταξη χρηματοδότησης επενδυτικού σχεδίου στα καθεστώτα ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR υποβάλλεται προς τη Χορηγούσα Αρχή, από την 15η Ιανουαρίου έως την 15η Ιουλίου κάθε έτους, έως και δέκα (10) ημέρες πριν από την ημερομηνία έναρξης του επενδυτικού σχεδίου, η οποία δηλώνεται στην αίτηση ένταξης χρηματοδότησης, μέσω πληροφοριακού συστήματος που ορίζει η Χορηγούσα Αρχή.» (5) Άρθρο 88 παρ. 3 (σε συνδυασμό με το άρθρο 45): Προβλέπεται ότι τα ζητήματα των διοικητικών διαδικασιών που πραγματοποιούνται από τα Γραφεία Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Γραφεία Δ.Ο.Π.) θα εξειδικευτούν με την έκδοση ειδικής ΚΥΑ. Η θεσμοθέτηση και λειτουργία Γραφείων Δ.Ο.Π. κρίνεται ως κατ’ αρχήν θετική, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι εξοπλισμένα με κατάλληλες αρμοδιότητες και εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να μπορούν πράγματι να επιτελούν αποτελεσματικά το έργο της προβολής και ενίσχυσης του περιβάλλοντος υποστήριξης οπτικοακουστικών παραγωγών και, ιδίως, τη διοικητική εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των οπτικοακουστικών παραγωγών στην περιοχή χωρικής αρμοδιότητάς τους. Προς το σκοπό ουσιαστικής επίτευξης των στόχων της ως άνω πρόβλεψης, προτείνεται η ενοποίηση, κωδικοποίηση και εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων διάσπαρτων ρυθμίσεων για τις οπτικοακουστικές παραγωγές και την εμπλοκή κρατικών φορέων και υπηρεσιών στη διαδικασία της παραγωγής (με την χορήγηση αδειών, υποβολή γνωστοποιήσεων, άσκηση εποπτείας, ελέγχων, ή άλλων λειτουργιών στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους). Προτείνεται, παράλληλα, η θέσπιση ειδικών κανόνων χειρισμού και παροχής διοικητικών διευκολύνσεων από κρατικούς φορείς και υπηρεσίες, ειδικά για τις οπτικοακουστικές παραγωγές, για ζητήματα που τέτοιοι κανόνες δεν υφίστανται ή οι υφιστάμενοι κανόνες είναι ασαφείς ή παρωχημένοι. Επί τη βάση αυτών, οι δράσεις προβολής και ενίσχυσης καθώς και διοικητικής εξυπηρέτησης και διευκόλυνσης των οπτικοακουστικών παραγωγών από τα Γραφεία Δ.Ο.Π. αναμένεται να καταστεί πολύ περισσότερο ουσιαστική. (6) Άρθρο 92 παρ. 6: Προτείνεται να καταργηθεί, αφού ανατρέπει με πολύ αυστηρό τρόπο και χωρίς ουσιώδη λόγο τον προγραμματισμό φορέων σε σχέση με τον χρόνο λήξης του επενδυτικού σχεδίου. Εναλλακτικά, αντί της κατάργησης, η διάταξη μπορεί να τροποποιηθεί ως ακολούθως: «Για τα επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής από την 1η Ιανουαρίου 2024, η αίτηση για ορισμό ορκωτού λογιστή μπορεί να υποβληθεί πριν από την ημερομηνία λήξης του επενδυτικού σχεδίου που έχει δηλωθεί στην αίτηση υπαγωγής, υπό την προϋπόθεση ότι η αίτηση ορισμού υποβάλλεται έως την 5η Μαΐου 2024».