1. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στις επόμενες παραγράφους.
2. Η ισχύς του άρθρου 35 αρχίζει ως εξής:
α) Η ισχύς των περ. α) και β) αρχίζει από τον διορισμό των οργάνων διοίκησης των Μουσείων του άρθρου, κατά τα οριζόμενα στις παρ. 1 και 3 του άρθρου 34.
β) Η ισχύς της περ. γ), κατά το μέρος που αναφέρεται στους στόχους των πέντε (5) ειδικών περιφερειακών υπηρεσιών του άρθρου 3, αρχίζει από τον διορισμό των οργάνων διοίκησης των Μουσείων, κατά τα οριζόμενα στις παρ. 1 και 3 του άρθρου 34.
γ) Η ισχύς της περ. γ), κατά το μέρος που αναφέρεται στα τμήματα και τις αρμοδιότητες των τμημάτων των πέντε (5) ειδικών περιφερειακών υπηρεσιών του άρθρου 3, καθώς και η ισχύς της περ. δ), κατά το μέρος που αναφέρεται στους προϊστάμενους τμημάτων, αρχίζει από την τοποθέτηση προϊσταμένων στις αντίστοιχες υπηρεσίες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό εκάστου των Μουσείων.
δ) Η ισχύς της περ. δ), κατά το μέρος που αναφέρεται στους προϊστάμενους των πέντε (5) ειδικών περιφερειακών υπηρεσιών του άρθρου 1, αρχίζει από τον διορισμό του πρώτου Γενικού Διευθυντή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 34.
3. Η ισχύς των άρθρων 21 έως 30, που προβλέπουν σύσταση θέσεων μονίμων υπαλλήλων και υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στα Μουσεία, αρχίζει από την 1η.11.2023.
4. Η ισχύς των άρθρων 31 και 32, που προβλέπουν κατάργηση θέσεων μονίμων υπαλλήλων και υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρχίζει από την 1η.11.2023.
5. Η ισχύς του Μέρους Β΄ αρχίζει από την 1η.6.2023.
6. Το άρθρο 56 εφαρμόζεται αναδρομικά από την έναρξη ισχύος του ν. 4761/2020 (Α’ 248).
Σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 21-30, 33-35, το σχέδιο νόμου παραδίδει ομήρους στα κυβερνητικά Διοικητικά Συμβούλια τους τωρινούς εργαζομένους στα Μουσεία, διαλύοντας την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Με τη δήθεν «προσωρινή απόσπαση» μέχρι την έκδοση Οργανισμού του κάθε ΝΠΔΔ, εγκλωβίζει στα ΝΠΔΔ τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, που θα αποστερηθούν βασικά υπηρεσιακά δικαιώματά τους, όπως το δικαίωμα απόσπασης, μετάθεσης, μετάθεσης ή μετακίνησης σε άλλη θέση ευθύνης της ΓΔΑΠΚ, τοποθέτησης μετά από αίτησή τους, συμμετοχής σε διαδικασίες κρίσεων στη ΓΔΑΠΚ. Το χρονικό όριο των 8 μηνών που νομοθετείται για να εκπονηθεί Οργανισμός στα Μουσεία είναι πλασματικό, όπως έχει αποδειχτεί στην πράξη (με χειρότερο παράδειγμα το Μουσείο Ακρόπολης). Άλλωστε, τα διορισμένα Διοικητικά Συμβούλια δεν θα λογοδοτούν σε κανέναν για τις πράξεις ή παραλείψεις τους, παρεκτός στην Υπουργό Πολιτισμού που αυθαίρετα θα τα διορίσει.
Με το ίδιο άρθρο καταργούνται 735 θέσεις μονίμων και ΙΔΑΧ από τον Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ με τελική ημερομηνία την 1-11-2023, μεταξύ αυτών 75 θέσεις αρχαιολόγων και 279 θέσεις φυλακτικού προσωπικού! Πρόκειται για περισσότερο από το 1/10 του υπηρετούντος προσωπικού του ΥΠΠΟΑ, που καταργούνται από όλες τις υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να καλύψουν τα κενά τους σε προσωπικό. Εφορείες Αρχαιοτήτων που λειτουργούν με έναν υπάλληλο στο λογιστήριο, χωρίς μηχανικό, με ελλιπή στελέχωση σε αρχαιολόγους, που δεν έχουν εργατοτεχνίτες ή αρχαιοφύλακες για να κάνουν ανασκαφές ή να ανοίξουν αρχαιολογικούς χώρους, αντί να ενισχυθούν με προσωπικό, τώρα αντιμετωπίζουν επιπλέον την κατάργηση των κενών τους οργανικών θέσεων. Με τον τρόπο αυτό δεν θα μπορούν να ζητήσουν ούτε πρόσληψη προσωπικού ούτε κάλυψη των θέσεων μέσω κινητικότητας.
Καμία αναφορά για ΙΔΟΧ προσωπικό και κάλυψη εποχικών – παροδικών αναγκών. Από 1/11/2023 το μουσείο θα έχει 58 ημερήσιους φύλακες και 5 νυχτοφύλακες. Πώς θα καλυφθούν τα κενά; Με μετατάξεις και αποσπάσεις, ενώ υπάρχουν τόσοι διαθέσιμοι και πιστοποιημένοι Αρχαιοφύλακες; Απαξιώνουν την ειδικότητα και εγείρονται σοβαρά θέματα στη «νοοτροπία» της φύλαξης αρχαιοτήτων.