1. Οι υπηρεσίες εκάστου Μουσείου συγκροτούνται σε Γενική Διεύθυνση και περιλαμβάνουν:
α) τις εξής Διευθύνσεις:
αα) Διεύθυνση Συλλογών και Εκθέσεων,
αβ) Διεύθυνση Διοικητικής, Οικονομικής και Τεχνικής Υποστήριξης,
αγ) Διεύθυνση Εκδόσεων και Ψηφιακών Εφαρμογών,
αδ) Διεύθυνση Επικοινωνίας και Υποδοχής Επισκεπτών.
β) το αυτοτελές Γραφείο Νομικής Υποστήριξης, που υπάγεται στον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Μουσείου και στελεχώνεται από δύο (2) δικηγόρους με έμμισθη εντολή, οι οποίοι προσλαμβάνονται σύμφωνα με το άρθρο 43 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208) και το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133) και στους οποίους ανατίθενται η δικαστική εκπροσώπηση του Μουσείου, ο χειρισμός δικαστικών υποθέσεων και η παροχή νομικών συμβουλών και γνωμοδοτήσεων.
2. Οι οργανικές θέσεις των Μουσείων δύνανται να καλύπτονται με προσλήψεις, μετατάξεις ή αποσπάσεις μόνιμου προσωπικού ή προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), σύμφωνα με τον ν. 4440/2016 (Α’ 224). Ειδικά για την κάλυψη των οργανικών θέσεων των Μουσείων με αποσπάσεις ή μετατάξεις υπαλλήλων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ ή β΄ βαθμού, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη, αντίστοιχα
3. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Διοικητικής, Οικονομικής και Τεχνικής Υποστήριξης εκάστου Μουσείου έχει τις αρμοδιότητες και ασκεί τα καθήκοντα του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τους ισχύοντες δημοσιονομικούς κανόνες.
4. Στους υπαλλήλους εκάστου Μουσείου που ασκούν χρέη διαχειριστή εσόδων καταβάλλεται από τους πόρους του Μουσείου επίδομα ύψους εκατό (100) ευρώ μηνιαίως.
Εκεί που σήμερα υπάρχουν 5 Διευθύνσεις της ΓΔΑΠΚ, τώρα δημιουργούνται 5 Γενικές Διευθύνσεις, με 4 Διευθύνσεις η καθεμία και 2 δικηγόρους με έμμισθη εντολή. Όλα αυτά σημαίνουν αντίστοιχη και αχρείαστη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, παρ’ όλα αυτά οι συντάκτες έχουν γράψει ψευδώς ότι δεν υπάρχει δημοσιονομική επιβάρυνση από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου.
Από τις Διευθύνσεις λείπει παντελώς η συντήρηση, προφανώς οι εκδόσεις και οι ψηφιακές εφαρμογές θεωρούνται από τους συντάκτες του σχεδιου νόμου πιο σημαντικές από την συντήρηση των αντικειμένων των Μουσείων, που σήμερα επιτελούν σοβαρό επιστημονικό έργο. Απόδειξη ότι οι αρχαιότητες οι ίδιες και η προστασία τους δεν είναι στους πραγματικούς στόχους αυτής της “μεταρρύθμισης”
Επιπλέον η τεχνική υποστήριξη των Μουσείων, ζωτικής σημασίας λειτουργία. “ενσωματώνεται” στη Διοίκηση και το Λογιστήριο!
Πραγματικός εμπαιγμός για όλη την Αρχαιολογική Υπηρεσία αποτελεί η πρόβλεψη για 2 δικηγόρους με έμμισθη εντολή σε κάθε Μουσειο, όταν αντίστοιχη πρόβλεψη δεν υπάρχει σήμερα για την ΓΔΑΠΚ και τη ΓΔΑΜΤΕ, ούτε για τις Διευθύνσεις της κεντρικής υπηρεσίας του ΥΠΠΟΑ, που χειρίζονται καθημερινά χιλιάδες υποθέσεις ιδιωτών, αιτήσεις θεραπείας, δικαστικές διαμάχες, και χρειάζονται ουσιαστική νομική υποστήριξη.
Άρθρο 18. Υπηρεσίες – Κάλυψη οργανικών θέσεων – Καταβολή διαχειριστικού επιδόματος
Στις τέσσερις διευθύνσεις που προβλέπονται, προτείνεται να προστεθεί ως πέμπτη Διεύθυνση η Διεύθυνση Συντήρησης, καθώς έχει ουσιαστικό και απολύτως διακριτό αντικείμενο, που δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα των λοιπών Διευθύνσεων.
Είναι ανεπίτρεπτο να μην προβλέπεται η δημιουργία Διεύθυνσης Συντήρησης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Δικαίως διαμαρτύρονται οι «Συντηρητές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου» οι οποίοι έχουν άλλωστε να επιδείξουν ένα σημαντικό έργο. Τι σόι εκσυγχρονισμός είναι αυτός που αφήνει να εννοηθεί ότι η συντήρηση μπορεί να εκτελεσθεί από οποιονδήποτε ως μια απλή τέχνη και όχι ως επιστήμη όπως εξάλλου είναι? Ένα τμήμα με μακρά επιστημονική παράδοση, σύμφωνα με το οργανόγραμμα του νέου ΝΠΔΔ, δεν αξίζει ούτε αναφορά? Καλώς ήρθατε στο 1950? Ντροπή σε αυτούς που για μικροπολιτικά συμφέροντα προσπαθούν να κουκουλώσουν την επιστήμη της Συντήρησης.
ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΑΡ.2 ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ. ΩΣΤΟΣΟ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΝΕΙΑ ΣΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΤΑΞΗΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΕ ΛΟΙΠΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ. Η ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΗ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΤΗΣ ΕΛΣΤΑΤ Ή ΤΗΣ ΜΗ ΕΓΚΑΙΡΗΣ (ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ 8ΜΗΝΟΥ) ΕΚΔΟΣΗΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ. Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΙΝΕΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΟΥΤΩΣ Η ΑΛΛΩΣ ΝΑ ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΦΟΡΕΙΣ ΓΕΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΣΕ ΜΗ ΦΟΡΕΙΣ. ΌΧΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ. ΑΥΤΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΡΗΤΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.
1.
Αφού το νέο σχήμα θα λειτουργήσει σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης για ποιο λόγο δεν αναβαθμίζονται σε Γενικές Διευθύνσεις τα μουσεία εντός του ισχύοντος Οργανισμού του ΥΠΠΟΑ;
2.
Η διαίρεση σε Διευθύνσεις προδίδει έλλειψη γνώσης για τον τρόπο λειτουργίας των μουσείων διεθνώς. Για παράδειγμα:
Α) Απαιτείται η ίδρυση Διεύθυνσης Συντήρησης.
Β) δεν είναι δυνατόν να συνυπάρχουν στην ίδια Διεύθυνση οι Διοικητικές, Οικονομικές και Τεχνικές Υπηρεσίες,
Γ) Το έργο των μουσείων δεν απαιτεί Διεύθυνση Εκδόσεων και Ψηφιακών Εφαρμογών, αλλά ομώνυμο Τμήμα υπό τη Διεύθυνση Επικοινωνίας.
Το νομοσχέδιο δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε Μουσείου, αντιθέτως, έχει ως πρότυπο τον ιδρυτικό Νόμο και τον Οργανισμό ενός πολύ ειδικού μουσείου, εκείνου του Μουσείου Ακρόπολης.
Σε όλα τα μεγάλα μουσεία του πλανήτη η Συντήρηση αναγνωρίζεται ως επιστήμη και αποτελεί αυτόνομη Διεύθυνση. Στο Εθνικό με βάση το νέο νομοσχέδιο δεν υπάρχει ούτε ως αναφορά. Περίεργη αντίληψη περί εκσυγχρονισμού…
Η απουσία Διεύθυνσης Συντήρησης υποβιβάζει τα νεοϊδρυόμενα ν.π.δ.δ. καθιστώντας τα υποδεέστερα των μεγάλων ευρωπαϊκών μουσείων.
Ειδικότερα για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο αναφέρουμε ότι η Συντήρηση, η Φυσικοχημική Έρευνα και η Αρχαιομετρία ξεκινάνε ταυτόχρονα με την ίδρυση του μουσείου στα τέλη του 19ου αιώνα, πραγματοποιούνται αδιάλειπτα πλέον των 100 χρόνων, και σε αυτές έχουν εργαστεί εξέχουσες προσωπικότητες των θετικών επιστημών όπως οι Οθ. Ρουσόπουλος, Κων. Ζέγγελης.
Ως Τμήμα Συντήρησης, Φυσικών – Χημικών Ερευνών & Αρχαιομετρίας λειτουργεί από το 2003 με συνεχή πρωτοπόρα παρουσία σε καινοτόμες προσεγγίσεις της επιστήμης της Συντήρησης αξιοποιώντας τη ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη.
Συγκεκριμένα:
• Το Τμήμα αποτελείται από πέντε εργαστήρια, σε πλήρη λειτουργία, στελεχωμένα από 12 συντηρητές. Το 70% των συντηρητών του Τμήματος κατέχει τίτλο σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ το 60% έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές σε επίπεδο master’s ή διατριβής. Η υφιστάμενη Τμηματάρχης κα Γ. Μωραΐτου είναι συντηρήτρια-διδάκτορας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με πληθώρα δημοσιεύσεων.
• Το Τμήμα οργανώνει ή συμμετέχει σε πλήθος επικοινωνιακών δράσεων (Ανοιχτό Μουσείο, Αθέατο Μουσείο, Ημέρες Συντήρησης, Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Τμήματος Εκθέσεων, Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης του ΕΑΜ, κ.α.) με σκοπό την επικοινωνία τόσο του γενικού πολιτιστικού μηνύματος όσο και της ειδικότερης μαρτυρίας που απορρέει από τις συλλογές του μουσείου καθώς και του έργου της συντήρησης.
• Τα εργαστήρια έχουν εντός των αρμοδιοτήτων τους την προληπτική και ενεργητική συντήρηση αρχαιοτήτων, την επιστημονική έρευνα επί νέων μεθόδων και υλικών συντήρησης, και την εκπόνηση μελετών συντήρησης και σρχαιομετρίας.
• Στα εργαστήρια του Τμήματος έχει πραγματοποιηθεί η συντήρηση του μεγαλύτερου ποσοστού των ανασκαφέντων αρχαιοτήτων ανά τη χώρα ως τις αρχές της δεκαετίας του 1990, οπότε ξεκίνησε και συστηματοποιήθηκε η ίδρυση των περισσότερων περιφερειακών εργαστηρίων συντήρησης του ΥΠΠΟΑ. Ανάμεσα στις αναρίθμητες συντηρημένες αρχαιότητες βρίσκονται εξαίρετα παραδείγματα της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς, όπως ο Έφηβος του Μαραθώνα, ο Ποσειδώνας του Αρτεμισίου κ.α.
• Λόγω της υψηλής τεχνογνωσίας και της πολύχρονης εμπειρίας του προσωπικού των εργαστηρίων του Τμήματος, πολλές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού εξακολουθούν να αποστέλλουν αρχαιότητες για συντήρηση, στήριξη ή ανάλυση. Παράλληλα, αποτελεί πρότυπο για τα μεγάλα εργαστήρια συντήρησης ανά την Ελλάδα.
• Πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια ψηφιακού σχεδιασμού και κατασκευής βάσεων και συστημάτων στήριξης αρχαίων αντικειμένων λειτουργούν επίσης αδιαλείπτως. Οι εν λόγω κατασκευές, από τους εξειδικευμένους συντηρητές του Τμήματος, αποτελούν καινοτομία σε εθνικό επίπεδο, με πλήθος πλεονεκτημάτων (οικονομία χρηματικών πόρων και χρόνου, ακρίβεια σχεδιασμού, ασφάλεια κατά την έκθεση).
• Το προσωπικό είναι σε θέση, με πλήρη αυτοτέλεια, να υποστηρίξει τις περιοδικές εκθέσεις που διοργανώνονται στο ΕΑΜ (προετοιμασία αρχαιοτήτων, εγκατάσταση και απεγκατάσταση αυτών, κατασκευή συστημάτων βραχυχρόνιας στήριξης αρχαιοτήτων, δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών προβολής των αρχαιοτήτων, κ.α.).
• Το Τμήμα, στο πλαίσιο της πολιτιστικής ανταλλαγής μεταξύ των κρατών, υποστηρίζει ενεργά τη συμμετοχή του ΕΑΜ με τον βραχυχρόνιο δανεισμό αρχαίων έργων των συλλογών του σε περιοδικές εκθέσεις (παροχή συνοδείας αρχαιοτήτων, κατασκευή συστημάτων βραχυχρόνιας στήριξης αρχαιοτήτων, ανάπτυξη προδιαγραφών κιβωτίων μεταφοράς αρχαιοτήτων, κ.α.).
• Στις εγκαταστάσεις του Τμήματος λειτουργεί το μοναδικό Εργαστήριο Αρχαιομετρίας στην Ελλάδα που έχει τη δυνατότητα ακτινογραφικής απεικόνισης και διάγνωσης της κατάστασης διατήρησης και της τεχνολογίας των αρχαίων αντικειμένων, μέσω της εφαρμογής βιομηχανικής ραδιογραφίας ακτίνων Χ. Σημαντική προσθήκη στη δυναμική του εργαστηρίου αποτέλεσε η διάταξη ανάλυσης μέσω της μεθόδου Φθορισμομετρίας Ακτίνων Χ, μεθόδου μη επεμβατικής, προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι κατά κανένα τρόπο δεν εξαντλείται η σωζόμενη ποσότητα του αρχαίου υλικού.
• Το Τμήμα διεξάγει ετησίως πλήθος γνωματεύσεων ως προς την αυθεντικότητα αμφισβητούμενων αντικειμένων.
• Στο πλαίσιο των συστηματικών μελετών που λαμβάνουν χώρα, παράγονται πλήθος ερευνητικών δημοσιεύσεων στον τομέα της Συντήρησης και της Αρχαιομετρίας σε επιστημονικά περιοδικά, καθώς και συγγραφή μονογραφιών.
• Σπουδαία παρακαταθήκη αποτελεί η πραγματοποίηση και δημοσίευση συστηματικών αξιολογήσεων υλικών συντήρησης, έκθεσης και αποθήκευσης, με στόχο την αντιμετώπιση της επιτακτικής ανάγκης, να αξιολογούνται επαρκώς τα υλικά που βρίσκονται σε άμεση επαφή με τις αρχαιότητες, προκειμένου στην ασφάλεια των τελευταίων.
• Το Τμήμα παρέχει διαρκή φιλοξενία και υποστήριξη μελετητών της Ελλάδας και του εξωτερικού με ταυτόχρονη μεταφορά επιστημονικής γνώσης.
• Η πολιτική του Τμήματος χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια με συνεχείς συνεργασίες με άλλα μουσεία και ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας και του εξωτερικού (ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, Ίδρυμα J. P. Getty κ.α.).
Η απουσία Διεύθυνσης Συντήρησης υποβιβάζει τα νεοϊδρυόμενα ν.π.δ.δ. καθιστώντας τα υποδεέστερα των μεγάλων ευρωπαϊκών μουσείων.
Γιατί, σύμφωνα με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, λαμβάνεται υπόψη μόνο το Μουσείο Ακρόπολης κι όχι και το ν.π.δ.δ. Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Α. Σούτσου το οποίο, από ιδρύσεως του διαθέτει, Διεύθυνση Συντήρησης; Να το θεωρήσουμε αποτυχημένο, χωρίς συναφείς πρακτικές, αν και ν.π.δ.δ. του ΥΠΠΟΑ;
Δημιουργούνται πέντε (5) Διευθύνσεις:
αα) Διεύθυνση Συλλογών και Εκθέσεων
αβ) Διεύθυνση Διοικητικής, Οικονομικής και Τεχνικής Υποστήριξης
αγ) Διεύθυνση Εκδόσεων και Ψηφιακών Εφαρμογών
αδ) Διεύθυνση Επικοινωνίας και Υποδοχής Επισκεπτών
Δεν δημιουργείται όμως Διεύθυνση Συντήρησης Αρχ/των και Αρχαιομετρίας. Πάλι το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει τη Συντήρηση Αρχ/των και Έργων Τέχνης ως επιστημονικό κλάδο, πράγμα που με βρίσκει αντίθετο. Ο κλάδος της Συντήρησης θα περιοριστεί στην καλύτερη περίπτωση σε Τμήμα, κάτω αποο τη Διεύθυνση Συλλογών και Εκθέσεων.
Με τη δημιουργία Δ/νσης Συλλογών & Εκθέσεων συρρικνώνεται ο επιστημονικός χαρακτήρας των μουσείων και αυτός καθ’ αυτός ο σκοπός των μουσείων. Ενώ διογκώνονται η Δ/νση Διοικητικής /Οικονομικής Υποστήριξης (για ένα μη κερδοσκοπικό μουσείο). Η Τεχνική Υποστήριξη συρρικνώνεται κάτω από την προηγούμενη Δ/νση. Προστίθενται δύο Διευθύνσεις: η Δ/νση Εκδόσεων και Ψηφιακών Εφαρμογών απαξιώνοντας τον ΟΔΑΠ και στερώντας τον από έσοδα (Το ίδιο το ΥΠΠΟΑ βγάζει με τα χέρια του τα μάτια του).Το κομμάτι των Ψηφιακών Εφαρμογών εκτελείται και στα δημόσια μουσεία με το υφιστάμενο καθεστώς (βλ. ΕΣΠΑ Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, site, media). Όσον αφορά τη Δ/νση Υποδοχής τη θεωρώ παντελώς άχρηστη ενώ της Επικοινωνίας ικανοποιείται ήδη από το υφιστάμενο καθεστώς (βλ ΕΑΜ, Τμήμα Επικοινωνίας, Εκπαιδευτικών προγραμμάτων).
Σε περίπτωση που προωθηθεί για ψήφιση το νομοσχέδιο θεωρώ απαραίτητο να προστεθεί Διεύθυνση Συντήρησης όπου με το Οργανόγραμμα μπορούν να προστεθούν 3 Τμήματα: Προληπτικής και ενεργητικής Συντήρησης, Φυσικοχημικής Έρευνας και Κατασκευής Εκμαγείων.
Η συντήρηση των αρχαιοτήτων αποτελεί πυλώνα της αρχαιολογίας και των μουσείων. Αποτελεί αποδεδειγμένα πόλο έλξης των επισκεπτών των μουσείων (απόδειξη η Δράση ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ του ΕΑΜ). Η συντήρηση δεν είναι τεχνική υποστήριξη των συλλογών αλλά μια επιστήμη και μια αυτοδιοικούμενη μονάδα στην ιεραρχία διοίκησης ενός μουσείου. Τα διεθνή πρότυπα που επικαλείται η αιτιολογική έκθεση δεν απαξιώνουν τη συντήρηση. Εν πάσει περιπτώσει υπάρχει και το ΝΠΔΔ Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλ. Σούτσου που διαθέτει ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ.
Αλλο ενα προεκλογικο αχρειαστο επιδομα-δωρο σε καποιους δημοσιους υπαλληλους.
7μελες Δ.Σ. , 1 Γενικός Διευθυντής, 1 Γραμματέας και ο αναπληρωτής του, 2 Νομικοί, συνεδριάζουν μια φορά το μήνα και αποζημιώνονται. Επιτροπές και ομάδες εργασίας, ειδική επιτροπή αξιολόγησης…..και ουκ έστιν αριθμός … διοικούντων και των επιτροπών τους…. ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΑ ΜΕΓΑΛΟΣ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΟΥΝΤΩΝ , ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΑ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΩΜΗ ΤΟΥΣ, ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ και κυρίως ΑΣΤΑΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ, αφού όλοι αυτοί θα αντικαθίστανται σε κάθε κυβερνητική αλλαγή.
Καμία αναφορά για ΙΔΟΧ προσωπικό και κάλυψη εποχικών – παροδικών αναγκών. Από 1/11/2023 το μουσείο θα έχει 58 ημερήσιους φύλακες και 5 νυχτοφύλακες. Πώς θα καλυφθούν τα κενά; Με μετατάξεις και αποσπάσεις, ενώ υπάρχουν τόσοι διαθέσιμοι και πιστοποιημένοι Αρχαιοφύλακες; Απαξιώνουν την ειδικότητα και εγείρονται σοβαρά θέματα στη «νοοτροπία» της φύλαξης αρχαιοτήτων.
Διεύθυνση Εκδόσεων και Ψηφιακών Εφαρμογών:
Αυτή η Δ/νση θα πρέπει να είναι όσο περισσότερο γίνεται αυτοδύναμη και να αναφέρεται κατευθείαν στο Διοικητικό Συμβούλιο. Σε αυτό θα πρέπει ο Προϊστάμενος να είναι πτυχιούχος από Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας και με υπαλλήλους από Τμήματα καθαρής Πληροφορικής και όχι μηχανικούς (τα δίκτυα έχουν ολοκληρωθεί στα μουσεία). Με μία τέτοια ομάδα, οι ανάγκες για δημιουργία και προσαρμογή νέων σύγχρονων διαδραστικών συστημάτων και συστημάτων προώθησης των μουσειακών συλλογών (ισχυρές βάσεις δεδομένων συνδεδεμένες – κατ’ ελάχιστο – με τα Ευρωπαϊκά δίκτυα ΕΕ (πχ Europeana), VR, AR εφαρμογές, διαδραστικοί χάρτες AR για χρήση από το κοινό, 3D scan και μεταφορά τους στην βάση δεδομένων του ΥΠΠΟΑ, και πάρα πολλά άλλα που υπάρχουν και θα υπάρξουν με την σημερινή ταχύτητα ανάπτυξης). Έτσι θα αποφευχθεί στο μέλλον η πολυετής μη ολοκληρωμένη συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά Project (χρηματοδοτήσεις που δεν θα είναι διαθέσιμες για πάντα από την ΕΕ) που λόγω καθυστερήσεων, τα τελικά παραδοτέα γίνονται πια «παλιά». Επιπρόσθετα θα μπορούν να διευθετήσουν και ηλεκτρονικές διαδραστικές εκδόσεις (διαδραστικά e_books) κάτι που για την ώρα το χάρτινο βιβλίο κυριαρχεί στα μουσεία.
Μουρατίδου Ελένη
Γραφίστρια (ΤΕΙ Αθήνας),
Msc Γραφικές Τέχνες Πολυμέσα (ΕΑΠ),
Msc Σχεδίαση Ψηφιακών Πολιτιστικών Προϊόντων (Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
Μόνιμη Διοικητικός Υπάλληλος ΤΕ Διοικητικού λογιστικού – Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης