ΜΕΡΟΣ Δ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (42-45)

 

Άρθρο 42
Εθνικό Ψηφιακό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Έργων
1. Το Εθνικό Ψηφιακό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Έργων συστήνεται και λειτουργεί στην Εταιρεία του Μέρους Β’, και έχει ως σκοπό: α) τη συγκέντρωση, διαφύλαξη, ψηφιοποίηση, αρχειοθέτηση, συντήρηση, διαχείριση, διάσωση, αποκατάσταση, καταγραφή, τεκμηρίωση, καταλογογράφηση, ευρετηρίαση και ανάδειξη οπτικοακουστικών και κινηματογραφικών αρχείων και έργων, αρχείων ήχου και μουσικής, φωτογραφιών, γραφιστικής τέχνης, βίντεο, διαδικτυακών παραγωγών, κινούμενου σχεδίου (animation), ψηφιακών δημιουργιών και ψηφιακών παιγνιδιών, εντύπων κάθε είδους και αντικειμένων που σχετίζονται με την εθνική οπτικοακουστική κληρονομιά και μνήμη, προς τον σκοπό προστασίας και διαφύλαξής της, β) τον συντονισμό των δράσεων των φορέων του δημοσίου τομέα σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄143), οι οποίοι συλλέγουν, κατέχουν και εκμεταλλεύονται οπτικοακουστικό υλικό στην Ελλάδα και γ) τη δημιουργία ενιαίου καταλόγου του συνόλου του οπτικοακουστικού υλικού, το οποίο κατέχουν οι δημόσιοι φορείς, καθώς και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων και την καταγραφή, αποθήκευση και ψηφιοποίηση του προγράμματος που εκπέμπουν οι πάροχοι περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας, που διαθέτουν νόμιμη άδεια εκπομπής, με στόχο τη διάσωση, διαφύλαξη και δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και συγκεντρωτικού αρχείου της εθνικής πολιτιστικής οπτικοακουστικής μνήμης, δ) την οργάνωση, ψηφιοποίηση, διαχείριση και εκμετάλλευση του εθνικού αρχείου οπτικοακουστικών έργων και μέσων ψηφιακής προβολής, ψηφιακής επικοινωνίας και πληροφόρησης, εξαιρουμένων των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης του οπτικοακουστικού αρχείου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. το οποίο ανήκει κατά νόμο στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.
2. Για την υλοποίηση του Εθνικού Ψηφιακού Αποθετηρίου Οπτικοακουστικών Έργων, ο παραγωγός οπτικοακουστικού έργου και κάθε άλλος κάτοχος ή νομέας πρωτότυπου υλικού φορέα οπτικοακουστικού έργου υποχρεούται να παραδώσει στην Εταιρεία ένα αντίτυπο αυτού σε ψηφιακή μορφή ή σε φιλμ. Η δαπάνη αναπαραγωγής του αντιτύπου βαρύνει την Εταιρεία. Με την παραλαβή του αντιτύπου χορηγείται στους παραγωγούς ή κατόχους/νομείς βεβαίωση κατάθεσης. Η παράδοση αντιτύπου του έργου δεν παρέχει στην Εταιρεία εξουσίες εκμετάλλευσης αυτού, πλην εκείνων που είναι αναγκαίες για τους σκοπούς που αναφέρονται στο παρόν άρθρο.
3. Με ειδικές προγραμματικές συμβάσεις που καταρτίζει η Εταιρεία: α) με το ίδρυμα «Αρχεία Ταινιών Ελλάδος-Ταινιοθήκη της Ελλάδος», που συστάθηκε με το β.δ. 105/1963 (Α’ 20) και λειτουργεί βάσει του άρθρου 34 του ν. 3905/2010 (Α΄219) και β) με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αυτοτελώς και ως προς το κατά το άρθρο 31 του ν. 3905/2010 Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθορίζονται οι ρυθμίσεις που αφορούν στις σχέσεις των ως άνω φορέων, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ενιαίο αρχείο κινηματογραφικών και εν γένει οπτικοακουστικών έργων, το οποίο διαχειρίζεται η Εταιρεία. Η ΕΡΤ Α.Ε. παρέχει τη συνδρομή της στην Εταιρεία για τη δημιουργία ενιαίου αρχείου κινηματογραφικών και εν γένει οπτικοακουστικών έργων, το οποίο διαχειρίζεται η Εταιρεία. Για τον σκοπό αυτό η Εταιρεία υπογράφει με την ΕΡΤ Α.Ε. Μνημόνιο Συνεργασίας, στο οποίο καθορίζονται οι όροι της συνεργασίας, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια που διέπει τη συνεργασία αυτή.
4. Με την οργάνωση και λειτουργία του Εθνικού Ψηφιακού Αποθετηρίου Οπτικοακουστικών Έργων, ως του επίσημου εθνικού αποθετηρίου οπτικοακουστικών αρχείων, δεν θίγονται τα δικαιώματα κυριότητας, κατοχής και εκμετάλλευσης της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., ως ιδιοκτήτριας του συνόλου του οπτικοακουστικού αρχείου των εκάστοτε δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών φορέων, το οποίο έχει ενσωματωθεί στο Αρχείο της, καθώς και το δικαίωμα ψηφιοποίησης του υλικού αυτού.

Άρθρο 43
Δημιουργικός Κόμβος Καινοτομίας και Τεχνολογίας για τον Δημιουργικό και Οπτικοακουστικό Τομέα-CreAtiVe Hub GR
1. Στην Εταιρεία «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας-Creative Greece» λειτουργεί Δημιουργικός Κόμβος Καινοτομίας και Τεχνολογίας για τον Δημιουργικό και Οπτικοακουστικό Τομέα (εφεξής Κόμβος) με την ονομασία CreAtiVe Hub GR. Ο Κόμβος λειτουργεί σε επίπεδο Διεύθυνσης εντός της οργανωτικής δομής της Εταιρείας.
2. Ο Κόμβος CreAtiVe Hub GR έχει ως αποστολή την ανάπτυξη και υποστήριξη του οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα της χώρας και την περαιτέρω συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη μέσα από δράσεις υποστήριξης της δικτύωσης των δημιουργών με την αγορά, της σύνδεσης του δημιουργικού τομέα με τις νέες τεχνολογίες και με καινοτόμες μεθόδους δημιουργίας, της δικτύωσης των εγχώριων επιχειρήσεων του δημιουργικού και οπτικοακουστικού τομέα με το διεθνές περιβάλλον, της οργάνωσης δράσεων κατάρτισης και οπτικοακουστικής εκπαίδευσης, της σύνδεσης των τοπικών και περιφερειακών κοινωνιών με τους δημιουργούς, της καλλιέργειας νέων ταλέντων στον δημιουργικό τομέα και της συμμετοχής σε ευρωπαϊκά και εγχώρια προγράμματα που ενισχύουν τον οπτικοακουστικό και δημιουργικό τομέα και καλλιεργούν εν γένει την καινοτομία και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στους τομείς αυτούς.
3. Στον Κόμβο λειτουργεί Παρατηρητήριο Πολιτιστικού και Δημιουργικού Τομέα για τη συγκέντρωση στατιστικών στοιχείων και δεδομένων για τον οπτικοακουστικό, πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα, προκειμένου να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται οι κατάλληλες πολιτικές και δράσεις για την εκπλήρωση της αποστολής του Κόμβου και της Εταιρείας ευρύτερα.
4. Ο Κόμβος δύναται να ορίζεται ως τελικός δικαιούχος ή συνδικαιούχος για έργα, προγράμματα και δράσεις που σχετίζονται με την αποστολή του, να συμπράττει με δημόσιους φορείς για την από κοινού υλοποίηση έργων, προγραμμάτων και δράσεων, να επιχορηγείται για την εκπλήρωση των σκοπών του από φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και από προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται ή χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από άλλα διεθνή προγράμματα, από τον τακτικό προϋπολογισμό όλων των Υπουργείων, από χορηγίες και από κάθε άλλη νόμιμη πηγή.
5. Ως επικεφαλής του Κόμβου ορίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας, μετά από δημόσια προκήρυξη, επιστήμονας με διοικητική πείρα και ερευνητική και τεχνολογική δραστηριότητα σχετική με ένα ή περισσότερα από τα αντικείμενα του Κόμβου, με εμπειρία στην προσέλκυση χρηματοδοτήσεων για ερευνητικά και τεχνολογικά προγράμματα ή έργα και στην εφαρμογή των αποτελεσμάτων της έρευνας, καθώς και με προσόντα διορισμού σε θέση ερευνητή Β΄ βαθμίδας ή αντίστοιχης βαθμίδας καθηγητή Α.Ε.Ι..
6. Ο Κόμβος μπορεί να απασχολεί προσωπικό ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων του άρθρου 18 του ν. 4310/2014 (Α΄258), προς τον σκοπό της υλοποίησης προγραμμάτων έρευνας και καινοτομίας στον χώρο της οπτικοακουστικής και δημιουργικής βιομηχανίας μετά από προγραμματικές συμφωνίες που συνάπτονται μεταξύ του Κόμβου και του ερευνητικού κέντρου ή ινστιτούτου.
7. Με προγραμματική συμφωνία που συνάπτει ο Κόμβος με τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης ρυθμίζεται κάθε ειδικό θέμα ως προς τον ρόλο και τη λειτουργία του Κόμβου εντός του πλαισίου της Εθνικής Στρατηγικής Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του ν. 4310/2014, καθώς και για την ανάπτυξη προγραμμάτων, δράσεων και ερευνών στους τομείς της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην οπτικοακουστική και δημιουργική βιομηχανία.

Άρθρο 44
Πρόγραμμα Εξωστρέφειας του Οπτικοακουστικού Τομέα
1. Το Πρόγραμμα Εξωστρέφειας του Οπτικοακουστικού Τομέα εγκρίνεται από το Δ.Σ. της Εταιρείας «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε.-Creative Greece S.A.» μετά από σχετική εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου τον Οκτώβριο κάθε έτους και αφορά στο επόμενο έτος από το έτος έγκρισης.
2. Η εισήγηση του Προγράμματος συμπεριλαμβάνει: (α) τις δράσεις εξωστρέφειας και προώθησης που σχεδιάζει η Εταιρεία, καθώς και τις εκπαιδευτικές δράσεις που στοχεύουν στην εξωστρέφεια της Εταιρείας και της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, (β) τη συμμετοχή της Εταιρείας σε φεστιβάλ, ημερίδες, συναντήσεις και άλλες εκδηλώσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού, οι οποίες έχουν αναπτυξιακό προσανατολισμό ή καλλιτεχνικό προσανατολισμό που εξυπηρετεί τους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας, (γ) τον προϋπολογισμό της κάθε δράσης που εντάσσεται στον προγραμματισμό, καθώς και προϋπολογισμό για έκτακτες δράσεις, (δ) τις σχεδιαζόμενες προγραμματικές συμβάσεις, συμφωνίες και συνεργασίες με άλλους φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που απαιτούνται για την προώθηση της εξωστρέφειας του οπτικοακουστικού τομέα της χώρας, καθώς και για την προσέλκυση επενδύσεων στην οπτικοακουστική βιομηχανία, (ε) τα ποσά στήριξης που παρέχει η Εταιρεία σε φεστιβάλ, ημερίδες και εκδηλώσεις που αφορούν στην οπτικοακουστική βιομηχανία προς τον σκοπό της στήριξης και ανάπτυξής τους, τηρουμένων των κανόνων κρατικών ενισχύσεων.
3. Ως προς την περ. (ε) της παρ. 1, η Εταιρεία, βάσει του ως άνω προγραμματισμού, χορηγεί ποσά για τη στήριξη και ανάπτυξη των φεστιβάλ, οργανώσεων και λοιπών εκδηλώσεων, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων που εγκρίνει το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας. Τα ποσά αυτά χορηγούνται βάσει συμφωνητικού μεταξύ του Φορέα και της Εταιρείας που διοργανώνει το φεστιβάλ ή την εκδήλωση στο οποίο περιγράφονται οι υποχρεώσεις των δύο μερών καθώς και τα ανταποδοτικά οφέλη του καθενός, τηρουμένων των κανόνων κρατικών ενισχύσεων.
4. Κάθε έκτακτη δράση ή συμμετοχή του φορέα σε εκδηλώσεις του εσωτερικού ή του εξωτερικού εγκρίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας μετά από εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
5. Η Εταιρεία μπορεί να χορηγεί το σήμα της σε παραγωγές που δεν έχουν χρηματοδοτηθεί από τα χρηματοδοτικά εργαλεία της ως αιγίδα, εφόσον αυτό αιτηθεί από εταιρεία παραγωγής.

Άρθρο 45
Γραφεία Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών
1. Στις Περιφέρειες της χώρας, καθώς και στον Δήμο Αθηναίων δύνανται να συνιστώνται Γραφεία Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών (εφεξής Γραφεία Δ.Ο.Π.) με βασική αποστολή την προώθηση και ανάδειξη των περιοχών της χωρικής τους αρμοδιότητας για την υλοποίηση επενδύσεων του οπτικοακουστικού τομέα και τη διευκόλυνση της υλοποίησης επενδύσεων αυτών. Για τις διεθνείς τους σχέσεις τα Γραφεία Δ.Ο.Π. μπορούν να χρησιμοποιούν τον τίτλο Film Office με προσθήκη του τίτλου τους στην αγγλική γλώσσα. Τα ανωτέρω γραφεία δύνανται να συσταθούν εναλλακτικά και σε νομικά πρόσωπα δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου των δήμων ή των περιφερειών.
2. Το ως άνω Γραφείο του Δήμου Αθηναίων εξυπηρετεί την περιοχή διοικητικής αρμοδιότητας του Δήμου, μέχρι δε τη σύσταση Γραφείου στην Περιφέρεια Αττικής, εφόσον αυτό συσταθεί, εξυπηρετεί τη μητροπολιτική περιοχή της πρωτεύουσας. Με τη σύσταση από την Περιφέρεια Αττικής Γραφείου Δ.Ο.Π., τα θέματα των σχέσεων μεταξύ των δύο (2) Γραφείων ρυθμίζονται με ειδική προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της Περιφέρειας Αττικής.
3. Τα Γραφεία Δ.Ο.Π. έχουν τις εξής αρμοδιότητες: (α) την προβολή και προώθηση των περιοχών της χωρικής τους αρμοδιότητας ως προορισμού υλοποίησης επενδύσεων του οπτικοακουστικού τομέα, (β) την προβολή και ενίσχυση του περιβάλλοντος υποστήριξης οπτικοακουστικών παραγωγών, (γ) τη διοικητική εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των οπτικοακουστικών παραγωγών, (δ) την οργάνωση προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης που σχετίζονται με τον οπτικοακουστικό τομέα και την ανάπτυξή του στις περιοχές αρμοδιότητας τους, (ε) τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων, δράσεων και πρωτοβουλιών για την προσέλκυση και εξυπηρέτηση εγχώριων και ξένων οπτικοακουστικών παραγωγών, σε τοπικό επίπεδο, με στόχο την προώθηση του πολιτιστικού προϊόντος και της τουριστικής ανάπτυξης και την προβολή των περιοχών της αρμοδιότητας τους.
4. Τα Γραφεία Δ.Ο.Π. αναπτύσσουν τις κατάλληλες συνεργασίες και συντονίζουν τις τοπικές δημόσιες αρχές και οργανισμούς εντός της χωρικής αρμοδιότητάς τους. Δύνανται να συνάπτουν μνημόνια συνεργασίας με τοπικούς επαγγελματικούς, κοινωνικούς, οικονομικούς φορείς για τη διευκόλυνση των επενδύσεων στον οπτικοακουστικό τομέα, να συμμετέχουν σε εταιρείες ή κοινοπραξίες ή άλλα νομικά πρόσωπα σχετικά με τον τομέα των οπτικοακουστικών μέσων, καθώς και να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις για την υλοποίηση δράσεων ή πρωτοβουλιών.
5. Η Εταιρεία «Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε. – Creative Greece S.A.», στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, λειτουργεί ως Συντονιστής του δικτύου των Γραφείων Δ.Ο.Π. (Συντονιστής Δικτύου Γραφείων Δ.Ο.Π.).

  • 28 Μαρτίου 2024, 11:54 | ΣΑΠΟΕ – ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

    Oι θέσεις της ΕΝΩΣΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (PACT) και του κυρίου Ελευθέριου Ράντου, βρίσκουν σύμφωνο τον ΣΑΠΟΕ, κινούνται στην σωστή κατεύθυνση και ο ΣΑΠΟΕ θα στηρίζει οποιαδήποτε πρωτοβουλία και τοποθέτηση συμβάλλει στην ενίσχυση του οπτικοακουστικού κλάδου, στην απλοποίηση των διαδικασιών, στην μείωση της γραφειοκρατίας και στην εν γένει προσαρμογή της νομοθεσίας στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες του κλαδου.

  • 28 Μαρτίου 2024, 11:28 | Αννέτα Παπαθανασίου

    Άρθρο 42
    Για τους ιδιώτες κυρίους, κατόχους ή νομείς υλικών φορέων οπτικοακουστικών έργων, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα αυτών (ως παραγωγών, συμπαραγωγών κλπ) η υποχρέωση παράδοσης αντιτύπων, που θεσπίζει η παρ. 2, είναι προδήλως αντισυνταγματική. Το Ψηφιακό Αποθετήριο που θεσπίζει το άρθρο 42 εν γένει δεν μπορεί να δημιουργηθεί με επιβολή υποχρέωσης παρά μόνο προαιρετικά. Ως εκ τούτου μόνο τα κρατικά νομικά πρόσωπα, ακόμα και εάν λειτουργούν ως ΑΕ, όπως η ΕΡΤ, μπορούν να υπόκεινται στις υποχρεώσεις του άρθρου αυτού. Για τους ιδιώτες δικαιούχους μόνο η προαιρετική παράδοση του υλικού φορέα δεν εγείρει νομικά προβλήματα. Η διάταξη ως έχει προσκρούει στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα ιδιοκτησίας των δικαιούχων, νοούμενης τόσο ως εμπράγματο δικαίωμα επί των υλικών φορέων όσο και ως πνευματικής ιδιοκτησίας επί του ενσωματωμένου στον υλικό φορέα οπτικοακουστικού έργου.
    ΑΡΘΡΟ 45
    Αναγράφεται εσφαλμένα η επωνυμία της Εταιρίας ως «Εθνικό» αντί «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κλπ».

  • 28 Μαρτίου 2024, 11:12 | Αρχεία Ταινιών Ελλάδος – Ταινιοθήκης της Ελλάδος

    Το ίδρυμα «Αρχεία Ταινιών Ελλάδος-Ταινιοθήκη της Ελλάδος», που συστάθηκε με το β.δ. 105/1963 (Α’ 20) (στο εξής η Ταινιοθήκη), από την ίδρυσή του είχε ως σκοπό και υλοποίησε τη δημιουργία κινηματογραφικού αρχείου, με την απόκτηση, διαφύλαξη, συντήρηση, ανάδειξη και προβολή ελληνικών και αλλοδαπών κινηματογραφικών ταινιών, αποτελώντας μέχρι σήμερα το μοναδικό φορέα στην Ελλάδα με αυτό το σκοπό. Παράλληλα η Ταινιοθήκη είναι ως εκπρόσωπος της Ελλάδας, τακτικό μέλος στη Διεθνή Ένωση Κινηματογραφικών Αρχείων (FIAF) και ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κινηματογραφικών Αρχείων (ACE).

    Με το άρθρο 34 του ν.3905/2010, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το ν.4315/2014 η Ταινιοθήκη, αναγνωρίζεται ως επίσημος φορέας διαφύλαξης κινηματογραφικής κληρονομιάς με σκοπό τη συλλογή, καταλογογράφηση, αρχειοθέτηση, συντήρηση, διαφύλαξη, αποκατάσταση, ψηφιοποίηση, αξιοποίηση υλικού κινούμενης εικόνας και ιδίως κινηματογραφικών έργων.
    Με την παρ.5 του άρθρου 34 ν.3905/2010 και για τη διευκόλυνση της δημιουργίας του αρχείου προβλέπεται ότι η Ταινιοθήκη λειτουργεί ως ο φορέας αποθετηρίου των ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών με την υποχρέωση νόμιμης κατάθεσης (legal deposit/depot legal) αντιγράφου κάθε ελληνικής κινηματογραφική ταινίας, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 3 ν.3905/2010.
    Τέλος με την παρ. 6 του άρθρου 34 ν.3905/2010 προβλέπεται ότι το δημιουργούμενο, μέσω της νόμιμης κατάθεσης, αρχείο κινηματογραφικών ταινιών δεν αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του ιδρύματος αλλά ανήκει στο ελληνικό δημόσιο.
    Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό» προβλέπεται η ίδρυση του φορέα EKKOMEΔ, ο οποίος σύμφωνα με το άρθρο 42 θα συστήσει και λειτουργήσει Εθνικό Ψηφιακό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Έργων. Όμως οι σκοποί του ως άνω αποθετηρίου του ΕΚΚΟΜΕΔ εν μέρει συμπεριλαμβάνουν σκοπούς της Ταινιοθήκης όπως αυτοί περιγράφονται στο άρθρο 34 ν.3905/2010, χωρίς να αποσαφηνίζεται η σχέση των δύο φορέων.
    Ειδικότερα και οι δύο φορείς ΕΚΚΟΜΕΔ – εθνικό αποθετήριο και Ταινιοθήκη έχουν ως σκοπό τη συλλογή, καταλογογράφηση, αρχειοθέτηση, συντήρηση, διαφύλαξη, αποκατάσταση, ψηφιοποίηση, αξιοποίηση υλικού κινούμενης εικόνας (εν γένει οπτικοακουστικών έργων) και ιδίως κινηματογραφικών έργων (άρθρο 42 παρ. 1 (α) νομοσχεδίου και άρθρο 34 παρ. 2 ν.3905/2010). Επίσης και οι δύο φορείς προβλέπεται να λειτουργούν ως δημόσια αποθετήρια κινηματογραφικών ταινιών (το ΕΚΚΟΜΕΔ και ως αποθετήριο και λοιπών οπτικοακουστικών έργων) μέσω του θεσμού της νόμιμης κατάθεσης αντιγράφου (άρθρο 42 παρ. 2 νομοσχεδίου – άρθρο 34 παρ.5 ν.3905/2010).
    Πρακτικά δηλαδή με τις παραπάνω διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται η ίδρυση ενός δεύτερου αρχείου κινηματογραφικών ταινιών από το ΕΚΚΟΜΕΔ παράλληλα προς το αρχείο κινηματογραφικών ταινιών της Ταινιοθήκης.
    Στην παρ.3 του άρθρου 42 προβλέπεται μεν η συνεργασία των δύο φορέων μέσω προγραμματικών συμβάσεων που σκοπό τους έχουν τη δημιουργία ενιαίου αρχείου κινηματογραφικών ταινιών και εν γένει οπτικοακουστικών έργων, τη διαχείριση του οποίου θα έχει ο ΕΚΚΟΜΕΔ, στερώντας ενδεχομένως με τον τρόπο αυτό από την Ταινιοθήκη τη διαχείριση του δικού της αρχείου κινηματογραφικών ταινιών.

    Θα θέλαμε κατ’ αρχήν να επισημάνουμε ότι είναι πολύ θετική η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για τη δημιουργία αποθετηρίου οπτικοακουστικών έργων, δηλαδή τηλεοπτικού προγράμματος, τηλεοπτικών σειρών, κλπ (πέραν των κινηματογραφικών ταινιών), διότι μέχρι σήμερα δεν υφίσταται άλλο αντίστοιχο εθνικό αρχείο (μόνον η ΕΡΤ έχει δημιουργήσει αρχείο οπτικοακουστικών έργων κυρίως με οπτικοακουστικά έργα από το δικό της τηλεοπτικό πρόγραμμα). Το έργο αυτό είναι πολύ σημαντικό για τη διάσωση της πολιτιστικής και πολιτισμικής εν γένει κληρονομιάς.
    Σχετικά όμως το αποθετήριο κινηματογραφικών ταινιών και προκειμένου να αποφευχθούν επικαλύψεις, αντιφάσεις και ασάφειες και προς το σκοπό οι νέες διατάξεις συστηματικά να εναρμονίζονται με το άρθρο 34 ν.3905/2010 και ιδίως την πρόβλεψη ότι η Ταινιοθήκη είναι ο επίσημος φορέας διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς προτείνουμε να αποσαφηνιστούν στο νομοσχέδιο τα ακόλουθα:

    α) Μετά την παρ.1 του άρθρου 42 του νομοσχεδίου να προστεθεί νέα παράγραφος με αριθμό 2 (και αναρίθμηση των επόμενων παραγράφων) η οποία να προβλέπει ότι οι σκοποί του εθνικού αποθετηρίου που προβλέπονται στην παρ. 1 αναφορικά με τις κινηματογραφικές ταινίες και μόνον θα υλοποιούνται από την Ταινιοθήκη, η οποία θα διαχειρίζεται το σχετικό αρχείο κινηματογραφικών ταινιών.
    β) Η παρ. 2 του άρθρου 42 να τροποποιηθεί και να προβλέπει ότι με ειδική προγραμματική σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ ΕΚΚΟΜΕΔ και Ταινιοθήκης ρυθμίζεται κάθε θέμα που αφορά την υλοποίηση από την Ταινιοθήκη των σκοπών της παρ. 1 αναφορικά με τις κινηματογραφικές ταινίες καθώς και η διασφάλιση των πόρων που απαιτούνται για την υλοποίηση των ως άνω σκοπών.

  • 28 Μαρτίου 2024, 02:32 | ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

    ΑΡΘΡΟ 42
    Επαναλαμβάνουμε πως η πρόβλεψη του άρθρου για υποχρέωση παράδοσης στον Φορέα αυτούσιου αντίγραφου του οπτικοακουστικού έργου καθώς και η χρήση του από άλλους Δημόσιους Οργανισμούς είναι ιδιαιτέρως προβληματική και ανεδαφική, είτε πρόκειται για ελληνική παραγωγή, είτε για διεθνή συμπαραγωγή, καθώς προσκρούει σε πλήθος νομικών ζητημάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και αγνοεί ή παραγνωρίζει τον τρόπο λειτουργίας της διεθνούς οπτικοακουστικής βιομηχανίας.

  • 28 Μαρτίου 2024, 01:26 | ΕΝΩΣΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ-ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΕΣΠΕΚ)

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ της ΕΝΩΣΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ-ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΕΣΠΕΚ) ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ
    «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό»

    Έπειτα από διαβουλεύσεις της ΕΣΠΕΚ με τα αρμόδια σωματεία, με αντικείμενο το παρόν σχέδιο νόμου, προσυπογράφουμε τα παρακάτω σχόλια:

    ΑΡΘΡΟ 42

    Για τους ιδιώτες κυρίους, κατόχους ή νομείς υλικών φορέων οπτικοακουστικών έργων, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα αυτών (ως παραγωγών, συμπαραγωγών κλπ) η υποχρέωση παράδοσης αντιτύπων, που θεσπίζει η παρ. 2, είναι προδήλως αντισυνταγματική. Το Ψηφιακό Αποθετήριο που θεσπίζει το άρθρο 42 εν γένει δεν μπορεί να δημιουργηθεί με επιβολή υποχρέωσης παρά μόνο προαιρετικά. Ως εκ τούτου μόνο τα κρατικά νομικά πρόσωπα, ακόμα και εάν λειτουργούν ως ΑΕ, όπως η ΕΡΤ, μπορούν να υπόκεινται στις υποχρεώσεις του άρθρου αυτού. Για τους ιδιώτες δικαιούχους μόνο η προαιρετική παράδοση του υλικού φορέα δεν εγείρει νομικά προβλήματα. Η διάταξη ως έχει προσκρούει στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα ιδιοκτησίας των δικαιούχων, νοούμενης τόσο ως εμπράγματο δικαίωμα επί των υλικών φορέων όσο και ως πνευματικής ιδιοκτησίας επί του ενσωματωμένου στον υλικό φορέα οπτικοακουστικού έργου.
    Άλλωστε, ορθά το άρθρο 88 παρ.1 του νομοσχεδίου αναφέρεται σε «έγγραφη συναίνεση των νομίμων δικαιούχων των δικαιωμάτων επί εκάστου έργου» σε σχέση με την διοικητική πράξη που θα ρυθμίζει τα ειδικότερα ζητήματα του Ψηφιακού Αποθετηρίου.

    ΑΡΘΡΟ 43

    Η διάταξη κινείται σε θετική κατεύθυνση. Εντούτοις, δεδομένου ότι ο Κόμβος δεν έχει προφανώς ξεχωριστή νομική προσωπικότητα αλλά είναι απλά μια Διεύθυνση εντός της εταιρίας, γεννά προβληματισμό το πως θα συμβάλλεται με τρίτους, πως θα ορίζεται τελικός δικαιούχος ή συνδικαιούχος για έργα κλπ.

    ΑΡΘΡΟ 45

    Αναγράφεται εσφαλμένα η επωνυμία της Εταιρίας ως «Εθνικό» αντί «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κλπ».

  • 27 Μαρτίου 2024, 22:47 | ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

    Άρθρο 42
    Για τους ιδιώτες κυρίους, κατόχους ή νομείς υλικών φορέων οπτικοακουστικών έργων, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα αυτών (ως παραγωγών, συμπαραγωγών κλπ) η υποχρέωση παράδοσης αντιτύπων, που θεσπίζει η παρ. 2, είναι προδήλως αντισυνταγματική. Το Ψηφιακό Αποθετήριο που θεσπίζει το άρθρο 42 εν γένει δεν μπορεί να δημιουργηθεί με επιβολή υποχρέωσης παρά μόνο προαιρετικά. Ως εκ τούτου μόνο τα κρατικά νομικά πρόσωπα, ακόμα και εάν λειτουργούν ως ΑΕ, όπως η ΕΡΤ, μπορούν να υπόκεινται στις υποχρεώσεις του άρθρου αυτού. Για τους ιδιώτες δικαιούχους μόνο η προαιρετική παράδοση του υλικού φορέα δεν εγείρει νομικά προβλήματα. Η διάταξη ως έχει προσκρούει στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα ιδιοκτησίας των δικαιούχων, νοούμενης τόσο ως εμπράγματο δικαίωμα επί των υλικών φορέων όσο και ως πνευματικής ιδιοκτησίας επί του ενσωματωμένου στον υλικό φορέα οπτικοακουστικού έργου.

  • Όσον αφορά τα άρθρα: 42, 43 και 45
    Συμφωνούμε με τις παρατηρήσεις και προτάσεις του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΣΑΠΟΕ)

  • 27 Μαρτίου 2024, 16:25 | Ελευθέριος Ράντος

    Πρατηρήσεις επί του μέρους Δ’

    Άρθρο 45 (σε συνδυασμό με το άρθρο 88 παρ. 3):

    Η θεσμοθέτηση και λειτουργία Γραφείων Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Γραφεία Δ.Ο.Π.) κρίνεται ως κατ’ αρχήν θετική, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι εξοπλισμένα με κατάλληλες αρμοδιότητες και εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να μπορούν πράγματι να επιτελούν αποτελεσματικά το έργο της προβολής και ενίσχυσης του περιβάλλοντος υποστήριξης οπτικοακουστικών παραγωγών και, ιδίως, τη διοικητική εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των οπτικοακουστικών παραγωγών στην περιοχή χωρικής αρμοδιότητάς τους. Στο άρθρο 88 παρ. 3 προβλέπεται ότι τα ζητήματα των διοικητικών διαδικασιών που πραγματοποιούνται από τα Γραφεία Δ.Ο.Π. θα εξειδικευτούν με την έκδοση ειδικής ΚΥΑ.

    Προς το σκοπό ουσιαστικής επίτευξης των στόχων της ως άνω πρόβλεψης, προτείνεται η ενοποίηση, κωδικοποίηση και εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων διάσπαρτων ρυθμίσεων για τις οπτικοακουστικές παραγωγές και την εμπλοκή κρατικών φορέων και υπηρεσιών στη διαδικασία της παραγωγής (με την χορήγηση αδειών, υποβολή γνωστοποιήσεων, άσκηση εποπτείας, ελέγχων, ή άλλων λειτουργιών στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους). Προτείνεται, παράλληλα, η θέσπιση ειδικών κανόνων χειρισμού και παροχής διοικητικών διευκολύνσεων από κρατικούς φορείς και υπηρεσίες, ειδικά για τις οπτικοακουστικές παραγωγές, για ζητήματα που τέτοιοι κανόνες δεν υφίστανται ή οι υφιστάμενοι κανόνες είναι ασαφείς ή παρωχημένοι. Επί τη βάση αυτών, οι δράσεις προβολής και ενίσχυσης καθώς και διοικητικής εξυπηρέτησης και διευκόλυνσης των οπτικοακουστικών παραγωγών από τα Γραφεία Δ.Ο.Π. αναμένεται να καταστεί πολύ περισσότερο ουσιαστική.

  • 26 Μαρτίου 2024, 12:10 | ΣΑΠΟΕ – ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
    Του  ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΣΑΠΟΕ) ΣΤΟ  ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ  
     «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό»

    Άρθρο 42

    Για τους ιδιώτες κυρίους, κατόχους ή νομείς υλικών φορέων οπτικοακουστικών έργων, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα αυτών (ως παραγωγών, συμπαραγωγών κλπ) η υποχρέωση παράδοσης αντιτύπων, που θεσπίζει η παρ. 2, είναι προδήλως αντισυνταγματική. Το Ψηφιακό Αποθετήριο που θεσπίζει το άρθρο 42 εν γένει δεν μπορεί να δημιουργηθεί με επιβολή υποχρέωσης παρά μόνο προαιρετικά. Ως εκ τούτου μόνο τα κρατικά νομικά πρόσωπα, ακόμα και εάν λειτουργούν ως ΑΕ, όπως η ΕΡΤ, μπορούν να υπόκεινται στις υποχρεώσεις του άρθρου αυτού. Για τους ιδιώτες δικαιούχους μόνο η προαιρετική παράδοση του υλικού φορέα δεν εγείρει νομικά προβλήματα. Η διάταξη ως έχει προσκρούει στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα ιδιοκτησίας των δικαιούχων, νοούμενης τόσο ως εμπράγματο δικαίωμα επί των υλικών φορέων όσο και ως πνευματικής ιδιοκτησίας επί του ενσωματωμένου στον υλικό φορέα οπτικοακουστικού έργου.
    Άλλωστε, ορθά το άρθρο 88 παρ.1 του νομοσχεδίου αναφέρεται σε «έγγραφη συναίνεση των νομίμων δικαιούχων των δικαιωμάτων επί εκάστου έργου» σε σχέση με την διοικητική πράξη που θα ρυθμίζει τα ειδικότερα ζητήματα του Ψηφιακού Αποθετηρίου.

    Άρθρο 43

    Η διάταξη κινείται σε θετική κατεύθυνση. Εντούτοις, δεδομένου ότι ο Κόμβος δεν έχει προφανώς ξεχωριστή νομική προσωπικότητα αλλά είναι απλά μια Διεύθυνση εντός της εταιρίας, γεννά προβληματισμό το πως θα συμβάλλεται με τρίτους, πως θα ορίζεται τελικός δικαιούχος ή συνδικαιούχος για έργα κλπ.

    Άρθρο 45

    Αναγράφεται εσφαλμένα η επωνυμία της Εταιρίας ως «Εθνικό» αντί «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κλπ».

  • 16 Μαρτίου 2024, 15:10 | Vasily Psarommatis

    Bravoo