Αρχική ΕΘΝΙΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ 2016-2021Άρθρο 01Σχόλιο του χρήστη COSMOTE | 21 Νοεμβρίου 2016, 12:48
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το κείμενο Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής 2016-2021 εξειδικεύει τους κύριους τομείς παρέμβασης και θέτει μία σειρά από προτεραιότητες με στόχο την επανεκκίνηση της οικονομίας μέσα από τις νέες δυνατότητες που παρέχουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Σε γενικές γραμμές το Σχέδιο κινείται στην σωστή κατεύθυνση περιλαμβάνοντας τομείς που μπορούν να έχουν καθοριστική και άμεση συμβολή στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην χώρα μας και, συνεπώς, το κείμενο αυτό μπορεί να αποτελέσει μια καλή βάση αναφοράς για την περαιτέρω επεξεργασία ειδικών δράσεων. Με βάση το παραπάνω σχόλιο θεωρούμε ότι η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική 2016-2021 θα πρέπει να πάει ένα βήμα παραπέρα από τον καθορισμό των γενικών μακροπρόθεσμων στόχων ορίζοντας και εξειδικεύοντας κάποιες κύριες δράσεις «εμβληματικού» χαρακτήρα. Επιπλέον, για την αποτελεσματικότερη παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας στην υλοποίηση της θα πρέπει να γίνει ιεράρχηση των επιμέρους προτεραιοτήτων αλλά και να τεθούν μετρήσιμου ποσοτικοί στόχοι και συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα για την επίτευξη καθενός από αυτούς. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να καθοριστούν οι αρμόδιοι φορείς υλοποίησης για κάθε δράση καθώς συχνά το δαιδαλώδες τοπίο της ελληνικής διοίκησης και οι συναρμοδιότητες αποτελούν τροχοπέδη στην υλοποίηση των έργων. Είναι επίσης σημαντικό να σημειώσουμε ότι αναπόσπαστο μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού είναι μία καταρχήν εκτίμηση του προϋπολογισμού των επιμέρους δράσεων καθώς και των χρηματοδοτικών εργαλείων που θα χρησιμοποιηθούν. Η εκπόνηση μίας ανάλυσης κόστους – οφέλους για κάθε μία από τις επιμέρους δράσεις είναι σημαντική καθώς μπορεί να συμβάλει στην καταλληλότερη ιεράρχηση των προτεραιοτήτων αλλά και στον πιθανό επαναπροσδιορισμό τους. Θα θέλαμε, επιπλέον, να σημειώσουμε ότι ο ρόλος της Δημόσιας Διοίκησης στην πραγμάτωση της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής μπορεί να αποδειχτεί καταλυτικός μετασχηματίζοντας τον τρόπο που παρέχει τις υπηρεσίες του στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα του και συμβάλλοντας στην τόνωση της διείσδυσης των ψηφιακών τεχνολογιών στα νοικοκυριά αλλά και όλους τους κλάδους της οικονομίας. Προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των αναγκαίων παρεμβάσεων ψηφιακού μετασχηματισμού της Δημόσιας Διοίκησης είναι αναγκαίο να διαμορφωθούν δομές που θα διατρέχουν οριζόντια όλους τους φορείς και θα υποστηρίζουν την υλοποίηση της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής υπό τον συντονισμό του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης. Είναι επίσης σημαντικό η Πολιτεία να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό σε πρωτοβουλίες για την υιοθέτηση τεχνολογιών που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποτελούν κεκτημένο εδώ και αρκετά χρόνια όπως για παράδειγμα η χρήση της ψηφιακής υπογραφής σε κάθε συναλλαγή του πολίτη με το κράτος αλλά και μεταξύ όλων των δημόσιων φορέων. Μια τέτοια καταλυτική παρέμβαση παρότι δεν απαιτεί σημαντικές επενδύσεις από την πλευρά της Πολιτείας θα είχε σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη καθώς συμβάλλει στην μείωση του λειτουργικού κόστους του Δημοσίου αλλά και, κυρίως, στον συνολικό μετασχηματισμό της οικονομίας. Ειδικότερα σχόλια σε επιμέρους σημεία Β. Περιβάλλον, όραμα και προοπτικές Οι σύγχρονες εξελίξεις στην Ψηφιακή Τεχνολογία επιβάλουν παντού την χρήση πόρων πληροφορικής μέσω της τεχνολογίας «νέφους» γιατί έχει μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις παραδοσιακές λύσεις πληροφορικής που υλοποιούνται στον χώρο του εκάστοτε φορέα-χρήστη. Κατά συνέπεια, προτείνουμε η παράγραφος «Η ριζική αλλαγή και ο εκσυγχρονισμός του τρόπου σχεδιασμού και προμήθειας έργων ΤΠΕ από το Δημόσιο, σε συνδυασμό με ευέλικτες μεθόδους υλοποίησης που θα εστιάζουν στην παραγωγή αποτελεσμάτων, πέρα από την αναμενόμενη θετική επίδραση στο επίπεδο των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών, εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει και στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του μοντέλου παροχής υπηρεσιών των επιχειρήσεων του οικοσυστήματος ΤΠΕ.» να συμπληρωθεί με το επιπλέον κείμενο «με την οριζόντια υιοθέτηση τεχνολογιών νέφους υπό τη μορφή θεματικών δημοσίων υποδομών (IaaS) οι οποίες θα φιλοξενούν τις επιμέρους ψηφιακές υπηρεσίες (SaaS). Προτεραιότητα 1.2: Έμπρακτη δημόσια υποστήριξη της επέκτασης των υποδομών NGA Σχετικά με τον τομέα παρέμβασης που αφορά στην ανάπτυξη δικτύων συνδεσιμότητας νέας γενιάς το κείμενο ενσωματώνει τις δράσεις που έχουν καθοριστεί στο πλαίσιο του Ενικού Σχεδίου Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς. Είναι σημαντικό να επαναλάβουμε ότι οι δράσεις αυτές θα πρέπει να κατευθυνθούν στην κάλυψη λευκών περιοχών ώστε να μην στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός και επιπλέον να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα από άποψη συνολικής κάλυψης αξιοποιώντας ταυτόχρονα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους περιορισμένους επενδυτικούς πόρους. Επιπλέον, θα πρέπει να αποφευχθεί ο άσκοπος γεωγραφικός κατακερματισμός των έργων κάτι που θα οδηγούσε σε αύξηση του κόστους χωρίς κανένα ορατό αποτέλεσμα από άποψη αποτελεσματικότητας. Προτεραιότητα 2.4: Διάδοση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης Δεδομένων των αναμφισβήτητων ωφελειών που θα έχει η ταχεία διάδοση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα πρέπει να διαμορφωθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και να υπάρξουν δράσεις ώστε η ηλεκτρονική τιμολόγηση να αποτελεί τον κανόνα και όχι την εξαίρεση στις συναλλαγές τόσο μεταξύ ιδιωτών όσο και ιδιωτών με το δημόσιο. Προτεραιότητα 3.5: Αλλαγή του τρόπου προμηθειών υπηρεσιών ΤΠΕ για το Δημόσιο Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι η αλλαγή του τρόπου προμηθειών θα περιλαμβάνει σχεδιασμό και υλοποίηση μικρότερων έργων ΤΠΕ. Σημειώνουμε, ωστόσο ότι τα έργα θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κοστολογούνται στην βάση του πραγματικού αντικειμένου τους (scope) σύμφωνα με διεθνώς αναγνωρισμένες μεθοδολογίες και κατά συνέπεια η στόχευση για σχεδιασμό και υλοποίηση μικρότερων έργων κρίνεται ασαφής. Επίσης, οι λύσεις ανοικτού λογισμικού, όπου προτείνονται, θα πρέπει να έχουν λειτουργήσει σε αντίστοιχους φορείς είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, έτσι ώστε να υπάρχει μια διασφάλιση ποιότητας για να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος και επενδυτικά κεφάλαια. Η υιοθέτηση έτοιμων λύσεων λογισμικού που έχουν ανοικτούς τρόπους διασύνδεσης (APIs) θα πρέπει να αξιολογείται μαζί με το διαθέσιμο ανοικτό λογισμικό γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις είναι άμεσα διαθέσιμο για χρήση, έχει ανταγωνιστικό Συνολικό Κόστος Χρήσης αλλά και περιορίζει την τάση των φορέων να ζητούν να αυτοματοποιήσουν την γραφειοκρατία τους αντί να υιοθετήσουν σύγχρονες, δοκιμασμένες λύσεις, που συχνά αποτελούν και de facto market standard. Τομέας παρέμβασης 5: Ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής Ψηφιακών Υπηρεσιών του Δημοσίου Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω η αναφορά σε «μικρότερα» έργα κρίνεται ασαφής. Επιπλέον, η διαδικασία υλοποίησης δεν θα πρέπει να σχετίζεται με το μέγεθος ενός έργου αλλά με το αντικείμενο του. Προτεραιότητα 5.1: Ενιαίος σχεδιασμός για τα νέα έργα. Ισχύει το σχόλιο μας ανωτέρω σχετικά με την προτεραιότητα 3.5. Προτεραιότητα 5.3: Αξιοποίηση υποδομών νέφους. Θεωρούμε ότι η εκπόνηση του σχετικού Σχεδίου Δράσης θα πρέπει να είναι άμεση και να προηγηθεί της έναρξης σχεδιασμού άλλων έργων ώστε να ληφθεί υπόψη. Σε αντίθετη περίπτωση το Σχέδιο Δράσης δεν θα υλοποιηθεί στα πλαίσια αυτής της Ψηφιακής Στρατηγικής. Προτεραιότητα 5.7: Βελτίωση των δημόσιων μητρώων και των ανοικτών δεδομένων Είναι σημαντικό να προωθηθεί, με διασφάλιση ασφαλώς της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, η δυνατότητα πρόσβασης στην βάση δεδομένων ΑΦΜ με στόχο την διευκόλυνση της εμπορικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων (π.χ δυνατότητα στοχευμένων πωλήσεων, κατηγοριοποίησης πελατολογίου κ.α). Προτεραιότητα 5.8: Ολοκληρωμένες υπηρεσίες προς πολίτες και επιχειρήσεις Αναφέρεται σωστά ότι πολλές από τις συναλλακτικές ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου με τον τρόπο που υλοποιήθηκαν, είναι επικεντρωμένες γύρω από πιστοποιητικά, βεβαιώσεις και υπεύθυνες δηλώσεις οδηγώντας σε ψηφιακή γραφειοκρατία. Ενδεικτικό παράδειγμα αυτής της αντιμετώπισης είναι η υποχρέωση ταυτοποίησης στους χρήστες καρτοκινητής τηλεφωνίας όπου απαιτείται η ταυτοποίηση με την προσκόμιση διάφορων αποδεικτικών εγγράφων ενώ πλέον η τεχνολογία δίνει την δυνατότητα ασφαλούς ταυτοποίησης μέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών. Η αντιμετώπιση του ζητήματος αυτού που αφορά τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών θα είχε σημαντικά οφέλη για τις επιχειρήσεις από τον περιορισμό του διαχειριστικού κόστους αλλά και για τους ίδιους τους καταναλωτές. Προτεραιότητα 6.3: Ώθηση της χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών σε τομείς γενικού ενδιαφέροντος, καθώς και σε απομακρυσμένες περιοχές – κοινωνικές ομάδες Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να προβλεφθούν συγκεκριμένες δράσεις στους τομείς υγείας, και κοινωνικής ασφάλισης καθώς στο κείμενο δεν υπάρχει ιδιαίτερη αναφορά. Πρόκειται για δύο τομείς που έχουν τεράστιες ανάγκες / απαιτήσεις και οι επενδύσεις σε τεχνολογίες ΤΠΕ (σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα) θα επιφέρουν σημαντική εξοικονόμηση πόρων και άμεση αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε να ενταχθούν στον σχεδιασμό τουλάχιστον οι κατωτέρω δράσεις: • Υποδομή Εθνικού Φακέλου Υγείας - Εθνικός Φάκελος Υγείας Ασθενούς • Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα ΠΕΔΥ - Εφαρμογές για τον οικογενειακό ιατρό • Σύστημα Καταπολέμησης Απάτης (Υγεία και Κοινωνική Ασφάλιση) • Εθνικό Δίκτυο Τηλεϊατρικής (χωρική και λειτουργική επέκταση) • Έξυπνα Νοσοκομεία - Ιατρικός Τουρισμός • Λύσεις Ηλεκτρονικών Προμηθειών για τον χώρο της Υγείας Επίσης, η Πολιτεία στο πλαίσιο αντιμετώπισης των περιφερειακών απειλών και του καλύτερου χειρισμού των προσφυγικών ροών καθώς και στο πλαίσιο συμμετοχής της στις ευρωπαϊκές δράσεις για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, του οργανωμένου εγκλήματος και του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο επιβάλλεται να εκμεταλλευτεί το σύνολο των προηγμένων τεχνολογικών λύσεων για τη βελτίωση της ανταλλαγής πληροφοριών, την ενίσχυση των συστημάτων πληροφοριών και την αύξηση της ασφάλειας στα εξωτερικά σύνορα. Μεταξύ των δράσεων που πρέπει να συμπεριληφθούν στην ψηφιακή στρατηγική ειναι : • η ηλεκτρονική επιτήρηση των εξωτερικών χερσαίων και θαλασσίων συνόρων • η επιχειρησιακή διασύνδεση εθνικών συστημάτων με αντίστοιχα ευρωπαϊκά για τον έλεγχο ταξιδιωτών τρίτων χωρών και αδειών εισόδου - εξόδου στην ΕΕ • η επέκταση των ανεξάρτητων στρατιωτικών τηλεπικοινωνιακών υποδομών στη νησιωτική χώρα. Η κάλυψη μέσω αυτών και του θαλάσσιου χώρου (παροχή ασφαλούς επικοινωνίας σε σκάφη του ΠΝ, ΛΣ). • η ανάπτυξη και λειτουργία ασφαλών συστημάτων επικοινωνίας (πχ TETRA) και η διασύνδεση τους με αντίστοιχα γειτονικών κρατών με στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος. • Ολοκλήρωση του συστήματος ελέγχου ναυσιπλοΐας ώστε να καλύπτει το σύνολο της περιοχής ευθύνης Έρευνας και Διάσωσης της χώρας. Τέλος, είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι ένας βασικός παράγοντας υστέρησης στην διείσδυση ψηφιακών τεχνολογιών είναι η αδυναμία από την πλευρά της ζήτησης λαμβάνοντας ιδιαίτερα υπόψη το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Για τον σκοπό αυτό είναι σημαντικό η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική να δώσει ιδιαίτερο βάρος στις δράσεις τόνωσης της ζήτησης μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένες πρωτοβουλίες ενίσχυσης της χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών. Οι πρωτοβουλίες αυτές μπορούν κατά περίπτωση να έχουν την μορφή απευθείας κρατικής επιδότησης προς τους πολίτες ή τις επιχειρήσεις για την αγορά εξοπλισμού ή την λήψη υπηρεσιών ή/και κινήτρων (π.χ φορολογικών) ή ακόμα της διαμόρφωσης ενός επενδυτικού περιβάλλοντος προβλέψιμου επενδυτικού ρίσκου μέσα από την παροχή εγγυήσεων, σταθερής φορολόγησης ή διευκόλυνσης της επιχειρηματικής λειτουργίας. Προκειμένου να αποφευχθούν αστοχίες του παρελθόντος όπου ανάλογες δράσεις δεν είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα θα πρέπει οι δράσεις αυτές να στοχεύουν στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία και στον ψηφιακό της μετασχηματισμό μέσα από νέα μοντέλα λειτουργίας και τεχνολογίες όπως η υπολογιστική νέφους.