Αρχική ΕΘΝΙΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ 2016-2021Άρθρο 01Σχόλιο του χρήστη Forthnet Α.Ε. | 21 Νοεμβρίου 2016, 13:52
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικά σχόλια Η Ελληνική Πολιτεία έχει αναγνωρίσει ως στρατηγική επιλογή για την οριστική έξοδο από την κρίση και την επιστροφή στην ανάπτυξη, την εφαρμογή πολιτικών που θα ενθαρρύνουν την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), όπως και την αξιοποίησή τους ως εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης, αναμόρφωσης της δημόσιας διοίκησης και προαγωγής της διαφάνειας. Με γνώμονα αυτό το στόχο το κείμενο της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής τοποθετείται θετικά ως προς τις γενικές κατευθύνσεις για την ενδυνάμωση της ψηφιακής οικονομίας. Με δεδομένη όμως την βαρύτητα των κατευθύνσεων που αναπτύσσονται στα πλαίσια του συγκεκριμένου σχεδίου είναι απαραίτητη η εξειδίκευσή του. Είναι δηλαδή αναγκαία η ανάπτυξη ενός πολύ συγκεκριμένου πλαισίου δράσεων στο οποίο θα περιγράφονται συγκεκριμένοι στόχοι και χρονοδιαγράμματα, οι μεθοδολογίες υλοποιήσεις, οι φορείς εκτέλεσης των έργων και φυσικά ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός και οι μέθοδοι χρηματοδότησης. Επίσης, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα συγκεκριμένο roadmap με KPIs ανά κλάδο επιχειρήσεων (αλλά και για το δημόσιο τομέα) και milestones ώστε να παρακολουθείται η ανάπτυξη. Η ψηφιακή οικονομία συνιστά για τη χώρα τομέα με σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές για τα επόμενα χρόνια, προς όφελος της παραγωγικότητας, της εργασίας και της εθνικής οικονομίας. Δεδομένου ότι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας είναι η ευρεία διαθεσιμότητα ποιοτικών ευρυζωνικών υποδομών και η διείσδυσή τους σε υψηλό ποσοστό του πληθυσμού, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη υποδομών ικανών να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας. Οι εθνικοί στόχοι για διαθεσιμότητα και χρήση ευρυζωνικών συνδέσεων υψηλών και υπερ-υψηλών ταχυτήτων στο επίπεδο αυτών της DAE και της Gigabit Society καθιστούν επιτακτική την διαμόρφωση του οδικού χάρτη (national roadmap) για την επίτευξη τους μέχρι το έτος 2025. Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι για την επίτευξη των στόχων ανάπτυξης της ψηφιακής οικονομίας απαιτείται κινητοποίηση σημαντικών επενδύσεων, των οποίων το συντριπτικό βάρος θα σηκώσει ο ιδιωτικός τομέας. Βασική προϋπόθεση γι’ αυτό αποτελεί η διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα επόμενης γενιάς (επενδυτικό, νομοθετικό και κανονιστικό). Είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό περιβάλλον για ιδιώτες επενδυτές, απλό, σταθερό και διαφανές, τέτοιο που να διασφαλίζει ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού. Επιμέρους σχόλια Περιβάλλον, όραμα και προοπτικές: Σίγουρα ο κλάδος των υπηρεσιών θα φέρει σημαντική ανάπτυξη. Θα πρέπει λοιπόν ο κλάδος των υπηρεσιών να στηρίζεται σε ποιοτική, με μελλοντοστρεφή οπτική, ραχοκοκαλιά δικτύων ανοιχτής πρόσβασης. Ποιοτικών δικτύων που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση και δεν ανταγωνίζονται τους παρόχους υπηρεσιών. Οι ψηφιακές υπηρεσίες του μέλλοντος είναι αναγκαίο να υποστηρίζονται από αξιόπιστες και “future proof” τηλεπικοινωνιακές υποδομές στα πρότυπα βέλτιστων διεθνών πρακτικών που ήδη ακολουθούνται με επιτυχία σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Σημειωτέων ότι Εθνικά Ευρυζωνικά Πλάνα άλλων Κρατών Μελών (όπως η Ισπανία και η Ιρλανδία) ήδη αποδίδουν καρπούς ακόμη και σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης και χαμηλών εισοδημάτων. Ο σωστός σχεδιασμός από την Πολιτεία, οι αρχές και οι διαδικασίες (Detailed mapping and analysis of coverage, Public consultation, Competitive selection process, Technological neutrality, Use of existing infrastructure, Wholesale access, Wholesale access pricing, Monitoring and claw-back mechanism, Transparency, Reporting) έχουν κεφαλαιώδη σημασία σε όλα τα παραδείγματα. Υπογραμμίζεται λοιπόν η ανάγκη υλοποίησης Εθνικού Ευρυζωνικού Πλάνου με τη δημιουργία “future proof” NGA δικτύων ανοιχτής πρόσβασης π.χ. FTTH, τα οποία θα οδηγήσουν με τη σειρά τους στην ανάπτυξη των υπηρεσιών. Η ανάπτυξη του παραπάνω δικτύου θα πρέπει να προστεθεί και στους στόχους που αναφέρονται στις σελίδες 3 & 4. Σε κάθε περίπτωση, όλες οι προτεραιότητες θα πρέπει να έχουν ως γνώμονα και αποδέκτη τους τελικούς χρήστες της ελληνικής Επικράτειας, την τοποθέτηση της χώρας στον ευρωπαϊκό ψηφιακό χάρτη, και να μην στρεβλώνονται από έτερους σημαντικούς στόχους δημοσίου ενδιαφέροντος, αλλά όχι κρίσιμων για τις προτεραιότητες της εθνικής ψηφιακής στρατηγικής (όπως η ηλεκτρονική επιτήρηση των εξωτερικών χερσαίων και θαλασσίων συνόρων κλπ). Προτεραιότητα 1.2: Έμπρακτη δημόσια υποστήριξη της επέκτασης των υποδομών NGA Η αύξηση της κατανάλωσης δεδομένων και η χρήση σταθερών δικτύων και για ασύρματη πρόσβαση σε δεδομένα θα καταστήσει απαραίτητη την παροχή “Giga-Bit connectivity” ακόμη πιο κοντά στον τελικό χρήστη. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να υιοθετηθούν πολιτικές και να δοθούν κίνητρα που αφορούν σε δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας που προσφέρουν ταχύτητα “download” τουλάχιστον 100Mbps (Very High Capacity networks). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ορόσημο το 2025 τεκμηριώνοντας ότι οι προσφερόμενες μέχρι τότε υπηρεσίες διαδικτυακού νέφους, “multi-screen ultra HD”, “e-health” κλπ, θα έχουν δημιουργήσει αυξημένες δικτυακές ανάγκες για την πλειοψηφία των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες δεν θα μπορούν να καλυφθούν από τεχνολογίες χαλκού (FTTC/VDSL). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρησιμοποιεί τον όρο «δίκτυα υπερ-υψηλής χωρητικότητας – Very High Capacity networks» ως ισοδύναμο τεχνολογιών ίνας που φθάνουν μέχρι την οικία του συνδρομητή. Για το σκοπό αυτό κρίνεται απαραίτητο η δημόσια υποστήριξη και επιδότηση ζήτησης ή άλλη σύμφωνα με την κείμενη εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία να κατευθυνθεί αυστηρά σε επενδύσεις που αφορούν “future proof” δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών που εξασφαλίζουν step change (ενδεικτικά άνω των 400Mbps). Η στόχευση ως προς τις υποδομές που θα αναπτυχθούν στη χώρα πρέπει να είναι συγκεκριμένη και να επιδοτηθούν αποκλειστικά τεχνολογίες που συνάδουν με τον στρατηγικό στόχο της ανάπτυξης και εξάπλωσης στον μέγιστο βαθμό δικτύων υπερ-υψηλής χωρητικότητας. Τυχόν επιδότηση δικτύων που υπολείπονται του στόχου αυτού θα υποσκελίσει τις προοπτικές ανάπτυξης “future proof” δικτύων στη χώρα, ενώ θα συμβάλλει στη δημιουργία περαιτέρω στρεβλώσεων στην αγορά ενισχύοντας αδικαιολόγητα την προνομιακή θέση του εγκατεστημένου στο δίκτυο χαλκού παρόχου. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να επιδοτηθούν τεχνολογίες που προσφέρουν ταχύτητες μικρότερες των 100Mbps, καθώς η ανάπτυξη τέτοιων ταχυτήτων όχι μόνο δεν προσεγγίζει τις ταχύτητες των σκοπούμενων δικτύων υπερ-υψηλής χωρητικότητας, αλλά θα ανακόψει τη δυναμική επενδυτικού ανταγωνισμού σε “future proof” τεχνολογίες. Η αποφυγή στρεβλώσεων στα δίκτυα πρόσβασης έχει τεράστια σπουδαιότητα για όλο το “value chain” των ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Προτεραιότητα 3.5: Αλλαγή του τρόπου προμηθειών υπηρεσιών ΤΠΕ για το Δημόσιο Είναι αναγκαίο να υπάρχει σαφής διάκριση όσον αφορά στο μέγεθος και στη σπουδαιότητα των έργων ανάμεσα σε έργα Πληροφορικής και έργα Επικοινωνιών με δεδομένο ότι ο χαρακτήρας κάθε κατηγορίας έχει διαφορετικό αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα της επένδυσης. Προτείνεται, ο σχεδιασμός και υλοποίηση σε μικρότερα έργα να περιοριστεί μόνο σε έργα Πληροφορικής και να μην αφορά σε έργα Τηλεπικοινωνιών. Άλλωστε η εμπειρία έχει αναδείξει επιτυχημένα μεγάλα έργα τηλεπικοινωνιών του Δημοσίου δια των οποίων επιτυγχάνεται συγκέντρωση της ζήτησης και, μέσω αυτής, εντυπωσιακές οικονομίες κλίμακας σε περιβάλλον σταθερών υπηρεσιών που διέπονται από αυστηρά συμβόλαια διασφάλισης εγγυημένου επιπέδου. Τυπικό και διαχρονικό παράδειγμα αποτελεί το έργο ΣΥΖΕΥΞΙΣ, το μεγαλύτερο τηλεπικοινωνιακό έργο που έχει υλοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα, το οποίο παρέχει υπηρεσίες σε 4.500 φορείς του Ελληνικού Δημοσίου από το 2006 μέχρι σήμερα. Προτεραιότητα 5: Ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής Ψηφιακών Υπηρεσιών του Δημοσίου Προκειμένου οι άνθρωποι "ΕΝΤΟΣ και εκτός κυβέρνησης να καινοτομούν" θα πρέπει να επικοινωνούν. Οι αναφερόμενες "δημόσιες υπηρεσίες Διαύγεια και Ηλ/νική Συνταγογράφηση", αλλά και πλήθος άλλων οριζόντιων έργων και υποδομών πληροφορικής όπως ενδεικτικά G-Cloud, ERP & CRM Δημοσίου, e-πολεοδομία, "υποδομή διασυνδεδεμένων κρατικών μητρώων" (βλ. σελ. 29) κ.α., επιβάλλουν την ύπαρξη ενός ισχυρού, σύγχρονου και ασφαλούς τηλεπικοινωνιακού δικτύου που θα διασυνδέει όλους τους φορείς του Δημοσίου. Το δίκτυο αυτό θα προσφέρει την δυνατότητα αξιοποίησης των εγκατεστημένων υποδομών και έργων πληροφορικής, είτε αυτά είναι "μικρά" είτε μεγάλα, προς την κατεύθυνση υιοθέτησης ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού μοντέλου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Βάσει των παραπάνω, το γεγονός ότι σε όλο το κείμενο της ΕΨΣ διαπιστώνεται παντελής έλλειψη αναφοράς σε "Δίκτυο Δημόσιου Τομέα" όπως αυτό ορίζεται στο Αρ. 39 του Νόμου 3979/2011 ή σε "έργο ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ", σηματοδοτεί μια σημαντική έλλειψη. Σύμφωνα με το σύνολο του περιεχομένου της ΕΨΣ δεν νοείται "ψηφιακή επανάσταση" (βλ. Α. Εισαγωγή", σελ. 1) χωρίς ένα σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο οπτικών ινών με πρακτικά απεριόριστη δυνατότητα αναβάθμισης και χρήσης εφαρμογών και ηλεκτρονικής επικοινωνίας όλων των φορέων του δημοσίου. Το δίκτυο αυτό είναι το έργο ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ. Προτεραιότητα 5.3: Αξιοποίηση υποδομών νέφους (Cloud) Η κρισιμότητα του συγκεκριμένου έργου, ως θεμέλιο για την υλοποίηση των επιμέρους έργων για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Δημοσίου, επιβάλλει να τεθεί σε υψηλή προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει ότι η εκπόνηση του σχετικού Σχεδίου Δράσης θα πρέπει να είναι άμεση και να προηγηθεί της έναρξης σχεδιασμού άλλων έργων ώστε να ληφθεί υπόψη. Σε αντίθετη περίπτωση το Σχέδιο Δράσης δεν θα υλοποιηθεί στα πλαίσια αυτής της Ψηφιακής Στρατηγικής. Γενικά, η ενθάρρυνση με συγκεκριμένες δράσεις, της ψηφιοποίησης διαφόρων βιομηχανιών και κλάδων της οικονομίας όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, η ναυτιλία, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, θα συμβάλλει θετικά στη δημιουργία ενός ανατροφοδοτούμενου ψηφιακού οικοσυστήματος. ****