Αρχική Aδειοδότηση και Έλεγχος Κατασκευών Κεραιών στην ΞηράΆρθρο 02 – Διαδικασία αδειοδότησης κατασκευής κεραιών στην ξηράΣχόλιο του χρήστη ΛΟΥΚΑΣ Χ. ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ, Ομότιμος Καθηγητής Ραδιοβιολίας, Κυτταρικής Βιολογίας και Ηλεκτρονικής Μικροσκοπίας | 1 Νοεμβρίου 2018, 19:32
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 2 ΠΑΡΑΓΡ, 2 "Στις εγκαταστάσεις κατασκευών κεραιών λαμβάνονται μέτρα προφύλαξης του κοινού που καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υγείας και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, καθώς και του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού για θέματα της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ). Η εξέταση της ανάγκης αναπροσαρμογής των ορίων έκθεσης του κοινού στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που έχουν καθορισθεί με την υπ` αριθ. 53571/3839/6.9.2000 κοινή υπουργική απόφαση «Μέτρα προφύλαξης του κοινού από τη λειτουργία κεραιών εγκατεστημένων στην ξηρά» (Β΄΄1105) διενεργείται από εννεαμελή Ειδική Επιτροπή" Ασχολούμαι για δεκαετίες με την επικινδυνότητα της ακτινοβολίας που προέρχεται από τις σύγχρονες συσκευές ασύρματης επικοινωνίας όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, τα ασύρματα δίκτυα και οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Οι 35 από τις 167 μέχρι τώρα δημοσιεύσεις μας εστιάζονται σε αυτό κυρίως το αντικείμενο (Βιογραφικό στην ιστοσελίδα http://kyttariki.biol.uoa.gr/Margaritis ). Βρίσκομαι σε συνεργασία και διαρκή επαφή από 20ετιας με ξένους επιστήμονες για το θέμα αυτό και θεωρούμε, όπως έχουμε δημοσιεύσει πως ΤΑ ΌΡΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΤΑΘΕΙ ΩΣ ΣΥΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ-ΜΕΛΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΥΓΕΙΑΣ, ΔΕΝ ΕΞΑΣΦΑΛΊΖΟΥΝ ΜΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΆΝΘΡΩΠΟ ΟΠΩΣ ΕΞΗΓΩ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΟΥ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ Στη χώρα μας από το 2000 με σχετική Κ. Υ. Α. ισχύουν αυτά τα όρια και τη στιγμή αυτή ΕΥΡΊΣΚΕΤΑΙ ΓΙΑ ΔΙΑΒΟΎΛΕΥΣΗ ΣΧΕΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ με τίτλο Aδειοδότηση και Έλεγχος Κατασκευών Κεραιών στην Ξηρά του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, υποτίθεται για αναθεώρηση ή αλλαγές στο ισχύον νομικό πλαίσιο ΠΡΏΤΟΝ. Στην Ελλάδα πολύ λίγοι ασχολούνται ερευνητικά με το πεδίο αυτό της έρευνας που λέγεται ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ. Μια από της ομάδες είναι και αυτή της οποίας ηγούμαι με πρόσφατη μάλιστα επιχορήγηση από το πρόγραμμα ΘΑΛΉ (2012-2015) που είχε ενδιαφέρονται συμπεράσματα τα οποία δημοσιεύτηκαν. ΔΕΎΤΕΡΟΝ. Σε προηγούμενης κυβέρνησης διαβούλευση κληθήκαμε από τον τότε Υπουργό κ. Νεραντζη ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής της Βουλης να καταθέσουμε τις απόψεις μας για την πιθανή μείωση των λεγόμενων "ορίων ασφαλείας". Δεν εισακουσθήκαμε και τα όρια παρέμειναν ως είχαν με μόνη αλλαγή τη μείωση κατά 30 % όταν οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας ευρίσκονται κοντά σε Νοσοκομεία ή βρεφονηπιακούς σταθμούς. ΤΡΊΤΟΝ. Το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας μπορεί να λειτουργήσει άψογα με μείωση των ορίων του Π.Ο.Υ. κατά 90% περίπου όπως εμείς οι επιστήμονες υποστηρίζουμε, ΑΡΚΕΊ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΚΕΡΑΙΕΣ ΑΛΛΆ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗΣ ΙΣΧΥΟΣ ΚΆΤΙ ΤΟ ΟΠΟΊΟ ΔΕΝ ΔΈΧΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΊΑΣ ΛΌΓΩ ΚΟΣΤΟΥΣ. ΆΡΑ Η ΠΡΌΤΑΣΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ: ΜΕΊΩΣΗ ΤΗΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΙΩΝ ΑΠΌ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΩΝ 45 ΜΟΝΆΔΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΎ ΠΕΔΊΟΥ (ΒΟΛΤ/μέτρο) ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ, ΣΤΗΝ ΤΙΜΉ 0,5 ΒΟΛΤ/μέτρο. Πρέπει να διευκρινίσω ότι αυτή η νέα χαμηλή τιμή θα ισχύει για θέσεις μόνιμης ανθρώπινης παρουσίας (οικίες, γραφεία. Σχολεία, Νοσοκομεία κλπ) και όχι στον ανοιχτό υπαίθριο χώρο. ΜΕ ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ Η ΕΝΤΑΣΗ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΙΩΝ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΕΡΑΙΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΕ ΟΙΚΙΕΣ Η ΣΧΟΛΕΙΑ, Η ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ, Η ΣΕ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΑ Η ΣΕ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΠΕΡΝΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗ 0,5 ΒΟΛΤ/ΜΕΤΡΟ. ΑΥΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΑ (ΑΠΟ ΤΑ 45 ΒΟΛΤ /ΜΕΤΡΟ ΣΤΑ 0,5 ΒΟΛΤ ΑΝΑ ΜΕΤΡΟ) ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΝΑ ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΟΥΝ ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ. Ο ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΑΥΤΟΣ ΦΥΣΙΚΑ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΣΥΡΜΑΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ. Η ανωτέρω μείωση επιβάλλεται να γίνει υπό το πρίσμα των τρεχουσών δημοσιεύσεων διεθνώς αλλά και για να εφαρμοσθεί η Αρχή της Προφύλαξης του Π.Ο.Υ. και στόχος είναι να μειωθεί η επικινδυνότητα. Το έχει πετύχει η Ιταλία κατεβάζοντας το όριο σε 0,6 v/m και η κινητή τηλεφωνία λειτουργεί και πάλι αποδοτικά, το ίδιο δε θαυμάσια λειτουργεί και στη Ρωσία, Κίνα, Βέλγιο, Βουλγαρία, Σάλτσμπουργκ, Παρίσι, και άλλες χώρες και πόλεις όπου ισχύουν πολύ χαμηλότερα όρια από αυτά που προτείνονται στο νομοσχέδιο. Τα όρια πιθανής καρκινογένεσης από ακτινοβολίες στα οποία αναφέρεται ο Π.Ο.Υ., αντιστοιχούν σε 6 - 27 V/m, δηλαδή πολλές φορές κάτω από τα αντίστοιχα Ελληνικά που ήδη ξεκινούν από 33 - 51 V/m. Στο άρθρο 2 παρ.9 του Νομοσχεδίου, για πρώτη φορά προβλέπεται η «Σύσταση Επιτροπής προς εξέταση του θέματος» (των ορίων) με συμμετοχή εκπροσώπων από τα Υπουργεία Ψηφιακής Πολιτικής, Περιβάλλοντος και Υγείας και με δυνατότητα συμμετοχής και άλλων επιστημόνων, φορέων κ.λ.π. Η άποψή μου είναι ότι, είναι ένα βήμα προς τη θετική κατεύθυνση, αλλά ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΛΟΓΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΣΥΓΚΡΟΤΩΝΤΑΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟ-ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΟ ΡΟΛΟ. Ο τρόπος της σύνθεσης της σύνθεσης της Προτεινόμενης Επιτροπής στο άρθρο 2. Παραγρ 9 παραπέμπει σε τυπική παρουσία προσώπων ή φορέων με διακοσμητικό και όχι αποφασιστικό ρόλο. Προτείνουμε να αλλάξει σύμφωνα με τα παραπάνω. Τέλος επιτρέψτε μου να το τονίσω πως ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟ ΠΡΑΓΜΑ Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΛΛΟ Η ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΚΕΛΟΣ ΣΑΦΩΣ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΑΙΡΝΕΙ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΑΡΜΟΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΑ. ΜΕ ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ, ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΡΙΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΧΑΝ ΣΥΝΤΑΧΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΟΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ. ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΩΡΑ ΝΑ ΕΙΣΗΓΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΜΟΛΥΝΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ. Η ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΑΝΩ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΟΡΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ 6ης ΓΕΝΙΑΣ