Αρχική Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτος Ενίσχυσης Ιδιωτικών Επενδύσεων για την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργωνΆρθρο 01 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΕΑΚ / PACT / ΣΑΠΟΕ | 27 Φεβρουαρίου 2017, 16:50
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στα πλαισια των παρατηρησεων που θα καταθεσουμε στην παρουσα διαβουλευση, θεωρουμε απαραιτητο να προηγηθει μια συντομη ορολογία ωστε να ειναι σαφες το "λεξιλογιο" το οποιο χρησιμοποιουμε α,λλα και για να γινει γνωστο το διεθνες περιβαλλον μεσα στο οποιο θα πρεπει να λειτουργησει ο νομος. οι φορεις: EAK - Ελληνικη Ακαδημια Κινηματογραφου PACT - Ενωση Παραγωγων Επικοινωνιας ΣΑΠΟΕ - Συνδεσμος Ανεξαρτητων Παραγωγων Επικοινωνιας REBATE: Με δεδομενο ότι οι παραγωγες οπτικοακουστικων εργων ξοδευουν κατά την διαρκεια του γυρισματος μεγαλα ποσα σε μικρό χρονικό διαστημα, πολλες χώρες προσφέρουν οικονομικά κίνητρα για τις προσελκύσουν στην περιοχη τους. Τα Rebates είναι ουσιαστικα επιστροφη ενός ποσοστου από τους πασης φυσεως φορους, εισφορες και τελη που εχουν ηδη πληρωθει από την παραγωγη σε επιλεξιμες δαπανες, εντος της χωρας. Ενδεικτικά, σε κάθε ένα εκατομμύριο ευρώ, που εισάγεται μεσα στην χωρα και ξοδεύεται από μια παραγωγή σε επιλέξιμες δαπάνες , πληρώνοντας φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ελληνικό ΑΦΜ, αναλογούν πάνω από το 50% οι πάσης φύσεως φοροι και εισφορες προς το δημοσιο. Η επιστροφη στον Παραγωγο ενός μερους αυτων των καταβληθεντων φορων αναφέρεται ως Rebate και υπολογίζεται ως ποσοστό επι του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών. ΥΨΟΣ ΤΩΝ REBATES: Σήμερα τα Rebates που προσφέρονται παγκόσμια είναι μεταξύ του 25% έως το 45% των επιλέξιμων δαπανών που ξοδεύονται από μία χώρα για μια παραγωγή σε άλλη χώρα. Παράδειγμα… Στην παραγωγή Jason Bourne η Τενερίφη προσέφερε 37% και το Λονδίνο 30% Rebate, γι’ αυτό και το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων έγινε στη Τενερίφη. ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ: Επιλέξιμες δαπάνες καλούνται τα άμεσα έξοδα παραγωγης που ξοδευονται σε μια χωρα (αμοιβες και εισφορες συνεργατων, εξοδα διαμονης και διατροφης, ενοικιασεις εξοπλισμου, χώρων και αντικειμένων, κλπ) και καθορίζονται από την σχετική νομοθεσία ωστε να αποτελέσουν το σύνολο επί του οποίου θα υπολογισθεί το Rebate. Γενικές προϋποθέσεις για να θεωρηθει μια δαπανη ως επιλεξιμη ειναι ότι οι δικαιούχοι των δαπανών ειναι φυσικα ή νομικα προσωπα που φορολογούνται στην χωρα, το σχετικο κοστος τους περιλαμβανεται στον εγκεκριμενο προυπολογισμο παραγωγης, εχουν εκδώσει νόμιμα παραστατικά εντός του προβλεπομένου διαστήματος παραγωγής και έχουν εξοφληθεί μέσω τραπεζικής μεταφοράς. ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ: Δεν θωρουνται επιλεξιμες δαπανες τα Εξοδα Χρηματοδοτησης, η αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού και οι αποσβεσεις αυτου, οι παγιες εγκαταστασεις σε οικοπεδα και κτιρια και οι αποσβεσεις τους, τα εξοδα προβολης και διαφημιστικης επικοινωνιας του εργου, οι αμοιβες και εξοδα από πασης φυσεως συνεργατες (φυσικα ή νομικα προσωπα) οι οποιοι δεν εχουν την εδρα τους και δεν φορολογουνται στην Ελλαδα. FRESH MONEY: Είναι τα κεφάλαια που εισάγονται στην χώρα προκειμένου να δαπανηθούν σε επικείμενη παραγωγή και αποτελούν βασική προυπόθεση για να ενεργοποιηθεί το rebate. Αυτό ελέγχεται από διεθνώς πιστοποιημένη εταιρία ορκωτών ελεγκτών, οι οποίοι και πιστοποιούν την κατάθεση του κεφαλαίου σε ορισμένο τραπεζικό λογαριασμό και παράλληλα ότι όλες οι πληρωμές έχουν γίνει από τον ίδιο λογαριασμό στα κέντρα κόστους που προβλέπονται από τον προυπολογισμό. FILM OFFICES: Ονομάζονται οι δημόσιοι, δημοτικοί, αλλά και οι ιδιωτικοί φορείς, που έχουν στόχο να προσελκύσουν παραγωγές στην περιοχή τους. Σήμερα λειτουργούν περισσότεροι από 500 σε δεκάδες χώρες. FILM COMMISSIONS: Σε χωρες που λειτουργουν πολλα film offices (σε επιπεδο περιφερειας ή και μιας πολης), αυτά συντονιζονται από ένα εθνικο (συνηθως δημοσιο) οργανο το οποιο στελεχωνεται απο προσωπα με μεγαλη εμπειρια και κυρος στην παραγωγη. Γενικα τα film commissions εχουν θεσμικο και συμβουλευτικο χαρακτηρα προς τις κυβερνησεις, ενώ τα film offices κανουν την καθημερινη δουλεια. PRODUCER / PRODUCTION COMPANY: Ο Παραγωγος ενός εργου είναι το φυσικο ή νομικο προσωπο που εχει την πρωτοβουλια για την επιλογη του σεναριου και των συντελεστων, την οργάνωση και τον συντονισμό των δραστηριοτήτων καθως και την οικονομικη ευθυνη που απαιτειται για την παραγωγή ενός οπτικοακουστικού έργου. PRODUCTION SERVICE COMPANY/ LINE PRODUCER: Μια διεθνης εταιρια παραγωγης όταν κανει γυρισματα σε καποια άλλη χωρα, αναθετει σε μια τοπικη εταιρια παραγωγης την οργανωση του τμηματος της παραγωγης που θα γινει εκει.Αυτή καλείται Production Services company. Ο υπευθυνος της Production Services Company (αναφερεται και ως εταιρια εκτελεσης ή διαχειρισης παραγωγης) είναι ο Line Producer. Όλα τα συστηματα rebate, προυποθετουν την συνεργασια της διεθνους εταιριας παραγωγης με μια τοπικη εταιρια εκτελεσης παραγωγης. ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Ανεξαρτητα και παραλληλα με το rebate καποιες χωρες επιδοτουν τις παραγωγες οπτικοακουστικων εργων και μεσω πολιτιστικων κριτηρίων (cultural tests), αναπτυξιακων νομων ή αλλων διαδικασιων όπως το tax shelter ή την συμπαραγωγη με τα εθνικα κεντρα κινηματογραφου. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ: Για να δωσει επιπλεον κινητρα για την παραγωγη οπτικοακουστικων εργων που προαγουν τον Ευρωπαικο πολιτισμο, η ΕΕ εχει θεσπισει μια σειρα από cultural tests, τα οποια πρεπει να πληρει μια παραγωγη ώστε να εχει αυξημενη επιδοτηση. Τα ισχυοντα σημερα cultural tests αναφερονται αυστηρα σε πανευρωπαικα δεδομενα, απορριπτοντας τα εθνικα κριτηρια. Πχ. Το κριτηριο Ευρωπαιος σκηνοθετης πριμοδοτειται, αλλα το κριτηριο Ελληνας σκηνοθετης απορριπτεται. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ REBATE: Για να επιστραφουν τα rebates στο Παραγωγο, μια εταιρια ορκωτων ελεγκτων θα πρεπει να: • Βεβαιωσει την εισαγωγη ποσου (το οποιο καλυπτει τον συνολικο προυπολογισμο) σε τροφοδοτη τραπεζικο λογαριασμο από τον Παραγωγο, • Ελεγξει τα παραστατικα των συνεργατων για όλα τα επιλεξιμα εξοδα. • Πιστοποιησει ότι εγιναν οι πληρωμες μεσω μεταφορας σε ελληνικους τραπεζικους λογαριασμους των συνεργατων/προμηθευτων. Οι τροποι επιστροφης των rebates είναι: CASH REBATE: Το Υπουργειο Οικονομικων εκδιδει εντος 3 μηνων μηνων από την εκθεση των ορκωτων ελεγκτων σχετικη επιταγη η οποια κατατιθεται στον λογαριασμο του Παραγωγου. Αυτος είναι ο πιο συνηθισμενος και αποτελεσματικος τροπος πληρωμης των rebates. TAX CREDIT REBATE: Το Υπουργειο Οικονομικων εκδιδει εντος 3 μηνων μηνων από την εκθεση των ορκωτων ελεγκτων σχετικη επιταγη, την οποια χρησιμοποιει η τοπικη εταιρια εκτελεσης παραγωγης για να εξωφλησει τις φορολογικες και ασφαλιστικες υποχρεωσεις της, ενώ παραλληλα αναλαμβανει αυτή την πληρωμη των rebates προς τον Παραγωγο. Αυτό το συστημα λειτουργει σε χωρες που οι Production Service Companies είναι πολύ μεγαλες εταιριες, γεγονος που δεν ισχυει στην Ελλαδα. Ειδικα στην Ισπανια εφαρμοζεται ένα μικτο συστημα οπου το 85% περιπου του rebate επιστρεφεται ως cash, ενώ το υπολοιπο 15% ως tax credit μεσω της production services company, η οποια αναλαμβανει να τα επιστρεψει στον Παραγωγο. TRANSFERABLE TAX CREDIT REBATE: Το Υπουργειο Οικονομικων εκδιδει εντος 3 μηνων μηνων από την εκθεση των ορκωτων ελεγκτων σχετικη επιταγη, την οποια η τοπικη εταιρια εκτελεσης παραγωγης μεταφερει σε καποια τριτη εταιρια (συνηθως συνδεδεμενη με την εταιρια παραγωγης) η οποια εχει μεγαλες φορολογικες υποχρεωσεις. Η τριτη εταιρια εξωφλει με την επιταγη τις φορολογικες και ασφαλιστικες υποχρεωσεις της, ενώ παραλληλα αναλαμβανει αυτή την πληρωμη των rebates προς τον Παραγωγο. Αυτό το συστημα λειτουργει σε χωρες που η εταιριες παραγωγης εχουν συνδεδεμενες εταιριες στην χωρα. Πχ στην Μεγαλη Βρεττανια η (πχ) Hollywood Productions UK εχει συνδεση με την Hollywood Distributions UK κι ετσι αντισταθμιζονται οι φοροι της Distributions με το rebate που δικαιουται η εταιρια Productions. Τετοιες συνδεσεις ειτε δεν υφιστανται στην Ελλαδα, ειτε είναι σε πολύ μικρα μεγεθη. MINIMUM ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ: Όλα τα συστηματα rebates προβλεπουν ένα ελαχιστο οριο επιλεξιμων δαπανων, για να ενταχθει μια παραγωγη στην διαδικασια, ετσι ώστε το συστημα υποστηριξης να μην μπλοκαρει με πολύ μικρα projects. Τα υπαρχοντα minimum ξεκινουν από 150.000 ευρω ανα εργο (σε χωρες όπως η Σερβια, η Σλοβακια, κλπ) και φτανουν το 1.000.000 λιρες στην Μ. Βρεττανια. MAXIMUM ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ: Συνηθως τα συστηματα rebates προβλεπουν ένα μεγιστο οριο επιλεξιμων δαπανων. Περα από αυτό, η παραγωγη μπορει να ξοδεψει οσα θελει, αλλα δεν θα υπάρχει rebate για το υπερβάλλον. Τα συνηθισμενα maximum είναι γυρω 15.000.000 ευρω budget (αρα μεγιστο rebate γυρω στα 5.000.000 ευρω) ενώ υπαρχουν χωρες όπως η Μ. Βρεττανια οι οποιες δεν εχουν οριο budget, δηλαδη δεχονται παραγωγες 100 εκατομμυριων στις οποιες προσφερουν rebate 30 εκκατομυριων. ΕΠΙΛΕΞΙΜΑ ΕΡΓΑ: Νοουνται τα αυτοτελη οπτικοακουστικα έργα ανεξαρτητα απο το θέμα, το ειδος του εργου, το ποσοστο του συνολικου εργου που θα γυριστει στην χωρα, τον αριθμο των εργαζομενων, την διαρκεια γυρισματος, την γλωσσα, το format, την διαρκεια του εργου ή του μεσου μεταδοσης και διανομης -είτε ως μεμονωμένο εργο, είτε ως σειρα- σε οποιαδηποτε διαδραστικη ή γραμμικη πλατφορμα, τα οποια αφ’ ενός δεν θίγουν τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, δεν εισάγουν ή προάγουν διακρίσεις βάσει φύλου, φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, εθνικότητας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού και αφ’ετερου οι επιλέξιμες δαπανες παραγωγής του έργου που θα πραγματοποιηθουν στην χωρα επικράτεια από φυσικα ή νομικα προσωπα δεν είναι λιγωτερες από (πχ) 250.000 Ευρώ. ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Τα συστηματα rebates στοχευουν στην αυξηση της απασχολησης στην παραγωγη οπτικοακουστικων εργων μεσω της προσελκυσης νεων κεφαλαιων στην χωρα. Αυτό σημαινει ότι εξαιρουνται από τις επιστροφες οι τοπικες εταιριες παραγωγης, τα τηλεοπτικα δικτυα ή οποιος άλλος θα ηθελε να επενδυσει στην παραγωγη ενός εργου χρησιμοποιωντας εθνικα κεφαλαια. Για τις περιπτωσεις αυτές, οι χωρες εφαρμοζουν αλλα παραλληλα συστηματα επιδοτησης μεσω αναπτυξιακων νομων ή αλλων διαδικασιων όπως το tax shelter ή την συμπαραγωγη με τα εθνικα κεντρα κινηματογραφου.