Αρχική Κατάταξη και σήμανση τηλεοπτικών προγραμμάτωνΆρθρο 07 – Πάροχοι τηλεοπτικών συνδρομητικών υπηρεσιώνΣχόλιο του χρήστη Μουστάκη Έλενα | 25 Απριλίου 2019, 14:32
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχόλια ΟΤΕ στο κείμενο Δημόσιας Διαβούλευσης αναφορικά με το νέο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για την σήμανση και κατάταξη των τηλεοπτικών προγραμμάτων. Γενικές Παρατηρήσεις Το νέο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης για την κατάταξη των τηλεοπτικών προγραμμάτων σε κατηγορίες, την σήμανση και τις επιτρεπόμενες ώρες μετάδοσης, συμβάλλει θετικά στην προστασία των καταναλωτών και των ανηλίκων, καθώς εκτός από τα οπτικά σύμβολα εισάγονται επιπλέον οπτικές και ηχητικές επεξηγήσεις, σύμφωνα με όσα ισχύουν και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Ωστόσο, το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης βασίζεται σε νομοθετικό πλαίσιο που έχει ήδη αναθεωρηθεί. Η οδηγία 2010/13/ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων που ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με το ΠΔ 109/2010, έχει ήδη τροποποιηθεί με την οδηγία 2018/1808/ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει κατ’ αρχήν η νέα ευρωπαϊκή οδηγία να μεταφερθεί στην ελληνική έννομη τάξη, σύμφωνα άλλωστε και με τις δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης για άμεσες ενέργειες και στη συνέχεια, κατ’ εξουσιοδότηση του νέου ελληνικού νομοθετήματος, εφόσον προβλέπεται σε αυτό, να εκδοθεί νέο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης, που θα λαμβάνει υπόψη του το ισχύον ευρωπαϊκό νομοθέτημα. Περαιτέρω, το ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο για τη σήμανση δεν μπορεί να παρεκκλίνει από την ευρωπαϊκή αρχή της «χώρας προέλευσης» (country of origin principle). Σε κάθε περίπτωση, το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης θα πρέπει να συνάδει με τις τεχνολογικές εξελίξεις και την διαφοροποίηση των υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων που παρέχονται από τους διαφόρους παρόχους (ελεύθερης και συνδρομητικής λήψης). Εξάλλου, ο θεατής της συνδρομητικής τηλεόρασης είναι εξοικειωμένος με το ποικίλο περιεχόμενο και τις διαφορετικές λειτουργίες, όπως η δυνατότητα Γονικού Ελέγχου, με την οποία μπορούν να προστατευτούν αποτελεσματικά οι ανήλικοι θεατές. Ειδικές Παρατηρήσεις Α) Στη συνδρομητική τηλεόραση εξασφαλίζεται αποτελεσματική προστασία των ανηλίκων με την δυνατότητα κλειδώματος των καναλιών (Γονικός έλεγχος). Οι συνδρομητικοί πάροχοι οπτικοακουστικών υπηρεσιών διεθνώς παρέχουν στους συνδρομητές τους τη δυνατότητα κλειδώματος (block) των αποκωδικοποιητών των γραμμικών, ή/ και των μη γραμμικών προγραμμάτων τους, με δυνατότητα επιλογής και ελέγχου του περιεχομένου που θα είναι προσβάσιμο στον ανήλικο θεατή με βάση το κανάλι, τον κατάλογο ή τη σήμανση. Με την παροχή αυτής της δυνατότητας, οι συνδρομητές έχουν τον απόλυτο γονικό έλεγχο, καθώς μπορούν να περιορίζουν την πρόσβαση σε επιλεγμένα κανάλια, ή/και κατ’ απαίτηση (On demand) τηλεοπτικά προγράμματα. Αναλυτικότερα όσον αφορά την COSMOTE TV: Όλα τα ζωντανά προγράμματα που μεταδίδονται από τις υπηρεσίες COSMOTE TV/ COSMOTE TV GO φέρουν σχετική σήμανση για το επίπεδο γονικού ελέγχου. Το επίπεδο γονικού ελέγχου αποτυπώνεται στις πληροφορίες του εκάστοτε προγράμματος, καθώς και στο Πρόγραμμα (EPG) και τον μίνι Οδηγό Προγράμματος (mini-EPG), ώστε να είναι ορατό στους συνδρομητές κατά την πλοήγηση τους στα προγράμματα της υπηρεσίας. Τα ζωντανά προγράμματα και τα προγράμματα που προβάλλονται ετεροχρονισμένα (Replay TV), αλλά και οι ταινίες/σειρές που προσφέρονται με την μορφή on-demand (π.χ. COSMOTE TV Plus, Movies Club) μέσα από τα μενού των υπηρεσιών COSMOTE TV/COSMOTE TV GO φέρουν τη σχετική σήμανση Γονικού Ελέγχου. Επιπλέον, οι συνδρομητές έχουν τη δυνατότητα να κλειδώσουν μεμονωμένα κανάλια ή ομάδα καναλιών ή ταινίες με βάση τη σήμανση και να θέσουν το επιθυμητό επίπεδο Γονικού Ελέγχου, ή να περιορίσουν τη πρόσβαση σε συγκεκριμένα κανάλια /υπηρεσίες /ταινίες / προγράμματα μέσα από το μενού «Δικαιώματα Χρηστών». Μέσα από το μενού «Δικαιώματα Χρηστών» ή «Ο λογαριασμός μου» ο Διαχειριστής της υπηρεσίας (συνδρομητής) COSMOTE TV / COSMOTE TV GO αντίστοιχα, «κλειδώνει» την πρόσβαση σε ένα ή περισσότερα κανάλια. Κατά αντιστοιχία με το επίπεδο Γονικού Ελέγχου, τα κανάλια που φέρουν τη σχετική σήμανση «κλειδωμένα». Τέλος, υπάρχει αντίστοιχη δυνατότητα να περιοριστεί η πρόσβαση σε συγκεκριμένη κατηγορία / υποκατηγορία και των Οn Demand υπηρεσιών (π.χ. COSΜOTE TV Plus/Ταινίες, Movies Club/Πρεμιέρες, ΒΒC Earth), κατά τον ίδιο τρόπο. Επομένως ο συνδρομητής μπορεί να επιλέξει να δει αυτό που επιθυμεί την ώρα που επιθυμεί (αυτή είναι και μια από τις βασικές υπηρεσίες, αλλά και ένας από τους κύριους λόγους επιλογής της συνδρομητικής τηλεόρασης στο σύγχρονο οπτικοακουστικό περιβάλλον). Επιπλέον, ο συνδρομητής έχει τον απόλυτο έλεγχο να διαχειριστεί την πρόσβαση στην υπηρεσία, εφόσον υπάρχουν ανήλικοι στην οικία του, καθώς είναι πλήρως ενήμερος και εξοικειωμένος με τις δυνατότητες που του παρέχονται Β) Στη συνδρομητική τηλεόραση η σήμανση των προγραμμάτων θα πρέπει να αποσυνδεθεί από τις ώρες προβολής. Καταρχήν, στη συνδρομητική τηλεόραση δεν υπάρχουν ζώνες τηλεθέασης, καθώς εξασφαλίζεται η δυνατότητα στους συνδρομητές να παρακολουθήσουν προγράμματα καναλιών ποικίλης θεματολογίας. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχουν κανάλια που το περιεχόμενό τους δεν απευθύνεται σε ανήλικους και τα οποία ο εκάστοτε γονέας μπορεί να κλειδώσει με την υπηρεσία του Γονικού Ελέγχου. Επιπλέον, η συνδρομητική τηλεόραση βασίζεται στις επαναλήψεις των προγραμμάτων της, καθώς περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό καναλιών 24ωρης διάρκειας. Κατά συνέπεια, οι περιορισμοί που θέτει η υπό διαβούλευση Υπουργική Απόφαση αναφορικά με τις επιτρεπόμενες ώρες μετάδοσης, όσον αφορά τη συνδρομητική τηλεόραση, «μπλοκάρουν» ουσιαστικά την μετάδοση ολόκληρων καναλιών που προέρχονται από παρόχους που υπάγονται στην δικαιοδοσία άλλων κρατών μελών, κατά παράβαση της αρχής της «χώρας προέλευσης». Σύμφωνα δε με την νομολογία του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, ένα κράτος μέλος θα μπορεί να περιορίσει την ελευθερία παροχής υπηρεσιών μόνο υπό την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω περιορισμοί είναι δικαιολογημένοι, αναλογικοί και αναγκαίοι. Λαμβανομένης υπόψη της δυνατότητας κλειδώματος των καναλιών και της συνακόλουθης αποτελεσματικής προστασίας των ανηλίκων, οι περιορισμοί που προβλέπονται στο υπό διαβούλευση σχέδιο Υπουργικής Απόφασης δεν είναι ούτε δικαιολογημένοι, ούτε αναλογικοί. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να γίνει διαφοροποίηση των υπηρεσιών και να προβλεφθεί ότι σήμανση δεν συνδέεται με τις ώρες μετάδοσης στις διαδραστικές και τις On demand υπηρεσίες της συνδρομητικής τηλεόρασης. Με την υπό διαβούλευση Υπουργική Απόφαση και την καθολική ισχύ των περιορισμών, ως προς τις ώρες προβολής σε σχέση με την καταλληλότητα, σε ελεύθερη και συνδρομητική τηλεόραση, ουσιαστικά «καταργείται» το δικαίωμα επιλογής του συνδρομητή. Υπάρχουν όμως και επιπλέον ζητήματα που δημιουργούνται με την υπό διαβούλευση Υπουργική Απόφαση. Επηρεάζεται ποικιλοτρόπως η εσωτερική λειτουργία των παρόχων συνδρομητικών οπτικοακουστικών υπηρεσιών. Ανακύπτουν σημαντικά τεχνικά και οικονομικά ζητήματα, που αφορούν κυρίως τις «κατ’ απαίτηση» υπηρεσίες (VOD, SVOD, TVOD, PPV). Για τη συμμόρφωση των παρόχων συνδρομητικών υπηρεσιών με το σχέδιο Υπουργικής απόφασης, θα χρειαστεί όλα τα προγράμματα που υπάρχουν στους καταλόγους των On Demand υπηρεσιών, να υποστούν εκ νέου επεξεργασία και να αντικατασταθούν. Για το εγχείρημα αυτό, απαιτούνται χρονοβόρες και κοστοβόρες διαδικασίες, με αποτέλεσμα να καταστεί απαραίτητο επιπλέον ανθρώπινο δυναμικό με την δυσανάλογη οικονομική επιβάρυνση του συνδρομητικού παρόχου. Τέλος, οι μεταδόσεις οπτικοακουστικών εμπορικών ανακοινώσεων περιορίζονται, κατ’ ουσία, σε χρονικό διάστημα εκτός Prime Time (19:00 έως 22:00), που συνεπάγεται σημαντική μείωση των διαφημιστικών εσόδων για τους παρόχους. Στο περιβάλλον αυτό, με τους περιορισμούς όπως τίθενται στο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης, χωρίς διάκριση μεταξύ παρόχων συνδρομητικής και ελεύθερης τηλεόρασης, περιορίζεται υπερβολικά η δραστηριότητα των παρόχων συνδρομητικών οπτικοακουστικών υπηρεσιών. Στόχος πρέπει να είναι η προστασία του κοινού και των ανήλικων και η παροχή στους θεατές της δυνατότητας ελέγχου του περιεχομένου των οπτικοακουστικών τους υπηρεσιών, χωρίς όμως οι δυνατότητες αυτές να αποτελούν τροχοπέδη στο πλαίσιο των εξελίξεων της τεχνολογίας και της περαιτέρω ανάπτυξης της αγοράς των οπτικοακουστικών μέσων.