Αρχική Διατάξεις που αφορούν στον «Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης»Άρθρο 63 – Διαθέσιμοι μορφότυποι (άρθρο 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024)Σχόλιο του χρήστη spathan | 16 Ιουλίου 2020, 12:33
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο σημείο 1 προτείνονται τα ακόλουθα: - Εξειδίκευση της φράσης 'εφόσον είναι δυνατό' ώστε να είναι σαφές αν πρόκειται για τεχνική δυνατότητα ή/και αφορά σε αξιολογική κρίση επί του κόστους/οφέλους για τη διάθεση σε άλλους μορφότυπους - Εξειδίκευση των μεταδεδομένων που πρέπει να συνοδεύουν τα (α) έγγραφα και (β) δεδομένα, καθώς πρόκειται για διαφορετικές οντότητες και με διαφορετικά χαρακτηριστικά. - Αλλαγή της διατύπωσης 'επίσημα ανοικτά πρότυπα' καθώς δεν προβλέπεται ούτε γίνεται αναφορά στο τι συνιστά 'επίσημο' πρότυπο και από ποιον οργανισμό επισημοποιούνται. - Προτείνεται η απάλειψη των αναφορών σε DCAT και DCAΤ-AP, καθώς αυτά αποτελούν συγκεκριμένες τεχνικές λύσεις που έχουν σημαντικά μικρότερο χρόνο ζωής από αυτό ενός νόμου και κατά συνέπεια δύναται να είναι παρωχημένες εξαιρετικά σύντομα (π.χ. είναι ήδη διαθέσιμο το DCAT 2). Επιπλέον, το σύνολο των προτύπων διαλειτουργικότητας (μεταδεδομένα για έγγραφα, δεδομένα, υπηρεσίες, καταλόγους) θα πρέπει να διευκρινίζονται και να επικαιροποιούνται στο Ελληνικό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ή κάθε άλλο πρόσφορο και συνεπές εργαλείο συντονισμού και προτυποποίησης. Στο σημείο 2 προτείνονται τα ακόλουθα: - Η αντικατάσταση της λέξης 'έγγραφα' με 'δεδομένα΄. ΄Το συγκεκριμένο σημείο αποτελεί γενικότερη παρατήρηση που είναι σκόπιμο να ενσωματωθεί στα διάφορα σχετικά εδάφια. Τα έγγραφα και δεδομένα σημασιολογικά και τεχνικά αποτελούν διαφορετικές οντότητες που απαιτούν διαφορετικές διαδικασίες και πρότυπα για τη διάθεσή τους. Επιπλέον, η περιγραφόμενη ανάρτηση εγγράφων και δεδομένων στον ίδιο κατάλογο αποτελεί κακή πρακτική που δεν συνάδει με τον τρόπο λειτουργίας κυβερνητικών, επιστημονικών και θεματικών καταλόγων και αποθετηρίων δεδομένων. Πλέον των ανωτέρω λόγων, καθιστά εξαιρετικά δυσχερή την αναζήτηση και ανεύρεση δεδομένων από τους πολίτες, απομειώνοντας την αξία του data.gov.gr. Αυτή η αναντιστοιχία και τα σχετικά προβλήματα είναι ήδη προφανή από τη μέχρι σήμερα λειτουργία του data.gov.gr, όπου η εισαγωγή εγγράφων και περιεχομένου έχει οδηγήσει στην τεχνητή αύξηση του πλήθους πόρων που φιλοξενεί (τυπική συμμόρφωση και μη ουσιαστική πρόοδος), αλλά στην ελάχιστη προσφορά δεδομένων χρήσιμων για τους πολίτες. - Η προσθήκη ρητής αναφοράς σε πρότυπο σχήμα μεταδεδομένων που θα πρέπει να ακολουθείται από το data.gov.gr για μεταδεδομένα δεδομένων, υπηρεσίες καταλόγου (για τη μηχαναγνώσιμη αναζήτηση δεδομένων σε αυτό από άλλα συστήματα), υπηρεσίες εξόρυξης (harvesting – για την αυτοματοποιημένη άντληση και εισαγωγή μεταδεδομένων στο data.gov.gr από άλλους καταλόγους δεδομένων), καθώς και η αναφορά στο data.gov.gr με το δόκιμο όρο 'κατάλογος δεδομένων' - Η τροποποίηση της αναφοράς 'στην ιστοσελίδα του φορέα΄ και η αντικατάστασή του με 'ή σε κατάλογο ή/και αποθετήριο δεδομένων συμβατό με το σχήμα μεταδεδομένων και υπηρεσίες εξόρυξης του data.gov.gr'. - Η τροποποίηση της αναφοράς ' Εφόσον είναι δυνατόν ' ως 'Επιπλέον και εφόσον είναι δυνατό', καθώς η διάθεση δεδομένων αποκλειστικά μόνο μέσω API μπορεί να οδηγήσει σε τεχνητούς τεχνικούς φραγμούς για τη μη διάθεση δεδομένων, αλλά παραγώγων αυτών, με μικρή αξία για τους πολίτες. Για παράδειγμα, ο ορισμός ορίων στο πλήθος των εγγραφών που μπορεί να επιστρέψει στην απάντησή του ένα API (που αποτελεί κοινή καλή πρακτική για την προστασία συστημάτων, στην περίπτωση αυτή αποτελεί εμπόδιο στην άντληση του αρχικού συνόλου δεδομένων), το είδος και τεχνολογία του API που χρησιμοποιείται (για παράδειγμα η χρήση κλειστών, βιομηχανικών, ή χωρίς τεκμηρίωση APIs), ο μετασχηματισμός διανυσματικών γεωχωρικών δεδομένων σε ψηφιδωτά (για παράδειγμα, ο μετασχηματισμός διοικητικών ορίων σε εικόνες/tiles, που απαγορεύουν την ενσωμάτωση και επεξεργασία των αρχικών δεδομένων επιτρέποντας μόνο μικρής αξίας επισκόπηση). Στο σημείο 3 προτείνονται τα ακόλουθα: - Ο ορισμός της αρχής "εκ σχεδιασμού και εξ ορισμού" καθώς δεν ορίζεται και ερμηνεύεται σε κανένα σημείο του κειμένου. - Η τροποποίηση της αναφοράς 'παραγωγής και διάθεσης' σε 'προμήθειας, παραγωγής, επικαιροποίησης και διάθεσης' ώστε (α) να περιλαμβάνει ένα βασικό σημείο εισόδου δεδομένων στην κατοχή της ΔΔ (προμήθεια δεδομένων ή προμήθεια υπηρεσιών για την παραγωγή δεδομένων) που συχνά χρησιμοποιείται ως αιτιολογία για την προμήθεια δεδομένων που δεν επιτρέπουν την περαιτέρω χρήση τους ούτε από πολίτες, αλλά ούτε και από άλλους φορείς της ΔΔ, καθώς και (β) να γίνεται αναφορά στον πλήρη κύκλο ζωής ενός συνόλου δεδομένων.