Αρχική Ανοιχτή δημόσια διαβούλευση για τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ & ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣΣχόλιο του χρήστη TEE – Π.Τ. Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας | 17 Δεκεμβρίου 2020, 12:57
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτάσεις για την Ενίσχυση του Μοντέλου Διακυβέρνησης Προτείνουμε: (1) Την υποχρεωτική δημοσίευση σε κάθε διαδικτυακό τόπο δημόσιου φορέα των απαραίτητων βημάτων και εγγράφων για τις συναλλαγές των πολιτών/επιχειρήσεων με το δημόσιο φορέα καθώς και καθορισμό προβλεπόμενων (ανώτατων) χρόνων διεκπεραίωσης για κάθε συναλλαγή με τη δημόσια διοίκηση. (2) Την παροχή εξατομικευμένης και ασφαλούς δυνατότητας σε κάθε πολίτη/επιχείρηση ώστε να ενημερώνεται πλήρως για την εξέλιξη κάθε αιτήματός του/της προς τη δημόσια διοίκηση, λαμβάνοντας πληροφορίες για τα στοιχεία χρέωσης του αιτήματος που καταθέτει ηλεκτρονικά. Σημειώνουμε ότι πολύ σωστά στην ΒΨΣ προβλέπεται η αρχή του «άπαξ» δηλ. να διασφαλίζεται ότι κάθε δημόσιος φορέας, έχοντας στην κατοχή του ηλεκτρονικά έγγραφα-πιστοποιητικά για ένα πολίτη ή μια επιχείρηση, δεν θα αιτείται τα ίδια ηλεκτρονικά έγγραφα, περισσότερες από μία φορές, από τον πολίτη ή την επιχείρηση. Επιπρόσθετα, προτείνουμε: (3) Την αναβάθμιση του Συνηγόρου του Πολίτη (ή εναλλακτικά, αν και την ίδρυση νέων υπηρεσιών τη θεωρούμε άσκοπη σπατάλη, τη θέσπιση μιας νέας ανεξάρτητης αρχής) προκειμένου να αναλάβει το ρόλο του «Ηλεκτρονικού Συνηγόρου του Πολίτη», διεκπεραιώνοντας προβλήματα και παράπονα πολιτών/επιχειρήσεων, στην περίπτωση που τα ηλεκτρονικά αιτήματά τους δεν εξυπηρετούνται από τις δημόσιες υπηρεσίες. Αντίστοιχες δομές που ασκούν έλεγχο για την καλή λειτουργία της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης λειτουργούν με επιτυχία στη Μ. Βρετανία (UK First-tier Tribunal/Information Commissioner), στην Ισπανία (e-Government Ombudsman), στη Σουηδία (Parliamentary Ombudsman), στη Γαλλία και στην Πορτογαλία (Commission for Access to Administrative Documents). Εκτός όμως από συγκεκριμένες καταγγελίες πολιτών, ένας ανεξάρτητος ελεγκτικός μηχανισμός θα μπορεί να παρακολουθεί τις διαθέσιμες πληροφορίες από τους δημόσιους φορείς και θα είναι σε θέση να αποκαλύπτει αδυναμίες δημοσίων φορέων, αναφορικά με την ασφάλεια στην τήρηση/επεξεργασία/παροχή αυτών των πληροφοριών. (4) Προτείνουμε να κατοχυρωθεί απόλυτα η ισχύς των αιτημάτων που υποβάλλονται από πολίτες/επιχειρήσεις προς δημόσιους φορείς και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), όπως, για παράδειγμα, συμβαίνει στη Γαλλία, με την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται η αυθεντικοποίηση και η ασφάλεια των αιτημάτων αυτών (π.χ. μέσω ηλεκτρονικής υπογραφής/ηλεκτρονικού πιστοποιητικού). Αυτό το μέτρο θα συμβάλει στην ευρύτατη διάδοση και χρήση των προσφερόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών. (5) Προτείνουμε, εκτός από την ηλεκτρονική (ψηφιακή) υπογραφή και τη χρονοσήμανση, που παρουσιάζεται φέρουν τα ηλεκτρονικά έγγραφα, να είναι διαθέσιμα και να γίνεται χρήση τους, εφόσον γίνει καταγγελία για μεροληψία και καθυστερήσεις, και τα στοιχεία επικοινωνίας του παραλήπτη δημόσιου λειτουργού/υπαλλήλου του αντίστοιχου αιτήματος ενός πολίτη/επιχείρησης. Θα πρέπει να ορίζεται προβλεπόμενο και ανώτατο χρονικό όριο για τη διεκπεραίωση κάθε ηλεκτρονικής συναλλαγής / υπόθεσης. Για παράδειγμα, στη Δανία το όριο αυτό καθορίζεται στις 10 ημέρες, στη Φινλανδία στις 14 ημέρες, ενώ στη Γαλλία στον 1 μήνα. (6) Προτείνουμε την αναγνώριση των ψηφιακών δημόσιων διαδικασιών ως μέρος μιας εθνικής πρωτοβουλίας και μιας δημόσιας καμπάνιας για τη μείωση της χρήσης χαρτιού στις δημόσιες υπηρεσίες και στις συναλλαγές με τους δημόσιους φορείς (paper use reduction / paper work reduction). (7) Προτείνουμε την υλοποίηση μιας εθνικής πρωτοβουλίας, σε συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά/Πολυτεχνικά Τμήματα Πληροφορικής, για τον έλεγχο όλων των δικτυακών τόπων φορέων του Δημοσίου ώστε να το περιεχόμενό τους να πληροί τις απαιτήσεις προσβασιμότητας ατόμων με ειδικές ανάγκες σε περιεχόμενο στο διαδίκτυο, με βάση διεθνή πρότυπα και οδηγίες (π.χ. WEB CONTENT ACCESSIBILITY GUIDELINES 2.0 – WCAG 2.0). Προτείνουμε την υλοποίηση μιας εθνικής πρωτοβουλίας για την τροποποίηση και την αναβάθμιση όλων των δικτυακών τόπων φορέων του Δημοσίου ώστε το περιεχόμενός τους να είναι πραγματικά και ουσιαστικά σύμφωνο με διεθνείς προδιαγραφές– πρότυπα προσβασιμότητας ατόμων με ειδικές ανάγκες σε διαδικτυακό περιεχόμενο.