Αρχική Ανοιχτή δημόσια διαβούλευση για τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-20255.2. Διαδικασίες του μοντέλου διακυβέρνησηςΣχόλιο του χρήστη Γεωργόπουλος Ανδρέας | 17 Δεκεμβρίου 2020, 18:25
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στην 5.2.3 του κειμένου της διαβούλευσης γράφει (τελευταία παράγραφος) : Στο πλαίσιο των διαδικασιών αξιολόγησης, ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να δοθεί στην επιλογή του πλέον κατάλληλου κάθε φορά αναδόχου σε σχέση με την ετοιμότητα και εμπειρία του στην υλοποίηση του έργου. Αρωγός σε αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει η παροχή δυνατότητας στην αναθέτουσα αρχή να ζητήσει, στα πλαίσια της διαγωνιστικής διαδικασίας, ζωντανή επίδειξη (demo) των δυνατοτήτων που περιγράφονται στην προσφορά, βάσει συγκεκριμένων σεναρίων, ούτως ώστε να διασφαλιστεί στο μέγιστο βαθμό η ικανότητα υλοποίησης σύμφωνα με τα ζητούμενα, κάτι που αυτονόητα θα έχει άμεσο αποτέλεσμα στην ποιότητα της παραγωγικής λειτουργίας του έργου. Θεωρούμε ότι η παράγραφος αυτή θα πρέπει να αφαιρεθεί γιατί : - η συμπερίληψη στη Βίβλο διατάξεων και συστάσεων που αλλοιώνουν την αληθή ερμηνεία των νόμων που διέπουν τους διαγωνισμούς και τις προμήθειες των δημοσίων φορέων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μόνο νομότυπη και ορθή δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί. Ο Ν4412 και η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία 2014/24/ΕΕ, προβλέπει με ακριβή τρόπο τι μπορεί και τι πρέπει να αξιολογεί η Αναθέτουσα Αρχή σε σχέση με την τεχνική ικανότητα , εμπειρία και επάρκεια, κάποιου υποψηφίου και ορίζει με ρητό και περιοριστικό τρόπο ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που καλεί τους υποψηφίους να υποβάλουν για να αξιολογούνται ως προς την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα. Ειδικότερα στο άρθρο 18 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (αυτολεξεί και άρθρο 18 του 4412) αναφέρεται: ".... Ο σχεδιασμός των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων δεν γίνεται με σκοπό την εξαίρεσή τους από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος Βιβλίου (άρθρα 3 έως 221) ή τον τεχνητό περιορισμό του ανταγωνισμού. Ο ανταγωνισμός θεωρείται ότι περιορίζεται τεχνητά όταν οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων έχουν σχεδιαστεί με σκοπό την αδικαιολόγητα ευνοϊκή ή δυσμενή μεταχείριση ορισμένων οικονομικών φορέων. ενώ στο άρθρο 41 της ίδιας οδηγίας (άρθρο 48 του 4412) καθορίζεται ο τρόπος που οφείλει να πράττει η Αναθέτουσα Αρχη προκειμένου να διασφαλίζεται η μη στρέβλωση του ανταγωνισμού και η ισότιμη μεταχείριση των διαγωνιζομένων. Στο άρθρο 49 επίσης του Ν4412 γίνεται αναφορά για την ωριμότητα της σύμβασης ( το πόσο δηλαδή έχει ωριμάσει μια αναθέτουσα αρχή κάθε έργο), ενώ στα άρθρα 42-45 της Οδηγίας (53-57 του Ν4412) ορίζονται οι τρόποι με τους οποίους η Αναθέτουσα Αρχή ορίζει στα έγγραφα της κάθε διακήρυξης τις τεχνικές προδιαγραφές των προϊόντων ή/και υπηρεσιών που ζητά να τις προσφέρουν οι οικονομικοί φορείς με ακριβή τρόπο Στο άρθρο 58 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (άρθρο 75 του 4412), αναφέρονται επίσης ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων σε ότι αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα : Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να επιβάλλουν στους οικονομικούς φορείς ως απαιτήσεις συμμετοχής μόνο τα κριτήρια που αναφέρονται στις παραγράφους 2, 3 και 4. .... 4..... Οι αναθέτουσες αρχές μπορεί να απαιτούν ειδικότερα από τους οικονομικούς φορείς, να διαθέτουν ικανοποιητικό επίπεδο εμπειρίας, αποδεικνυόμενο με κατάλληλες συστάσεις από συμβάσεις που έχουν εκτελεστεί κατά το παρελθόν. Μια αναθέτουσα αρχή μπορεί να θεωρεί ότι ένας οικονομικός φορέας δεν διαθέτει τις απαιτούμενες επαγγελματικές ικανότητες εάν διαπιστώσει ότι ο οικονομικός φορέας έχει συγκρουόμενα συμφέροντα που ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την εκτέλεση της σύμβασης. 5. Οι αναθέτουσες αρχές αναφέρουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις συμμετοχής που μπορεί να εκφράζονται ως ελάχιστα επίπεδα ικανότητας, καθώς και τα κατάλληλα αποδεικτικά μέσα, στην προκήρυξη σύμβασης ή στην πρόσκληση επιβεβαίωσης ενδιαφέροντος. και το άρθρο 60 της Οδηγίας ( Α 80 του Ν4412) : 1. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να απαιτούν τα πιστοποιητικά, τις βεβαιώσεις και τα λοιπά αποδεικτικά μέσα που αναφέρονται στις παραγράφους 2, 4 και 5 και στο Παράρτημα XII του Προσαρτήματος Α΄, ως απόδειξη της μη ύπαρξης λόγων αποκλεισμού, όπως αναφέρονται στα άρθρα 73 και 74 και της πλήρωσης των κριτηρίων επιλογής, σύμφωνα με τα άρθρα 75 και 76. Οι αναθέτουσες αρχές δεν απαιτούν αποδεικτικά μέσα, πλην εκείνων που αναφέρονται στο παρόν άρθρο και στο άρθρο 82. ... 5. Η τεχνική ικανότητα των οικονομικών φορέων μπορεί να αποδεικνύεται με έναν ή περισσότερους από τους τρόπους που αναφέρονται στο Μέρος II του Παραρτήματος XII του Προσαρτήματος Α΄, ανάλογα με τη φύση, την ποσότητα ή τη σπουδαιότητα και τη χρήση των έργων, των αγαθών ή των υπηρεσιών. ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΔΗΛΑΔΗ ΕΙΔΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΖΗΤΑ Η ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΑ ΑΡΧΗ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΖΗΤΑΕΙ ΠΑΡΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ ΙΙ ΤΟΥ ΠΑΡ. ΧΙΙ του ΠΡΟΣΑΡΤ. Α' ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ: Μέρος II: Τεχνική ικανότητα Αποδεικτικά στοιχεία των τεχνικών ικανοτήτων του οικονομικού φορέα, που αναφέρονται στο άρθρο 75: α) οι ακόλουθοι κατάλογοι: ΐ) κατάλογος των εργασιών που εκτελέσθηκαν την τελευταία πενταετία, κατά μέγιστο όριο, συνοδευόμενος από πιστοποιητικά ορθής εκτέλεσης και ολοκλήρωσης των σημαντικότερων εργασιών1 όπου κριθεί απαραίτητο για τη διασφάλιση ικανοποιητικού επιπέδου ανταγωνισμού, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να ορίζουν ότι θα λαμβάνονται υπόψη στοιχεία σχετικών εργασιών που εκτελέσθηκαν πριν από την τελευταία πενταετία, ϋ) κατάλογος των κυριότερων παραδόσεων ή των κυριότερων υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία τριετία, κατά μέγιστο όριο, με αναφορά του αντίστοιχου ποσού, της ημερομηνίας και του δημόσιου ή ιδιωτικού παραλήπτη. Όπου κριθεί απαραίτητο για τη διασφάλιση ικανοποιητικού επιπέδου ανταγωνισμού, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να ορίζουν ότι θα λαμβάνονται υπόψη στοιχεία σχετικών αγαθών ή υπηρεσιών που παραδόθηκαν ή εκτελέσθηκαν πριν από την τελευταία τριετία" β) αναφορά του τεχνικού προσωπικού ή των τεχνικών υπηρεσιών, είτε ανήκουν απευθείας στην επιχείρηση του οικονομικού φορέα είτε όχι, ιδίως των υπευθύνων για τον έλεγχο της ποιότητας και, όταν πρόκειται για δημόσιες συμβάσεις έργων, εκείνων που θα έχει στη διάθεση του ο εργολήπτης για την εκτέλεση του έργου" για την εκτέλεση του έργου" γ) περιγραφή του τεχνικού εξοπλισμού και των μέτρων που λαμβάνει ο οικονομικός φορέας για την εξασφάλιση της ποιότητας και των μέσων μελέτης και έρευνας της επιχείρησης του" δ) αναφορά του τρόπου διαχείρισης της αλυσίδας εφοδιασμού και των συστημάτων ανίχνευσης που θα είναι σε θέση να εφαρμόζει ο οικονομικός φορέας κατά την εκτέλεση της σύμβασης1 ε) εάν τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που παρέχονται είναι σύνθετα ή, κατ' εξαίρεση, πρέπει να ανταποκρίνονται σε κάποιον ιδιαίτερο σκοπό, έλεγχος διενεργούμενος από την αναθέτουσα αρχή ή, εξ ονόματος της, από αρμόδιο επίσημο οργανισμό της χώρας όπου είναι εγκατεστημένος ο προμηθευτής ή ο πάροχος υπηρεσιών, με την επιφύλαξη της συναίνεσης του οργανισμού αυτού" ο έλεγχος αυτός αφορά το παραγωγικό δυναμικό του προμηθευτή ή τις τεχνικές ικανότητες του παρόχου υπηρεσιών και, όπου κριθεί απαραίτητο, τα μέσα μελέτης και έρευνας που αυτός διαθέτει καθώς και τα μέτρα που λαμβάνει για τον έλεγχο της ποιότητας* στ) αναφορά τίτλων σπουδών και επαγγελματικών προσόντων του παρόχου υπηρεσιών ή του εργολήπτη ή των διευθυντικών στελεχών της επιχείρησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αξιολογούνται ως κριτήριο ανάθεσης· ζ) αναφορά των μέτρων περιβαλλοντικής διαχείρισης που μπορεί να εφαρμόζει ο οικονομικός φορέας κατά την εκτέλεση της σύμβασης" η) δήλωση στην οποία αναφέρονται το μέσο ετήσιο εργατοϋπαλληλικό δυναμικό του παρόχου υπηρεσιών ή του εργολήπτη και ο αριθμός των στελεχών της επιχείρησης του κατά τα τελευταία τρία χρόνια1 θ) δήλωση σχετικά με τα μηχανήματα, τις εγκαταστάσεις και τον τεχνικό εξοπλισμό που διαθέτει ο πάροχος υπηρεσιών ή ο εργολήπτης για την εκτέλεση της σύμβασης1 ι) αναφορά του τμήματος της σύμβασης το οποίο ο οικονομικός φορέας προτίθεται, ενδεχομένως, να αναθέσει σε τρίτους υπό μορφή υπεργολαβίας" ια) όσον αφορά τα προϊόντα που παρέχονται: i) δείγματα (προσφερομένων προϊόντων), περιγραφή ή φωτογραφίες, η αυθεντικότητα των οποίων πρέπει να μπορεί να βεβαιώνεται κατόπιν αιτήσεως της αναθέτουσας αρχής, ii) πιστοποιητικά εκδιδόμενα από επίσημα ινστιτούτα ή επίσημες υπηρεσίες ελέγχου της ποιότητας, αναγνωρισμένων ικανοτήτων, με τα οποία βεβαιώνεται η καταλληλότητα των αγαθών, επαληθευόμενη με παραπομπές σε ορισμένες τεχνικές προδιαγραφές ή πρότυπα. ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΥΝΕΠΩΣ ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΕΙ Η ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΕΝΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΣΕ ΠΕΡΑΣ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗ, ΑΚΡΙΒΩΣ ΓΙΑΤΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΡΕΒΛΩΣΗΣ Θεωρούμε συνεπώς ότι η μεγαλύτερη βαρύτητα για την ορθή υλοποίηση των έργων που προτείνονται στη Βίβλο θα πρέπει να δοθεί στην πλευρά των Αναθετουσών Αρχών, τόσο σε θέματα επιτάχυνσης της διαδικασίας ουσιαστικής ωρίμανσης ενός έργου εντός του φορέα που θα το λειτουργήσει, όσο και στην διαφάνεια και ταχύτητα με την οποία μπορεί να γίνεται η διαδικασία αξιολόγησης ενός διαγωνισμού, καθώς και σε σχέση με την επισταμένη διαδικασία παρακολούθησης της εκτέλεσης μιας σύμβασης από τους πλέον ειδικούς καθ' όλη τη διάρκεια της, όπως ίσως και από δευτεροβάθμιο όργανο τελικού ελέγχου των παραδοτέων που θα αποτελείται από εμπειρογνώμονες και επιστήμονες των ΑΕΙ και της αγοράς (ιδίως για τα μεγάλα έργα)