Αρχική Ανοιχτή δημόσια διαβούλευση για τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-20259.5. ΠολιτισμόςΣχόλιο του χρήστη Παρασκευή - Μυρσίνη Νάσιου Πολιτικός Επιστήμων - Σύμβουλος Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Υπ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Πειραιώς, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών | 17 Δεκεμβρίου 2020, 23:36
1. Στο drasis.culture.gr πρέπει να έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων εταιρείες κάθε μορφής ακόμα και φυσικά πρόσωπα για το σύνολο των προσκλήσεων. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να υπάρξει διασύνδεση μεταξύ της Πύλης Πολιτιστικών Φορέων και της πρόσφατα δημιουργηθείσας τιτλοφορούμενης ειδικής πλατφόρμας Εκεί θα πρέπει να γίνεται καταγραφή και πιστοποίηση όλων των απασχολούμενων στον Πολιτισμό. Η εν λόγω πλατφόρμα παρουσιάζει ελλείψεις ειδικοτήτων που απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τον πολιτισμό. Χαρακτηριστικά αναφέρω τα εξής δύο στο πλαίσιο του Ψηφιακού Μεασχηματισμού της χώρας αλλά και της απόκτησης σαφούς εικόνας τόσο από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού όσο και από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναφορικά με τους εργαζομένους στον κλάδο. 1. Οι Διαχειριστές Πολιτιστικής Κληρονομιάς ή Πολιτιστικοί Διαχειριστές ή Σύμβουλοι Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, των οποίων το επάγγελμα είναι αναγνωρισμένο σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο δεν εμφανίζονται ως κατηγορία στην πλατφόρμα άρα δεν καταγράφονται. Την ίδια στιγμή το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας και παρακολούθησης σχετικών πτυχίων (προπτυχιακού, μεταπτυχιακού ή διδακτορικού επιπέδου) της ημεδαπής ή αλλοδαπής και ανεξαρτήτως με αυτή την ειδικότητα ή ο ΔΟΑΤΑΠ τα αναγνωρίζει. Τέλος, το ΥΠΠΟΑ εξαιρεί από συμμετοχή τους κατόχους μεταπτυχιακού διπλώματος σε προκηρύξεις του Δημοσίου αν δεν είναι κάτοχοι πρώτου πτυχίου από Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας ή παρεμφερούς σε τίτλο τμήματος. Επιπλέον, στη συγκεκριμένη πλατφόρμα δεν εμφανίζονται επαγγέλματα προερχόμενα από άλλα επιστημονικά πεδία απασχολούμενα στον Τομέα (πχ. δικηγόρων με ειδίκευση στα πνευματικά δικαιώματα, μηχανικών (αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών, ηλεκτρολόγων μηχανικών, χωροτακτών), οικονομολόγων, αποφοίτων τμημάτων πολιτισμού και αγροτικού Τουρισμού, δασολογίας και διαχείρισης φυσικού περιβάλλοντος) και συναφών κατευθύνσεων ειδίκευσης κάθε τμήματος Τριτοβάθμιου Ιδρύματος. Αντίστοιχη πλατφόρμα αναφέρεται στην ενότητα του Τουρισμού με τίτλο: Δημιουργία πλατφόρμας e-MHTE και διαλειτουργικότητα με μητρώα και συστήματα του Δημοσίου – Κατηγορία από το κεφάλαιο Τουρισμός 2. Αναφορικά με την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα «Ακολούθησε τον Οδυσσέα» (http://followodysseus.culture.gr/) δεν αναφέρεται πουθενά πως αυτή θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και να εμφανίζει το εκπαιδευτικό υλικό των μουσείων (πχ. μουσειοσκευές και εκπαιδευτικοί φάκελοι) όχι μόνο από μουσεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, εποπτευόμενων μόνο από τις εφορείες αρχαιοτήτων αλλά με υλικό κάθε μουσείου της Ελλάδος που διαθέτει τέτοιο υλικό και έχει λάβει την πιστοποίηση από το Συμβούλιο Μουσείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού κατ’ ελάχιστον. Να είναι πιο φιλική στον χρήστη, να επικαιροποιείται ανά 5ετία, να εμφανίζει σε αριθμούς τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς που το χρησιμοποίησαν. Τα προγράμματα, ακόμα πρέπει να είναι διαθέσιμα και σε άλλες γλώσσες ανάλογα με τους τις ροές του εισερχόμενου τουρισμού. Να υπάρξει καμπάνιας ενημέρωσης για τις δράσεις στον Πολιτισμό σε ετήσια βάση σε όλες τις σχολικές μονάδες ή στις περιγραφές που παρουσιάζονται από το site του Υπουργείου. 3. Απαραίτητη καθίσταται και η δημιουργία πλατφόρμας ενημέρωσης για χρηματοδοτικά προγράμματα στον Πολιτισμό είτε προέρχονται από εθνικούς, κοινοτικούς ή ιδιωτικούς πόρους ανάλογα με την κατηγορία που αναφέρονται αλλά και τους δυνητικούς τους δικαιούχους (ερευνητικούς φορείς, επιχειρήσεις ή συνεργατικά σχήματα) και ταυτόχρονη προβολή των υλοποιημένων ή εγκεκριμένων και προς υλοποίηση έργων. Κέρδος πολλαπλό, ενημέρωσης των καθηγητών, φοιτητών, κοινωνίας των πολιτών, αναγνώρισης του πολιτισμού ως ισχυρού πυλώνα της οικονομίας αλλά και ανάδειξης του πολιτιστικού αποθέματος μέσω της εξασφάλισης χρηματοδοτήσεων στο μέγιστο δυνατό βαθμό και της συνέχισης του ερευνητικού έργου, εν τέλει της βιωσιμότητας των εργαζομένων στον Κλάδο. 4. Πρέπει να υπάρξει δημιουργία Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, τα Μουσεία και τους Πολιτιστικούς Οργανισμούς και όλα να έχουν απαραιτήτως sites ή site που θα εμφανίζουν τα Μουσεία ανά περιοχές σε μορφή άτυπων δικτύων ενός προορισμού. Η χρηματοδότηση αυτών μπορεί να προέλθει από το ΥΠΠΟΑ, τους Περιφέρεις ή τους Δήμους. 5. Δημιουργία Σχολείων Ψηφιακού Μετασχηματισμού για τους εργαζόμενους στον Πολιτισμό. Εξοικείωση με τα ψηφιακά για την εύκολη επικαιροποίηση των sites του αλλά και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. Σχόλια που πρέπει να εμφανίζονται στο κεφάλαιο Πολιτισμός όσο και στο κεφάλαιο Τουρισμός 1. Συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ και προσέγγιση των προορισμών ολιστικά μαζί με τις Περιφέρειες, τους Δήμους και τοπικές κοινωνίες. Η ερευνητική παρουσία στις εν λόγω συνεργασίες κρίνεται απαραίτητη. Αυτή η προσέγγιση θα φέρει βιωσιμότητα στα δίκτυα των μουσείων, στους τοπικούς επιχειρηματίες ενώ θα ενεργοποιήσει τους τόπους με απώτερο στόχο και την βίωση μιας πραγματικής εμπειρίας από τους τουρίστες αλλά και θα καταστήσει βιώσιμη μια περιοχή. 2. Δημιουργία εφαρμογής COVID-19 travel safe app – ενότητα Τουρισμός - Να δημιουργηθεί κατηγορία ειδικά για τους προσβάσιμους χώρους και δράσεις αναφορικά με τον Πολιτισμό. Από την κατάσταση των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων (κλειστά ή μη) μέχρι τις διαθέσιμες δράσεις (πχ. φεστιβάλ – συναυλίες, κλπ.) ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας με συνέχιση της χρήσης και στο μέλλον. 3. Αναφορικά με το story-telling για τον προορισμό θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία ειδικών στον τουρισμό και τον πολιτισμό, καθώς μιλάμε για την ανάδειξη ενός τόπου ως προορισμού που δημιουργεί αυθεντικές στους επισκέπτες εμπειρίες. 4. Ανάπτυξη δικτυακού τόπου και εφαρμογής για την παροχή συστάσεων προορισμών και δραστηριοτήτων για παιδιά Πρέπει να υπάρξει σε αυτόν τον τομέα συνεργασία και με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και τα προσφερόμενα προγράμματα. 5. Συγκέντρωση και Παρουσίαση Δεδομένων Τουριστικού Ενδιαφέροντος Άμεση διασύνδεση με την πλατφόρμα του ΥΠΠΟΑ για την ηλεκτρονική αγορά των εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους. 6. Ψηφιοποιήσεις για τον ελληνικό τουρισμό, δημιουργία αποθετηρίου και σημασιολογική επισημείωση περιεχομένου Σε ότι αφορά τον πολιτιστικό τουρισμό τα στοιχεία που θα περιγράφουν το πολιτιστικό απόθεμα θα πρέπει να συνδιαμορφώνονται από ειδικούς των 2 κλάδων. 7. Παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού στο πλαίσιο της δημιουργίας καμπάνιας για ποικίλους προορισμούς ανάλογα με τις θεματικές μορφές τουρισμού και έχοντας στο μυαλό μας τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα αλλά και το πώς θα διαμορφωθούν οι αγορές τους επόμενους μήνες μέχρι τα επόμενα χρόνια ως απόρροια της πανδημίας. Η παραγωγή αυτού του υλικού πρέπει πάντα να γίνεται μετά από τη συνεργασία των ερευνητών, δευτερογενή και πρωτογενή έρευνα και τη διάχυση ερωτηματολογίων σε δυνητικούς επισκέπτες και διεθνείς αγορές για την χάραξη μιας καμπάνιας. Συμπερασματικά, στο κείμενο παρατηρείται ανυπαρξία ουσιώδους συνεργασίας μεταξύ των κλάδων Πολιτισμού και Τουρισμού και αυτό δυσχεραίνει την αναπτυξιακή τροχιά του σχεδίου, που θέλει να ενισχύσει την Ελληνική Οικονομία τα επόμενα χρόνια λόγω και των άμεσων ή έμμεσων συνεπειών από την πανδημία του κορωνοϊού. Επιπρόσθετα, ενώ στο εισαγωγικό κείμενο της Βίβλου γίνεται αναφορά στη συνεργασία δημοσίων και ιδιωτικών φορέων για την επίτευξη του μετασχηματισμού δεν υπάρχει σχετική αναφορά στο κεφάλαιο του Πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα, απουσιάζει η πρόθεση συνεργασίας με ερευνητικούς φορείς ή επιχειρήσεις (δημιουργικού κλάδου αλλά και τουριστικές επιχειρήσεις και ενδιαφερόμενους φορείς) για δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών ή ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος συνδυαστικά με την προβολή αυτών ως στοιχείων προστιθέμενης αξίας των προορισμών αναδεικνύοντας και τα στοιχεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και ανάδειξης των στοιχείων της τοπικής πολιτισμικής ταυτότητας των κοινωνιών για την παροχή μιας ολοκληρωμένης τουριστικής εμπειρίας.