Αρχική Ανοιχτή δημόσια διαβούλευση για τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-20258.2. Ανοικτή και Συμμετοχική ΔιακυβέρνησηΣχόλιο του χρήστη Δ.Γκούσκος, εθνικός ερευνητής IRM | 17 Δεκεμβρίου 2020, 23:38
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στις προβλέψεις της παρούσας ενότητας είναι καλό να ενσωματωθούν τα ευρήματα της Αναφοράς Σχεδιασμού του Ανεξάρτητου Μηχανισμού Αξιολόγησης για το 4ο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ανοικτή Διακυβέρνηση, και ειδικά οι συστάσεις 1 και 2 για την διαδικασία ανοικτής διακυβέρνησης της χώρας, που αναφέρουν ότι "1. Τήρηση των Προτύπων Συμμετοχής και Συνδημιουργίας της OGP κατά τη συνδημιουργία σχεδίων δράσης. Η σύσταση αυτή απορρέει από τα συγκεκριμένα ευρήματα για τη διαδικασία ανάπτυξης του τέταρτου σχεδίου δράσης. Οι μη κυβερνητικοί ενδιαφερόμενοι εξέφρασαν ρητά τις ανησυχίες τους για την έλλειψη ενημέρωσης αναφορικά με τη διαδικασία σχεδιασμού του τέταρτου σχεδίου και τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης, την έλλειψη ενός παραθύρου χρόνου επαρκούς μεγέθους προκειμένου να παράσχουν τις εισόδους τους και την έλλειψη συγκεκριμένης ανατροφοδότησης επί των εισόδων που παρασχέθηκαν. Προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση της επόμενης διαδικασίας συνδημιουργίας προς τα πρότυπα της OGP, η κυβέρνηση χρειάζεται να εξετάσει την επέκταση της περιόδου ισχύος της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης, ώστε να είναι βέβαιο πως οι πολίτες και τα ενδιαφερόμενα μέρη θα έχουν την ευχέρεια να συμμετάσχουν κατά ουσιαστικό τρόπο και να παράσχουν συνεισφορές, τόσο πριν από τη σύλληψη ενός προσχεδίου του σχεδίου δράσης όσο και μετά τη διάχυση ενός πρώτου σχεδίου. Προκειμένου να διασφαλίσει την ευρύτερη ενεργή συμμετοχή της κοινωνίας πολιτών και του γενικού κοινού, η κυβέρνηση χρειάζεται να εξετάσει μέτρα που θα εξασφαλίζουν τη μέγιστη ενημέρωση της κοινωνίας πολιτών και του ευρύτερου κοινού για τη διαδικασία του σχεδίου δράσης, συμπεριλαμβανομένης της εκ των προτέρων πρόσβασης σε πληροφορίες για τη διαδικασία. Οι εν λόγω πληροφορίες θα μπορούσαν να καταστούν δημόσια διαθέσιμες σε ένα ενιαίο αποθετήριο. Οι συνεισφέροντες θα μπορούσαν να βοηθηθούν από τη λήψη έγκαιρης και αιτιολογημένης ανατροφοδότησης, η οποία θα απευθύνεται συγκεκριμένα στη συμβολή την οποία κατέθεσαν αντί να λαμβάνουν μόνο ένα γενικό σχόλιο ότι η συμβολή τους θα ληφθεί υπόψη. 2. Εγκαθίδρυση ενός μόνιμου και πλήρως λειτουργικού πολυσυμμετοχικού φόρουμ, το οποίο διασφαλίζει και επιβλέπει τη διαδικασία συνδημιουργίας, καθώς και παρέχει αποτελεσματική παρακολούθηση κατά την υλοποίηση. Η παρούσα σύσταση στηρίζεται επιπρόσθετα σε μια κύρια σύσταση προηγούμενης αναφοράς του IRM για την αξιολόγηση του τρίτου σχεδίου δράσης η οποία, σύμφωνα με τα ευρήματα του IRM, δεν έχει ενημερώσει τη διαδικασία σχεδιασμού του τέταρτου σχεδίου (περισσότερες λεπτομέρειες παρουσιάζονται παρακάτω). Η έλλειψη ενός πολυσυμμετοχικού φόρουμ το οποίο να ενημερώνει και να επιβλέπει τη διαδικασία συνδημιουργίας περιόρισε το επίπεδο συνεργασίας εντός της διαδικασίας αυτής, όπως και τη φιλοδοξία του σχεδίου δράσης. Τηρώντας τα πρότυπα Συμμετοχής και Συνδημιουργίας της OGP, ένα πολυσυμμετοχικό φόρουμ συγκροτούμενο από μέλη της κοινωνίας πολιτών και της κυβέρνησης θα μπορούσε να επιβλέπει τη διαδικασία, να εξετάζει τις δεσμεύσεις και να διασφαλίζει τη διαφάνεια και την αιτιολογημένη απόκριση στις συνεισφορές. Τα μέλη του φόρουμ χρειάζεται να επιλεγούν μέσω μιας ανοικτής και διαφανούς διαδικασίας επιλογής. Το πολυσυμμετοχικό φόρουμ θα μπορούσε επίσης να διαδραματίζει έναν ρόλο παρακολούθησης της υλοποίησης του σχεδίου δράσης, όταν το στάδιο ανάπτυξης έχει ολοκληρωθεί πλέον και το σχέδιο δράσης έχει υιοθετηθεί. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβάλλει στη διασφάλιση ενός διαρκούς διαλόγου επί της υλοποίησης του σχεδίου και να επιτρέπει την έγκαιρη αναγνώριση, τη συζήτηση και την αντιμετώπιση των προκλήσεων κατά συνεργατικό τρόπο." σημείωση : διευκρινίζεται ότι το σχόλιο αυτό προέρχεται από τον υποβάλλοντα (Δ.Γκούσκος, Εθνικός Ερευνητής IRM) και όχι από τον IRM/OGP.