Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης»Άρθρο 22 Σύσταση επιτροπής εμπειρογνωμόνων στο ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο»Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΑΜΙΣΘΩΝ, πρώην ΑΜΙΣΘΩΝ νυν ΕΜΜΙΣΘΩΝ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΩΝ και ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ (ΣΥΠΑΜ) | 12 Ιουλίου 2021, 23:47
Σχετικά με το Άρθρο 22, το οποίο ορίζει τη σύσταση πενταμελούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων με αντικείμενο την επίλυση σύνθετων νομικών ζητημάτων κτηματολογικού δικαίου και την παρακολούθηση της ομαλής λειτουργίας των κτηματολογικών γραφείων του Φορέα. Στην αιτιολογική έκθεση, γίνεται λόγος για σύσταση αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχου της λειτουργίας των κατά τόπους Κτηματολογικών Γραφείων, καθώς ο Φορέας δεν διαθέτει τα εργαλεία για να επέμβει δραστικά στον τρόπο λειτουργίας τους, εφόσον διαπιστωθούν δυσλειτουργίες. ● Παρατηρήσεις επί της αιτιολογικής εκθέσεως: Η παρατήρηση της αιτιολογικής έκθεσης, ότι σε διάφορα τα Κτηματολογικά Γραφεία που έχουν σωρευθεί αιτήσεις για καταχώριση πράξεων ή διόρθωση ανακριβών κτηματολογικών εγγραφών, οι οποίες δεν ολοκληρώνονται λόγω αδυναμίας των προϊσταμένων να επιλύσουν τις σχετικές διαφορές, είναι άκαιρη και άστοχη, καθώς: Α) Στην χρονική στιγμή που βρισκόμαστε, σημειώνουμε ότι δεν έχουν ενταχθεί στο ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο” τα κεντρικά κτηματολογικά καταστήματα και δεν έχουν συσταθεί εντός αυτών, τα νομικά και τα τεχνικά τμήματα, καθώς επίσης και τα τμήματα διοικητικής υποστήριξης, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 16 του ν. 4512/2018 (ενδεικτικά αναφέρουμε τα Καταστήματα Αθήνας, Αττικής, Θεσσαλονίκης κ.α.). Οι νομικές υπηρεσίες και τα τεχνικά τμήματα αποτελούν κρίσιμα όργανα ζωτικής σημασίας για τις καταχωρίσεις πράξεων ή τις διορθώσεις ανακριβών κτηματολογικών εγγραφών. Β) Η κεντρική υπηρεσία του Ελληνικού Κτηματολογίου, καθώς και τα ήδη διαμορφωμένα Καταστήματα και Υποκαταστήματα του ΝΠΔΔ, είναι πλήρως υποστελεχωμένα. Σημειώνουμε ότι μέχρι και σήμερα δεν έχει διαπιστωθεί καμία σημαντική ενέργεια για την ενίσχυση του προσωπικού τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για το Κατάστημα της Αθήνας απαιτούνται τουλάχιστον 30 οργανικές θέσεις για να λειτουργήσει ως Υπηρεσία του ΝΠΔΔ και δεν υπάρχει διαθέσιμη ούτε μία οργανική θέση. Στα ήδη λειτουργούντα κτηματολογικά καταστήματα και υποκαταστήματα δε, οι προϊστάμενοι έχουν στην διάθεσή τους μόνο πέντε και έξι υπαλλήλους για να διαχειριστούν την καταχώριση πράξεων ή διόρθωση ανακριβών κτηματολογικών εγγραφών, τεσσάρων και πέντε ΟΤΑ μαζί. Γ) Οι προϊστάμενοι των Καταστημάτων και των Υποκαταστημάτων του ΝΠΔΔ διαθέτουν εμπειρία μερικών μόνο μηνών, στα νέα τους διοικητικά καθήκοντα. Σημειώνουμε ότι, στην πλειοψηφία τους, σχεδόν όλοι ασκούσαν το λειτούργημα του Άμισθου Υποθηκοφύλακα, το οποίο ουδεμία σχέση είχε με τις διοικητικές λειτουργίες του Δημοσίου. Απαιτείται επομένως χρόνος για την προσαρμογή τους στα νέα τους καθήκοντα. Οποιαδήποτε κρίση εντός της αιτιολογικής έκθεσης για τα αποτελέσματα που πετυχαίνουν οι προϊστάμενοι θεωρείται βεβιασμένη. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να στιγματίζονται στην παρούσα φάση ως αναποτελεσματικοί, όταν τα όποια ζητήματα που ανακύπτουν σχετίζονται με την μη εφαρμογή του ν. 4512/2018. ● Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου: 1η) Το Άρθρο 22 ανοίγει θεμελιώδη ζητήματα διαβλητότητας. Δίνει την δυνατότητα σε Επαγγελματίες (Υποθηκοφύλακες, Συμβολαιογράφους, Δικηγόρους, Πολιτικούς Μηχανικούς) οι οποίοι έχουν χειριστεί μια σειρά από υποθέσεις νομικών και φυσικών προσώπων, να παρεμβαίνουν θεσμικά στην Διοίκηση του Ελληνικού Κτηματολογίου. Το Άρθρο 22 επιτρέπει σε τρίτα πρόσωπα, να παρακολουθούν και να ελέγχουν την λειτουργία των κτηματολογικών γραφείων και τους δίνει ακόμη και την δυνατότητα καταχώρισης πράξεων ή διόρθωσης ανακριβών κτηματολογικών εγγραφών. Σε περιπτώσεις μάλιστα που οι προϊστάμενοι διατηρούν σημαντικές επιφυλάξεις για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και των πολιτών, η επιτροπή εμπειρογνωμόνων η οποία θα απαρτίζεται από ιδιώτες επαγγελματίες, θα μπορεί να παρεμβαίνει στο έργο τους με οποιοδήποτε κόστος. 2η) Το Άρθρο 22 ανοίγει θεμελιώδη ζητήματα αξιοπιστίας. Επιτρέπει την συμμετοχή σε μια μερίδα Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων η οποία ΔΕΝ δέχτηκε να στηρίξει την υλοποίηση του Ελληνικού Κτηματολογίου, καθώς οι οικονομικές απολαβές των προϊσταμένων Κτηματολογικών Γραφείων στο ΝΠΔΔ, της φάνηκαν πενιχρές. Η ίδια μερίδα Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, υποστηρίζοντας την άποψη ότι το Ελληνικό Κράτος δεν είχε το δικαίωμα να αναμορφώσει και να εκσυγχρονίσει τον θεσμό των Αμίσθων Υποθηκοφυλακείων με την σύσταση του Ελληνικού Κτηματολογίου. Τις όποιες ψευδαισθήσεις διέλυσαν οι αποφάσεις του ΣΤΕ (αρ. Αποφάσεων 1757 & 1758/2019), οι οποίες τεκμηρίωσαν ότι το Ελληνικό Κράτος δύναται να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό του θεσμού των Αμίσθων Υποθηκοφυλακείων, στην κατάργηση τους και στην απορρόφησή τους από το Ελληνικό Κτηματολόγιο. Η πάγια στάση που υιοθέτησε τα τελευταία δέκα έτη η συγκεκριμένη μερίδα των Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων, δεν μπορεί να πείσει τους Υπαλλήλους του Ελληνικού Κτηματολογίου, καθώς και την πλειοψηφία των Προϊσταμένων που επέλεξαν να παραμείνουν στο ΝΠΔΔ, για την αξιοπιστία και την ακεραιότητα του χαρακτήρα τους. Ειδικότερα όταν τίθεται ζήτημα να τεθούν επικεφαλής των Κτηματολογικών Γραφείων και να λειτουργήσουν ως εμπειρογνώμονες των ίδιων των συναδέλφων που τους κατηγορούσαν δημόσια για την παραμονή τους στο ΝΠΔΔ και τις υπηρεσίες που προσφέρουν προς το Ελληνικό Κτηματολόγιο. Ενδεικτικά παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα από τις επίσημες ανακοινώσεις της Ένωσης Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων και των εν δυνάμει “Εμπειρογνωμόνων”, οι οποίοι θα παρεμβαίνουν στο έργο των πρώην συναδέλφων τους, που υπηρετούν σήμερα το Ελληνικό Κτηματολόγιο από την θέση πλέον των προϊσταμένων σε Καταστήματα και Υποκαταστήματα της Επικράτειας. Τα παρακάτω αποσπάσματα είναι ενδεικτικά για την άποψη που έχουν ακόμη και σήμερα για το Ελληνικό Κτηματολόγιο και την μετάβαση της χώρας στην νέα ψηφιακή εποχή. Στις 23/02/2018 ανέφεραν για το Ελληνικό Κτηματολόγιο: “Δημιουργείται ένας υδροκέφαλος δημόσιος οργανισμός με αποδεδειγμένη αδυναμία να αναλάβει διοικητικά το νέο δίκτυο γραφείων και με νομοτελειακό αποτέλεσμα την τεράστια αναστάτωση στις εμπράγματες συναλλαγές και την υπονόμευση του ίδιου του έργου της κτηματογράφησης” Στις 13/02/2019 αναφέρουν σχετικά με τις υποχρεώσεις των Ελλήνων να δηλώσουν τα ακίνητά τους: Μέσω του δόγματος ότι δηλώσεις έχεις και ότι δεν δηλώσεις το χάνεις, μια διαδικασία που μόνο σε πρώην κομμουνιστικά κράτη και αφρικάνικες χώρες έχει λειτουργήσει, επιχειρείται η μεγαλύτερη στην ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας, αλλά και πανευρωπαϊκώς, αποστέρηση ατομικής και δημόσιας περιουσίας από τον φυσικό της ιδιοκτήτη. Κατόπιν των άνωθεν παρατηρήσεων, η ανάθεση θεσμικών αρμοδιοτήτων σε τρίτους, είναι βέβαιο πως θα δημιουργήσει επιπλέον κωλυσιεργίες και προβλήματα σε σχέση με την υλοποίηση του Ελληνικού Κτηματολογίου, τις αποφασιστικές ευθύνες των προϊσταμένων, καθώς και την εξυπηρέτηση των πολιτών, οι οποίοι παραμένουν οι τελικοί αποδέκτες. Ζητάμε από τον Υπουργό την οριστική απόσυρση του Άρθρου 22, μέχρι και την πλήρη εφαρμογή του ν. 4512/2018.